پيرامون رجعت

شيعه ي اماميه معتقد است که پس از ظهور مهدي موعود عليه السلام و تشکيل حکومت عدل الهي در سراسر جهان گروهي از اولياي الهي و دوست داران خاندان رسالت عليهم السلام و عده اي و از معاندان و دشمنان خاندان وحي - که از دنيا رفته اند - به دنيا باز خواهند گشت . اولياي الهي و صالحان با ديدن حاکميت حق و عدل و درگستره ي گيتي شادمان مي شوند و پرتويي از ثمرات و ايمان و اعمال صالح خود را در دنيا مشاهده مي کنند . معاندان و دشمنان اهل بيت عليهم السلام نيز سزاي
چهارشنبه، 23 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيرامون رجعت
پيرامون رجعت
پيرامون رجعت

مقدمه

شيعه ي اماميه معتقد است که پس از ظهور مهدي موعود عليه السلام و تشکيل حکومت عدل الهي در سراسر جهان گروهي از اولياي الهي و دوست داران خاندان رسالت عليهم السلام و عده اي و از معاندان و دشمنان خاندان وحي - که از دنيا رفته اند - به دنيا باز خواهند گشت . اولياي الهي و صالحان با ديدن حاکميت حق و عدل و درگستره ي گيتي شادمان مي شوند و پرتويي از ثمرات و ايمان و اعمال صالح خود را در دنيا مشاهده مي کنند . معاندان و دشمنان اهل بيت عليهم السلام نيز سزاي ظلم و ستم هايي را که بر خاندان رسالت روا داشته اند در اين سرا مي بينند . البته پاداش و کيفر نهايي در قيامت تحقق خواهد يافت.

قول به رجعت از عقايد اماميه

رجعت ، از مباحث ريشه داري است که از زمان ظهور و پيدايش اماميه مطرح بوده است و اعتقاد به آن از امتيازها و خصوصيات مدرسه ي اهل بيت عليهم السلام شمرده شده است . لذا با مراجعه به کتاب هاي تراجم اهل سنت مي بينيم که از اماميه با اين عقيده ياد مي کنند و در بين اصحاب ائمه عليهم السلام نيز مشاهده مي شود که برخي از آنان در اين مسأله با مخالفان خود مباحثه هايي داشته اند ؛ مانند بحث مؤمن الطاق با ابوحنفيه . به همين دليل در طول تاريخ ، علماي شيعه براي تثبيت اين عقيده آثاري نگاشته اند ؛ از جمله مي توان از شيخ مفيد ، سيد مرتضي ، علامه ي مجلسي ، شيخ حر عاملي و ديگران نام برد .

مفهوم رجعت

رجعت در لغت به معناي بازگشت ، و در اصطلاح به معناي بازگشت جماعتي از افراد به زندگي دنيا بعد از قيام جهاني امام مهدي عليه السلام و قبل از فرا رسيدن روز قيامت است .
1 - شيخ صدوق رحمه الله مي فرمايد : « اننا نعتقد بشأن الرجعه أن هذه الحادثه ستقع حتماً »؛ (1) « ما درباره ي رجعت معتقديم که اين حادثه در آينده اي نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد . » .
2- شيخ مفيد رحمه الله مي فرمايد : « أن الله تعالي يحشر قوماً من أمه محمد صلي الله عليه و آله بعد موتهم قبل يوم القيامه ، و هذا مذهب يختص به آل محمد صلي الله عليه و آله و القرآن شاهد به ... » ؛(2) و « خداوند متعال گروهي از امت صلي الله عليه و آله را بعد از وفاتشان و قبل از روز قيامت محشور خواهد نمود و داين مذهب از مختصات آل محمد صلي الله عليه و آله و قرآن نيز بر آن شاهد است » .
3- سيد مرتضي رحمه الله مي فرمايد : « ان الذي تذهب الشيعه الاماميه اليه إن الله تعالي يعيد عند ظهور امام الزمان المهدي عليه السلام قوما ممن کان قد تقوم موته من شيعته ، ليفوزوا بثواب نصرته و معونته و مشاهده دولته ، و يعيد ايضاً قوما من اعدائه لينتقم منهم ... » ؛(3) « از باورهاي شيعه ي اماميه آن است که خداوند متعال هنگام ظهور امام زمان، مهدي عليه السلام گروهي از شيعيان را که از دنيا رفته اند باز مي گرداند تا به ثواب ياري و نصرت آن حضرت نائل شده و دولت آن حضرت را مشاهده نمايند . هم چنين گروهي از دشمنان را باز مي گرداند تا انتقامش را از آنان بستاند » .
4- شيخ محمد رضا مظفر رحمه الله مي فرمايد : ان الذي تذهب اليه الاماميه - أخذا بما جآء عن آل البيت عليهم السلام - ان الله يعيد قوما من الأموات الي الدنيا في صورهم التي کانوا عليها ، فيعز فريقا و يذل فريقا آخر ... و ذلک عند قيام مهدي آله محمد عليه و عليهم افضل الصلاه و السلام » ؛(4) « آنچه شيعه در باب رجعت - به تبع اهل بيت عليهم السلام - به آن اعتقاد دارد آن است که خداوند متعال گروهي از اموات را قبل از روز قيامت در همان صورت هايي که بوده اند باز مي گرداند : عده اي را عزيز و برخي ديگر را ذليل مي گرداند... و اين رجعت هنگام ظهور مهدي آل محمد - بر او و آل محمد بهترين درود و سلام باد - است . »

تقسيمي از رجعت

سيد محمد صدر رحمه الله در کتاب بحث حول الرجعه رجعت را به دو نوع تقسيم کرده است :
1- رجعت معنوي ( اخروي ) : به اين معنا که در فلسفه و حکمت ثابت شده
که تمام اشياه و موجودات ، در حال رشد و تکامل مستمرند و دائماً به سويکمال مطلق و نقطه ي آغازيني متوجه اند که از آن جا به اين عالم آمده اند ، خداوند متعال مي فرمايد: ( الهي الله ترجع االامور )(5) ( ان الي ربک الرجعي )(6) و ( أن إلي ربک المنتهي )(7) ( انا الله و إنا إليه راجعون ).(8)
اين معنا از رجعت ، مورد اتفاق مسلمانان است .
2- رجعت مادي و ظاهري و ( دنيوي ) : اين نوع رجعت - که قرآن نيز بر آن اشاره دارد - عبارت است از رجوع اموات به دنيا براي از سرگيري اعمال . (9)

رجعت ؛ اعتقاد ضروري مذهب

1- شيخ حر عاملي رحمه الله مي فرمايد : « إن ثبوت الرجعه من ضروريات مذهب الاماميه عند جميع العلماء المعروفين و المصنفين المشهورين ، بل يعلم الهامه أن ذلک من مذهب الشيعه » ؛(10) ( همانا ثبوت رجعت نزد همه ي علماي معروف و مصنفين مشهور از ضروريات مذهب اماميه است ، بلکه حتي عامه نيز مي دانند که اين عقيده از مذهب شيعه است ).
2- مرحوم مجلسي رحمه الله مي فرمايد : « إذا لم يکن مثل هذا متواترا ففي أي شيئي يمکن دعوي التواتر ... » ؛(11) « اگر مثل اين روايات در عقيده به رجعت متواتر نباشد . پس در چه موضوعي مي توان ادعاي تواتر نمود .... ».
3- و نيز مي فرمايد : « إن الاعتقاد بالرجعه قد أجمعت عليه الشيعه في جميع الأعصار و اشتهرت بينهم کالشمس في رابعه النهار » ؛(12) « همانا اعتقاد به رجعت در همه ي عصرها مورد اجماع شيعه بوده است . و همين مسئله همانند خورشيد در وسط روز بين آنان مشهور است » .
4- علامه ي طباطبايي رحمه الله مي فرمايد : « إن الروايات متواتره معنا عن ائمه اهل البيت عليهم السلام حتي عد القول بالرجعه عند المخالفين من مختصات الشيعه و ائمتهم من لدن الصدر الأول » ؛(13) « همانا روايات رجعت از طرق اهل بيت عليهم السلام به طور تواتر معنوي به ما رسيده است به حدي که ا عتقاد به رجعت در نزد مخالفين از مختصات شيعه و امامانشان از صدر اول شمرده شده است . »
5- شيخ حر عاملي رحمه الله مي فرمايد : إن کثره الکتاب الذين جمعوا الروايات المتعلقه بالرجعه في کتب مستقله أو غير مستقله - تجاوز عددها السبعين کتاباً - يدل علي قطيعه الاعتقاد بالرجعه لدي الشيعه » ؛(14) « همانا نويسندگاني که روايات رجعت را در کتاب هاي مستقل و يا غير مستقل جمع نموده اند به حدي است که از هفتاد کتاب تجاوز مي کند ، و اين خود دليلي بر قطعيت اعتقاد به رجعت نزد شيعه است . »
مرحوم مجلسي رحمه الله نيز اسامي دانشوراني که قائل به رجعت بوده اند بر مي شمرد که از پنجاه نفر تجاوز مي کند ؛ از قبيل : سليم بن قيس هلالي ، حسن بن صفار ، علي بن ابراهيم قمي ، کليني ، محمد بن مسعود عياشي ، ابو عمر کشي ، شيخ صدوق ، شيخ مفيد ، ابوالفتح کراکجي ، ابوالعباس احمد بن عباس نجاشي ، شيخ طوسي ، سيد رضي الدين بن طاووس و ... .

شناخت شيعه با اعتقاد به رجعت

از عبارات رجال اهل سنت استفاده مي شود که قدماي از شيعه با اعتقاد به رجعت شناخته مي شدند و لذا آن ها را به جهت اين اعتقاد مذمت مي نمودند .
ابو الحجاح مي گويد : « أما جابر الجعفي فکان ضعيفاً و کان و الله کذابا ! يؤمن بالرجعه » ؛(15) « اما جابر جعفي ، حديثش ضعيف راست . قسم به خدا ! او بسيار دروغ گو است . چون ايمان به رجعت دارد ! »
ابن حجر مي گويد : « عثمان بن عميره ردي المذهب غال في التشيع ، يؤمن بالرجعه » ؛ (16)« عثمان بن عميره ، مذهب پشت و بي ارزش دارد ، غلو کننده ي در شيعه گري است ، ايمان به رجعت دارد ! »
عقيلي مي گويد : « اصبغ بن نباته ليس بشيء، کان يقول بالرجعه ؛ (17)« اصبغ بن نباته هيچ ارزشي ندارد ، ايمنا به رجعت داشته است ! »
باز ، او مي گويد : « أبو حمزه الثمالي کان ضعيف الحديث ليس بشيء ، يؤمن بالرجعه» ؛(18) ابوحمزه ثمالي ضعيف الحديث و بي ارزش بوده است ، ايمان به رجعت دارد ! »
جرجاني مي گويد : « قال جرير : لا أکتب عن جابر حديثاً کان يؤمن بالرجعه » ؛ « جرير مي گفت : از جابر ، هيچ حديثي نمي نويسم ؛ زيرا او ايمان به رجعت دارد ! »
شمس الدين حسيني مي گويد : « قال ابن حبان : کان رشيد الهجري يؤمن بالرجعه ، فقطع زياد لسانه و صلبه علي دار عمرو بن حريث » ؛(19) « ابن حبان مي گفت : رشيد هجري ايمان به رجعت داشت ، پس زياد بن اميه زبانش را قطع نموده و او را بر در خانه ي عمرو بن حريث به دار زد ! »
مزي مي گويد : « داود بن ( أبي ) يزيد کان يؤمن بالرجعه ، و کان الشعبي يقول له و لجابر الجعفي لو کان لي عليکما سلطان ثم لم أجد إلا ابره لشبکتکما ، ثم غللتکما ( علقتکما بها ) ؛20 « داوود بن يزيد ( مثل جابر ) به رجعت ايمان داشت. شعبي به هر دو مي گفت : اگر من بر شما مسلط مي شدم دو هيچ چيزي پيدا نمي کردم مگر نخي ، هر دو تاي شما را دوخته ، سپس به زنجير نموده و مي آويختم ! و ... »

سر بحث از رجعت در کتاب هاي کلام

علماي علم کلام در بحث هاي کلامي خود از رجعت نيز بحث مي کنند که اين مي تواند جهاني داشته باشد :
1- وجود روايات فراوان در موضوع بحث ؛
2- ارتباط رجعت با مسئله ي امامت و اشاره به اين که امامان شيعه مورد ظلم قرار گرفته اند ، لذا در عصر حکومت امام مهدي عليه السلام بازگشته و حکومت خواهند کرد ؛
3- رجعت ، از اشراط الساعه است ؛ و اشراط و الساعه علائم قيامت مربوط به معاد است .
4- رجعت زمينه ساز اعتقاد به معاد است ، زيرا همان گونه که غيبت صغري زمينه ساز غيبت کبري و همواره کننده ي آن بوده است و ظهور صغري نيز که همان رجعت است هموار کننده ي ظهور کبري خواهد شد ؛ يعني رجعت نيز هموار کننده ي مسئله معاد خواهد بود و مردم امر معاد را استبعاد نخواهند کرد ، همان گونه که در امت هاي پيشين براي تثبيت معاد چنين امري اتفاق افتاد؛
5- ارتباط رجعت با مسئله ثواب و عقاب ؛ زيرا در آن زمان نشانه هايي از عقاب و ثواب براي کساني که درکفر و يا ثواب بوده اند ، خواهد بود .
6- رجعت تجلي امامت امامان شيعه است .

ديدگاه ها درباره ي مفهوم رجعت

در رجعت دنيوي احتمالاتي وجود دارد که با ذکر آن ها قول نزديک تر به واقعيت را بررسي مي کنيم :
1- رجعت همانند تمثلاتي است براي ارواح مؤمنين دو ائمه اهل بيت عليهم السلام که از دنيا رفته و دوباره روح آنها ظهور کرده و تصرفاتي در اين عالم خواهند نمود . اين نظر از فيض کاشاني ، محقق شاه آبادي و ميرزا ابوالحسن رفيعي قزويني است که بسياري از علما ، امثال مجلسي و شيخ حر عاملي و ديگران آن را به جهت مخالفت با ظواهر ادله مردود مي دانند .
2- مقصود از رجعت همان ظهور امام زمان عليه السلام است و اطلاق رجعت به آن به اعتبار رجوع آن حضرت به مردم بعد از غيبت ، يا رجوع عالم ، به حق و عدالت بعد از انحراف است . گرچه اصل اين معنا صحيح است ولي اطلاق رجعت به آن، خلاف ظواهر ادله است .
3- رجوع برخي از اموات به دنيا ؛ خصوصاً مؤمنان و کافران محض .
4- رجوع برخي امامان شيعه ، همانند امام علي عليه السلام و امام حسين عليه السلام و برخي از مؤمنان و کافران محض به دنيا بعد از مرگ .
5- رجوع تمام امامان شيعه به ترتيب يا به عکس با برخي از مؤمنان و کافران ، به دنيا بعد از مرگ ، اين قول بنابر آن چه از مجموعه ي روايات استفاده مي شود ، به حقيقت نزديک تر است .

پي نوشت :

1- اعتقادات صدوق.
2- بحار الانوار ، ج 53 ، ص 136 ( به نقل از المسائل السرويه ، ص 32 ).
3- بحار الانوار ، ج 53 ، ص 138 ، ( به نقل از رسائل المرتضي ، ج 1 ، ص 25).
4- عقائد الاماميه ، ص 108
5-سوره بقره ، آيه 2.
6- سوره علق ، آيه 8.
7- سوره نجم ، آيه 42.
8- سوره بقره ، آيه 156 .
9- بحث حول الرجعه ، ص 8 - 12.
10 الايقاظ من الهجعه ، ص 60.
11- بحار الانوار ، ج 53 ، ص 123.
12- همان ، ص 123.
13- الميزان ، ج 2 ، ص 107.
14- الايقاظ ، ص 45.
15- تهذيب الکمال ، ج 4 ، ص 470 و 468 - تاريخ ابن معين ، ج 1 ، ص 207.
16- تهذيب التهذيب ، ج 7 ، ص 133 .
17- الضعفاء الکبير ، ج 1 ، ص 130.
18- الضعفاء الکبير ، ج 1 ، ص 172.
19- الاکمال في ذکر من له ورايه في مسند الامام احمد ص 144 - کتاب المجرحين / ج 1 ، ص 298.
20- کتاب المجروحين من الحدثين و الضعفا و المتروکين / ج 1 ، ص 289 - تهذيب الکمال ، ج 8 ، ص 469.

منبع: کتاب غيبت کبري




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا