درباره ی تاریخهای محلی

در کشورهای عربی چند دهه است که پرداختن به تاریخ فرهنگی شهرهای مهم اسلامی / عربی مورد توجه قرار گرفته و تک نوشتهایی درباره تاریخ و رجال شهرهای مهم اسلامی نوشته می شود .
پنجشنبه، 22 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره ی تاریخهای محلی
درباره ی تاریخهای محلی

 

نویسنده: حسن انصاری




 
در کشورهای عربی چند دهه است که پرداختن به تاریخ فرهنگی شهرهای مهم اسلامی / عربی مورد توجه قرار گرفته و تک نوشتهایی درباره تاریخ و رجال شهرهای مهم اسلامی نوشته می شود .
البته پیش از عربها , اسلام شناسان غربی به این موضوع روی آوردند . کتاب ریچارد بولت درباره نیشابور البته از مهمترین نمونه هاست . اما در این میان از تحقیقات پلا و صالح احمد العلی درباره بصره , لویی ماسینیون و هشام جعیط درباره کوفه و نوشته های جورج مقدسی درباره بغداد و بسیاری کارهای دیگر نیز باید نام برد . معمولا این گونه تحقیقات در کشورهای غربی بر حسب سابقه حضور کشورهایی مانند بریتانیا , فرانسه , ایتالیا و غیره در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صورت می گیرد . فی المثل درباره شهرهای مختلف کشورهای لبنان و سوریه و یا شمال آفریقا معمولا تحقیقات توسط فرانسوی ها انجام می گیرد . در این میان انستیتوی فرانسه در دمشق از سالها پیش چه در مجله خود و یا به صورت کتاب , تحقیقات بسیار ارزنده ای در زمینه بلاد شام منتشر می کند و اسناد و مدارک تاریخی شهرهایی مانند دمشق , حلب , لاذقیه و حمص را منتشر کرده است . به همین ترتیب تاکنون کتابها و مقالات بسیار خوبی در زمینه تاریخ بیروت و جبل عامل منتشر شده است . مراکز تحقیقاتی فرانسه در کشورهای مختلف خاورمیانه عربی , در کشورهایی مانند یمن , مصر , لبنان و سوریه در این زمینه فعالیت می کنند و متخصصان تاریخ و فرهنگ درباره تاریخ شهرهای اسلامی تحقیقاتی را به زبان فرانسه منتشر می نمایند . فی المثل در قاهره تاکنون تحقیقات و اسناد و مدارک مهمی درباره تاریخ شهر قاهره منتشر شده و محققانی مانند أیمن فؤاد سید هم اکنون در این زمینه فعال هستند . در عراق , مجله المورد به موضوع بغداد اهمیت می داد و هم اکنون در عربستان سعودی مطالعات تاریخی درباره شهرهای جزیرة العرب شتاب گرفته است . اما در مورد ایران , در سالهای اخیر و به همت مسئولان فرهنگی کشور و به خصوص در حوزه های علمیه تلاش برای برگزاری مراسم بزرگداشت از عالمان شهرهای مختلف تبدیل به سنت حسنه ای شده است . البته این امر نیاز به برنامه ریزی های دقیقتری دارد . اما اعتقاد من این است که در کنار این کار می بایست اهتمام به تاریخ شهرها , از لحاظات مختلف جغرافیای تاریخی , فرهنگی و دینی در برنامه ریزی مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد . در دانشگاهها و در حوزه های علمیه و در مؤسسات فرهنگی کشور می توان فضا را برای این گونه تحقیقات در سطوح مختلف , از جمله برای تدوین رساله های دانشگاهی فراهم کرد . در مورد بسیاری از شهرهای مهم کشور , هنوز تاریخ جامعی منتشر نشده و در مورد برخی دیگر چند دهه است که کتاب تازه و تحقیق نوینی بر اساس مدارک تازه یاب نوشته نشده است . این امر می تواند به این دلیل باشد که متأسفانه منابع ما درباره تواریخ محلی بسیار نیست و بسیاری از این منابع هم اینک در اختیار قرار ندارند . محدثان و رجالیان کهن سنی در قرون نخستین به دلایل فنی در رشته حدیث به تدوین کتابهایی با عناوین مختلف و از جمله تاریخ الرجال / تاریخ رجال ... ( یعنی رجال شهرها فی المثل بغداد که در آن صورت می شده است تاریخ بغداد و ...) می پرداخته اند و یا مشایخ خود را در شهرهای مختلف در کتابهایی به ترتیب ذکر می کرده اند و حتی اگر در یک شهر از تعداد زیادی استاد و شیخ حدیث شنیده بودند , کتابی را به مشایخ خود در آن شهر اختصاص می دادند ( نمونه آن ابوطاهر سلفی است که المشیخه الاصفهانیه و المشیخة البغدادیة داشته که این اخیر به تازگی به چاپ رسیده است ) .این کتابها گاهی مشتمل بر مقدمه ای در ذکر فضائل و معالم شهر نیز می شده که نمونه آن را می توان تاریخ بغداد و تاریخ دمشق ابن عساکر و التدوین رافعی و نمونه های بسیار دیگر دانست . همین کتابها دستمایه بسیاری از مؤرخین شهرها در دوره های بعدی بوده است , بطوری که باید گفت در سده های نخستین بیشتر تلاشها برای تدوین تاریخهای محلی , کارهای محدثان با انگیزه های یاد شده بوده است ؛ گرچه در کنار اینها باید به کتابهای جغرافیایی که به انگیزه های دیگری نوشته می شدند , نیز اشاره کرد . کتابهایی مانند الانساب سمعانی و به طور کلی کتابهایی که با عنوان المختلف والمؤتلف نوشته شده اند ( از امثال دارقطنی و عبدالغنی بن سعید الازدی و ابن ماکولا و بسیاری دیگر ) نیز عمدتا با انگیزه های حدیثی نوشته شده وبه همین دلیل من معتقدم که به درستی علم حدیث مادر علوم اسلامی است و هیچ علمی به اندازه علم حدیث و شعب آن به باروری تمدن اسلامی و دانشهای مختلف یاری نرسانیده است . بگذریم . اما متأسفانه بیشتر این قبیل کتابها یعنی تواریخ محلی محدثان درباره شهرهای اسلامی از میان رفته ( به ویژه در مورد ایران تاریخی ) و هم اکنون تنها یا نامی از آنها باقی مانده ویا تنها پاره هایی از آن در منابع بعدی باقی مانده است ؛ نمونه آن تاریح بزرگ نیشابور اثر دانشمند برجسته حاکم نیشابوری است که البته نقلهای آن در منابع بعدی تا سده هشتم و شاید اندکی بعد بسیار است و شنیده ام آقای علی رفیعی مرودشتی در کار گردآوری این نقلها و انتشار آن به صورت بازیافته هاست . این کار باید در مورد شهرهای دیگر نیز انجام شود , نمونه هایی مانند تاریخ بخاری از غنجار وتاریخ الری منتجب الدین و ده ها نمونه دیگر .هم اینک بیشتر تواریخ محلی که در اختیار داریم در شمار تواریخ محلی محدثان است , مانند شهرهای اصفهان , قزوین , نیشابور , بلخ , سمرقند , شیراز و نمونه های دیگر . البته در دوره های میانی تواریخی برای برخی شهرها با هدفی گسترده تر نوشته شده که از آنها هم نمونه هایی موجود است و بسیاری از آنها هم تاکنون منتشر شده است , مثل تاریخهای شهرهای شمالی ایران ( ابن طبرستان و اولیاء الله آملی و ...) .
در کنار این موارد , البته باید با شناسایی , فهرست نویسی , بازخوانی و تفسیر نویسی بر اسناد و مدارک باقی مانده از شهرهای مختلف , زمینه را برای بازنویسی تاریخهای محلی فراهم کرد : سنگ نوشته ها , اسناد مربوط به امامزاده ها و قبور , اوقاف و اسناد رسمی دولتی مانند مثالها و فرامین وتوقیعها و نیز یادداشتهایی که بر روی نسخه های خطی هست از قبیل اجازات و انواع گواهی های بلاغ و و سماع وطباق ... .بدین ترتیب می توان با تقسیم کار بین شهرهای مختلف ایران و با مدیریت یک مرکز اختصاصی این کار را ساماندهی کرد و بی تردید نیز دولت در این امر مساعدت خواهد نمود . این حقیر از حدود ده سال گذشته گوشه ای از کار را آغاز کرده ام . می دانم که شمار دیگری هم در این کار تلاشهایی کرده اند . آقای رسول جعفریان به تاریخ تشیع شهرها علاقمند است و آقای عزیز الله عطاردی سالهاست مشغول کار در حوزه خراسان است . در مورد قم کارهای علمی و گرانسنگ استاد دکتر حسین مدرسی راه را تا اندازه زیادی باز کرده است و تصحیح دو متن منتخب و مختصر تاریخ سیاق فارسی از سوی آقای محمد کاظم محمودی متنهای عالی در اختیار پژوهندگان قرار داده است . استاد دکتر شفیعی کدکنی هم که با دقت بی نظیر و مثال زدنی بر روی تاریخ نیشابور حاکم کار کرده اند و تصحیحات ایشان در حوزه تصوف , اسناد خوبی برای تاریخ خراسان و از جمله نیشابور فراهم آورده است . حسین کمالی هم رساله دکتری خود را نزد بولت درباره اصفهان و تاریخ ابونعیم نوشته است که امیدوارم هرچه زودتر منتشر شود . باید کار را از جایی شروع کرد . امیدوارم با همت حلقه کاتبان کار تاریخ نویسی برای شهرهای تاریخی ایران در سطح ملی طرح و مورد استقبال قرار گیرد , تا بتوان درباره آن برنامه ریزی کرد .
درباره تاریخ قم
دوست محترم جناب استاد دکتر حسین مدرسی در سالهای آغازین تحقیقات تاریخی خود شماری از بهترین مطالعات را در حوزه تاریخ قم منتشر کرده اند . یادم می آید از ایشان سالها پیش شنیدم که اولین مقاله را در سنین نوجوانی درباره رودخانه قم نوشته بودند با عنوان رودخانه قم در گذر تاریخ . البته در دوره قاجار تواریخی برای قم منتشر شده بود , کما اینکه در چند دهه اخیر چندین کار تاریخی روی قم انجام شده بود . از جمله مرحوم علی اصغیر فقیهی در این زمینه فعال بود . اما بی تردید آغاز تحقیقات نوین با انتشار متن تاریخ قدیم قم توسط مرحوم سید جلال طهرانی میسر شد . متأسفانه متن عربی این کتاب کهن که اثری از سده چهارم قمری و نوشته مؤلفی اهل قم است , از میان رفته و ما ناچاریم تنها به ترجمه متأخر و ناقص آن بسنده کنیم . منابع کهن دیگر هم و از جمله کتاب التبیان احمد برقی از میان رفته و تنها پاره هایی از آن در التدوین رافعی و یکی دو منبع دیگر باقی مانده است . احتمالا این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره قم بوده است . البته در عموم کتابهای جغرافیایی و تاریخی درباره قم مطالب جالب و مفیدی آمده است که باید کسی همت کند و این موارد را از لابلای کتابها گردآوری کند و در یک کتاب منتشر نماید . قم در قرنهای پس از سده چهار و پنچ اهمیت خود را تا اندازه زیادی از لحاظ دینی در میان شیعیان ایران از دست داد , گرچه همواره در این شهر چراغ دانش دینی روشن بوده است . در دوره صفویه و پس از آن با اهمیت یافتن مجدد قم به عنوان یکی از مراکز دینی ایران کتابهایی درباره قم از سوی برخی مؤلفان نوشته شد که شماری از آنها توسط استاد مدرسی منتشر و یا دست کم معرفی شده اند . استاد مدرسی در رساله کتابشناسی قم این آثار را به صورت تفصیلی معرفی کرده اند . در سالهای اخیر با همت کتابخانه محترم آیة الله مرعشی و آقای حاج سید محمود مرعشی شماری از کتابهای تاریخ قم نوشته شده توسط نویسندگان عصر قاجار و شماری دیگر در حال انتشار است و در این زمینه آقایان علی رفیعی و محمد رضا انصاری قمی فعال هستند . رساله هایی نیز تاکنون منتشر شده است . اما به نظر من مهمتر از همه انتشار اسناد و مدارک باقی مانده از قم در حوزه های مختلف است و از جمله در رابطه با اسناد نقابت سادات , تولیت حرم و اسناد اوقاف و مثالهای شاهان در این رابطه . استاد مدرسی در انتشار بخش قابل توجهی از این اسناد پیشقدم بوده اند . از جمله آنچه در رابطه با مثالهای شاهان صفوی منتشر کردند . در این میان کتاب دو جلدی تربت پاکان ایشان به ویژه به دلیل اشتمال بر تاریخ و اسناد حرم مطهر و مقابر قم اهمیت قابل توجهی دارد .

در قم مدارس کهنی از دیر باز فعال بوده اند که در کتاب نقض هم اشاره ای به شماری از آنها شده است و هم اکنون هم آثار شماری از این مدارس کهن باقی است . معالم تاریخی قم بسیار است و هنوز درباره همه آنها کار نشده است . در کنار اینها قبرستان کهنسال شیخان است که از کهنترین قبرستانهای جهان اسلام است و زکریا بن آدم در این قبرستان / بابلان پیش از حضرت معصومه (ع) مدفون شده است . باید در رابطه با نوشته های سنگ قبور علمای این شهر کاری جدی صورت می گرفت که خوشبختانه زحمت این کار را آقای جواهر الکلام متعهد شده اند . در رابطه با قم در قرون بعد از ایلخانیان هنوز هم بسیاری از اسناد منتشر نشده و یا دست کم مورد تحلیل قرار نگرفته اند , گرچه استاد مدرسی در این زمینه فعالیت زیادی داشته اند . ایشان برنامه ای برای تاریخ قم در چهارده قرن داشتند که تنها قرن نهم آن چاپ شد و متأسفانه مابقی هیچگاه منتشر نگردید . با این وصف در قم نامه و سایر کتابها بسیاری از مواد این کار را منتشر نموده اند . کاش ایشان راهنمایی این کار را برای اشخاصی در ایران و یا در دانشگاه پرینستون عهده دار می شدند تا دنباله کار پی گرفته شود . در مغرب زمین تاکنون کارهایی درباره قم انجام شده و برخی از آنها مربوط به سالهای اخیر بوده است ؛ اما هنوز قم شناسی به حوزه تحقیقات تاریخی در مغرب زمین به طور جدی وارد نشده است . استاد مرحوم محمد تقی دانش پژوه در مجله فرهنگ ایران زمین با همکاری استادان مدرسی و ایرج افشار تلاشهایی در رابطه با تاریخ قم انجام دادند . دانش پژوه در مقدمه فهرست کتابخانه آستانه مقدسه مفصلا اسناد و مدارکی را منتشر کرد و حاصل برخی از تحقیقات را نشان داد .

در رابطه با خاندانهای قم البته هنوز باید کار زیادی صورت گیرد . استاد مدرسی مقاله کوتاهی در رابطه با اشعریان قم در دایرة المعارف شیعه مرحوم حسن امین نوشته اند ولی در این رابطه هنوز کار مفصلی صورت نگرفته است . من حدود چند سالی است در رابطه با مکتب کهن قم و از جمله خاندان اشعریان کار می کنم . خاندان عرب تبار اشعریان قم و خاندانهای تابعه آنان یکی از مهمترین خاندانهای شیعی اند که چند صد سال به حیات علمی خود از سده دوم تا پنجم ادامه دادند و شاید بیشترین سهم را در تشیع ایران داشته اند . اما با این وصف خاندانهای دیگری نیز در قم در قرنهای بعدی فعال بوده اند که درباره آنان کمتر کار شده است . در این میان آقای مدرسی در رابطه با خاندان فتحان قمی مقاله عالمانه ای منتشر کرده اند و اسنادی را نیز در رابطه با خاندانها و اهالی قم در قرنهای متأخر در قم نامه متنتشر نموده اند . ای کاش در رابطه با سایر خاندانهای قم هم کاری جدی صورت می گرفت . در رابطه با رضویان قم که عموما متصدی نقابت سادات و تولیت حرم از سوی شاهان و حاکمان بوده اند , هنوز کار زیادی صورت نگرفته است . شماری از افراد این خاندان در قرنهای گذشته به هند و کشمیر مهاجرت کرده اند و عالمان زیادی در قرنهای گذشته در ایران و عراق و هند با عنوان رضوی قمی می شناسیم.
در رابطه با امامزاده های قم و یا عالمان نامدار مدفون در این شهر و اسناد و مدارک مربوط به ایشان هنوز کار جدی صورت نگرفته است ؛ کاری مانند کتاب پر ارج "برگی از تاریخ قزوین" اثر دکتر مدرسی در رابطه با امامزاده شازده حسین قزوین که تمامی اسناد را در این کتاب مورد تحلیل قرار داده و عین اسناد را منتشر کرده اند .
این همه را گفتم تا روشن کنم در رابطه با شهر قم که از شهرهای کهن و تاریخی ایران است در کجا قرار داریم و هنوز چه کارهایی مورد تحقیق قرار نگرفته است.
منبع مقاله :
http://ansari.kateban.com/



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا