برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

آمریکا عامل اصلی بروز بحران در کشور

نظر من این است که تمام این بحرانها را آمریکا ایجاد می‌کند. مسلمین و ملت ما به حسب نظر اولیایشان، ما بین ملتها هیچ فرق نمی‌گذارند، به این معنا که بخواهند با یکی عدالت و با یکی بی‌عدالتی بکنند، لکن آمریکاست که نمی‌گذارد این
دوشنبه، 25 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا عامل اصلی بروز بحران در کشور
 آمریکا عامل اصلی بروز بحران در کشور

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

 برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

نظر من این است که تمام این بحرانها را آمریکا ایجاد می‌کند. مسلمین و ملت ما به حسب نظر اولیایشان، ما بین ملتها هیچ فرق نمی‌گذارند، به این معنا که بخواهند با یکی عدالت و با یکی بی‌عدالتی بکنند، لکن آمریکاست که نمی‌گذارد این آرامش پیدا بشود. آمریکا، آن کسی که پنجاه سال به این مملکت خیانت کرد و به امر او جوانهای ما دسته‌جمعی در خیابانها کشته شدند و علما و روشنفکران ما به حبس رفتند، کشته شدند، آواره شدند، تبعید شدند، یک همچو موجودی را که تمام ملت ما با او دشمن است آمریکا برد و در منزل خودش، در جایی که برای او مَأمَن درست کرده و نگاه می‌دارد، و او و عائله‌اش را احترام می‌کند. و با جوانهای ما که در آن جا اعتراض می‌کنند با خشونت رفتار می‌کنند، واکنش این اعمال است که ملت بریزند و این کار را انجام بدهند و مسؤولیت آن از خود آمریکاست. و سفارتی که در ایران است یک توطئه‌هایی بود که حالا کشف شده است. و با وجود این توطئه‌ها نمی‌شود گفت که ملت بنشینند و نگاه کنند و آنها هر کاری که می‌خواهند بکنند. از این جهت خود آمریکا... ظرف چندین سال با ما کار کرده است. و ما دیگر نمی‌توانیم کارهایی که آنها می‌خواهند انجام بدهند تحمل کنیم. از این جهت باید آمریکا بفهمد که دیگر وقت آن ظلمها گذشته است. و باید حساب کار خودش را بکند. و اگر ما دیدیم که بیشتر از این می‌خواهد جلو برود، ما هم کارهایی داریم که به ضرر آمریکا تمام خواهد شد. (1)
ما می‌دانیم که اجانب - بخصوص امریکا - با این انقلاب خیلی دشمن هستند و با وسائل گوناگون به آن ضربه می زنند. حالا اوّل کار است که آمده‌اند و حزب درست کرده‌اند. این حزب خلق مسلمان علی‌التحقیق ریشه خارجی دارد. این کلمه «خلق» را داخل عنوان حزب گذارده‌اند - مثل این که کلمه «دمکراسی» را می‌خواستند داخل نام «جمهوری اسلامی ایران» کرده و بگویند: «جمهوری دمکراتیک اسلامی ایران»؛ خلق مسلمان هم یعنی همین، خلق در فارسی همین توده است. اینها می‌خواهند از همین حالا میان مسلمانان زمینه جنگ درست کنند و بگویند حزب جمهوری اسلامی و حزب خلق مسلمان. این قضیه ضربه زدن به انقلاب و پایمال کردن خونهای مسلمانان است. (2)
شما می‌دانید که بدخواهان اسلام و کشور در تمام مراحل توطئه نموده و بحمدالله با شکست مواجه شدند. این بار که در رفراندم قانون اساسی شکست مفتضحانه نصیبشان شد سخت وحشت‌زده شده‌اند و توطئه را با چوب و چماق شروع کردند و با بهانه‌ها و استفاده از سادگی بعضی قشرها غائله راه انداخته و خواهند انداخت. در این موقع که با دشمنی مثل آمریکا و دنباله‌های او روبه‌رو هستیم ریشه‌های رژیم سابق و طرفداران آنها و دارو دسته آمریکا در این امور دست دارند که نگذارند آرامش در این کشور تحقق پیدا کند. لهذا من به شما ملت هوشیار هشدار می‌دهم که هر تشنجی و غائله‌ای امروز برخلاف مصالح اسلام و کشور است و موافق خواستهای دشمنان اسلام است. (3)
اینها بیخود دست و پا می‌کنند و شلوغکاری می‌کنند. و این آشوبی که الآن در آذربایجان به پا کردند این هم با دست عمال آمریکا دارد انجام می‌گیرد. و مردم شریف آذربایجان بدانند که عمال آمریکا هستند که الآن دست در کار هستند و وادار می‌کنند مردم را به این آشوبها و به این که یک وقت منجر به برادرکشی بشود. آشوبی هم که در قم انجام شد باز به دست همانها بود. و آنها بودند که می‌خواستند نگذارند قانون اساسی تصویب بشود. و حالا هم با قانون اساسی مخالف‌اند. مخالفت با قانون اساسی مخالفت با اسلام هست. و شما بیدار باشید. (4)
برادران آذربایجانی بیدار باشند که امروز که ما مواجه هستیم با یک همچو قدرتی و اسلام مواجه با کفر است و اسلام در خطر است، اینهایی که آشوب دارند به پا می‌کنند، در هر جای از مملکت که آشوب به پا بکنند، اینها اشخاصی هستند که مخالف با اسلام هستند و می‌خواهند اسلام متحقق نشود. جمهوری اسلام متحقق نشود. و باید درست متوجه باشند. البته اگر قانون اساسی یک اشتباهاتی فرض کنید در آن پیدا بشود – با این که نشده است، لکن اگر هم باشد – بعدها که مستقر شد حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی مستقر شد، رئیس جمهور تعیین شد، مجلس تحقق پیدا کرد، باز ممکن است که رسیدگی بشود. اگر نقصی داشته باشد، باز نمایندگان مردم این کار را بکند. چماق کشی نمی‌تواند کاری انجام بدهد. اشخاصی که چماقدارند می‌کشند و آشوب در آذربایجان به پا کرده‌اند، بعضی از آنها پرونده‌هایشان موجود است که روابط با آمریکا دارند. مردم بازی نخورند از اینها. (5)
این غائله آذربایجان و غائله کردستان، یک چیزی نیست که ملت آذربایجان و ملت کردستان بخواهند، یک مسأله تحمیلی است. و از سابق امر دیکته شده. توطئه شده. این مسائل پیش می‌آید، همچو که در کردستان مطلبی پیش می‌آید. اشخاص از همه ایران مجتمع می‌شوند آن جا. اینهایی که توطئه‌گر هستند، از همه ایران جمع می‌شوند آن جا. آن وقت با این که ملت کردستان، همه، هر کس با ما ملاقات کرده، کاغذها نوشته، آنها «جمهوری اسلامی» را می‌‌خواهند و نه تجزیه می‌خواهند، و نه چیزهای دیگری. البته مطالبی دارد همه ایران... همان طوری که برای همه ایران است. برای همه است. این مسائلی نیست. ملت کرد نمی‌خواهد که این مسائل واقع بشود و جنگ بشود. هیچ ملتی نمی‌خواهد جنگ بشود. خوب، انسان می‌خواهد که خونریزی نشود، می‌خواهد که آرام باشد منطقه‌ای که بخواهد زندگی در آن بکند. لکن توطئه هست در کار. یعنی آنهایی که استفاده سرشار از این مملکت می‌بردند و الآن هم طمع‌شان به این مملکت هست، آنها هستند که اسباب دست قرار دادند اشخاص را و گروهها را. و اشخاص و گروهها بعضی‌شان غفلتاً و بعضی‌شان هم عملاً از آنها تبعیت می‌کنند و غائله‌بار می‌آوردند. (6)
می‌دانید که در این موقعی که ما هستیم، حساسترین موقعی است که بر کشور ما می‌گذرد. از آن طرف مواجهه ملت ما با قدرت بزرگ آمریکا، که همه وسائل تبلیغاتی و وسائل جنگی را دارد، و از آن طرف ریشه‌های رژیم سابق و منحرفین از دیانت اسلام که در گوشه و کنار کشور مشغول فعالیت هستند و می‌خواهند نگذارند این جمهوری اسلامی به ثمر برسد. این که گفتید در آن جا؛ در بابلسر، برای رد قانون اساسی و اینها اعلامیه‌ها دادند، اینها همینها هستند که نمی‌خواهند اسلام در ایران تحقق پیدا بکند. اینها از اوّل هم دست و پا می‌کردند که آن شخص فاسد را نگه دارند. و بعد هم دست و پا می‌کردند که رژیم سلطنتی را نگه دارند. و بعد هم دست و پا می‌کردند که بختیار را نگه دارند. و بعد هم دست و پا می‌کردند که قانون اساسی سابق را که لازمه‌اش حفظ رژیم شاهنشاهی و رژیم سابق بود نگه دارند. در این مراحل شکست خوردند. به مجردی که شکست خوردند صورتهای خودشان را عوض کردند. در حال شکست، شدند یک اشخاص ملی. یک اشخاص دینی و اسمها را تغییر دادند. یک وقتی شاهنشاه و آن بساط را می‌خواستند. بعد حرفها تغییر کرد، و اسم شد طاغوت. بعضی از همینهایی که حالا به رژیم سابق، می‌گویند طاغوت، طرفدار همین رژیم بودند. و الآن هم طرفدار رژیم و طرفدار آمریکا بعضی‌شان هستند. (7)
آمریکا از این وحدت کلمه ملت ما و از این که ملت ما به این جا رسیده است که جوانهای غیور ما کفن‌پوش شدند، شهادت می‌خواهند، از این وحشتناک است. و از شکست سیاسی هم وحشتناک است. و آن تابع این است که ما مهلت پیدا کنیم که جرایم آمریکا را و رؤسای جمهوری آمریکا را، و خصوص این رئیس جمهوری فعلی را، برملا کنیم. اینها از این مطلب وحشتناک‌اند وحشتزده شدند اینها. لکن می‌خواهند یک کاری بکنند که ما را مشغول کنند به یک امور دیگری در داخل. می‌خواهند این نهضت را از داخل بپوسانند. می‌خواهند این نهضت را در داخل خودش اختلاف ایجاد کنند. غائله آذربایجان برای این مقصد است. و شواهد برایش هست که برای همین مقصد است که ملت ایران را مشغول به خودش بکنند و از آمریکا و از دشمنهای اصلی منحرف کنند. اذهان را متوجه کنند به آذربایجان. با این که آذربایجان قضیه مهمی نیست. آذربایجان یک دسته مفسد آمدند و یک کارهایی کردند. و ملت آذربایجان [باید] همچو چیزهایی را محکوم کند، لکن اینها اشخاصی که درست مطالب دستشان نیست، قشرهایی که درست توجه به مطالب ندارند، اینها با تبلیغات سوء خودشان، با طرفداری از بعضی اشخاصی که خود آن آقا هم با این مسائل موافق نیست، با این مردم ساده را اغفال می‌کنند و غائله درست می‌کنند. هر روز در یک جایی غائله‌ای درست می‌کنند. و تمام مقصد این است که ملت ایران را از این راهی که دارد می‌رود، از این مواجهه‌ای که الآن پیدا شده است مابین ملت ایران و آمریکا، از این بازدارند. تمام کوششهای این جمعیتها این است که ما از این بی‌توجهی که الآن پیدا کردیم و داریم، سایر مملکتها را، حتی بعضی ممالک غربی را، متوجه به این مقصد می‌کنیم و آمریکا از این باب وحشتزده شده است.
می‌خواهند ما را به خودمان مشغول بکنند، و غائله درست کنند، که در همین جاها جار و جنجال پیدا بشود. حتی در قم جار و جنجال پیدا بشود. در آذربایجان جار و جنجال پیدا بشود. در کردستان بشود. در هرجا. و ما مشغول بشویم به خودمان و از دشمن غافل بشویم. (8)
باید همه قشرهای ملت بیدار بشوند. متوجه باشند که گول این اشخاصی که فریاد می‌زنند که ما طرفدار خلق هستیم، و ما «فدایی خلق» هستیم، و آن اشخاصی که رفتند و تلویزیون تبریز را گرفته بودند، و ادارات دولتی را گرفته بودند، اینها اشخاصی هستند که می‌خواهند شما را، ملت را از آن مقصد اصلی بازدارند از آن مطلبی که ما الآن می‌خواهیم آمریکا را در تمام دنیا، و رؤسای جمهوری آمریکا را در تمام دنیا، آن کارهایی را که کردند، فاش بکنیم. این یک مطلبی است که برای آنها بسیار ناگوار است. و ناچارند که [دایماً] قشرها را وادارند در مقابل هم. و بریزند به جان هم و بازی درست کنند. غائله درست کنند تا این که مجال ندهند به این که آن کار انجام بگیرد. و ما باید هوشیار باشیم. ملت ما باید هوشیار باشد، توجه داشته باشد، که امروز کار ما مشکلتر است از آن روزی که ما مواجه بودیم با محمدرضا. آن روز که ما مواجه بودیم با محمدرضا، همه ملت دشمن خودشان را فریاد می‌زدند که نه. آنهایی هم که دوست بودند با او آن وقت نمی‌توانستند اظهار بکنند، اما امروز ما مواجهیم با یک اشخاصی که اینها داخل هستند. از خود ملت می‌گویند هستیم. و برخلاف مسیر ملت دارند حرکت می‌کنند و تحریکات می‌کنند. ما از تحریکاتشان مطلعیم، ما امروز کارمان مشکل است، از این باب که ما از یک طرف مواجهیم با آمریکا، و می‌خواهیم حساب آن را بکشیم که [با] ملت ما چه کرده است. تا حالا یک طرف آمریکا ایجاد کرده است یک دسته‌جاتی را برای این که نگذارند آن کار بشود. همه مقصد این است که نگذارند این دادگاهی که ما از تمام ملتها می‌خواهیم در این جا تشکیل بدهیم و بررسی کنیم که در این چندین سال چه کرده است با این ملت و این ملت چه دیده است از او و خزائن این ملت کجا رفته است، در جیب کی رفته است، تمام این حرفها برای این است که نگذارند این عمل بشود. (9) هر روزی که بخواهد این نهضت قدم بردارد، مجلس شورا می‌خواهد مفتوح بشود، می‌بینیم که یک بساطی در امجدیه پیش می‌آید؛ یک غائله درست می‌شود و مع‌الأسف، جوانهای ما مطلع نیستند که اینها چه دارند می‌کنند؛ این اشخاص چه دارند می‌کنند و بعضی از اشخاصی که با من هم مربوط هستند، اینها هم ملتفت نیستند که مسائل عمقش چی هست. خیال می‌کنند که مسأله چماقدار است و تظاهرکننده، مسأله این است؟ نه، مسأله این نیست. این یک ظاهری است برای آشوب درست کردن، مسأله عمق دارد. مسأله آمریکاست. مسأله این است که باید آمریکا بیاید این جا و مقدّرات کشور ما را به دست بگیرد. نه مسأله، مسأله این است که یکی می‌خواهد تظاهر کند، یکی می‌خواهد ضد تظاهر. اینها مسأله نیست، اینها غائله ایجاد کردن است برای این که نگذارند این مملکت به حال خودش باشد و روی میزانی که دارد حرکت می‌کند، حرکت بکند. (10)
در این موقع که مدارس ایران باید باز بشود و امیدوارم که جوانان ما و اطفال ما با تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی، به مدارس بروند و کار خودشان را شروع کنند، باید به این جمعیتهایی که می‌خواهند نگذارند. مدرسه‌های ما باز بشود، توجه داد که شما در یک همچو موقعی که ایران در این وضع واقع است و عراق رسماً اعلام جنگ کرده است به ایران، اگر راست می‌گویید که شما با ملت هستید و نسبت به خلق وفادار هستید، باید شما خودتان در این امر با دولت ایران همراهی کنید و اگر ما دیدیم که شما در مدارس ایجاد یک اغتشاش کردید، ماهیت شما با این که مقداری‌اش معلوم است، بیشتر معلوم می‌شود پیش ملت ایران. در یک همچو وقتی که ایران در حال جنگ است با آمریکا و این آلت دست آمریکا تجاوز کرده است به ایران، شما اگر برای باز شدن مدارس اغتشاش به پا کنید یا شایعه‌سازی کنید، معلوم می‌شود که شما عمّال آمریکا و همدست صدام حسین خبیث هستید. بنابراین، ملت ما باید با آگاهی و با خونسردی به این مسائل توجه کند. (11)
من بار دیگر خطر آمریکا را به جهان بخصوص منطقه و ایران گوشزد می‌نمایم. امروز تمامی آنانی که علیه جمهوری اسلامی ایران متحد شده‌اند، با واسطه یا بدون واسطه در رابطه با آمریکا می‌باشند ملت ایران باید با قاطعیت با این خطر بزرگ مبارزه نماید. آمریکا از این که دید حمله نظامی توسط یکی از نوکرانش یعنی دولت عراق، مردم ما را متحدتر کرد، دوباره دست به تشدید اختلافات داخلی زد. مردم دلیل ایران باید با اتحاد خویش این نقشه شیطانی را هم به دنبال نقشه‌های قبل خنثی کنند. (12)
همه این مسائل به ما این مطلب را نشان می‌دهد که یک عده‌ای مأمورند از طرف خارجیها – و من بیشتر احتمال می‌دهم آمریکا باشد – مأمورند از طرف اینها که نگذارند ایران سالم باشد، نگذارند آرام باشد. این مأموریت را اگر بتوانند در کارخانه‌ها انجام می‌‌دهند، اگر بتوانند در کشاورزی انجام می‌دهند، بتوانند در دانشگاهها و در [بین] اینها، که یک مردم ساده‌ای هستند ولو تحصیل کرده‌اند و مشغول تحصیل‌اند لکن جوانند زود تحت تأثیر واقع می‌شوند، چهار تا کلمه – عرض می‌کنم – چیزی که به آنها می‌گوید، زرق و برق‌داری که می‌گویند، بازی می‌خورند و الّا نه این که آنها سوء نیت داشته باشند. اینها [راه] می‌افتند و زن و بچه و بچه‌ها و بزرگها و زنها و مردها را بسیج می‌کنند برای یک امری که این امر را خود آنها با ریشه‌اش مخالفند، خود آنها با آقای طالقانی مخالفند. هر روزی که دستشان برسد سَرِ او را می‌بُرند و سر امثال او را! لکن حالا بهانه دستشان افتاده است که مثلاً آقای طالقانی رفته‌اند بیرون! این بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسه‌های ما و در خیابان‌های ما اینها درست کردند، و برای کمیته‌ها شروع کردند تبلیغات سوء کردن. اینها یک دسته‌ای هستند که فردا هم یک چیز دیگر پیش می‌آورند. (13)
آمریکا بدگمان کرده است که با کشتن و با ترور می‌تواند کاری انجام بدهد. کمونیستهای ساختگی بدخیال کرده‌اند، ... ریشه‌های گندیده رژیم سابق بد خیال کرده‌اند،... ریشه‌های گندیده رژیم سابق بد خیال کرده‌اند که می‌توانند با ترور جلو احساسات ملت ما را بگیرند، احساسات را افزون کرده‌اند، باز حسابهایشان باطل شد.
حسابگری الهی غیر از حسابگری مادّی است. اینها که شما حساب می‌کنید، حسابهای مادّی است، مادّیگرایی است. ما شهادت را برای خودمان حیات می‌دانیم. دوستان ما شهادت را برای خودشان زندگی می‌دانند. مکتب اسلام این طور است. این مکتب اسلام است که شهادت را زندگی می‌داند. این مکتب اسلام است که این بچه را پیش من می‌نشاند و از حلقوم او می‌شنویم که ما برای شهادت حاضریم. این مکتب اسلام است... ملت بزرگ ما زنده است، نهضت ما زنده است. پیروز باد این زندگی، پیروز باد این ملت. خداوند همه شما را پیروز کند و همه ما را به راه هدایت رهبری فرماید. (14)

راهبردهای تصریحی:

1- آمریکا عامل هر بحران و مشکلی در ایران است.
2- علت بحران آفرینی آمریکا، دشمنی او با ملت ایران و انقلاب اسلامی است.
3- می‌بایست عوامل وابسته به آمریکا را زیرنظر داشت و از آنان غفلت نکرد.

نکاست استنباطی:

1- مقصد اصلی آمریکا از ایجاد بحران در کشور بازگرداندن کشور به وضع سابق و رسیدن به منافع نامشروع خود است.
2- احزاب و گروههایی که در جهت سلب امنیت کشور و وحدت کلمه‌ی مردم عمل می‌کنند، عوامل آمریکا در بحران‌آفرینی هستند.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 4 و 5.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 170.
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 174.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 191 و 192.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 192.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 199 و 200.
7- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 210 و 211.
8- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 211 و 212.
9- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 212 و 213.
10- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 458 و 459.
11- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 13، صص 221.
12- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 14، ص 76.
13- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 7، صص 40 و 41.
14- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 7، ص 191.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط