تقسیم‌بندی فرقه‌های مهم یهودی
یهودیان در اروپا دو شاخه‌اند: 1. یهودیان سفاردیم (آنها را یهودیان اسپانیایی و یا پرتغالی نیز می‌گویند) که در اروپای غربی ساکن بوده‌اند. 2. یهودیان...
چهارشنبه، 12 آبان 1395
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (5)
همان طور که دیدیم، رابطه میان عرفان عرشی و مکاشفه‌ای بسیار نزدیک است، اما رابطه‌ی میان معادشناسی و کیهان‌آفرینی یعنی مبدأ و معاد اشیا در آثاری...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (4)
ما دیده‌ایم که خدای عارفان مرکاوا پادشاه مقدسی است که از عوالم غیب پدیدار می‌شود و «از میان 955 آسمان» به عرش جلال فرود می‌آید. یکی از موضوعات...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (2)
کسانی که آزمون و امتحان ورودی را پشت‌سر می‌گذاشتند، شایسته‌ی «نزول» بر مرکاوا می‌شدند، که پس از امتحان‌ها و ابتلائات بسیار در طی عبور از قصرهای...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (3)
مهم‌ترین منابع برای فهم این وضعیت دینی یقیناً نیایش‌ها و مناجات‌های مذهبی بسیار متنوعی است که در رساله‌های هخالوت محفوظ مانده است. سنت، آنها...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان یهودی چیست؟ (3)
تفاوت مذکور وقتی روشن‌تر می‌شود که نگرش فلسفه و قبالا را به ترتیب به دو مظهر خلاق و برجسته‌ی یهودیت حاخامی، یعنی هلاخا و اَگادا، قانون و اسطوره...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (1)
پیش از تبلور عرفان قبالای قرون وسطا اولین مرحله‌ی گسترش عرفان یهود طولانی‌ترین مرحله نیز هست. آثار بازمانده‌ی ادبی آن را می‌توان طی یک دوره‌ی...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان یهودی چیست؟ (1)
از آنجایی که موضوع این سخنرانی‌ها عرفان یهود است، لذا نخستین پرسشی که مطرح می‌شود این است: عرفان یهود چیست؟ معنای این اصطلاح دقیقاً چیست؟ آیا...
دوشنبه، 3 آبان 1395
عرفان یهودی چیست؟ (2)
دقیقاً همین پرسش تاریخی است که ما را به مسئله‌ای که با آن آغاز کردیم، باز می‌گرداند: عرفان یهودی چیست؟ زیرا اکنون پرسش این است: در چارچوب سنت...
دوشنبه، 3 آبان 1395
بازشناسی ده فرمان در تورات و قرآن پس از قرون وسطا
این مقاله درصدد بررسی ماهیت ده فرمان و تبیین ارزش آن از نظر محققانی همچون ابن‌تیمیه، ابن‌خلدون، سیدقطب، ابوعبدالله قرطبی و فخر رازی است. به گفته...
پنجشنبه، 15 مهر 1395
دینداری عامیانه‌ی مسیحی
دینداری عامیانه را در مسیحیت، معمولاً عبارت از مظاهر، اعمال، اشکال و گرایش‌های دینی‌ای دانسته‌اند که به گروه‌های بزرگی از مسیحیان متعلق است....
چهارشنبه، 14 مهر 1395
بودیزم عامیانه
سنت‌های دینی به خودی خود پیچیده‌اند. این سنت‌ها از یک سو، عالی‌ترین آرمان‌های ذهن و روح انسانی را ممثل می‌سازند و از سوی دیگر، به عادی‌ترین و...
چهارشنبه، 14 مهر 1395
یهودیت عامیانه
دین عامیانه‌ی کتاب مقدسی و یهودی در طی تاریخ هزاره‌ای خود در باور به خدایان نرینه و مادینه‌ای غیر از یهوه، فرشتگان، شیاطین، اشباح و ارواح، قدیسان...
چهارشنبه، 14 مهر 1395
تاریخ جهان از دیدگاه زرتشتیان
بنا به گفته‌ی هردوت، زمانی که پارسها مشغول برگزاری مراسم عبادت هستند مغ اورادی را برمی‌خواند. دلایل متقنی ثابت می‌کند که این اوراد همان گاهان...
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
خدایان ایران باستان
در دوره‌ای که آریاها در فلات مرتفع ایرانی مستقر می‌شوند زبان آنها با سنسکریت ودایی تفاوت بسیار کمی دارد. در همان زمان برادرانشان که دره‌ی سند...
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
صابئین از دیدگاه اسلام
از آن جا که در قرآن کریم در سه موضع از صابئین یاد شده است، شارحان قرآن وقتی به واژه‌ی صابئین می‌رسند، به ناچار از جنبه‌های گوناگون به آن می‌پردازند....
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
چهار مرحله‌ی زندگی هندوئی
آیین هندو رشد فرد را كاملاً در اختیار و ابتكار او نمی‌گذارد بلكه برای راهنمایی او طرحی عرضه می‌دارد. حیات انسانی را در آیین مركب از چهار مرحله‌ی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1395
طبقات چهارگانه در آیین هندو
منظور از درمه اینست كه زندگانی طبیعی آدمی تحت مراقبت درآید بدون اینكه ملاحظات بی‌جا و مخل آزادی و تنوع و توسعه در آن به عمل آید. این امر دو جهت...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1395
چهار هدف زندگی هندوئی
هدف عمده‌ی آدمی رشد فرد است. در (اوپه نیشد) آمده كه برتر از شخصیت چیزی نیست. انسان فقط عبارت از تركیب روح و جسم و حیاة محدود تابع طبیعت نیست....
سه‌شنبه، 10 فروردين 1395
تلاقی ادیان
موضعی كه هندو گرفته روی یك فلسفه حیات قرار دارد كه می‌گوید دیانت عبارتست از یك واقع شناسی شخصی و شرایع و احكام و كلمات و اشارات جمله وسایلند...
يکشنبه، 8 فروردين 1395