شيوه هاي امير بيان درخلق تصاوير زنده وبديع (1)
با نگاهي گذرا به تصاوير هنري نهج البلاغه مي توان دريافت که امير بيان، علي (ع)، براي ترسيم زنده وگوياي حقايق ومفاهيم از تمام روشها وابزارها بهره...
شنبه، 22 مرداد 1390
شيوه هاي امير بيان درخلق تصاوير زنده وبديع (2)
علي (ع) براي به تصوير در آوردن مفاهيم ومجسم کردن معاني بسا فنون بلاغي وآرايه هاي کلامي را به خدمت گرفته و صحنه هايي را آفريده است که نظيرش را...
شنبه، 22 مرداد 1390
بهره گيري مثنوي از اصول اخلاقي نهج البلاغه (1)
مثنوي معنوي بعد از قرآن کريم وکلام رسول اکرم (ص)، بيشترين تأثير را از نهج البلاغه پذيرفته است. رابطه مولوي با امام (ع) درمثنوي از مرتبه عارف...
شنبه، 22 مرداد 1390
بهره گيري مثنوي از اصول اخلاقي نهج البلاغه (2)
جلال الدين محمد بن سلطان العلما بهاء الدين محمد بن حسين بن احمد خطيبي بکري ( 672- 604ق) يکي از تواناترين شاعران و گويندگان ونام آورترين عارف...
شنبه، 22 مرداد 1390
بهره گيري مثنوي از اصول اخلاقي نهج البلاغه (3)
بحثهاي اخلاقي از مهم ترين مباحث قرآني است واز يک نظر مهم ترين هدف انبياي الهي را تشکيل مي دهد ، زيرا بدون اخلاق، نه دين براي مردم مفهومي دارد...
شنبه، 22 مرداد 1390
بهره گيري مثنوي از اصول اخلاقي نهج البلاغه (4)
آن که ايمان درقلبش زنده شود ودر راه قرب به حق گام بردارد ناگزير از تلاش براي حفظ ايمان است. براساس کلام اخير مولا علي (ع)، هوي وهوس وتوجه به...
شنبه، 22 مرداد 1390
بهره گيري مثنوي از اصول اخلاقي نهج البلاغه (5)
از جلمه مباحث مهم وتوجه برانگيز بحث آفات زبان است، زيرا نعمت بيان وزبان بيش از آنکه مفيد وارزشمند باشد آفاتي زيان بار وناپسند دارد، وهمان گونه...
شنبه، 22 مرداد 1390
نهج البلاغه،کلام انسان «هادي»* (4)
1- حال نظري افکنيم به نهج البلاغه، گوينده نهج البلاغه امام علي بن ابي طالب عليه و علي آلاف التحيه الثنا است. اشاره شده انسان هادي عالم به حقايق...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
نهج البلاغه، کلام انسان «هادي»* (2)
1- درحديث معراج مرتبه وجودي انسان هادي به نور تعبير شده است، با محمد! انت عبدي وانا ربک. فأيأتي فاعبد، وعلي فتوکل، فانک نوري في عبادي و رسولي...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
نهج البلاغه،کلام انسان «هادي»* (3)
1- آيات الهي، هنگام نزول وپس از آن، تا هنگامي که کتاب خدا حضور دارد وتکليف باقي است، جايگاهي براي استقرار مي خواهد. در زمان حيات پيامبر اکرم(ص)،...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
نهج البلاغه،کلام انسان «هادي»* (1)
شناخت معصوم و ويژگيهاي کلامش قابل قياس با ديگران نيست. نهج البلاغه دراين بين برجستگيهاي ويژه اي مي يابد که به هشت شناخت مورد دقت قرار گرفته است. انسانها...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تبلور دانش و معرفت در بلاغت علوي
قرنها از صدور خطبه ها ونامه هاب امام پارسيان و زينت خطيبان مي گذرد و هنوز جلوهاي خيره کننده بلاغت امام انديشه ها را متحير کرده است و دوست و دشمن...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
فرمانروايان مصر از جانب اميرالمومنان علي (ع)
سرزمين مصر از جهت ويژگي هاي سياسي و اجتماعي داراي موقعيتي استراتژيک بود و طبيعي است که هم مد نظر امام(ع) و هم مد نظر معاويه قرار گيرد. مصر...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
شريف رضي و اثر جاودان او
شريف رضي ــ ره ــ شخصيتي برجسته و داراي آثاري فاخر در حوزه ي شعر و ادب و علوم اسلامي است. از ميان آثار رضي، کتاب نهج البلاغه چون خورشيد مي درخشد....
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
قران صامت از زبان قران ناطق
نهج البلاغه قرابت زيادي با قرآن دارد. قرابت نهج البلاغه با قرآن را مي توان هم از لحاظ مفاهيم و محتوا و هم به لحاظ معرفي و چيستي بررسي کرد. امام...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
مردم کوفه از زبان اميرالمؤمنان علي(ع)
نهج البلاغه در فرازهايي از کلام امام روي به کوفيان دارد. اين فقره ها گر چه بيشتر در نکوهش است، اما مي توان در بررسي آن به روحيات مردمان آن خطه...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
ترجمه هاي استاد شهيدي(ره)ـ‌ (2)
براساس گزارش پژوهشي که درباره ي ترجمه هاي نهج البلاغه انجام شده است، ترجمه ي استاد شهيدي بيشترين بهره را از واژگان فارسي دارد. توانايي استاد...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
ترجمه هاي استاد شهيدي(ره)ـ‌ (1)
ترجمه ي متون عربي به فارسي از ديرباز در ميان ايرانيان رواج داشته و همواره تعامل علمي در بين مسلمانان ايراني و عرب از طريق تأليف به زبان عربي...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
نثر روان و گزين استاد شهيدي(ره) در ترجمه ي نهج البلاغه
بلاغت از مهم ترين ويژگي هاي نهج البلاغه است. در بين ترجمه هاي موجود از اين کتاب ارزش مند، ترجمه ي استاد شهيدي را شايد بتوان از نظر رعايت نکات...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
حقوق و عدالت در نهج البلاغه(2)
« حق» در لغت به معناي درستي، مطابقت، موافقت، يکساني، امر ثابت، ضد باطل و قرار داشتن چيزي در جا و موقع خود است( کتاب العين، ج 1، ص 407، المفردات،...
شنبه، 18 تير 1390