ده توصیه‌ی علمی برای شادتر زیستن

شاد شدن آسان است اما شاد ماندن دشوار؛ همه دوست دارند شاد باشند، اما اگر کار آسانی بود همه ی انسان‌های دنیا شاد بودند و دیگر نیازی به تحقیق درباره‌ی راه‌های شاد زیستن نبود. بسیاری از اوقات شاد بودن کار سختی است، اما راه‌هایی
پنجشنبه، 8 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده توصیه‌ی علمی برای شادتر زیستن
ده توصیه‌ی علمی برای شادتر زیستن

 

مترجم: ملیحه پیمانی
منبع: راسخون



 

مقالات شیوه‌ی زندگی

شاد شدن آسان است اما شاد ماندن دشوار؛ همه دوست دارند شاد باشند، اما اگر کار آسانی بود همه ی انسان‌های دنیا شاد بودند و دیگر نیازی به تحقیق درباره‌ی راه‌های شاد زیستن نبود. بسیاری از اوقات شاد بودن کار سختی است، اما راه‌هایی وجود دارد که با بکار بستن آنها می‌توانیم شادتر از قبل باشیم.
در این مقاله شما را با ده روش علمی آشنا می‌کنیم که زندگی شما را تغییر می‌دهد و روزهای عمرتان را با نشاط تر می‌کند.

1. فعالیت ورزشی خود را افزایش دهید

یکی از رایج‌ترین تصمیماتی که افراد در آغاز سال نو می‌گیرند بیشتر ورزش کردن است، و البته تحقیقات علمی هم دلایل اهمیت ورزش در زندگی را ثابت کرده است. از این جمله میتوان به تحقیقی که در کتابی به نام "محاسن شاد بودن" آمده است اشاره کرد که بر اهمیت فعالیت جسمانی و تاثیر آن بر سطح شادی افراد تاکید می‌کند.
در اصل این تحقیق بر روی سه گروه از بیماران مبتلا به افسردگی انجام شده است. بیماران این سه گروه به ترتیب با دارو، ورزش و ترکیبی از هر دو مداوا شده‌اند. نتایج این تحقیق به این شرح است:
پس از شش ماه اعضای این سه گروه را برای اندازه‌گیری میزان بازگشت بیماری مورد مطالعه قرار دادند. از بین کسانی که فقط و فقط از دارو استفاده کرده بودند، 38 درصد به افسردگی سابق خود بازگشته بودند. بیمارانی که با ترکیب دو روش مورد مداوا شدند تا حدودی بهتر بودند، و در 31 درصد آنها افسردگی مجددا عود کرده بود. چیزی که بیشتر از همه محققان را متعجب کرد نتایج گروهی بود که فقط با ورزش مورد معالجه قرار گرفته بودند: بازگشت بیماری در این گروه فقط 9 درصد بود! این مطالعه نشان می‌دهد که ورزش کردن بیشترین تاثیر را بر کاهش افسردگی دارد.
تحقیق دیگری که در نشریه‌ی ژورنال روانشناسی سلامتی به چاپ رسیده حاکی از آن است که افرادی که ورزش می‌کنند شادتر هستند چرا که احساس بهتری نسبت به بدن خود دارند.
همه‌ی شواهد نشان می‌دهند که کم‌ترین فایده‌ی ورزش کردن زندگی شاد است، پس منتظر چه هستید؟ از همین امروز ورزش را شروع کنید. از کم شروع کنید و به خودتان عادت بدهید که هر روز ورزش کنید، تا فرد شادتری باشید.

2.بهتر بخوابید

تقریبا یک سوم عمرمان را در خواب میگذرانیم، بنابراین نمی‌توانیم اهمیت خواب خوب را در در بالا بردن کیفیت زندگی‌مان نادیده بگیریم. با جستجوی an interesting study in 2011 from BPS Research Digest دراینترنت می‌توانید نتیجه‌ی تحقیقی را بخوانید که تاثیر خواب بر شادی را نشان می‌دهد. نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که چرت بعدازظهر را در برنامه روزانه‌ی خود قرار داده‌اند نسبت به عواطف منفی حساسیت کمتری نشان می‌دهند درحالیکه به احساسات مثبت پاسخ مقاومت کمتری نشان می‌دهند.
این تحقیق نشان داد که نه تنها کمبود خواب باعث مشکلات احساسی میشود، بهبود خواب موجب بهبود عواطف خواهد شد. به عبارت دیگر، یک خواب خوب افراد را مثبت‌اندیش‌تر و در مجموع شادتر می‌کند.

3. تلفن همراه خود را بگذارید کنار!

مطالعه ای که در دانشگاه کنت Kent State University انجام شد بیش از 500 دانش‌آموز را مورد مطالعه قرار داد و نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده‌ی مداوم از تلفن همراه با نمرات پایین‌تر، استرس بیش‌تر و کاهش شادی و نشاط ارتباط مستقیم دارد.
دکتر دوراسولا، روانشناس و استاد دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: " این احتمال وجود دارد که افرادی که مدام با گوشی‌های خود کار می‌کنند ارتباطات کمتری با شبکه‌های اجتماعی حقیقی دارند، و ممکن است در برابر مقایسه‌های اجتماعی آسیب پذیری بیشتری نشان بدهند که موجب احساس خلا می‌شود." او همچنین اضافه می‌کند که "نگرانی ممکن است نتیجه‌ی احساس "من نمی‌خواهم هیچ چیز را از دست بدهم" باشد." و این استرس "نکند از قافله عقب بمانم" و مشاهده‌ی تقویم اجتماعی دیگران کار را برای فرد سخت می‌کند و در نتیجه او حتی نمی‌تواند در زندگی خود حاضر و هوشیار باشد.
حتی ارسطو هم به رعایت میانه‌روی و تعادل در همه‌ی امور توصیه می‌کند. تلف همراه و تکنولوژی هم از این قاعده مستثنا نیستند. استفاده‌ی بیش از حد از تکنولوژی حتی اگر بهترین نوع تکنولوژی هم باشد شادی فرد در زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. پس با توجه به آن چه گفته شد: استفاده‌ی کمتر از تلفن همراه سطح شادیتان را به طور قطع بالا خواهد برد.

4. برای زندگی اجتماعی خود وقت بیشتری بگذارید

احتمالا قبلا هم شنیده‌اید اما یکی از پنج حسرت افرادی که در حال مردن هستند این است که به اندازه‌ای که باید در کنار خانواده و دوستانشان نبود‌ه‌اند. اینکه وقت بیشتری را با کسانی که دوستشان داریم و برایمان اهمیت دارند بگذرانیم در کل تاثیر بسیار مثبتی بر کیفیت زندگیمان دارد.
دن گیلبرت، استاد دانشگاه روانشناسی در دانشگاه هاروارد این مسئله را به زیبایی توضیح می‌دهد:
وقتی در کنار خانواده‌ایم خوشحال‌تر هستیم و همین طور در کنار دوستان و هرکسی یا چیزی که فکر می‌کنیم شادترمان می‌کند، و درواقع راه‌هایی هست که می‌توانیم دوستان و نزدیکان بیشتری داشته باشیم.
جالب است بدانید که نه تنها روابط اجتماعی زندگی را شادتر می‌کنند، بلکه کمک می‌کنند زندگی پربارتری داشته باشیم. در تحقیقی که در نشریه‌ی اجتماعی-اقتصادی the Journal of Socio-Economics به چاپ رسیده است با استفاده از روش قیمت گذاری سایه‌ای ارزش روابط انسانی را اندازه گرفته است و بهای آن را چیزی حدود 131,232 دلار در سال برآورد می‌کند.
کافی است تلفن را بردارید و با عموزاده‌تان که در شهری دیگر زندگی می‌کند صحبت کنید. که درواقع شما را بسیار خوشحال‌تر می‌کند.

5. بیشتر بیرون بروید

شان ایکر که در دانشگاه هاروارد و مدرسه‌ی بازرگانی وارتون سخنرانی می‌کند در کتابش: فایده‌ی شادی ”The Happiness Advantage”, اینگونه می‌نویسد که حتی گذراندن بیست دقیقه در هوای خوب نه تنها حال و هوای خوشی به فرد می‌دهد، بلکه ذهن او را باز می‌کند و فعالیت حافظه‌اش را بهبود می‌بخشد.
مطاعات دیگری در The London School of Economics and Political Science دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن انجام گرفته که بر سخنان او صیحه می‌گذارد. در این کتاب آمده است که بیرون از خانه و نزدیک دریا در بعدازظهری گرم و آفتابی از آخر هفته، بهترین مکان است و بیشترین تاثیر را دارد. درواقع کسانی که در این تحقیق شرکت کردند در هرگونه محیط طبیعی بسیار شادتر از محیط‌های شهری بودند.
اگر از خودتان میپرسید که انسان در چند درجه در شادترین وضعیت قرار می‌گیرد، باید بگوییم که در تحقیقی که the American Meteorological Societyدر انجمن آب و هواشناسی آمریکا صورت گرفت نشان داد که شادی و نشاط در دمای 13.9 به حداکثر می‌رسد.

6. هفته‌ای دو ساعت به بقیه کمک کنید

شاید شگفت‌زده شوید اما حقیقت این است که پول خرج کردن برای بقیه( که "خرج کردن جامعه پسند" هم گفته می‌شود) شادی بخش‌تر از زمانی است که شخص برای خودش خرید می‌کند.
در تحقیقی که درسال 2012 در هاروارد صورت گرفت مقداری پول به شرکت کنندگان داده شد. از نیمی از آن‌ها خواستند که با این پول برای خودشان خرید کنند، و از بقیه خواستند با این پول برای شخصی غیر از خودشان چیزی بخرند. نتایج این تحقیق به این شرح است:
شرکت کنندگانی که باید برای شخص دیگری خرید می‌کردند پس از تفکر برای تصمیم گیری نوع خرید بسیار شادتر بودند؛ از همه مهم‌تر این که هر چه بیشتر احساس شادی و نشاط می‌کردند بیشتر احتمال داشت دفعه‌ی بعد هم که مال باد آوردهای بدست می‌آوردند آن را خرج شخص دیگری کند. بنابراین با توجه به شواهد اولیه درباره‌ی چرخه‌ی بازخورد مثبتی که بین خرج کردن پول برای مصارف نوع دوستانه و سلامتی وجود دارد، این داده‌ها از وجود رابطه‌ای با شادی موداوم خبر می‌دهند: خرج کردن برای اهداف نوع دوستانه شادی را افزایش می‌دهد که همین شادی خود باعث افزایش خرج کردن برای اهداف نوع دوستانه می‌شود.
تعجبی ندارد که بیشتر میلیونرها و میلیاردرها در فعالیت‌های نوع دوستانه بسیار فعال هستند. تحقیقات نشان داده است که نوع دوستی بر سطح شادی فرد می‌افزاید.
کمک به بقیه همیشه به معنای کمک مالی و پول خرج کردن نیست، می‌توانید وقت خود را در کمک به دیگران هزینه کنید( مثلا در کارهای داوطلبانه شرکت کنید). مطالعه‌ای که در زوریخ در سوییس انجام شده است با تایید آن چه ذکر شد می‌گوید داوطلب شدن در فعالیت‌های نوع دوستانه برای خود فرد هم ارزشمند است چرا که باعث افزایش رضایتمندی او از زندگی‌اش میشود.
حالا چقدر وقت باید صرف کنید تا به بقیه کمک کرده باشید؟
Buffer Blogبافر بلاگ میگوید 100 ساعت در سال( یا 2هفته‌ای ساعت در طول سال) میزان مناسبی است که باید برای کمک به دیگران صرف کنیم، و به همین راحتی می‌توانیم زندگی خودمان و بقیه را برپارتر کنیم و فرد شادتری باشیم.

7. مدیتیشن

حتما شنیده‌اید که مدیتیشن اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت بله همین طور است، مدیتیشن کمک می‌کند تمرکز، نظم ذهنی، توجه، ظرفیت ذهنی، آرامش و صد البته که میزان شادیتان را بهبود ببخشید.
تحقیق صورت گرفته در بیمارستان دولتی ماساچوست به بررسی اسکن مغزی 16 نفر پرداخت. این افراد به مدت هشت هفته در یک دوره‌ی مدیتیشن شرکت می‌کردند و قبل و بعد از آن تحت اسکن مغزی قرار می‌گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که پس از پایان این دوره، بخشی از مغز این شرکت کنندگان که با دلسوزی و خودآگاهی در ارتباط بود رشد کرد، و بخشی که در ارتباط با استرس بود کوچک شد.
خوب، منتظر چه هستید؟ از همین امروز مدیتیشن را شروع کنید و فرد شادتری باشید.

8. شکرگزاری را تمرین کنید

شکرگزاری یعنی قدردانی برای چیزهای کوچکی که در زندگی دارید. تحقیقات نشان داده است که شکرگزاری و قدرشناس بودن بر سطح شادی فرد می‌افزاید. نتایج تحقیقی که در نشریه‌ی شخصیت و روانشناسی اجتماعی Journal of Personality and Social Psychology چاپ شده است می‌گوید تمرکز آگاهانه بر نعمت‌هایی که در زندگی داریم( به بیان دیگر شکرگزار بودن) فواید عاطفی و میان‌فردی دارد. پس برای هر چیز کوچکی که در زندگی دارید شکرگزار باشید، چرا که انسان‌های بسیاری هستند که از آن محرومند و آرزوی همین نعمت کوچک را دارند.

9. پولتان را صرف تجربه‌های جدید کنید، نه چیزهای جدید

همه می‌دانند که با پول نمی‌توان به خودی خودشادی خرید، اما اگر می‌خواهید برای نیل به رضایتمندی خرج کنید، بهتر است برای تجربه‌ای جدید ولخرجی کنید نه برای یک اسباب بازی گران. تحقیقاتی که در علم روانشناسی انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر پولشان را برای انجام دادن خرج می‌کنند تا داشتن، در دراز مدت اوضاع بهتری دارند. توجیه این تاثیر اینگونه بیان می‌شود که احساسی که از پیش‌بینی تجربه‌ای جدید(مثل سفر) به انسان دست می‌دهد بر پیش‌بینی مالکیت یک وسیله(مثل یک جفت کفش نو) برتری دارد.

10. بر معنویت یا ایمانتان بیفزایید

با این که مذهب به تنهایی شادی را تضمین نمی‌کند ، تحقیقی که در روانشناسی دهه‌ی چهل انجام شد نشان داد افرادی که بطور فعال برای تقویت معنویتشان می‌کوشیدند شادتر از کسانی بودند که یا به مذهب معتقد بودند اما کوششی برای معنویت نمی‌کردند، و یا به هیچ مذهبی اعتقاد نداشتند. این مطلب به این معناست که وقتی مذهب دارید، بهت است تلاش کنید و معنویت و تقویت ایمان را به شکل عادت روزانه دربیاورید.

نکته‌ای دیگر:

تحقیق بسیار شگفت‌آوری در هاروارد درباره‌ی شادی انجام شد که بیش از 75 سال به بررسی شادی پرداخت. نتایج این بررسی نشان داد که: "دوست داشتن واقعا مهم‌ترین چیزی است که در شاد بودن انسان نقش دارد." و بیشتر نوشته‌هایی که درباره‌ی شادی موجود است بر اهمیت یک چیز تاکید می‌کند: " عشق و دوست داشتن". خدا را دوست بدارید، جهان هستی را دوست بدارید، انسان‌های دیگر را دوست بدارید و مهم‌تر از همه خودتان را دوست بدارید.
در دنیای امروز دوست داشتن خویشتن یکی از فراموش شده‌ترین چیزهاست. بسیاری از انسان‌ها مدت‌هاست جسم خود را نادیده می‌گیرند، مخصوصا با تناول خوراکی‌هایی که ارزش غذایی ندارند و البته با ورزش نکردن به جسم خود بی توجهی می‌کنند.
به اعتقاد من همه‌ی ما می‌خواهیم جسم سالمی داشته باشیم و درباره‌ی آن خیالبافی می‌کنیم. بعضی از ما حتی ممکن تلاش هم کرده باشیم اما حاصلی ندیده باشیم. مهمترین دلیلی که باعث شکست ما در این مسیر می‌شود تمرکز بر ایده‌های نادرست است. ما به میزان کافی بر رفتارشناسی و روانشناسی علمی تمرکز نکرده‌‌ایم. همه‌ی ما می‌دانیم که زندگی‌مان بر پایه‌ی عادتهایمان شکل گرفته است، و با وجود این به عادتهایمان بی‌توجه هستیم.

خلاصه‌ی کلام اینکه:

بدانید که شما بر عادت‌هایتان، جسمتان و در نهایت بر زندگی‌تان تسلط کامل دارید. از اطلاعاتی که در این مقاله به شما دادیم استفاده کنید تا زندگی شادتر و پرثمرتری داشته باشید.
شاد باشید!



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال