مقصود از «انسان» در آیه‌ی نخست سوره‌ی انسان

در این که منظور از «الانسان» در آیه کیست، اختلاف نظر وجود دارد. آیا مقصود حضرت آدم (علیه السلام) است در این صورت معنای لم یَکُن شَیئًا مَذکُورًا این خواهد شد که از زمانی که خداوند آدم را از گل آفرید تا موقعی که در او
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مقصود از «انسان» در آیه‌ی نخست سوره‌ی انسان

 مقصود از «انسان» در آیه‌ی نخست سوره‌ی انسان
 

 

نویسنده: فاضل صالح سامرایی
برگردان: حمیدرضا میرحاجی



 

در این که منظور از «الانسان» در آیه کیست، اختلاف نظر وجود دارد. آیا مقصود حضرت آدم (علیه السلام) است در این صورت معنای لم یَکُن شَیئًا مَذکُورًا این خواهد شد که از زمانی که خداوند آدم را از گل آفرید تا موقعی که در او «روح» دمید، او «چیز»ی شد اما قابل ذکر و تعریف کردن نبود. ممکن است و یا این که مراد از «الانسان» را جنس انسان بدانیم یعنی مقصود آیه را همان فرزندان آدم و نفس وجود انسان فرض کنیم، چون خداوند خودش در ادامه همین آیه می‌فرماید: إنَّا خَلَقنَا الإنسَانَ مِن نُطفَهٍ أمشَاج هر کدام از فرزندان آدم در حقیقت هیچ چیز به حساب نمی‌آمده اما با گذشت زمان چیزی شد اما باز هم چیز قابل ذکری نبود و این همان موقعی است که آدمی در آغاز به حالت نطفه بودن به رحم می‌رسد و به تدریج تبدیل به انسانی قابل ذکر می‌گردد، این آیه هر دو معنا را می‌تواند با هم داشته باشد. اما ارجح نزد من آن است که منظور از «انسان» در این آیه «آدم» است و در آیه بعد مراد جنس انسان است. یعنی ابتدا انسان آغازین را مطرح می‌کند و بعد کسانی را که به دنبال او آمده‌اند.
در کتاب البحر المحیط آمده است: منظور از «انسان» در این آیه جنس انسان و نه انسان به خصوص، بلکه همه فرزندان آدم به طور عام است و منظور از «زمان»ی که در آیه مطرح شده یا همان وقتی است که او هیچ چیزی به حساب نمی آمده و در واقع عدم بوده و یا اشاره به موقعی است که تبدیل به نطفه‌ای شده و از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل شده است، مرحله‌ای که دیگر امکان صدا زدن و مخاطب قرار دادنش میسر شده است. از این انسان در طول این مدت نامی نیست و نامیده شدنش به انسان هم به اعتبار آن چیزی است که در نهایت به آن تبدیل خواهد شد. بعضی گفته‌اند منظور حضرت آدم و مراد از زمانی که بر او گذشته همان مدتی است که او در آن بسر برده تا روح در او دمیده شده است.(1)
در التفسیر الکبیر می‌خوانیم: در این که منظور از «انسان» مطرح شده در این آیه کیست، اختلاف نظر وجود دارد. گروهی از مفسران معتقدند که منظور حضرت آدم (علیه السلام) است. کسانی که این چنین معتقدند می‌گویند: خداوند در این آیه موضوع خلقت آدم را بیان نمود و سپس به دنبال آن موضوع فرزندان او را مطرح كرد: إنَّا خَلَقنَا الإنسَانَ مِن نُطفَهٍ أمشَاج گروه دوم معتقدند که منظور از انسان، فرزندان حضرت آدم، زیرا خداوند در ادامه می‌فرماید: إنَّا خَلَقنَا الإنسَانَ مِن نُطفَهٍ لذا مقصود از انسان در هر دو با یکی است. به این مسأله باید توجه کرد که منظور از این متنبه نمودن آن است که انسان موجودی است که نبوده و بعد بوجود آمده و موقعی که چنین باشد طبعاً باید ایجاد کننده توانایی هم باشد که او را بوجود آورده باشد!(2)

پی‌نوشت‌ها:

1. البحر المحیط ج 8 ص 393.
2. التفسیر الکبیر ج 30 ص 235-236.

منبع مقاله :
سامرایی، فاضل صالح؛ (1392)، درآمدی بر تفسیر بیانی قرآن کریم، مترجم: حمیدرضا میرحاجی، تهران: انتشارات سخن، چاپ اول



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
شاهد عظمت شخصیت رهبر انقلاب در تصمیماتی مثل وعده صادق بوده‌ام
play_arrow
شاهد عظمت شخصیت رهبر انقلاب در تصمیماتی مثل وعده صادق بوده‌ام