5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008

1) 5آبان ماه سال1359 هجري شمسي: خرمشهر شهر خون و قيام به اشغال ارتش بعثي عراق درآمد. در جريان جنگ تحميلي، رژيم صهيونيستي عراق با چندين لشكر زرهي و انبوهي از تجهيزات نظامي به خرمشهر حمله نمود و قصد داشت در ظرف چند ساعت اين شهر را تصرف كند اما با مقاومت ايثارگرانه سپاه اسلام و ساكنان غيور شهر روبرو شدند به طوريكه پس از 35 روز و با تحمل خسارات بسيار شديد توانست خرمشهر را اشغال كند
چهارشنبه، 1 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008
5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008
5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008
5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008 1) 5آبان ماه سال1359 هجري شمسي: خرمشهر شهر خون و قيام به اشغال ارتش بعثي عراق درآمد. در جريان جنگ تحميلي، رژيم صهيونيستي عراق با چندين لشكر زرهي و انبوهي از تجهيزات نظامي به خرمشهر حمله نمود و قصد داشت در ظرف چند ساعت اين شهر را تصرف كند اما با مقاومت ايثارگرانه سپاه اسلام و ساكنان غيور شهر روبرو شدند به طوريكه پس از 35 روز و با تحمل خسارات بسيار شديد توانست خرمشهر را اشغال كند. ناگفته نماند پس از اين مدت هم خيانت خائنان داخلي درپيشبرد مقاصد شوم دشمن تأثير بسيار داشت. اما سرانجام پس از 20ماه رزمندگان دليراسلام در خردادماه سال 1361شمسي خرمشهر را ازلوث وجود دشمن پاك كردند و اين شهر قهرمان پرور را آزاد ساختند.
5 آبان 1387 / 26 شوال 1429 / 26 اکتبر 2008 2) 5آبان ماه سال 1367هجري شمسي: آيت الله حاج سيّد روح الله خاتمي نماينده امام و امام جمعه يزد بدرود حيات گفت. ايشان به تعبير حضرت امام (ر ه) روشنفكري متديّن و مجتهدي بزرگواربود كه در قرن اخير مسلماً كم نظير بود. آيت الله خاتمي در كنار تدريس به مبارزه با رژيم طاغوت مي‎پرداخت و از روحانيون مبارز و فعّال در وقايع قيام 15خرداد بشمار مي‎رفت. آن عالم والامقام به تهذيب و تزكيه نفس اهميّت فراوان مي‏داد و به رعايت موازين اخلاقي و رفتاري بسيارمقيّد بود. به همين جهت تشكيل كلاسهاي درس اخلاق را ضروري مي‏دانست. حضرت امام خميني (ره) كه پس ازشهادت آيت الله صدوقي ايشان را به امامت جمعه يزد منصوب كرده بودند در بخشي از پيام خويش به مناسبت درگذشت اين عالم زاهد فرمودند: « او با گوشت و پوست خود مبارزه را مي‎فهميد و سختي‎هاي آن را چون شربتي گوارا مي‎نوشيد، او يار و پناه محرومان بود. او يك عمر با تحجر و واپس گرايي جنگيد و يكي از طرفداران بي‎بديل اسلام ناب محمّدي(صلی الله علیه واله) در عصر فريب و خود پرستي بود، او پاك زيست و پاك مرد و پاك در جوار ربّش آرميد.»
3) درگذشت محقق و دانشمند فرزانه استاد "سيدجلال‏الدين محدث ارموي" (1358 ش) : استاد سيدجلال‏الدين محدث محدّث ارموي، مدرس، محقق، مصحّح و اديب معاصر، در آذرماه 1283 ش در شهر اروميه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي در زادگاه خود و فراگيري ادبيات فارسي، به مشهد رفت و فقه، اصول، ادب، تاريخ و حديث و رجال را در محضر علماي مشهد فرا گرفت. اين استاد گرانقدر به علت شوق بسيار به مطالعه و نيز تحقيق در زمينه علوم حديث، در جواني از طرف آيت‏اللَّه سيدحسين عرب‏باغي، از علماي اروميه، - با اين كه سيدجلال‏الدين در صنف روحانيت نبود - لقب محدث گرفت. استاد محدث ارموي پس از پايان تحصيلات به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و براي تدريس، راهي تبريز شد. وي در سال 1320 ش به هنگام ورود روس‏ها به آذربايجان، به تهران رفت و رياست بخش كتب خطي كتابخانه ملي ايران را به عهده گرفت. استاد محدّث ارموي همچنين دكتراي الهيات در رشته علوم منقول را اخذ كرد و در دانشكده معقول و منقول تدريس مي‏نمود. علاوه بر آن اين مدرس بزرگ، از علما و مراجع، اجازات بسياري كسب نمود كه اجازه روايت از آقا بزرگ تهراني و شيخ محمدعلي معزّي دزفولي از آن جمله است. علامه ارموي بعد از بازنشستگي در 1347، تا پايان عمر به تأليف كتاب مشغول بود. محدث ارموي داراي كتابخانه‏اي با كتاب‏هاي خطي نفيس فراوان بود و لذا در شناختن نسخه‏هاي قديمي و خطي بسيار ماهر بود. او يكي از پركارترين محققين علوم حديثي و ادبي عصر اخير بود و همتي عالي و پشتكار عجيبي داشت. وي در راه تحقيق، خستگي و مشقت را نمي‏شناخت به طوري كه در بعضي موارد، حاشيه و تعليق او بر يك كتاب، از اصل متن بيشتر بود. كتاب‏هايي كه وي تصحيح و تحقيق و چاپ نموده است بالغ بر 45 جلد مي‏باشد. كتب عشق و محبت، ايمان و رجعت در 4 جلد و تشريحُ الزَلازل باَحاديثِ الاَفاضل و نيز كشفِ الكُربة در شرح دعاي ندبه كه حاصل شصت سال كار اوست، از جمله آثار اين استادِ محقق مي‏باشند. استاد سيدجلال‏الدين محدث ارموي سرانجام در پنجم آبان 1358 ش برابر با پنجم ذي‏حجه 1399 ق در 75 سالگي بر اثر سكته قلبي در تهران در گذشت و در جوار آرامگاه شيخ ابوالفتوح رازي واقع در حرم حضرت عبدالعظيم(علیه السلام) در شهر ري به خاك سپرده شد.
4) 26شوال سال1401هجري قمري: آيت الله بهاءالدين محلاتي فقيه گرانقدر خطه فارس بدرود حيات گفت. وي درنجف زاده شد و دركودكي همراه پدر به شيرازرفت و فقه، اصول، فلسفه و حكمت آموخت. آيت الله محلاتي مدت 10سال نيزدرحوزه نجف تحصيل كرد و بدرجه اجتهاد رسيد. اين روحاني فرزانه بعد ازبازگشت به شيرازبراي نقد و بررسي اصول عقايد و راهنمايي جوانان براي دستيابي به حقايق دين مبين اسلام جلساتي تشكيل داد. آيت الله محلاتي همواره پرچمدار قيام عليه ظلم و رهبرمبارزه مستمردربرابرنظامهاي استبدادي و پاسدارجنبش عدالتخواهي و آزادي رضاخان و محمدرضا بود و درنهضت ملي شدن نفت طي اعلاميه‎اي حمايت خود راازاين حركت اعلام كرد. آيت الله محلاتي درمبارزات مردم با شاه كه سرانجام به پيروزي انقلاب اسلامي منجرشد؛ حضوري فعال داشت. حضرت امام خميني)ره( درپيام تسليت به مناسبت رحلت ايشان فرمودند:« آن بزرگواردرطول زندگي پربركت خود يكي ازاسطوره‎هاي روحانيت و پشتوانه‎هاي نهضت اسلامي بودند».
