برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

لزوم ایستادگی مسیحیان واقعی در برابر آمریکا

ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته‌جمعی ایران، ویتنام، فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامه چند سال دیگر
سه‌شنبه، 26 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم ایستادگی مسیحیان واقعی در برابر آمریکا
 لزوم ایستادگی مسیحیان واقعی در برابر آمریکا

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته‌جمعی ایران، ویتنام، فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامه چند سال دیگر ستمگری بر ملتهای ضعیف دست به دعا برداشته است و کلیساها را به آهنگ ناقوس فراخوانده است؟! هان ای پدران کلیسا! به پا خیزید و عیسی مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم و دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می‌دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم‌پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند. و ای ملت آمریکا، به تبلیغات رؤسای جمهوری – که جز نیل به قدرت، فکری ندارند – گوش فرا ندهید؛ و بدانید که جوانان ما با جاسوسان رفتاری خداپسندانه دارند، که دستور اسلام رحمت بر اسیران است گرچه ظالم و جاسوس باشند. شما ای ملت بزرگ آمریکا! از کارتر بخواهید که شاه مخلوع و جنایتکار را به ایران برگرداند، که کلید رهایی جاسوسان به دست اوست. و شما ای اصحاب ناقوس! دستها را به دعا بردارید و ناقوسها را به آهنگ درآورید؛ و از خدای بزرگ بخواهید که به رؤسای جمهور شما، عدل و انصاف مرحمت کند. خوشا به حال آنان که از بهر عدالت زحمت می‌کشند و دعا می‌کنند. (1)
من وقتی با روحانیین مسیح مواجه می‌‌شوم باید مسائلی که مربوط به روحانیت است عرض کنم. مسائل مربوط به شما این است که مسائل دنیا را آن طور که هست بررسی کنید، و ببینید به ملتها از دست مدعیان مسیحیت چه می‌گذرد. شما آمدید ایران و معلوم نیست بتوانید در ایران آن قدر بمانید که شهدای ما را ببینید، قبور شهدای ما را ببینید. شما در بهشت‌زهرا رفتید و قبور یک عده از شهدا را دیدید. هر جای ایران بروید از این قبور هست. شما معلولین ما را ندیدید. هر جای ایران بروید کسانی که دست و پای خودشان را از دست دادند و مجروح شدند، معلول شدند و از زندگی ساقط شدند خواهید دید. چه خوب بود که شما مسیحیین و شما روحانیین مسیح یک مدتی می‌ماندید در ایران، و به شهرهای مختلف ایران و به دهات و روستاهای مختلف ایران می‌رفتید، و مشاهده می‌کردید آثار جرم این کسی را که طرفدار او رؤسای جمهور آمریکا بودند. آن کسانی که آمریکا به ما تحمیل کرد و رؤسای جمهور آمریکا تحمیل ما کردند. (2)
عالی‌جناب پاپ، ژان پل دوم
مکتوب آن عالی جناب براساس نگرانی از تیرگی بین کشور اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا واصل گردید. از حُسن نیت آن جناب قدردانی می‌کنم. و خاطر محترم را متوجه می‌کنم که ملت شریف مجاهد ما این قطع روابط را به فال نیک گرفته و برای آن جشن عظیم به پا کرده و چراغانیها و پایکوبیها نمودند. از دعای شما به درگاه خداوند متعال برای ملت مبارز ما شکرگزارم؛ لکن متذکر می‌شوم که جناب شما از انگیزه‌های تیرگیهای دیگر و مشکلات خطرناک بزرگتر که مرقوم داشته‌اید نگران نباشید، که ملت اسلامی ایران از مشکلاتی که در این قطع روابط به وجود آید استقبال می‌کند و از خطرهای بزرگتر که مرقوم شده است، هراس ندارد. و آن روز برای ملت ما خطرناک است که روابطی نظیر روابط رژیم خائن سابق تجدید شود. و با امید به خدای متعال تجدید نخواهد شد. من از جنابعالی با نفوذ معنوی که بین ملت مسیح دارید می‌خواهم که دولت آمریکا را از عواقب ستمگیریها و زورگوییها و چپاولگریها بترسانید؛ و آقای کارتر را، که با شکست نهایی مواجه است، نصحیبت کنید که با موازین اسلامی با ملتهایی که می‌خواهند استقلال مطلق داشته باشند و وابسته به هیچ قدرتی در جهان نباشند رفتار کنند، و از تعلیمات حضرت مسیح – سلام‌الله علیه – پیروی نماید و خود و دولت آمریکا را پیش از این در معرض رسوایی قرار ندهد. (3)
