مقدمه
میرزا نظام حکیم باشی ساروی از طبیبان نامدار اواخر سلطنت محمد شاه و اوایل دورهی ناصر الدین شاه قاجار بود.بنا به گفته ی دو تن از اعقاب و متولیان موقوفهی او - بانوان گلین و حسنی نظامزاده - وی در آغاز جوانی پس از فراگیری مقدمات برای تکمیل دانش پزشکی به فرانسه رفت و نزدیک به دو سال در آن کشور به مطالعه و تحصیل پرداخت و تصدیقنامه گرفت. پس از آن به ایران برگشت و در زادگاهش ساری به درمان بیماران همت گماشت.
تصدیقنامهی فرانسوی و ترجمهی فارسی ذیل آن تا شش هفت دههی پیش در دست نوادگان میرزا نظام بوده است و بانوان نام برده در خردسالی بارها آن را درون قابی زیبا در دواخانهی نوهی میرزا و پدر خود میرزا صوفی دیدهاند.
هر چند میرزا در خطهی مازندران پزشکی شناخته شده بود ولی عمده شهرتش را پس از معالجهی بیماری صعبالعلاج یکی از شاهزادگان قاجار به دست آورد.
پس از اینکه طبیبان دارالخلافه (تهران) بیماری شاهزاده را درمانناپذیر دانستند او را نزد میرزا نظام آوردند. میرزا بیمار را معاینه میکند و بیماری را تشخیص میدهد و در کمتر از شش ماه بهبودی حاصل می شود.
بدین سبب شاهزاده بخشی از زمینهای کشاورزی خود را در دهکدهی رئیکنده (1) به وی پاداش میدهد و او نیز پس از چندی، بیش از نصف آن زمینها و نیز یک ثلث از خانهی مسکونیاش را در محله ی نعل بندان ساری وقف مراسم سوگواری امام حسین (ع) می کند.
در کتابخانه ی کوچک میرزا نظام افزون بر کتابهای پزشکی، کتابهای دینی و ادبی خطی هم بوده است.
سواد:
اداره:
نمره: 119 بلد
بتاریخ: 23 صفر المظفر 1333
سپاس افزون از حد و قیاس وقف مزارع آلای جناب رب الاربابی است که دهکده ی عالم جبروت را بلامساهمت شریکی مالک است و ملک و ملکوتش / بدون سهیم و مشارک، ثور در مزرعه ی قدرتش گاوی سات بر گردن و سنبله در زارعتگاه فلک خوشهای است از خرمن، حاصل مزارع کونین برای / طاعتش توشه و پروین در کشتزار حسنش خوشه و درودی که خوشه چین ناطقه از کشتزار نیال درو کرده هدیه ی جناب بزرگواری است که / مقصد اصلی از بنای مزرعهی جهان حصول حاصل ذات پاک اوست و علت غائی احیای موات اراضی عالم عدم نمود (؟) یکتا گوهر تابناک / او و صلوات طیبات بر آل گرامی او باد که مزارع ملت جعفری را بهین زار عانند و حدیقه ی دین مصطفوی را آشیان.
و بعد چون منادی توفیقات ربانی و داعی تأئیدات سبحانی ندای (لن تنالوا البر حتی تنفقوا) (آل عمران: 92) در گوش هوش جناب مستطاب حضرت افلاطون منش بقراط روش، نظام الحکما، میرزا نظام حکیمباشی در داده و معلومش گردید که زینت و زخارف دنیای دنی چون نقش بر آب و موج / سراب است و بهترین اعمالی که در مبذر اعمال (لا ینفع مال و لا بنون) (شعراء: 88) در معرض ظهور تواند رساند و خود را از[...] / (انهم مسئولون) (الصافات: 24) به جاذبه ی (اولئک هم المفلحون) (آل عمران: 104) تواند کشاند صدقات جاریه و خیرات ساریه است که رنج آن[...] / منافع اقباب است
لهذا وقف مؤبد شرعی صحیح و حبس مخلد مرعی صریح فرمودند جناب معظم الیه یک باب[...] / خانهی واقف و یک ثلث خانهی مسکونه واقف که از غایت اشتهار مستغنی از تحدید و توصیف است و مساحت یک جریب / مزروعی واقع در رئیکنده بیشه سر (2)مشهور بلد، شوادشت و مرتع پازوکی واقع در بلد رئیکنده بیشه سر لهارم (3) را بر جناب امام همام خامس و / اصحاب عبا و به خون غلتیده در راه خدا، حضرت سیدالشهدا - علیه و علی آبائه آلاف التحیة و الثنا - که همه ساله منافع اعیان را / در صرف تعزیهداری آن بزرگوار مصروف دارد.
و تولیت آن را مادام الحیوة مفوض نموده به نفس نفیس خود و بعد از عشر متولی به اولاد ارشد میرزا محمدعلی بطنا بعد بطن و نسل بعد نسل انقراضهم العیاذ بالله بر اعلم و اورع اولاد خود ذکورا و اناثا و تولیت[...] [...] ایشان مستدام باشد.
و صیغه ی وقف در مجلس علما و فضلا جاری و ساری گردید تا واضح باشد.
و کان تحریرا ذلک شهر جمادی الاولی مطابق تخاقوی ئیل (4) خیریت دلیل سنه 1260.
[متن مهر:] (عبد الحی، محمد زمان)
2- قد اعترف بما رقم فیه.
[متن مهر:] (بسم الله الرحمن الرحیم / قل هو الله احد الله الصمد / لم یلد و لم یولد و لم یکن / له کفوا احد) (اخلاص: 112) و انا العبد. (محمد جعفر)» 3 مرتبه»
3- قد اعترف بما رقم فیه
[متن مهر:] (ابوالقاسم الحسینی)
4- [متن مهر:] (عبدالراجی لا یقرء)
5- [متن مهر:] (لطف خداوند میر محسن)
6- [متن مهر:] (محمد حسین ابنغلامعلی)
7- [متن مهر:] (عبده حبیبالله بن محمد قاسم)
8- [متن مهر:] (عبده الراجی علی الحسینی)
9- جناب افلاطون طینت بقراط صفت / آقا میرزا نظام طبیب، اقرار متن به مرقومه خامس آل عبا نموده، حرره الاقل.
[متن مهر:] (عبده علی قلی)
10- قد اجریت صیغة الوقف کما زبر فیه
[متن مهر:] (لا [اله] الا [الله] الملک الحق المبین [عبده] محمد حسین] ) «2 مرتبه»
11- [متن مهر:] (محمد هادی بن سلطان محمود)
12- [متن مهر:] (عبده الراجی ذوالفقار)
13- [متن مهر:] (عبده الراجی میرزا)
14- [متن مهر:] (عبده الراجی محمد)
15- نظام الحکماء، آقا میرزا نظام طبیبباشی اقرار این ورقه نموده.
[متن مهر:] (یا اباعبدالله)
16- [متن مهر:] (عبده آقا بزرگ بن میرزا بابا)
2- سواد مطابق اصل است و مطابقه شد [مهر و امضا:] (دفتر معارف و اوقاف / ساری / 1338)
میراث جاویدان
نویسنده:احمد داداشی
این مقاله در تاریخ 1403/7/2 بروز رسانی شده است.
تصدیقنامهی فرانسوی و ترجمهی فارسی ذیل آن تا شش هفت دههی پیش در دست نوادگان میرزا نظام بوده است و بانوان نام برده در خردسالی بارها آن را درون قابی زیبا در دواخانهی نوهی میرزا و پدر خود میرزا صوفی دیدهاند.
