جغرافیای ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده چهارمین کشور بزرگ جهان پس از روسیه، کانادا، و چین است. این کشور از 48 ایالت به هم پیوسته واقع در بخش مرکزی امریکای شمالی به اضافه ایالت های آلاسکا و هاوایی تشکیل شده است.
شنبه، 13 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جغرافیای ایالات متحده آمریکا

مساحت ایالت متحده آمریکا

 ایالت متحده آمریکا به اندازه ی  382/628/9 کیلومتر مربع مساحت دارد. اگر بخواهیم نگاهی موشکافانه به اندازه آمریکا داشته باشیم باید بگوییم، ایالات متحده ، حدودا به اندازه نصف مساحت روسیه، سه دهم وسعت آفریقا، نیمی از آمریکای جنوبی، دو و نیم برابر اروپای غربی، و کمی کوچکتر از چین است و به عنوان چهارمین کشور جهان از لحاظ وسعت حساب می شود.  که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آن را جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند.
 

مرزهای ایالت متحده آمریکا

ایالات متحدهٔ آمریکا از شمال با کشور کانادا، و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قارهٔ آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به‌هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند.(برای مطالعه و اطلاعات بیشتر درباره شهرهای مختلف شهرهای آمریکا به این مقاله رجوع کنید) ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب به تنگهٔ برینگ، و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌شود. مجمع‌الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده‌اند.
 
بیشتر بخوانید:مرز بین اقیانوس ها کجاست؟

دانستنی هایی درباره  ایالت متحده آمریکا

خط ساحلی 929/19 کیلومتر شامل آلاسکا و هاوایی
آبراه های داخلی 009/41 کیلومتر کانال داخلی قابل کشتیرانی شامل دریاچه های بزرگ
درازترین رودخانه میسی سیپی-مسیوری – 5936 کیلومتر
عمیق ترین دریاچه دریاچه کریتر در اورگون - 580 متر
مرتفع ترین نقطه کوه مک کینلی در آلاسکا – 6198 متر بالاتر از سطح دریا
پست ترین نقطه دد ولی (دره مرگ) در کالیفرنیا – 86 متر پایین تر از سطح دریا.
پهناور ترین ایالت آلاسکا
کوچیک ترین ایات رود آیلند
شمالی ترین شهر بارو ، آلاسکا
جنوبی ترین شهر هایلو، هاوایی
شرقی ترین شهر ایست پورت، مین
غربی ترین شهر آتکا ، آلاسکا


زمین های تحت حکومت ایالت متحده آمریکا

زمین تحت مالکیت فدرال  متعلق به حکومت فدرال حدود  000/299/653 هکتار (8/28%) می باشد. زمین های غیر متعلق به حکومت فدرال  000/044/618/1 هکتار. کل – 000/343/271/2 هکتار.
 

شهر های بزرگ ایالت متحده آمریکا

شهر واشنگتن دی سی 
شهر واشنگتن دی سی عموما با نام واشنگتن یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا است که پاتیخت این کشور نیز می باشد. طبق قانون اساسی این ناحیه تحت نظارت انحصاری کنگره ایالات متحده بوده و در نتیجه بخشی از هیچ ایالتی نیست.(برای مطالعه بیشتر درباره ی نظارت قضایی در ایالات متحده آمریکا به مقاله مورد نظر دقت کنید)

این شهر که به افتخار جرج واشنگتن نامگذاری شده، در 1791 تأسیس شد تا پایتخت جدید کشور باشد. شهر واشنگتن دی سی بیست و پنجمین شهر پرجمعیت آمریکا بوده‌ است.

جمعیت واشنگتن به ۱٬۷۶۱٬۰۰۰ می رسد و مساحت آن را ۷۴۷٫۰ تشکیل می دهد.
 
 شهر نیویورک 
شهر نیویورک یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که پرجمعیت‌ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از 5 ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استیتن آیلند تشکیل شده‌ است و یکی از قطب‌ های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. 

برخی از افراد به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصر به‌ فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌ اند. لازم به ذکر است ابرشهر نیویورک با مساحت 11،327 کیلومتر مربع، وسیع ترین شهر جهان است.

در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در گروه بیشترین‌ ها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، می‌ توان به تنهایی آن را با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد.