5) 26شوال سال310هجري قمري: « محمدبن جريرطبري» فقيه، مورخ مسلمان و دانشمند برجسته ايراني دربغداد چشم ازجهان فروبست. او در7سالگي حافظ كل قرآن شد و دوران جواني را به منظور كسب علم درمسافرت طي كرد. طبري درمراكز بزرگ علمي جهان اسلام چون بصره و كوفه به تحصيل پرداخت و افزون برتاريخ، درفقه، ادبيات عرب، رياضيات، طب، اخلاق و علوم قرآني دانش ‎‎اندوخت. اين مورخ گرانقدرجهان اسلام و ايران ابتدا شافعي مذهب بود ولي بعدها خود مذهبي پديد آورد كه پس ازمرگش دوامي نيافت و بتدريج ازميان رفت. ازمشهورترين آثاراين مورخ ارزشمند« كتاب تاريخُ الرُّسُل وَالمُلوك يا تاريخ طبري» را مي‎توان نام برد.اين كتاب شامل حوادث تاريخي ازآغازآفرينش تا سال302هجري است. ديگراثرطبري جامعُ البيان في تفسيرالقرآن كه به تفسيرطبري شهرت دارد.
6) 26شوال سال647هجري قمري: « ابن حاجب» نحودان و اديب پرآوازه مسلمان دراسكندريه دارفاني را وداع گفت.« ابوعُمرجمال الدين بن عمر» قرائات هفتگي فقه، حديث و ادبيات عرب را ازعلماي قاهره آموخت. او درنحو شاگرد« زمخشري» بود و پس از اتمام تحصيلات مدتي تدريس علوم اسلامي را دردمشق بعهده گرفت. ابن حاجب عالمي متواضع و صبور بود و با آرامش كامل پرسشهاي ديگران را پاسخ مي‎داد. ازاين رو طالبان علم ازهمه جا براي آموختن صرف و نحو قرائت نزد وي مي‎شتافتند. شهرت عالمگيراين اديب فرزانه اسلامي بويژه درمشرق زمين به سبب كتابهاي نحوي اوست.« الشافيه درصرف، اَمالي درتفسير، اَلمَقصَدُ الجَليل درعروض و الكافيَه» درنحو ازآثارارزشمند ابن حاجب محسوب مي‎شوند.
7) 26اكتبر سال 1778ميلادي: مؤسسه استعمار افريقا بنام مجمع افريقايي درلندن تأسيس شد. دولت استعمارگر بريتانيا تحت پوشش اين مجمع دسته هاي جهانگرد را به مناطق گوناگون افريقا و سرزمينهاي ناشناخته آن قاره اعزام مي كرد و ازاين طريق پايه هاي استعماري 200ساله خود را درقاره افريقا محكم كرد. ايم مجموع درايجاد مستعمرات متعدد و كشف سرزمينهاي بكرو دست نخورده افريقا دست داشت.
 8) 26اكتبرسال1955ميلادي: جمهوري ويتنام جنوبي بطور رسمي در سايگون تشكيل شد. اما به علت اختناق شديد در اين كشور جديد التّأسيس دولت سايگون كه تحت حمايت امريكا حكومت مي كرد اعتبار خود را ازدست داد. درپي آن نيروهاي پارتيزاني يا ويت كنگ ها مبارزه مسلحانه را با مقامات سايگون و حاميان آنان آغازكردند. درسال1969ميلادي دولت موقت وانقلابي ويتنام جنوبي و شوراي مشورتي دراين كشور تشكيل شد. سرانجام درسال1973ميلادي در پي وقوع سلسله اي از جنگهاي شديد ميان نيروهاي امريكايي و مردم ويتنام و كامبوج پيمان آتش بس بين دو كشور در پاريس به امضا رسيد و پايان يافتن جنگ اعلام شد.
9) تولد "اورايست گالوا" رياضي‏دانِ نابغه فرانسوي (1811 م)
 

معرفی پایگاههای اینترنتی


تصاوير شخصيت ها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.