روش مقابله با افسردگی بعد از از دست دادن شغل

غصه، عصبانیت و استرس واکنشهایی هستند که افراد عموماً بعد از بیرون شدن از کار از خود نشان می‌دهند. این عواطف و حالات منجر به افسردگی و ناراحتی می‌شوند و تلاشهای شما برای پیدا کردن شغل جدید را تحت تأثیر قرار
يکشنبه، 17 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش مقابله با افسردگی بعد از از دست دادن شغل
روش مقابله با افسردگی بعد از از دست دادن شغل

 

مترجم : حمید وثیق زاده.
منبع:راسخون


 

غصه، عصبانیت و استرس واکنشهایی هستند که افراد عموماً بعد از بیرون شدن از کار از خود نشان می‌دهند. این عواطف و حالات منجر به افسردگی و ناراحتی می‌شوند و تلاشهای شما برای پیدا کردن شغل جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهند. راههایی برای جلوگیری از این حالات و مقابله با افسردگی در زیر بیان شده است:
از دست دادن شغل و بیکاری می‌تواند یک ضربه روحی سخت باشد. با ادامه بحران اقتصادی، همه ساله افراد زیادی بدون اینکه خطایی از آنها سرزده باشد از کار بیکار می‌شوند. شما حتی اگر برای مدتی کوتاه یا یک دوره طولانی بیست ساله کار کرده باشید از دست دادن شغل برایتان سخت و ناگوار است. برای بعضی افراد بیکاری می‌تواند از ناگوارترین

بحران‌های شخصی در طول زندگی‌شان باشد.

جدا از اینکه رفته رفته کفگیرتان به ته دیگ می‌خورد و قبوض شما افزایش می‌یابد، بیکاری اعتماد به نفس و حس ارزشمندی شما را تخریب می‌کند. از دست دادن برنامه روزمره زندگی، درآمد، حس امنیت و فعالیت دلخواه‌تان منجر به عصبانیت، شوک، انکار، ترس و وحشت می‌شود.
همانند بسیاری از اتفاقات غم‌انگیز بیکاری منجر به افسردگی و اندوه می‌شود، متأسفانه با بروز این حالات، پیدا کردن شغل جدید در این بازار آشفته و غم‌افزا دشوار می‌شود و مصاحبه‌های شغلی با خشم و رنجش همراه خواهد شد.
هم چنین افسردگی و استرس باعث مشکلات جسمی مثل سردرد و خستگی می‌شود. تحقیقی که روی 756 نفر افراد جویای کار در دانشگاه میشیگان انجام شده نشان می دهد که حتی بعد از 2 سال که بعضی از افراد استخدام شده‌اند 71 درصد از آنها عوارض جانبی بیکاری را گزارش کرده‌اند که منجر به بیماری و عملکرد نادرست آنها شده است.
برای ورود به محیط کار جدید با روحیه مثبت مقابله با افسردگی ضروری است. در زیر چند راهکار برای این کار ارائه شده است:

روشهای سازگاری :

• شناخت عواطف واحساسات :

واکنش‌های عمومی به بیکاری از کار شامل درد ورنج، ترس و کاهش عزت نفس است. به جای انکار و سرکوب احساسات خود بهتر است آنها را بشناسید. اگرچه انکار احساساتی مثل رنج و بی‌کسی می تواند به طور موقت تسکین دهنده باشد اما در درازمدت می‌تواند دوباره بروز کرده و به صورت افسردگی، نگرانی واضطراب خود را نشان دهد. برای سازگاری بهتر، احساسات خود را شناسایی کنید.

• خود را آزار ندهید :

همان طور که شناخت احساسات مهم است، انتقاد نکردن از خود و عدم سرزنش خود بعد از بیکاری نیز ضروریت دارد. اگر بدون هیچ خطایی از کار بیکار شده‌اید به جای تأسف و دلسوزی و فکر کردن به دلایلی که موجب بیکاری شما شده‌اند، هرگونه افکار منفی را که به ذهنتان می رسد دفع کنید. هر زمان چنین افکاری به ذهن شما رسید سعی کنید که ذهن خود را با آنها درگیر نکنید.

• بیرون ریختن خشم :

داد و بیداد کردن با رئیس خود بعد از بیرون شدن از کار راه بیرون ریختن خشم وناامیدی نیست. اگرچه بیرون ریزی خشم و ناامیدی مهم است ولی آن را در روشهای سازنده مثل فعالیتهای جمعی و فعالیتهای ورزشی نظیر پیاده‌روی، دو و شنا بیرون بریزید و ذهن خود را خالی کنید. خواندن کتابهای مثبت و مشاهده فیلم‌های تأثیرگذار نیز می‌تواند به شما کمک کند.

• جسجوی کمک و حمایت از افراد خبره :

بعد از بیکاری از کار اگر علائم افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید یا از هر مشکل جسمی رنج می‌برید از یک دکتر یا مشاور کمک بگیرید. با خانواده، دوستان و همکاران در تماس باشید؛ کسانی که می‌توانند به سازگاری شما با این وضعیت دشوار، تغییر حالتان و بالا بردن عزت نفس‌تان کمک کنند.
پیدا کردن شغل جدید :

• پیدا کردن شغل جدید :

بعد از بیکاری از کار، از دست دادن اهداف و بی تفاوتی نسبت به آنها آسان‌ است. برای مقابله شرایطی را بوجود آورید که با ساعات و روند معمول کار قبلی‌تان تطابق داشته باشد. در این ساعات زنگ بزنید، ایمیل بفرستید و به ملاقات استخدام کننده‌ها بروید.
تماس با افراد ماهر ویادگیری مهارتهای جدید که به پیداکردن شغل جدید شما کمک می‌کنند لازم است. بر روی پیدا کردن بهترین فرصتهای شغلی جدید تمرکز کنید. روز خود را سازمان‌دهی و الویت‌ بندی کنید.

• ارتباط با شبکه حرفه‌ای

بسیاری از مشاغل وجود دارند که جزو مشاغل طبقه بندی شده نیستد. شبکه ارتباط اجتماعی و تماسهای شما به پیدا کردن چنین شغلهایی کمک می‌کند. با افرادی که می‌شناسید در تماس باشید و از کمکهای آنها بهره بگیرید؛ آنها می‌توانند شما را به اشخاص حرفه‌ای معرفی کنند.

• حفظ ثبات اقتصادی

داشتن ثبات اقتصادی برای افراد بیکار یک مشکل مهم است. در زیر چند نکته برای کمک به اداره اقتصادی شما ارائه شده:
- امکانات و هزینه‌ها و پرداختهایی که مناسب شماست را پیدا کنید.
- وضعیت فعلی خود را به طلبکاران اطلاع دهید و یک برنامه پرداختی قابل تغییر تعیین کنید.
- از تسهیلات بیکاران بهره‌مند شوید. در صورتی که شما بدون هیچ خطایی از کار بیکار شده باشید می‌توانید ازاین
تسهیلات استفاده کنید.

• ادامه دادن به زندگی خود

در شرایطی که به دنبال کار می‌گردید و با افسردگی مقابله می‌کنید باید تعادل بین کار وزندگی را حفظ کنید.
نباید اجازه دهید یافتن شغل زمان زیادی از شما بگیرد که برای زندگی عادی خود وقت نداشته باشید. ساعاتی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید. هم چنین:
- زمانی را به ورزش منظم اختصاص دهید. این کار به بهبود حال شما و کاهش استرس کمک می‌کند.
- خواب کافی برای افزایش بهره‌وری خود داشته باشید و میزان استرس و افسردگی را تحت نظر بگیرید.
- روشهای تمدد اعصاب مثل یوگا می‌تواند به کاهش استرس و داشتن آرامش کمک کند.
روش ویژه برای مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری مواظبت از خود و اعتقاد به توانایی‌های خود است. تنها با نگاه مثبت می‌توان از شکست عبور کرده و یک شغل عالی به دست آورد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.