هر چند میرزا در خطهی مازندران پزشکی شناخته شده بود ولی عمده شهرتش را پس از معالجهی بیماری صعبالعلاج یکی از شاهزادگان قاجار به دست آورد.
پس از اینکه طبیبان دارالخلافه (تهران) بیماری شاهزاده را درمانناپذیر دانستند او را نزد میرزا نظام آوردند. میرزا بیمار را معاینه میکند و بیماری را تشخیص میدهد و در کمتر از شش ماه بهبودی حاصل می شود.
بدین سبب شاهزاده بخشی از زمینهای کشاورزی خود را در دهکدهی رئیکنده (1) به وی پاداش میدهد و او نیز پس از چندی، بیش از نصف آن زمینها و نیز یک ثلث از خانهی مسکونیاش را در محله ی نعل بندان ساری وقف مراسم سوگواری امام حسین (ع) می کند.
در کتابخانه ی کوچک میرزا نظام افزون بر کتابهای پزشکی، کتابهای دینی و ادبی خطی هم بوده است.
متن وقف نامهی میرزا نظام طبیب
(وزارت معارف و اوقاف)سواد:
اداره:
نمره: 119 بلد
بتاریخ: 23 صفر المظفر 1333
سپاس افزون از حد و قیاس وقف مزارع آلای جناب رب الاربابی است که دهکده ی عالم جبروت را بلامساهمت شریکی مالک است و ملک و ملکوتش / بدون سهیم و مشارک، ثور در مزرعه ی قدرتش گاوی سات بر گردن و سنبله در زارعتگاه فلک خوشهای است از خرمن، حاصل مزارع کونین برای / طاعتش توشه و پروین در کشتزار حسنش خوشه و درودی که خوشه چین ناطقه از کشتزار نیال درو کرده هدیه ی جناب بزرگواری است که / مقصد اصلی از بنای مزرعهی جهان حصول حاصل ذات پاک اوست و علت غائی احیای موات اراضی عالم عدم نمود (؟) یکتا گوهر تابناک / او و صلوات طیبات بر آل گرامی او باد که مزارع ملت جعفری را بهین زار عانند و حدیقه ی دین مصطفوی را آشیان.
و بعد چون منادی توفیقات ربانی و داعی تأئیدات سبحانی ندای (لن تنالوا البر حتی تنفقوا) (آل عمران: 92) در گوش هوش جناب مستطاب حضرت افلاطون منش بقراط روش، نظام الحکما، میرزا نظام حکیمباشی در داده و معلومش گردید که زینت و زخارف دنیای دنی چون نقش بر آب و موج / سراب است و بهترین اعمالی که در مبذر اعمال (لا ینفع مال و لا بنون) (شعراء: 88) در معرض ظهور تواند رساند و خود را از[...] / (انهم مسئولون) (الصافات: 24) به جاذبه ی (اولئک هم المفلحون) (آل عمران: 104) تواند کشاند صدقات جاریه و خیرات ساریه است که رنج آن[...] / منافع اقباب است
لهذا وقف مؤبد شرعی صحیح و حبس مخلد مرعی صریح فرمودند جناب معظم الیه یک باب[...] / خانهی واقف و یک ثلث خانهی مسکونه واقف که از غایت اشتهار مستغنی از تحدید و توصیف است و مساحت یک جریب / مزروعی واقع در رئیکنده بیشه سر (2)مشهور بلد، شوادشت و مرتع پازوکی واقع در بلد رئیکنده بیشه سر لهارم (3) را بر جناب امام همام خامس و / اصحاب عبا و به خون غلتیده در راه خدا، حضرت سیدالشهدا - علیه و علی آبائه آلاف التحیة و الثنا - که همه ساله منافع اعیان را / در صرف تعزیهداری آن بزرگوار مصروف دارد.
و تولیت آن را مادام الحیوة مفوض نموده به نفس نفیس خود و بعد از عشر متولی به اولاد ارشد میرزا محمدعلی بطنا بعد بطن و نسل بعد نسل انقراضهم العیاذ بالله بر اعلم و اورع اولاد خود ذکورا و اناثا و تولیت[...] [...] ایشان مستدام باشد.
و صیغه ی وقف در مجلس علما و فضلا جاری و ساری گردید تا واضح باشد.
و کان تحریرا ذلک شهر جمادی الاولی مطابق تخاقوی ئیل (4) خیریت دلیل سنه 1260.
سجلات
1- جالینوس الزمانی آقا میرزا نظام طبیب / اقرار بر متن مرقومه نموده /[متن مهر:] (عبد الحی، محمد زمان)
2- قد اعترف بما رقم فیه.
[متن مهر:] (بسم الله الرحمن الرحیم / قل هو الله احد الله الصمد / لم یلد و لم یولد و لم یکن / له کفوا احد) (اخلاص: 112) و انا العبد. (محمد جعفر)» 3 مرتبه»
3- قد اعترف بما رقم فیه
[متن مهر:] (ابوالقاسم الحسینی)
4- [متن مهر:] (عبدالراجی لا یقرء)
5- [متن مهر:] (لطف خداوند میر محسن)
6- [متن مهر:] (محمد حسین ابنغلامعلی)
7- [متن مهر:] (عبده حبیبالله بن محمد قاسم)
8- [متن مهر:] (عبده الراجی علی الحسینی)
9- جناب افلاطون طینت بقراط صفت / آقا میرزا نظام طبیب، اقرار متن به مرقومه خامس آل عبا نموده، حرره الاقل.
[متن مهر:] (عبده علی قلی)
10- قد اجریت صیغة الوقف کما زبر فیه
[متن مهر:] (لا [اله] الا [الله] الملک الحق المبین [عبده] محمد حسین] ) «2 مرتبه»
11- [متن مهر:] (محمد هادی بن سلطان محمود)
12- [متن مهر:] (عبده الراجی ذوالفقار)
13- [متن مهر:] (عبده الراجی میرزا)
14- [متن مهر:] (عبده الراجی محمد)
15- نظام الحکماء، آقا میرزا نظام طبیبباشی اقرار این ورقه نموده.
[متن مهر:] (یا اباعبدالله)
16- [متن مهر:] (عبده آقا بزرگ بن میرزا بابا)
تأییدیه ی رونوشت
1- اصل این وقفنامه نزد این جانب میرزا صوفی است. [امضا:] صوفی2- سواد مطابق اصل است و مطابقه شد [مهر و امضا:] (دفتر معارف و اوقاف / ساری / 1338)
پی نوشت ها:
1- موقعیت جغرافیایی ریکنده قائم شهر: 36 درجه و 27 دقیقه عرض جغرافیایی و 52 درجه و 58 دقیقه طول جغرافیایی و 87 متر از سطح دریا است. - فرهنگ آبادیها و مکانهای مذهبی کشور، پاپلی یزدی، دکتر محمد حسین، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1367، ج 1، ص 285.
روستای ریکنده در حدود ده کیلومتری جنوب شرقی قائم شهر واقع و شکر سیاه آن معروف است.
2- موقعیت جغرافیایی بیشهسر قائم شهر: 36 درجه و 25 دقیقه عرض جغرافیایی و 53 درجه و... دقیقه طول جغرافیایی و 280 متر از سطح دریاست. (همان، ص 118).
3- موقعیت جغرافیایی لهارم قائم شهر: 36 درجه و 28 دقیقه عرض جغرافیایی و 52 درجه و 56 دقیقه طول جغرافیایی و 38 متر از سطح دریاست. همان، ص 510.
4- تخاقوی ئیل، سال مرغ، دهمین سال از دورهی دوازده سالهی ترکان.
منبع:
میراث جاویداننویسنده:احمد داداشی
این مقاله در تاریخ 1403/7/2 بروز رسانی شده است.