0 تا 12 ماهگی

نوزادان بدخلق و نق‌نقو

گریه و زاری و نق نق با صدای آرام و یكنواخت،‌ می‌تواند مثل جیغ و فریاد خیلی بلند، سر و صدای عصبی كننده‌ای باشد. فرزندتان ممكن است نعره نزند ولی شاد و سرحال هم نباشد. بنابراین هیچ یك از شما نتوانید آرام و قرار داشته
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نوزادان بدخلق و نق‌نقو
نوزادان بدخلق و نق‌نقو

 

نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری
 

 0 تا 12 ماهگی
گریه و زاری و نق نق با صدای آرام و یكنواخت،‌ می‌تواند مثل جیغ و فریاد خیلی بلند، سر و صدای عصبی كننده‌ای باشد. فرزندتان ممكن است نعره نزند ولی شاد و سرحال هم نباشد. بنابراین هیچ یك از شما نتوانید آرام و قرار داشته باشید. برای آرام كردن نق نق كودك، شدت عمل زیادی لازم نیست و ترفندهای مؤثر زیادی دارند. موارد زیر را بیاموزید تا اخم و عزولند كودك را به لبخند تبدیل كنید.

آب‌درمانی

با فرزندتان در وان آب گرم استراحتی داشته باشید و یا سعی كنید با او دوش بروید (فقط مواظب باشید كودك را محكم گرفته باشید)‌ می‌توانید كودك را در كوله جلویی قرار دهید كه خیس شدن آن برایتان مهم نباشد. در صورت دسترسی به استخر سرپوشیده یا هر منبع آبی دیگر، كودك را با خود ببرید و یا فقط شیر آب را باز كنید. گاهی تنها صدای آب، كودك در حال نعره زدن را آرام‌ می‌كند.

نادیده بگیرید

می‌دانم وحشتناك است ولی بدین ترتیب، شاید كودك گریان سعی دارد آرام بگیرد. او را در محل مناسب و ساكت و آرام قرار دهید و اندكی به حال خود بگذارید. شاید خود به خود خوابش ببرد و یا حواسش به انگشتهایش و یا سایه‌های روی دیوار جلب شود و آرام بگیرد. از طرف دیگر، در صورت تبدیل شدن نق نق به فریاد و نعره، متوجه وجود مشكلی خواهید شد. آموختن سرگرم شدن با خود برای كودك لازم و مهم است. این مهارت همیشه می‌تواند در زندگی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و شما نیز آن را تحسین خواهید كرد، زیرا به محض اینكه كودك بتواند با خود سرگرم شود، شما فرصت كوتاهی برای خود خواهید داشت كه قدری به نظافت منزل برسید و یا پاهایتان را دراز و كمی استراحت كنید!

موارد غیر منتظره

كودك خیس نیست؟ خوابش نمی‌آید؟ گرسنه نیست؟ پس دنبال یك مشكل غیر عادی بگردید - شاید بخشی از چسب پوشك یا نوك سنجاق پوشك پارچه‌ای در شكمش فرو‌ می‌رود - آخ! پدری‌ می‌گفت برای یافتن علت بدخلقی كودك، بعد از بیرون آوردن تمام لباسهای او، مشاهده‌ می‌كند رشته‌ای نخ محكم دور شصت كوچولویش پیچیده شده است. چنین چیزی هر كسی را بداخلاق‌ می‌كند!

بزرگ شدن پا

در صورتی كه به كودك لباس یكسره‌ای‌ می‌پوشانید كه دارای كفی پا نیز هست، دقت كنید كه پای او یك شبه بزرگ نشده باشد (می دانید كه‌ می‌شود) و این كفی‌های كوچك به پای بزرگ شده فشار وارد نمی‌كنند. حالا دیگر وقتش است كه با بریدن و جدا كردن كفی لباس سرهمی، پاهای كودك را از این كفشهای كوچك آزاد سازید، تا از ناراحتی ناشی از تنگی و كشیدگی لباس جلوگیری كنید. جورابها و كفشهای نوزادی را نیز مرتباً بررسی كنید تا از اندازه بودن آنها مطمئن شوید. به اندازه یك انگشت، باید بین بلندترین انگشت پای كودك و ته كفش یا جوراب، فاصله وجود داشته باشد. نوزادان در سال اوّل تولد خود جهشهای رشدی متعددی را تجربه‌ می‌كنند و شما چنین اتفاقی را درك‌ می‌كنید؛ چون او همیشه گرسنه است و شما مدام به او غذا‌ می‌دهید، پس مواظب رشد پاهایش نیز باشید.

قنداقش كنید

برای نوزادان، قنداق كردن‌ می‌تواند یك آرامش بخش مهم باشد. فشار مختصر دور تا دور بدن، به آنها احساس راحتی‌ می‌بخشد. برای قنداق كردن: پتو یا روانداز مناسب و مورد نظر را روی فرش پهن كنید، به طوری كه یكی از گوشه‌هایش به سمت شما باشد. نوزاد را طوری روی پتو بخوابانید كه سرش روی یك گوشه آن باشد. یك لبه‌ی پتو را دور كودك بپیچید و زیر بدن او تا كنید. گوشه پایینی را روی پاهای كودك بكشید و بالا بیاورید و روی لبه‌ی دیگر قرار دهید. سمت دیگر پتو را نیز دور نوزاد و روی بقیه لایه‌ها قرار دهید. ایناهاش! بقچه شادی! با توجه به سن نوزاد، دستهای او‌ می‌تواند داخل یا بیرون قنداق قرار داده شود. نوزادان بسیار كوچولو، هنوز از دستهای خود‌ می‌ترسند (حداقل این طور به نظر‌ می‌رسد، نه؟) پس بهتر است دستهایشان داخل قنداق باشد.

تماشای رو به رو

بعضی كوله‌های جلویی حمل كودك را‌ می‌توان طوری تنظیم كرد كه صورت كودك رو به خارج باشد. اگر كودك در كوله جلویی غرولند می‌كند، شاید از نگاه كردن به گردن شما خسته شده باشد. پس به عنوان یك تغییر مثبت، ببینید‌ می‌خواهید كجا بروید. در این صورت، از سرعت توقف غرولند كودك تعجب خواهید كرد. چنانچه كوله جلویی قابل تنظیم نباشد،‌ می‌توانید موقتاً بخشی از آن را تا بزنید و از آن استفاده كنید تا بتوانید كوله مناسبی خریداری كنید و یا قرض بگیرید!

آزمایش حواس

اگر حوصله كودك شما سررفته است، احساسهای جدید و ایمن را برایش آزمایش كنید. بازوی فرزندتان را با ملایمت به انواع پارچه بمالید، ساتن، پشم و پارچه‌های حوله‌ای پارچه‌های خوبی هستند، پس با آنها آغاز كنید. همچنین، به او فرصت بدهید بوهای مختلف را امتحان كند. او را بیرون ببرید تا گلی را بو كند، برش تازه پرتقالی را برای استشمام در اختیارش بگذارید. دقت كنید حواس كودك را بیش از حد تحریك نكنید. مواظب علایم خستگی او از این بازی جدید باشید.

برنامه‌ریزی برای بازی

اولین بازی نوزاد این است - «اگه گفتی كوش؟» اجازه دهید نوزاد ببیند شما چیزی را زیر پتو یا پارچه‌ای مخفی‌ می‌كنید و بعد بپرسید: «اگه گفتی كوش؟» با ماهر شدن كودك دریافتن یك شیء، طول مدت توجه او را با مخفی كردن دو یا سه شیء به طور همزمان، طولانی‌تر كنید. چنانچه در محیط سربسته‌ای مانند اتاق انتظار، خودرو و یا هواپیما محدود هستید، خودتان را مخفی كنید «دال لی» این بازی قدیمی اغلب اوقات به شادمانی كودك منجر‌ می‌گردد. این بازیها نه تنها موجب سرگرمی كودك هستند؛ بلكه درس مهمی نیز به آنها‌ می‌دهند - حتی اگر نتوانند چیزی را برای لحظه‌ای ببینید، آن چیز ناپدید نمی‌شود و دوباره ظاهر‌ می‌گردد. آموختن این مفهوم (كه به عنوان اصل بقای اشیا نامیده‌ می‌شود) باعث‌ می‌شود كودك بتاند با غیبت خود شما هم كنار بیاید.

بینی‌ات را به من نشان بده

فرزند شما همه اعضای بدنش را دوست دارد و اشاره كردن به آنها‌ می‌تواند خیلی برایش ماجرا‌جویانه باشد. برای شروع بازی، در ابتدا باید كمك كنید. بپرسید: «بینی‌ات كجاست؟» یا «انگشت پات كو؟» و اجازه دهید كودك به اعضای بدن خودش و نیز شما اشاره كند. به مرور، با رشد و بزرگتر شدن، خواهد توانست بینی شما را بگیرد (و حتی محكم فشار دهید) و یا انگشتهای پای خودش را لمس كند. این بازی خند‌ه‌آور به رشد مهارتهای زبانی و نیز هماهنگی در كارها به كودك كمك‌ می‌كند. وقتی كودك برای اولین بار به اشاره صحیح به اعضای بدنش موفق‌ می‌شود، شادمانی‌اش را تماشا كنید. این لحظه، از لحظاتی است كه هرگز فراموشتان نخواهد شد.

عروسك در جعبه

این بازی مشهور محبوب همه، مؤید این عقیده است كه عافلگیر كردن‌ می‌تواند جالب توجه باشد. هر دو دست خود را در حالی كه شستها را پنهان كرده‌اید، مشت كنید «عروسك داخل جعبه خیلی آرام نشسته‌ای» نمی‌خواهی بیرون بیایی؟؛ چرا‌ می‌خواهم!» و همان‌طور كه‌ می‌گویید «الان‌ می‌آم» شست‌هایتان را بیرون بیاورید. به فرزندتان كمك كنید او هم دستهایش را مشت كند و نشانش دهید چگونه شستش را بیرون بیاورد. این بازی را همچنین‌ می‌توانید با بالا و پایین پریدن نیز انجام دهید كه برای خود شما ورزشی نیز به شمار‌ می‌آید.
منبع مقاله:
کندی، میچل، (1390)، گریه کردن 99 توصیه برای شما که به آخر خط رسیده‌اید، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.