مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (6)

مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1392

تلاوت هم یک وسیله‌ای است برای رسیدن به حقیقت قرآن، فرا گرفتن معارف قرآن، شکل دادن به زندگی فردی و اجتماعی در سایه‌ قرآن؛ هدف این‌هاست. اگر در جوامع بشری قرآن حاکم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوی
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1392
مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (6)
 


 
فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی، نسبت به این مطالبات حساس‌تر شوند و گامی موثر در جهت تحقق آنها بردارند. «برکات انقلاب است که جوان‌های ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگی برای فراگیری، بحمدالله در این میدان وارد شدند و پیشرفت کردند.

تلاوت قرآن وسیله‌ای برای رسیدن به حقیقت قرآن است

رهبر معظم انقلاب 18 خرداد ماه سال 1392 در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسابقات را بهانه‌ای برای مطرح شدن قرآن و نزدیک شدن به حقیقت و روح قرآن دانستند و فرمودند:
«تلاوت هم یک وسیله‌ای است برای رسیدن به حقیقت قرآن، فرا گرفتن معارف قرآن، شکل دادن به زندگی فردی و اجتماعی در سایه‌ قرآن؛ هدف این‌هاست. اگر در جوامع بشری قرآن حاکم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوی هست. راه سلامت را، راه امنیت را، راه امنیت روانی را قرآن به روی ما باز می‌کند؛ راه عزت را قرآن به روی ما باز میکند؛ راه زندگی درست را و سبک زندگی سعادت‌آمیز را قرآن به روی ما باز می‌کند. ما از قرآن دوریم. اگر با قرآن آشنا شویم، با معارف قرآن انس پیدا کنیم و فاصله‌ خودمان را با آن چیزی که قرآن برای ما خواسته است، بسنجیم، حرکت ما سریع‌تر خواهد بود؛ راه ما روشن‌تر خواهد بود؛ هدف این است».

متخلق به اخلاق قرآنی باشید/ سبک زندگی قرآن را در جامعه پیاده کنید

مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن که در نخستین روز ماه مبارک رمضان سال 1392 و در تاریخ 19 تیر ماه نیز برگزار شد، با اشاره به اهمیت تخلق به اخلاق قرآنی، توصیه نمودند:
«برکات انقلاب است که جوان‌های ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگی برای فراگیری، بحمدالله در این میدان وارد شدند و پیشرفت کردند. ولی این‌ها مقدمه است؛ مقدمه‌ برای فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. یک مسئله، مسئله‌ احترام ظاهری و پاس‌داشتن از حرمت قرآن است به معنای الفاظ قرآن، اصوات قرآنی؛ این در جای خود چیز محترم و مهمی است. مسئله‌ بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنی است؛ سبک زندگی را منطبق با قرآن قرار دادن».

حفظ قرآن مقدمه خوبی برای تدبر در آیات الهی است

ایشان در ادامه رهنمودهای‌ قرآنی‌شان فرمودند:
«بحمدالله امروز جامعه‌ ما با قرآن مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه‌ آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند، بتوانند قرآن را بفهمند، بتوانند در قرآن تدبر کنند. آنچه که ما را به حقایق نورانی می‌رساند، تدبر در قرآن است و این حفظ قرآن که بحمدالله امروز در بین شما جوان‌ها، در بین جوان‌های کشور در سرتاسر کشور رواج پیدا کرده است، یک مقدمه‌ خوبی است برای تدبر. یعنی حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه‌ قرآن و پی‌درپی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود که انسان بتواند در قرآن تدبر کند».
 

ادامه دارد...


 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.