تمدن شرعی
این دوره از مهمترین ادوار در تحولات دیانت مسیح (ع) است، که از قرن چهارم با فرمان سال 313 کنستانتینوس امپراتور روم آغاز می شود. طبق این فرمان...
جمعه، 11 اسفند 1391
جنایات پدران مقدس
نویسندگان غربی موجبات آغاز جنگ های صلیبی را سیطره ی ترکان بر بیت المقدس، طمع اروپا برای دستیابی به ثروت سرزمین های آباد مشرق پس از پیدایش طاعون...
جمعه، 11 اسفند 1391
دعای خداوند
دعا به ارتباط چند جانبه ایمانداران با خدا اشاره دارد. علاوه بر کلماتی مانند دعا و دعا کردن، این فعالیت با عبارتی مانند «ترا خوانده ام» و «به...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
صورت خدا از دیدگاه پولس (3)
اندیشه صورت خدا، در رساله یعقوب نیز مطرح شده است، اگرچه عین این اصطلاح نیامده است. این نویسنده در مورد زبان آدمی می نویسد: « با آن خداوند و پدر...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
صورت خدا از دیدگاه پولس (1)
آفرینش انسان به صورت خداوند از آموزه هایی است که در هر سه آیین بزرگ ابراهیمی مطرح شده است: در تورات آمده است که «خدا انسان را به صورت خود آفرید»؛...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
صورت خدا از دیدگاه پولس (2)
اینک هنگام آن است که ببینیم کاربرد این اصطلاح توسط پولس، چه ارتباطی با کاربرد دیگر نویسندگان یهودی و مسیحی در آن دوره پیدا می کند. این عبارت،...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
از انقطاع تا فنا در اندیشه اکهارت (4)
همان طور که گفته شد، کسی که کلمه در وجودش متولد شود هم خدا را می شناسد و هم می یابد که خودش واجد او است و با او متحد است. ثمره تولد کلمه منحصر...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
از انقطاع تا فنا در اندیشه اکهارت (5)
بی تردید نوافلاطونی ترین مفهوم در اندیشه اکهارت که التزام بدان، همان طور که خواهیم دید، او را به گذر از تثلیث مسیحی سوق داده است، عبارت است از...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
از انقطاع تا فنا در اندیشه اکهارت (3)
همان طور که اشاره شد، در اندیشه اکهارت، بازگشت انسان به سوی خداوند وقتی به طور کامل محقق می شود که انسان به کشف «واحد» نایل شود. در مسیر نیل...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
از انقطاع تا فنا در اندیشه اکهارت (2)
همان طور که باید صور منطبع در عقل را ترک گفت تا صورت خدا در آن ظهور کند باید اراده خود را نیز ترک گفت تا اراده الاهی در نفس ظهور کند. اراده...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
از انقطاع تا فنا در اندیشه اکهارت (1)
این مقاله دیدگاه مایستر اکهارت را درباره مراحل سیر باطنی انسان به سوی اصل خویش بیان می دارد. به نظر او، نقطه اوج این سیر عبارت است از بازگشت...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
کتاب راهنمای یک مسیحی
ریچارد بکستر Richard Baxter (91- 1615) کشیش مشهور پیوریتن Puritan بود که، به خاطر ابقای وحدت دینی، ترجیح داده بود عضو کلیسای انگلستان باقی بماند....
يکشنبه، 24 دی 1391
آرامش دین
لئونارد بوشر (تولد؟ 1571) خودش را «شهروند لندن» توصیف می کرده است. احتمالاً او فرزند یک مهاجر والون Walloon [جنوب بلژیک] به نام دومینیک بوشر...
يکشنبه، 24 دی 1391
درباره مرتدان
تئودور بزا Theodore Beza (1605 - 1519)، وکیل دعاوی و الهیّات شناس فرانسوی همکار و جانشین کالوین در کلیسای ژنو بود. در کتابش زندگی کالوین او داستان...
يکشنبه، 24 دی 1391
پروتستان گرایی رادیکال
منو زیمونس ( 1561- 1496) رهبر فرقه ی افراطی منونیت ها Mennonites در هلند و آلمان شمال غربی بود. منو از جمله کسانی است که یکی از آن جدال های روحی...
يکشنبه، 24 دی 1391
راهنمای اداره ی کلسیا
والتر تراورز Walter Travers (1635- ؟ 1548) یکی از پیشوایان مذهبی پیوریتن Puritan در عصر الیزابت انگلستان و دوستِ جانشینِ کالوین در ژنو، یعنی...
يکشنبه، 24 دی 1391
بنیادهای دین مسیحی
ژان کالوین (64- 1509) Jean (John) Calvin به سال 1536 از فرانسه به ژنو آمده و بزودی به عنوان پیشوای روحانی شهر برای خود اعتبار کسب نمود، البته...
يکشنبه، 24 دی 1391
درباره ی اسارت بابلی کلیسا
به سال 1520 مارتین لوتر (1546 - 1483) با یک سلسله جزوه های بسیار شدید اللحن و مؤثر کلیسای رُم را مورد حمله قرار داد. چندی نگذشت که پاپ او را...
يکشنبه، 24 دی 1391
انضباط مسیحی
فیلیپ مِلانکتون ( 1560- 1497) نخستین عالم بزرگ الهیات پروتستان بود. در بیست و یک سالگی به استادی زبان یونانی در دانشگاه ویتنبرک منصوب شد و چندی...
يکشنبه، 24 دی 1391
گرویدن به کیش نوین
سند زیر، نامه ی یک کشیش انگلسیی به اسقف لندن به سال 1527، بیانگر نوعی تجربه مذهبی است در اوایل قرن شانزدهم که باید نسبتاً معمول بوده باشد. تامس...
پنجشنبه، 21 دی 1391