واژه‌ی لسان در قرآن

«لسان» در لغت به معناي عضو خاص، لغت و زبان گفتگو، سخن گفتن، استعداد و قوه تکلم است.
يکشنبه، 31 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی لسان در قرآن
لسان

نويسنده: عباس کوثري

 
«لسان» در لغت به معناي عضو خاص، لغت و زبان گفتگو، سخن گفتن، (1) استعداد و قوه تکلم است. (2)

کاربردهاي لسان در قرآن

1. عضو خاص داراي حس چشايي

خداوند متعال مي‌فرمايد: «أَلَمْ نَجْعَل لَهُ عَيْنَيْنِ * وَلِسَاناً وَشَفَتَيْنِ»: (3) آيا براي او (انسان) دو چشم قرار نداديم و يک زبان و دو لب؟ مقصود از لسان به قرينه «شَفَتَيْنِ» مي‌تواند همان عضو خاص باشد. همين‌سان است کلام الهي که فرموده است: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»: (4) زيرا کلمه «تَشْهَدُ» که به معناي گواهي دادن است، مي‌تواند قرينه باشد.

2. گويش و لغت

در برخي از آيات مقصود از لسان زبان و گويش خاص است. قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ»؛ (5) ما هيچ پيامبري را جز به زبان و گويش قومش نفرستاديم؛ براي اينکه براي آنان [حقايق] را بيان کند.
در آيه‌اي ديگر آمده است: «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِّسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ»: (6) ما مي‌دانيم که آنان مي‌گويند اين آيات را انساني به او تعليم مي‌دهد؛ در حالي‌که زبان کسي که اينها را به او نسبت مي‌دهند، عجمي است؛ ولي اين (قرآن) زبان عربي آشکار است. کلمه «أَعْجَمِيٌّ» و «عَرَبِيٌّ مُبِينٌ» قرينه روشني است بر اينکه مقصود از لسان لغت و گويش است و همين‌سان است آيه «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلَى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ * بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ». (7)

3. نطق و سخن

قرآن کريم در قصه موسي و هارون (عليهماالسلام) مي‌فرمايد: «وَأَخِي هَارُونَ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ»: (8) و برادرم هارون نطق زبانش از من فصيح‌تر است. او را همراه من بفرست تا ياور من باشد و مرا تصديق کند. مي‌ترسم مرا تکذيب کنند.
به قرينه کلمه «أَفْصَحُ» مي‌توان گفت مقصود از «لِسَاناً» سخن گفتن و نطق است، چنان‌که در آيه «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي» (9) مقصود از «لِسَانِي» به قرينه کلمه «قَوْلِي» و کلمه «أَفْصَحُ» در آيه بالا، سخن و گفتار است. همين‌سان است آيه «وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلاَ يَنطَلِقُ لِسَانِي» (10) و «فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُم بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ»؛ (11) زيرا کلمه «يَنطَلِقُ» و «سَلَقُوكُم» بيانگر اين است که مقصود از «لِسَانِي» نطق و سخن است. طبرسي ذيل آيه اخير مي‌نويسد: معنايش اين است که وقتي حالت و خوف ترس برطرف گرديد، شما را با سخنانشان اذيت مي‌کنند. (12)

4. استعاره از نام و آوازه

يکي از نيايش‌هاي ابراهيم (عليه‌السلام) به درگاه خداوند چنين بوده است: «وَاجْعَل لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (13) لسان استعاره از گفتار است؛ به اين جهت که زبان وسيله بيان و گفتار است (14) و «لِسَانَ صِدْقٍ» به معناي ستايش و گفتار نيک است. خداوند متعال اين دعا را مستجاب کرد؛ زيرا پيروان ادياني چون يهود و مسيحيت از او به نيکي ياد مي‌کنند. (15)
در آيه‌اي ديگر آمده است: «وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلّاً جَعَلْنَا نَبِيّاً * وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيّاً»: (16) ما اسحاق و يعقوب را به او (ابراهيم) بخشيديم و هر يک را پيامبر قرار داديم و از رحمت خود به آنان عطا کرديم و براي آنان نام نيک و مقام برجسته‌اي قرار داديم. اضافه لسان به صدق بيانگر اين است که نام و آوازه نيکو همراه با راستي و صدق است و هيچ‌گونه خلاف واقعي در آن نيست. (17)

پي‌نوشت‌ها:

1. احمد فيومي؛ المصباح المنير؛ ج 1 و 2، ص 553.
2. حسين راغب اصفهاني؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص 740.
3. بلد: 8-9.
4. نور: 24.
5. ابراهيم: 4.
6. نحل: 103.
7. شعراء: 193-195.
8. قصص: 34.
9. طه: 27-28.
10. شعراء: 13.
11. احزاب: 19.
12. فضل بن حسن طبرسي؛ مجمع البيان؛ ج 7 و 8، ص 546.
13. شعراء: 84.
14. فضل بن حسن طبرسي؛ مجمع البيان؛ ج 7 و 8، ص 304.
15. محمد بن حسن طوسي؛ التبيان؛ ج 8، ص 34.
16. مريم: 50-49.
17. سيدمحمدحسين طباطبايي؛ الميزان؛ ج 14، ص 62.

منبع مقاله :
منبع‌مقاله: کوثري، عباس؛ (1394)، فرهنگنامه تحليلي وجوه و نظائر در قرآن (جلد دوم)، قم: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، معاونت پژوهشي، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها