ره آورد انتظار
انسان منتظر با کسب آمادگي هاي لازم، ريشه هايي در وجودش سبز مي شود و رفته رفته به نتايج و ره آوردي مناسب از اين تلاش و کوشش مي رسد که به برخي از آن ها اشاره مي کنيم.
شرايط بسيار دشوار عصر غيبت مستلزم آن است که هر شيعه ي منتظري با استقامت و صبر در برابر مشکلات و گرفتاري ها بايستد و از موجوديت و هويت خويش دفاع نمايد.
منتظر، کسي است که مشکلات دوران انتظار را پيش بيني کرده و در نتيجه از بحران هجوم مشکلات بکاهد و صبرش مغلوب حوادث نشود.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «طوبي للصابرين في غيبته ... اولئک وصفهم الله في کتابه فقال: (الذين يؤمنون بالغيب ...)»؛ (2) «خوشا به حال صابرين در غيبت او ... آنان کساني هستند که خداوند در کتابش چنين توصيفشان کرده و فرموده: (وکساني که به غيب ايمان مي آورند) ...».
امام صادق عليه السلام به ابوبصير مي فرمايد: «... من سر أن يکون من اصحاب القائم فلينتظر، وليعمل بالورع و محاسن الأخلاق، و هو منتظر...»؛ (3) «هر کس دوست دارد از ياران حضرت قائم عليه السلام باشد بايد که منتظر باشد و در اين حال به پرهيزکاري و اخلاق نيکو رفتار کند».
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «طوبي لمن تسمک بأمرنا في غيبه قائمنا، فلم يزل قلبه بالهدايه»؛ (4) «خوشا به حال کسي که در زمان غيبت قائم ما به فرمان ما تمسک جويد که در نتيجه قلب هدايت شده اش هرگز به طرف باطل متمايل نخواهد شد.»
از طرفي ديگر با ظهور امام مهدي عليه السلام جماعتي از اشخاص مخلص و پاک به اين عالم رجعت کرده و در رکاب او بوده و يا در راستاي اهداف او اقدام خواهند کرد، که اين خود قيامت صغري و آمادگي براي قيامت کبري خواهد بود.
و انگهي از آن جهت که ظهور امام مهدي عليه السلام از علائم قيامت شمرده شده، لذا ياد ظهور امام مهدي عليه السلام مسأله ي قيامت را در اذهان انسان تداعي خواهد کرد.
1- صبر
شرايط بسيار دشوار عصر غيبت مستلزم آن است که هر شيعه ي منتظري با استقامت و صبر در برابر مشکلات و گرفتاري ها بايستد و از موجوديت و هويت خويش دفاع نمايد.
منتظر، کسي است که مشکلات دوران انتظار را پيش بيني کرده و در نتيجه از بحران هجوم مشکلات بکاهد و صبرش مغلوب حوادث نشود.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «طوبي للصابرين في غيبته ... اولئک وصفهم الله في کتابه فقال: (الذين يؤمنون بالغيب ...)»؛ (2) «خوشا به حال صابرين در غيبت او ... آنان کساني هستند که خداوند در کتابش چنين توصيفشان کرده و فرموده: (وکساني که به غيب ايمان مي آورند) ...».
2- ياد منجي
3- اصلاح
امام صادق عليه السلام به ابوبصير مي فرمايد: «... من سر أن يکون من اصحاب القائم فلينتظر، وليعمل بالورع و محاسن الأخلاق، و هو منتظر...»؛ (3) «هر کس دوست دارد از ياران حضرت قائم عليه السلام باشد بايد که منتظر باشد و در اين حال به پرهيزکاري و اخلاق نيکو رفتار کند».
4- ايجاد روحيه ي اميد
5- بصيرت به دين
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «طوبي لمن تسمک بأمرنا في غيبه قائمنا، فلم يزل قلبه بالهدايه»؛ (4) «خوشا به حال کسي که در زمان غيبت قائم ما به فرمان ما تمسک جويد که در نتيجه قلب هدايت شده اش هرگز به طرف باطل متمايل نخواهد شد.»
6- انتظار، عاملي براي حفظ دين
7- انتظار، دعوت کننده ي به حماسه
8- زمينه ساز انتظار براي ظهور
9- انتظار، محرک انسان به سوي مبدأ
10- انتظار، تنبهي بر معاد
از طرفي ديگر با ظهور امام مهدي عليه السلام جماعتي از اشخاص مخلص و پاک به اين عالم رجعت کرده و در رکاب او بوده و يا در راستاي اهداف او اقدام خواهند کرد، که اين خود قيامت صغري و آمادگي براي قيامت کبري خواهد بود.
و انگهي از آن جهت که ظهور امام مهدي عليه السلام از علائم قيامت شمرده شده، لذا ياد ظهور امام مهدي عليه السلام مسأله ي قيامت را در اذهان انسان تداعي خواهد کرد.
11- انتظار، محرک انسان به اصلاح جامعه
پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج 51، ص 122.
2. بحارالانوار، ج 52. ص 143.
3. بحارالانوار، ج 52، ص 140، ح 50.
4. بحارالانوار، ج 52، ص 122.
5. بحارالانوار، ج 53، ص 128.
6. بحارالانوار، ج 52، ص 131، المحاس للبرقي، ص 262.