تپش قلب، آهنگ تندرستی

سال 1948 در سالروز رسمیت یافتن سازمان جهانی بهداشت، تعداد کشورهایی که اساسنامه سازمان را تصویب کرده بودند به نیمی از کشورهای عضو رسید. هر سال به این مناسبت در سراسر جهان بزرگداشتی برپا می‌شود و به
دوشنبه، 14 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تپش قلب، آهنگ تندرستی
تپش قلب، آهنگ تندرستی

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

سال 1948 در سالروز رسمیت یافتن سازمان جهانی بهداشت، تعداد کشورهایی که اساسنامه سازمان را تصویب کرده بودند به نیمی از کشورهای عضو رسید. هر سال به این مناسبت در سراسر جهان بزرگداشتی برپا می‌شود و به موضوعی از مباحث تن درستی به عنوان شعار سال می‌پردازد. موضوع امسال، پیشگیری ناخوشی‌های قلب و عروق است.
در پیامی که مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به این مناسبت فرستاده، آمده است: «در کل جهان یک چهارم مرگ ها بر اثر این ناخوشی‌هاست که بتن‌هایی بیش از هر بیماری دیگری مردم را میکشند؛ مهم تر اینکه بیشتر قربانیان، کمتر از 65 سال دارند. این گمان متداول که ناخوشی‌های مزبور خاص کشورهای صنعتی است درست نیست، زیرا رفته رفته که کشورهای درحال توسعه از پس بیماری های عفونی برمی‌آیند و امید زندگی مردمشان افزایش می‌یابد، گرفتار بیماری های قلب و عروق می‌شوند. در کشورهای محروم روماتیسم قلبی شیوع دارد که حاصل تنگدستی است و اگر سایر ناخوشی‌های دستگاه گردش خون که حاصل نحوه زندگی هستند نیز در کار باشند، باری اضافی بر منابع محدودشان افزوده می‌شود. پیشگیری این بیماریها ساده است و شامل تغذیه مناسب و تمرین بدنی به ویژه پیاده‌روی و پرهیز از دخانیات است؛ با این روشهای ساده نیمی از مرگهای قلبی عروقی جلوگیری می‌شود.»
چندی نخواهد گذشت که اختلال های شریان قلب و آسیب‌های عروقی مغز- دو عارضه مهم بیماریهای مورد بحث- دامن کشورهای درحال توسعه را هم خواهد گرفت و به‌ویژه مدیران و صاحبان کارهای آزاد را که رشد اقتصادی این کشورها به آنان بسته است دچار خواهد ساخت. در کشورهایی که سال هاست روش هایی برای کاستن مرگ ناشی از این بیماری ها به کار نبرده‌اند، تکنولوژی پیشرفته درمان کمتر موثر بوده تا اقدام های ساده‌ای مانند کاهش چربی‌های اشباع نشده قند تصفیه شده و نمک غذاها یا تمرین بدنی یا ترک دخانیات که نیازی به دارو ندارند.
در کشورهای صنعتی نیمی از مرگ ها مربوط به بیماری های قلب و عروق است و در کشورهای درحال توسعه 16 درصد آن ها. هنگامی که در این کشورها میزان مرگ از 15 در 1000 کمتر شود، بیماریهای مزبور مسئله اساسی می‌شوند. ولی در این میان هنوز تعداد کشورهایی که به موضوع توجه دارند اندک است و حتی پزشکان همچنان به درمان می‌پردازند تا پیش-گیری.
سازمان جهانی بهداشت در چند سال قیل بررسی ده ساله‌ای را برای رسیدگی بیشتر به اهمیت موضوع آغاز کرد که در 26 کشور شامل 39 مرکز که هر مرکز 1200 نفر را در برمی‌گیرد جریان دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.