این شهر با داشتن بیش از 53 آسمان خراش با ارتفاع بیش از 200 متر، بیشترین تعداد آسمان خراش را در میان شهرهای دنیا دارا می باشد. برج آزادی، اولین بنایی می باشد که در مکان مرکز تجارت جهانی نیویورک ساخته شده‌ است. جمعیت این شهر به ۸٬۴۹۱٬۰۰۰ می رسد.

قطار شهری نیویورک که در سال 1904 افتتاح شد که طولانی‌ ترین خط متروی جهان می باشد. بازار بورس نیویورک، بزرگترین بازار بورس جهان در معاملات دلاری می باشد که در خیابان وال استریت قرار دارد. مرکز اصلی سازمان ملل متحد در کلان‌ شهر نیویورک و همچنین مجسمه آزادی، مهم‌ ترین نماد ایالات متحده آمریکا در شهر نیویورک واقع شده‌ است.
 
بیشتر بخوانید:درباره وال استریت
 
 شهر هیوستون
شهر هیوستون یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت تگزاس و چهارمین شهر پرجمعیت در کشور ایالات متحده آمریکا با جمعیتی بالغ بر 6،313،158 نفر می‌باشد.(برای مطالعه بیشتر و بهتر درباره وضع اجتماعی ایالت تگزاس به این مقاله رجوع کنید)

همچنین این شهر به عنوان بزرگترین شهر در جنوب ایالات متحده شناخته می ‌شود. شهر هیوستون در سال 1836 بر روی کرانه Buffalo Bayo که هم‌ اکنون تحت نام Allen’s Landing شناخته می‌شود پایه‌گذاری شد و در پنجم ژوئن 1837 به عنوان شهر، جامعیت یافت. موقعیت بندری، صنعت راه‌آهن و به دنبال آن کشف نفت در سال 1901 سبب شد تا رشد جمعیت در این شهر، افزایش یابد.

این شهر در میانه قرن بیستم به خانه‌ای برای مرکز پزشکی تگزاس (بزرگترین مرکز پزشکی – تحقیقاتی در دنیا) و مرکز فضایی ناسا (مرکز فضایی جانسون) که مرکز کنترل مأموریتهای ناسا می‌ باشد تبدیل شد.
 
بیشتر بخوانید:
تاریخچه‌ی ناسا
ناسا چیست؟

همچنین شهر هیوستون آمریکا در زمینه مراقبت های پزشکی و تولید تجهیزات نفتی از شهرهای پیشرو بوده و بعد از شهر نیویورک، مرکز بیشترین شرکت‌ها از بین 500 شرکت پردرآمد برتر در رنکینگ مجلهٔ فورچن (فورچن 500) می ‌باشد. بندر هیوستون از نظر حجم مبادلات بین‌المللی، اولین و از نظر حجم کل مبادلات، دومین بندر در ایالات متحده است.مساحت این شهر به ۵۹۹٫۶ می رسد.
 
شهر فیلادلفیا 
شهر فیلادلفیا آمریکا یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد و ششمین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا است.جمیعیت این شهر به ۱٬۵۶۰٬۰۰۰نفر می رسد. شهر فیلادلفیا دومین شهر بزرگ ساحل شرقی آمریکا بعد از نیویورک و شهر مهم ایالت پنسیلوانیا می ‌باشد.

این شهر اولین پایتخت آمریکا بوده و قانون اساسی آمریکا در این شهر و در تالار استقلال این شهر به امضا رسیده‌ است. رودخانه سکوکل و رودخانه دلاویر از شهر فیلادلفیا می‌گذرند. مساحت این شهر به ۵۱۶٫۷ نیز می رسد.(برای مطالعه بیشتر درباره کشور آمریکا و نحوه پیدایش آن به این مقاله مراجعه کنید)
 
شهر فینیکس
شهر فینیکس آمریکا یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا و مرکز ایالت آریزونا آمریکا می باشد، با میزان جمعیت ۱٬۵۳۷٬۰۰۰. این شهر پنجمین شهر بزرگ آمریکا و دارای یکی از بالاترین نرخ‌ های رشد و توسعه در این کشور است. با مساحت ۱۳۴٫۱ کیلومتر مربع.
 
 شهر سن‌ آنتونیو یا سان آنتونیو
شهر سن‌ آنتونیو یا سان آنتونیو یکی از مهم ترین شهرهای کشور آمریکا می باشد و هفتمین شهر بزرگ ایالات متحدهٔ آمریکا و دومین شهر بزرگ ایالت تگزاس با جمعیت روزافزون (طبق آمار سال 2014) بیش از 1،327،000 نفر (در محدوده شهری) است.

این شهر مرکز شهرستان بیر است. شرکت های والرو و تسورو از بزرگترین شرکت‌های نفتی آمریکای شمالی در همین شهر قرار دارند.( برای مطالعه بیشتر درباره وضعیت کنونی بازار نفت و دخالت های آمریکا در آن به این مقاله مراجعه کنید)همچنین نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و نیز صنایع پزشکی در این شهر حضور چشمگیری دارند. به مساحت ۴۶۰٫۹ متر مربع.
 
شهر سن دیگو 
شهر سن دیگو یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد.این شهر یک شهر ساحلی در جنوب کالیفرنیا واقع در گوشه جنوب غربی ایالات متحده آمریکا است. با میزان جمعیت ۱٬۳۸۱٬۰۰۰ نفر می باشد.

شهر سن دیگو آمریکا دومین شهر بزرگ کالیفرنیا و هشتمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا است. مساحت آن به ۳۴۰٫۵ متر مربع می رسد. نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در شهر سن دیگو حضور و پایگاه بسیار گسترده ‌ای دارد.
 
بیشتر بخوانید:نگاهی به کشتار غیر نظامیان توسط امریکا

شهر لس آنجلس 
شهر لس آنجلس بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیا و دومین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا پس از نیویورک است. شهر لس آنجلس به صورت خلاصه LA و با لقب شهر فرشتگان یاد می ‌شود. جمعیت کلان‌ شهر لس آنجلس نیز که به لس آنجلس بزرگ مشهور است نزدیک به 18 میلیون و 700 هزار نفر است.


این شهر در سال 2015 نیز در لیست شهرهای پرجمعیت جهان رتبه هجدهمین شهر پرجمعیت جهان را دارا است. همچنین این شهر بزرگترین درصد لاتینوها را در میان همه شهرهای ایالات متحده دارا می باشد. در سال 2018 میلادی 45% از جمعیت لس آنجلس لاتینو و 78% از لاتینوهای لس‌ آنجلس تابعیت مکزیکی دارند.مساحت این شهر به ۱۲۰۰ متر مکعب می رسد.
 
بیشتر بخوانید:شهر آرزوها (نقد و بررسی L.A. Noire)

شهر شیکاگو 
بزرگترین شهر ایالت ایلینوی می باشد که در سرشماری سال2014 میلادی شیکاگو ۲٬۷۲۲٬۰۰۰ نفر جمعیت داشت.

این شهر سومین شهر پرجمعیت در ایالات متحده است و پرجمعیت ترین شهر منطقه غرب میانه ایالات متحده است و به طور رسمی در سال 1837 میلادی به عنوان یک شهر شناخته شد.

شهر شیکاگو یکی از مراکز عمده تجاری، مالی، ترابری و فرهنگی در ایالات متحده می باشد و تأثیر فراوانی در آموزش، سرگرمی و سیاست دارد. این شهر دارای هشت خط مترو و دو فرودگاه می باشد.  

فرودگاه بین‌ المللی اوهر دومین فرودگاه شلوغ در جهان است که در سال 2012 بیش از 66 میلیون مسافر داشت. مساحت آن به۲۲۷٫۶ نیز می رسد.
 
شهر سان فرانسیسکو 
 یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که با جمعیت 884363 نفر، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا است.  این شهر در نوک شمالی شبه‌جزیره سان فرانسیسکو در کنار خلیج سان فرانسیسکو قرار دارد. زندان معروف و بزرگ آلکاتراز نیز در این شهر واقع شده است. چندین جزیره درون خلیج و جزایر فارالون نیز که در 27 مایلی ساحل در اقیانوس آرام قرار دارند بخشی از محدوده شهری سان فرانسیسکو محسوب می شوند. مساحت آن ۳۳۹٫۸ متر مربع است.

شهر سان فرانسیسکو آمریکا نقطه مرکزی در محدوده کلانشهری منطقه خلیج سان فرانسیسکو به ‌شمار می‌رود و پس از نیویورک متراکم‌ترین شهر آمریکا از نظر جمعیت است. پل گلدن گیت یکی از بزرگترین و معروف ترین پل های معلق در جهان است. این پل روی ورودی خلیج سانفرانسیسکو است که کالیفرنیای شمالی را به سانفرانسیسکو متصل می کند. دفتر مرکزی سان فرانسیسکو کرونیکل، بزرگ‌ ترین روزنامه منطقه شمال کالیفرنیا، در این شهر قرار دارد.
 
شهر سن خوزه 
یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که سومین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا در کشور ایالات متحده آمریکا است.جمعیت آن ۱٬۰۱۶٬۰۰۰ نفر است. این شهر مرکز اقتصادی و فرهنگی در سیلیکون ولی می باشد. شهر سن خوزه آب و هوا استوایی دارد که شبیه آب و هوای مدیترانه است. مساحت آن ۲۹۷٫۹ متر مربع می باشد. در سن خوزه ورزش بسیار محبوب می باشد.
 
شهر بوستون 
شهر بوستون یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که پایتخت و بزرگترین شهر ایالت ماساچوست آمریکاست. این شهر، بیست‌ و سومین شهر بزرگ آمریکاست.مساحت آن ۴۸٫۳ است.

شهر بوستون یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکاست که در سال 1630 توسط مهاجران پیوریتَن تأسیس شده ‌است. شهر بوستون مرکز حوادث انقلاب آمریکا مانند بوستون تی پارتی بوده است. جمعیت آن ۶۱۷٬۵۹۴ می باشد.(برای مطالعه بیشتر درباره انقلاب آمریکا به این مقاله مراجعه کنید)
 
اولین مترو و اولین مدرسه عمومی آمریکا در شهر بوستون ساخته شد. در حال حاضر، شهر بوستون بعضی از بهترین دانشگاه‌های دنیا را دارد، از جمله دانشگاه هاروارد (Harvard University)، مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، تافتس (Tufts)، دانشگاه بوستون (Boston University) و دانشگاه نورث ایسترن بوستون که یکی از بزرگترین و شناخته‌شده ‌ترین مراکز پزشکی و تحقیقاتی است و دارای تعدادی از معروف ترین بیمارستان‌ های دنیا می ‌باشد.
 
شهر لاس وگاس
شهر لاس وگاس یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت نوادا واقع در ایالات متحده آمریکاست. این شهر به سبب داشتن مشهورترین هتل‌ های معروف، یکی از بزرگ‌ ترین مراکز سرگرمی در جهان محسوب می شود. جمعیت آن ۵۸۳٬۷۵۶ نفر می باشد و مساحت آن به ۱۳۵٫۸ می رسد. البته همه چیز در لاس وگاس و ایالت نوادا به سرگرمی و شادی ختم نمیشود و در این ایالت منطقه ای فوق محرمانه بنام، منطقه 51 نیز وجود دارد.

 
بیشتر بخوانید:آشنایی با منطقه ۵۱ ایالات متحده
 
شهر مَیامی
شهر میامی شهری است که در نوار ساحلی اقیانوس اطلس در جنوب شرقی ایالت فلوریدا آمریکا واقع شده‌است. شهر میامی یک شهر توریستی است که به شهر جادو (Magic City) مشهور است. جمعیت آن ۴۵۳۵۷۹ است و مساحت آن به ۱۷۶٫۵ می رسد. بندر میامی یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین بنادر در آمریکا می باشد.
 
شهر دالاس
شهر دالاس یکی از شهرهای مهم کشور آمریکا می باشد که نهمین شهر بزرگ در آمریکا و سومین شهر بزرگ در ایالت تگزاس است.جمعیت آن به  ۱٬۲۸۱٬۰۰۰ می رسد و مساحت آن ۳۲۵٫۲ متر مربع می باشد. این شهر از دوران بسیار قدیم به خاطر صنعت نفت، پنبه و خطوط راه‌آهنش بسیار مهم به شمار می رفت.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.