من باید این مطلب را برای آقای پاپ به وسیله شما پیام بدهم که شما آیا از اوضاع این آمریکا و این اشخاصی که خودشان را منتسب کرده‌اند به مسیحیت بی‌اطلاع هستید، یا این که مطلع هستید و بدون این که توجهی به آن بکنید از آن می‌گذرید؟ آیا شما مطلع هستید که ما پنجاه سال در تحت سلطه انگلیس و آمریکا تمام هستی‌مان به باد رفت؟ شما توجه دارید به این که کشور ما در تحت سلطه‌ای که توسط رضاخان، انگلیسها به ما تحمیل کردند، و توسط محمدرضا که انگلیسها و آمریکاییها و شورویها به ما تحمیل کردند، اینها چه کردند با مملکت ما، با کشور ما؟ شما آیا داد مظلومها را هیچ وقت بنایتان هست که گوش کنید؟ یا همان فریاد ظالمها را به آن ترتیب اثر می‌دهید؟ شما می‌دانید که با این جوانهای ما، با این دخترها و پسرهای دانشجوی ما الآن آمریکا چه می‌کند، و پلیس آمریکا با آنها چه کرده است؟ می‌‌دانید که خائنهایی که می‌خواستند در آمریکا بر ضد کشور مظلوم ما میتینگ بدهند و تظاهر کنند، پلیس آمریکا حمایت از آنها کرد و آنها کارهای خودشان را کردند، و وقتی دانشجویان مسلمان ما می‌خواستند آنها هم یک تظاهری بکنند و مظلومیت ملت ما را برسانند، پلیس آمریکا چه کرد با آنها؟ آیا آقای پاپ می‌دانند که الآن جوانهای ما در غل‌ و زنجیر... هستند و بعضی در حال بیهوشی؟ (4)
آنچه که من به شما می‌گویم که به آقای پاپ بگویید این است که شما رویه خودتان را که روحانی هستید عوض کنید، و با مظلومین و با اشخاصی که زیر چکمه آمریکا دارند از بین می‌روند، و با این دختر و پسرهای جوان ما که الآن در حبسهای آمریکا به سر می‌برند، و آنها را از یک حبسی به حبس دیگر، و اخیراً در یک سلولهای منفرد آنها را حبسی کرده‌اند، بپرسند چرا این کار شده است. چرا گوشمان نمی‌شنود یک وقت از آقای پاپ که طرفداری مظلومینی که مال ایران هست، یا افرادی که در خود مملکت آمریکا هست و تحت ظلم و شکنجه هستند، یک بازخواستی نمی‌کند؟ شما از قول من به ایشان سلام برسانید و بگویید که این رویه را طرد بکنید. شما طرفدار مظلوم باشید. شما طرفدار باشید از اشخاصی که چپاول شده‌اند، مظلوم‌اند، زیر چکمه هستند. شما از این جوانها و دخترها و پسرهای ما که الآن در زیر چکمه دژخیمان آمریکا هستند طرفداری کنید. به این اشخاصی که اظهار تبعیت از شما می‌کنند دستور بدهید که اینها را رها کنند. ما نمی‌توانیم دیگر زیر بار آمریکا برویم.
آمریکا اگر تمام افراد ما را هم از بین ببرد، دیگر نمی‌تواند در این جا بیاید منافع خودش را جبران کند و منافع خودش را تأمین کند و ملت ما را به ستم و زور در تحت شکنجه و اختناق قرار بدهد. آمریکا باید این را بداند که دیگر گذشته است از این که او خیال بکند که می‌تواند باز در ایران با این شیطنتها برگردد، و آقای پاپ هم سفارش کند به این آمریکا که نکنند این طور با بشر، این طور دژخیمی نکنند با بشر، این طور ظلم نکنند به بشر. بشر اشخاصی هستند که عبادالله هستند، بندگان خدا هستند، با بندگان خدا این طور نکنند، این قدر ظلم نکنند، این قدر ستم نکنند. من امیدوارم که آقای پاپ به وظیفه دینی خودشان به وظیفه مسیحیت خودشان عمل کنند، و این کارهایی که دژخیمان امریکا می‌کنند و پلیس آمریکا می‌کنند جلوگیری کنند. و ما در مقابل آمریکا ایستاده‌ایم تا آخر، و نخواهیم گذاشت آمریکا باز برگردد، یا آن اشخاصی که تبع او هستند برگردند. و ملت ما تا آخر نَفَس برای دفاع از حق حاضر است و تحت بار ظلم نخواهند رفت. (5)
نکته‌ای که باید عرض کنم این است که این شرایع معروفی که الآن بین بشر معروف است، حالا ما شریعت حضرت موسی، شریعت عیسی و شریعت اسلام، وقتی که ملاحظه می‌کنیم حال مشرع را، حضرت موسی – سلام‌الله‌علیه – را، وضع زندگی حضرت موسی و کیفیت تبلیغ او و مبارزه‌ای که او کرده است با طاغوت، او را وقتی که ملاحظه می‌کنیم، بعد می‌رویم سراغ امت موسی، آنهایی که می‌گویند ما امت حضرت موسی هستیم و ما پیرو حضرت موسی هستیم. موسی معارضه می‌کرد با طاغوت و اینها که می‌گویند ما پیرو حضرت موسی هستیم خودشان طاغوت‌اند، در عین حال می‌گویند ما پیرو حضرت موسی هستیم. رادیو اسرائیل بسیار نصایح حضرت موسی را هم نقل می‌کند اما اسرائیل چه جور است؟ وضع او چی است؟ آنهایی که خودشان را انتساب می‌دهند به حضرت موسی و موسی وضع زندگی‌اش آن بود که یک شبان بود و یک عصا داشت و وضع شبانی‌اش هم آن وضع بود که تاریخ می‌گوید. آن وقت هم پا شد رفت سراغ بزرگترین قدرتی که در آن وقت بود و با او معارضه کرد و توجه به دنیا به هیچ وجه نداشت. آن وقت می‌بینم که اینهایی که خودشان را از حضرت موسی می‌دانند چقدر به دنیا چسبیده‌اند. سرمایه‌های بزرگ آمریکا در دست آنهاست. قدرت مادّی آمریکا در دست آنهاست، و می‌گویند ما هم به شریعت موسی معتقدیم. از او بدتر پیروان حضرت عیسی است. حضرت عیسی را خوب، همه می‌گویند که یک شخص – همین طور هم بوده است – یک شخص روحانی الهی بوده است که هیچ توجه به این مسائل مادی نداشته است، و به حسب قول آنهایی که پیروانش می‌گویند هستیم، این است که ایشان به هیچ وجه توجه به این طور مسائل مادّی نداشته است، یک شخص روحانی به تمام معنا، روح‌الله به تمام معنا، آن وقت می‌آییم سراغ پیروانش. پیروانش کی هستند الآن؟ تمام مفاسدی که الآن، یعنی نصف کنید، نصف مفاسدی که الآن در دنیا هستش از پیروان حضرت عیسی – سلام‌الله علیه – هست؟ یعنی پیروان ادعایی. الآن دارند خودشان را مهیا می‌کنند برای عید میلاد حضرت عیسی، چه اشخاصی؟ اشخاصی که با عیسی مخالفت دارند، با خدای عیسی مخالفت دارند، اعتقاد به عیسی ندارند، لکن خودشان را می‌چسبانند به او. آن نصف دیگر عالم مال آنهایی است که ادعا می‌کنند که ما برای توده‌های مردم، برای ضعفا، برای چی داریم (6)

راهبردهای تصریحی:

1- سران کلیسا به جای نصیحت ایران، سران آمریکا را موعظه کنند.
2- اسلام با آیینهای الهی دشمن نیست و برای آنها احترام قائل است.
3- روحانیت مسیح و مسیحیان براساس تعالیم مسیحیت بایستی در برابر ستمگریهای سران آمریکا بایستند.

نکته استنباطی:

1- وجود دولت متکبر و ستمگری همچون آمریکا در تضاد با روح تعالیم الهی عیسی مسیح (علیه‌السلام) است.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 376 و 377.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 407 و 408.
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 237 و 238.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 13، ص 68.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 13، صص 70 و 71.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 18، صص 263 و 264.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط