برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

لزوم توجه به افراد متدین و متعهد

اشخاصی را که تعیین می‌کنید، از استانها تعیین می‌شود برای حکومت، فرماندار و فلان، اینها را درباره‌شان مطالعه بکنید. آن جا به ما گفته‌اند که در بعضی از استانها- تعمّد هست یا اشتباه- که اشخاص ناسالم می‌گذارند؛ بلکه گاهی اشخاص
يکشنبه، 15 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم توجه به افراد متدین و متعهد
 لزوم توجه به افراد متدین و متعهد

 

نویسنده: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)
اشخاصی را که تعیین می‌کنید، از استانها تعیین می‌شود برای حکومت، فرماندار و فلان، اینها را درباره‌شان مطالعه بکنید. آن جا به ما گفته‌اند که در بعضی از استانها- تعمّد هست یا اشتباه- که اشخاص ناسالم می‌گذارند؛ بلکه گاهی اشخاص سالم را برمی‌دارند، به جای اشخاص، ناسالم می‌گذارند. آن کسی که این کار را می‌کند اگر در اشتباه است، خوب، از این به بعد اشتباه نکند؛ درست چشمهایش را باز کند. ببیند چه کسی را دارد برای کجا می‌گذارد و اگر خدای نخواسته یک غرضی درش هست، این بداند که دیگر این حرفها گذشته تعیین یک فرماندار مثلاً منحرف یک جایی اسباب این نمی‌شود که دوباره مسائل برگردد؛ مسائل گذشته دیگر؛ آن مسائل برنمی‌گردد. پس بهتر این است که آقایان متوجه باشند که برای ملت که الآن هست، برای مملکتی که الآن مال خودشان هست- مثل این که برای خانه خودشان خدمت می‌کنند- صادقانه برای کشوری که الآن مال خودشان هست.(1)
خوب، پیشتر خیلیها عذر داشتند که خوب، من برای چه؟ ما که منافعمان به جیب دیگران می‌رود، چرا ما کار بکنیم، که منفعتش به جیب دیگران برود؟ حالا که این حرف نیست. حالا اگر کار بکنیم، منفعتش به جیب ملت خودمان می‌رود و به جیب خودمان می‌رود. همان طوری که برای خانواده‌هایشان باید کار بکنند، و از روی صداقت کار می‌کنند و از روی امانت و اشتیاق، برای کشورشان هم همین طور عمل بکنند. اشخاصی که در ذهنشان آمده است، یا خدای نخواسته که مثلاً حالا یک کسی را آن جا بگذارند، یک کسی را این جا بگذارند، یک منحرفی را آن جا بگذارند یک منحرف را آن جا بگذارند، اگر به ذهنشان آمده است که با این عمل می‌شود یک کاری را که انجام شده است برگرداند، این را از ذهنشان بیرون کنند؛ نمی‌شود دیگر این. جز این که خودشان- عرض می‌کنم که- خراب بشوند بین ملت، چه بشوند، نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود. در هر صورت، شما در سطح کشور همه جا هستید؛ و باید برای کشور خودتان خدمت بکنید. ما هم که این جا هستیم، دعا می‌کنیم به همه کشور و همه شماها، که بتوانید خدمتتان را انجام بدهید. و امیدوارم که بزودی همه مشکلات رفع بشود.(2)
اساساً این انقلاب و این نهضت، بر اساس اسلام است؛ یعنی ما هیچ تز دیگری، هیچ امر دیگری را غیر از اسلام نمی‌پذیریم. و این قوای انتظامی، اعم از سپاه پاسداران و ژاندارمری و ارتش و دیگران، باید خودشان را با اسلام منطبق کنند. افرادی که آن دید اسلامی را ندارند- یعنی نپذیرفتند اسلام را- این اشخاص را باید تصفیه کنند. اشخاصی که دید اسلامی دارند، پذیرفته‌اند اسلام را لکن در عمل، عمل اسلامی ندارند، سرخود کارهایی که خودشان می‌خواهند می‌کنند، اینها هم باید هدایت بشوند و چنانچه مأیوس شدند سران از این که هدایت تأثیر بکند، تصفیه بشوند.(3)
بالاخره آن که مردم را برانگیخت اسلام بود؛ هیچ قدرت دیگری قادر به این نبود که یک ملت35 میلیونی را به یک راه ببرد، هیچ قدرتی قابل نبود، نمی‌توانست و لهذا ما در طول تاریخ که دیدیم، آنهایی هم که خودمان یادمان است مثل قضیه نفت، چون اسلامی نبود، ملی تنها بود، به اسلام کاری نداشتند، از این جهت نتوانستند کاری انجام بدهند، آن کارهای نصفه کاره‌ای که انجام دادند، بعدش از دستشان گرفته شد و رفت کنار. اگر اسلام در کار باشد و مکتب اسلام در کار باشد در این قشر نظامی و غیرنظامی، ما پیروز خواهیم شد و اگر این مکتب را ما فراموش بکنیم و هرکسی بخواهد دنبال کار خودش باشد و فکر خودش باشد، این آسیب پذیر خواهد بود؛ و لهذا بر همه ما، بر همه رؤسای ارتش، رؤسای پاسداران، رؤسای ژاندارمری، رؤسای شهربانی و همه روشنفکران و همه نویسندگان لازم است که ما همه را به یک وجهه سوق بدهیم؛ این ملت را ما به سوی اسلام و به سوی الله سوق بدهیم. اگر یک همچو کاری انجام بگیرد که اسلامی بشود همه دستگاهها، پیروزی ما داریم، هیچ اشکال نیست که ما پیروز خواهیم شد؛ اما اگر متشتت بشود، در هر جایی علی حده یک سازی بزنند، مثلاً، سپاه پاسداران خودش علی حده هیچ کار ندارد به ژاندارمری، مثلاً مخالفت هم حتی می‌کند، یا با ارتش گاهی هم مثلاً مخالفت بکند، یا آن دستگاه به دستگاه دیگر یک مخالفتی و روبه روی باشد، باید ما آماده این باشیم که ولو در درازمدت شکست بخوریم.(4)
از مهمات مسأله این است که اولاً اسلامی بشود همه چیز، و ظواهر اسلام باید در آن جا حکمفرما باشد. این که بعضیها عقیده دارند که حالا ظواهر را کار نداشته باشیم و برویم سراغ مکتب، اینها برخلاف اسلام است. آن چیزی که هست این است که باید ظواهر در این پادگانهای ارتشی و در آن مراکزی که شما هستید و پاسدارها هستند، ظواهر باید محفوظ باشد؛ یعنی، امروز که ماه مبارک رمضان است همه اینها روزه دار باشند، آنهایی که واجب است برایشان روزه بگیرند، روزه دار باشند، نماز بخوانند در آن جا، و کارهای منکر در آن جا به هیچ وجه نباشد. ضوابط اسلام باید محفوظ باشد، جمهوری اسلامی معنایش این است؛ و الا اگر یک جمهوری باشد، اسمش جمهوری اسلامی باشد، لکن وقتی که برویم در ژاندارمری، برویم از اسلام خبری نباشد... این جمهوری اسلامی نیست؛ این یک لفظ غلطی است که گذاشتند روی جمعیتی و روی مملکتی که دارد همان به طور طاغوت اداره می‌شود. ما باید این محتواها را با جدیّت اصلاح بکنیم.(5)

راهبردهای تصریحی:

1- در هر کاری می‌بایست توجه به افراد مؤمن و متعهد داشت و مسؤولیتها را به آنان سپرد.
2- افراد منحرف و بی دین هیچگاه برای این مملکت مفید نبوده‌اند و نبایستی در پستها و مسؤولیتها گمارده شوند.
3- اسلامی کردن دستگاهها و مراکز در عمل و ظاهر، وظیفه مهم افراد حزب اللهی است.

نکته استنباطی:

1- سپردن کارها به افراد مؤمن و متخصصی هم سبب پیشبرد کار و مانع از اخلال در امور می‌گردد.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام(رحمه الله)، ج 7، صص 382 و 383.
2- صحیفه امام(رحمه الله)، ج 7، ص 383.
3- صحیفه امام(رحمه الله)، ج 13، ص 39.
4- صحیفه امام(رحمه الله)، ج13، صص 39 و 40.
5- صحیفه امام(رحمه الله)، ج13، صص 40 و 41.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (13) دفاع از حزب الله، اصل خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط