6 تا 12 ماهگی

دندان درآوردن نوزاد

یك دندان‌درد عادی را در نظر بگیرید. با تجسم این درد، چگونه می‌توانید نوزادتان را به خاطر گریه كردن سرزنش كنید؟ ناراحتی دندان درآوردن، از چند ماه قبل از بیرون آمدن اولین دندانها آغاز می‌شود و شما می‌توانید مطمئن باشید
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

 

نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری
 

 6 تا 12 ماهگی
یك دندان‌درد عادی را در نظر بگیرید. با تجسم این درد، چگونه می‌توانید نوزادتان را به خاطر گریه كردن سرزنش كنید؟ ناراحتی دندان درآوردن، از چند ماه قبل از بیرون آمدن اولین دندانها آغاز می‌شود و شما می‌توانید مطمئن باشید بدخلقی نوزاد به علت دندان درآوردن اوست، بخصوص در صورت جاری شدن آب دهانش و یا علاقه به گاز گرفتن اشیاء. كارهای زیر را برای آرام كردن درد لثه‌های كوچولویتان انجام دهید و خدا را شكر كنید كه یادتان نمی‌آید دندان در آوردن چه دردی دارد!

لثه‌های سردشده با قاشق!

نوزاد، قاشق به دهان متولد نشده است؟ خب، حالا كه در حال درآوردن دندانهای شیری است، قاشقی به دست او بدهید! قاشقی كه اندكی در فریزر سرد شده است، می‌تواند در آرام كردن درد دندانهای پیشین به كودك كمك كند. قاشق، بخصوص اگر از جنس نقره باشد، بیش از سایر وسایل كمكی دندان در آوردن، خنك می‌ماند و خطر خفگی هم ندارد. ولی كودك را قاشق در دست تنها نگذارید، زیرا چرخیدن قاشق و قرار گرفتن دسته آن در دهان كودك، می‌تواند باعث استفراغ او شود.

شاد و تمیز

حوله‌های كوچكی را لوله كنید و در فریزر بگذارید. به دست گرفتن آنها برای كودك و جمع و جور كردنشان برای مادر ساده است (از آن حوله‌های كوچكی كه همیشه در دسترس داریم). البته، بیش از یك حوله آماده داشته باشید، زیرا حوله‌ها برای مدت طولانی باقی نمی‌مانند. در اختیار داشتن حوله‌های كوچك بیشتر، به خشك كردن چندین سطل آب دهان كه محصول جانبی و اجتناب‌ناپذیر دندان در آوردن است، كمك می‌كند.

جادوی آشپزخانه

مواد موجود در آشپزخانه نیز می‌تواند در تسكین درد رویش دندانها كمك خوبی باشند. مثلاً می‌توانید روی لثه‌ها آب لیمو بمالید. آب لیمو به صورت ماده سفت كننده عمل بافت تحریك شده لثه را آرام می‌كند و به نظر می‌آید نوزادان از مزه ترش آن بدشان نمی‌آید، بلكه از آن نیز لذت می‌برند. به همین دلیل، در آشپزخانه همیشه دنبال سیب ترش سبز می‌گردند. می‌توانید یك قاچ لیمو ترش به دست كودك بدهید تا به دندان بگیرد. البته ابتدا اطمینان حاصل كنید همه هسته‌هایش بیرون آورده شده باشند، چون می‌توانند موجب ایجاد خطر خفگی شوند. بدین منظور، لیموی موم‌اندود نشده پیدا كنید یا پوست لیمو را بكنید تا از شر هر ماده‌ای كه به عنوان پوشش نگهدارنده آن به كار گرفته شده است، راحت شوید. مسلماً هنگام مكیدن كودك باید مواظبش باشید.

«مامان، نان فانتزی تنها برای ساندویج نیست!»

نانهای فانتزی را فریز كنید و اجازه دهید كودك خودش آنها را به دندان بگیرد. سرمایش حس خوبی دارد و با جویدن آنها، كودك چیزی غیر از دندان‌گیرهای پلاستیك را می‌جود. استفاده از نان فانتزی كوچك، راه حل خوبی برای كودكی است كه تازه یك یا دو دندانش جوانه زده است، چون دیگر قطعه‌های آن موجب خفگی كودك نمی‌شود. (كودك در حال دندان در آوردن، ممكن است حلقه پلاستیكی دندان‌گیر را كه از نوعی ژل پر شده سوراخ كند و محتویات نامطبوعش را ببلعد). به عنوان خوردنی دیگر برای كودكی كه هنوز دندان ندارد، می‌توانید هویج یا موز را هم آزمایش كنید. هر غذایی كه امتحان می‌كنید، خیلی مواظب باشید. مطمئن باشید كودك عمود نشسته باشد و هرگز چشم از او بر ندارید.

نقطه فشار

به علت شباهتهای فراوان طب فشاری و طب سوزنی، عقیده بر این است كه طب فشاری پیشگام طب سوزنی است. طب فشاری سیستم ماساژی است كه برای گردش انرژی حیاتی در بدن طراحی شده است تا توازن و سلامت به بدن برگردانده شود. در حقیقت، طب فشاری، طب سوزنی بدون سوزن است. بدین منظور، به آرامی انگشت شست و یا انگشت اشاره‌تان را به نقطه دردناك بدن كودك فشار دهید. گاهی نتایج باور نكردنی به دست خواهید آورد. نقاط مناسب طب فشاری برای دندان در آوردن (و دندان‌درد و میگرن)، پشت دست در بافت بین شست و انگشت اشاره است. این محل را با شست به آرامی مالش دهید و شست را آهسته بگردانید. برای تحریك انرژی و برطرف كردن نفخ معده و مشكلات گوارشی، ابتدا محلی در حدود 10 سانتیمتری زیر زانو در خارج پا را پیدا كنید. این نقطه را با شست به مدت 5 دقیقه فشار دهید. در صورت وجود درد، این درمانها را می‌توان هر سه یا چهار ساعت تكرار كرد. در صورت رضایت از این نوع درمان، به كتابهای دیگر در این مورد مراجعه كنید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

از طبیعت كمك بگیرید

اگر ژلهای موجود در داروخانه‌ها برای درد دندان در آوردن مؤثر نبوده‌اند، یا روش طبیعی‌تری می‌خواهید، به درمان با دارو‌های جایگزین بیندیشید. البته، قبل از استفاده از هر محصول گیاهی برای كودك، با یك مراقب بهداشت مجرب و آگاه كه می‌تواند اطلاعات لازم را درباره دوز مناسب سن و اقدامهای احتیاطی و هشدارهای لازم در اختیار شما قرار دهد، مشورت كنید. حتی داروهای طبیعی را قبل از مصرف توسط كودك، آزمایش نمایید. یك درمان گیاهی رایج برای كاهش درد رویش دندانها مالش مختصری روغن میخك است. این روغن را می‌توانید با انگشت تمیزتان روی لثه‌های كودك بمالید؛ یك درمان هومیوپاتی سریع اثر برای كودكان در حال دندان در آوردن است. چكاندن چند قطره بابونه زیر زبان كودك نیز به طرز شگفت‌انگیزی در تسكین درد رویش دندان مؤثر است.

دندانها را تمیز نگه دارید

به محض بیرون زدن دندانهای مروارید گونه كوچولویتان، آنها را مسواك كنید تا این عادت از ابتدا در شما و نیز در فرزندتان ایجاد شود. تمیز كردن دندان همچنین می‌تواند درد را تسكین دهد؛ یعنی مسواك زدن فایده‌ای دو گانه دارد. دندانهای كودك را به آسانی می‌توانید با یك پارچه تمیز مثل حوله یا گاز، تمیز كنید.

كودك بی‌اشتهاست

آیا فرزندتان مثل سابق نمی‌خورد؟ شاید علتش دندان در آوردن باشد. اگر چه كودك به وضوح علاقه‌اش به در دهان داشتن چیزی را نشان می‌دهد، ولی به محض شروع به مكیدن یا خوردن غذا، اشتهایش را از دست می‌دهد. علت این است كه عمل مكیدن با فشرده شدن لثه‌ها، می‌تواند درد دندان درآوردن كودك را تشدید كند. بنابراین، او گرسنه‌تر می‌شود و این گرسنگی گریه و ناراحتی‌اش را شدیدتر می‌كند. سعی كنید قبل از غذا خوردن یا تغذیه كودك از پستان مادر یا بطری پستانك، لثه‌های او را ماساژ دهید. این ماساژ مختصر گاهی درد را به اندازه‌ای كه كودك بتواند غذا خوردن را شروع كند، آرام می‌نماید. البته، بی‌اشتها بودن برای یكی دو وعده غذایی و غذا نخوردن فاجعه‌بار نیست؛ ولی در صورت امتناع كودك از خوردن به مدت یك یا دو روز، باید با پزشك متخصص كودكان صحبت كنید.

گریپ واتر

گریپ واتر برای آرام كردن دل درد شناخته شده است، ولی برای تسكین درد دندان در آوردن نیز مفید است. این شربت از زنجبیل،رازیانه، بی‌كربنات سدیم، فروكتوز و آب تشكیل شده است. زنجبیل و رازیانه به برطرف كردن مشكلات گوارشی كمك می‌كنند - رنجبیل آرام كنده حالت تهوع و رازیانه برای برطرف كردن سكسكه و نفخ مناسب است. اگر چه گریپ واتر درد ناشی از رویش دندان را كاملاً از بین نمی‌برد، اما می‌تواند ناراحتی و نفخ معده را كه اغلب با آن همراه است، كاهش دهد.

بازگشت به اصول اولیه

بسیاری از مادران از من خواسته‌اند این توصیه كوچك را نیز در كتاب بگنجانم. گاهی در تلاش برای درمان طبیعی ناراحتیهای فرزندانمان، دارو‌هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن را فراموش می‌كنیم. (مصرف آسپرین برای كودك ممنوع است چون خطر ایجاد نشانگان ریز (1) - بیماری كه به اندامهای نوزاد حمله‌ور می‌شود، وجود دارد). استفاده از یك دوز دارو قبل از خواب، خواب خوبی را هم برای كودك و هم برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد. بدون تجویز و تأیید پزشك، هیچ‌گونه دارویی به كودك زیر شش ماه ندهید. اطمینان حاصل كنید میزان مناسب و صحیح دارو را به كودك می‌دهید و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.

پی‌نوشت:

1. REUES

منبع مقاله:
کندی، میچل، (1390)، گریه کردن 99 توصیه برای شما که به آخر خط رسیده‌اید، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.