عوارض جانبی مصرف قرص های استانوزولول

استانوزولول یک استروئید آنابولیک است که برای درمان کم خونی و آنژیوادم ارثی تجویز می شود. استانوزولول اغلب توسط افرادی مصرف می شود که می خواهند بدنی عضلانی و کات داشته باشند. این مقاله اطلاعاتی درباره ی
دوشنبه، 18 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی مصرف قرص های استانوزولول
عوارض جانبی مصرف قرص های استانوزولول

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

استانوزولول یک استروئید آنابولیک است که برای درمان کم خونی و آنژیوادم ارثی تجویز می شود. استانوزولول اغلب توسط افرادی مصرف می شود که می خواهند بدنی عضلانی و کات داشته باشند. این مقاله اطلاعاتی درباره ی عوارض جانبی قرص های استانوزولول ارائه می دهد.
استانوزولول یک استروئید آنابولیک است که توسط ورزشکاران برای بهبود عملکرد در حین تمرین مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو تحت نام تجاری وینسترول برای شکل خوراکی و وینسترول دپو برای شکل تزریقی آن وارد بازار شده است. برای تهیه ی استانوزولول حتی در مواردی که برای درمان بیماری تجویز می شود به نسخه ی پزشک نیاز است. اگرچه برخی این باورند که اثرات آنابولیک این دارو بر اثرات آندروژنیک آن غالب است ولی اثرات آندروژنیک خاصی در دوزهای پایین مشاهده شده است.
استانوزولول برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟
استانوزولول مشتق شده از دی هیدروتستوسترون است که به واسطه ی تستوسترون سنتز می شود و اولین بار در سال 1962 توسط لابراتورهای Sterling-Winthrop تولید شد. در مورد خانم ها تستوسترون توسط تخمدان ها تولید می شود. باید اشاره کرد که اکثر اثرات تستوسترون بعد از تبدیل آن به دی هیدروتستوسترون رخ می دهد که دارای خواص آندروژنیک قوی است. این دارو برای درمان مقدار کم سلو ل های خونی تولید شد. از استانوزولول برای درمان آنژیوادم ارثی نیز استفاده می شود. این شرایط توسط علایمی مانند ورم کردن صورت، دست ها، پاها، حنجره یا روده ها توصیف می شود. این باور وجود دارد که استفاده از استانوزولول می-تواند شدت و همچنین تعداد حملات را کاهش دهد.
اگرچه مصرف استانوزولول توسط IAAF ممنوع شده است ولی هنوز هم یکی از استروئیدهای پر مصرف به حساب می آید. این دارو مقدار تستوسترون بدن را به وسیله ی افزایش دادن سنتز پروتئین و کاهش میزان SHBG افزایش می دهد. افزایش سطح تستوسترون به افزایش توانایی و عملکرد ورزشکار کمک می کند.

عوارض جانبی استانوزولول

اگرچه استانوزولول خاصیت آندروژنی پایینی دارد ولی یک استروئید آنابولیک قوی می باشد. عوارض جانبی معینی در ارتباط با مصرف استانوزولول گزارش شده است.

اثرات استانوزولول بر روی کبد

یکی از نگرانی های مهم در مورد مصرف استانوزولول تأثیر آن بر روی کبد می باشد. استفاده ی طولانی مدت از این استروئید می تواند باعث ایجاد مشکلات کبدی به شرح زیر شود:
زردی
تیره شدن رنگ ادرار
روشن شدن رنگ مدفوع
حالت تهوع
استفراغ
درد در ناحیه ی شکم
خستگی
استفاده ی طولانی مدت از استروئید های آنابولیک باعث ایجاد تومور در کبد می شود. به همین خاطر است که در مصرف این دارو باید محتاط بود. اغلب با مصرف استروئید ها تست های کبدی افرایش میزان بیلی روبین، SGOT، آلکالن فسفاتاز و BSP را نشان می دهد.

تأثیر بر روی تعادل الکترولیتی

سدیم، کلرید، پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم الکترولیت ها یا مواد معدنی موجود در خون و دیگر مایعات بدن است که دارای بار الکتریکی می باشد. این مواد pH خون را تحت تأثیر قرار می دهد. بالا بودن یا پایین بودن میزان الکترولیت ها می تواند تأثیر مغایری بر روی سلامت فرد داشته باشد. استفاده ی طولانی مدت از استروئید های آنابولیک می تواند باعث حفظ الکترولیت های خونابه و به موجب آن باعث ایجاد ورم شود.

واکنش آلرژیک

اگر فرد به دارویی واکنش آلرژیک نشان دهد باید فوراً به دنبال راه چاره باشد. علایم واکنش آلرژیک عبارت است از:

ایجاد جوش یا کهیر بر روی پوست
ورم کردن صورت، لب ها، دهان و گلو
ایجاد مشکل در تنفس
تأثیر بر روی سیستم معدی- روده ای و سیستم عصبی

استفاده از استروئیدهای آنابولیک باعث تغییر در خلق و خو می شود. شواهدی مبنی بر وجود علایم زیر با مصرف استروئیدهای آنابولیک وجود دارد:

تغییر خلق و خو
پرخاشگری/ رفتار تند
افسردگی
تحریک پذیری و زود رنجی
بی خوابی

در مورد سیستم معدی- روده ای علایم زیر ممکن است وجود داشته باشد:

حالت تهوع
استفراغ
اسهال
اثرات خاص استانوزولول در مردان و زنان

از آنجایی که استانوزولول از مشتقات DHT است می تواند باعث ایجاد اثرات مردانه در زنان شود. این اثرات عبارت است از:

افزایش موی صورت و بدن
کلفت شدن صدا
تاسی مردانه

استانوزولول همچنین می تواند باعث ایجاد آکنه، افزایش/ کاهش میل جنسی یا بی نظمی در قاعدگی در زنان شود.
مردان ممکن است علایم زیر را داشته باشند:

بزرگ شدن سینه ها
ایجاد تغییر در میل جنسی
ناتوانی جنسی

در کنار عوارض جانبی ذکر شده، استروئیدهای آنابولیک می تواند باعث کاهش غلظت گلوکز خون شود. استانوزولول می تواند با داروهای دیابت و رقیق کننده ی خون واکنش نشان دهد. بنابراین، پزشک خود را در مورد مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید. زنان باردار و شیرده باید از مصرف استانوزولول خودداری کنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.