عوارض جانبی مکملهای اسید آمینه

مکمل‌های اسید آمینه، در صورتی که به میزان توصیه شده مصرف شوند، هیچ گونه اثرات بدی برجای نمی‌گذارند. با این حال، چنانچه در حد افراط مصرف شوند، ممکن است برای سلامت خطر آفرین باشند. این مقاله
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی مکملهای اسید آمینه
عوارض جانبی مکملهای اسید آمینه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مکمل‌های اسید آمینه، در صورتی که به میزان توصیه شده مصرف شوند، هیچ گونه اثرات بدی برجای نمی‌گذارند. با این حال، چنانچه در حد افراط مصرف شوند، ممکن است برای سلامت خطر آفرین باشند. این مقاله اطلاعاتی را در این خصوص فراهم ساخته است.
اسید آمینه اجزاء سازنده پروتئین بوده که یکی از مهمترین الزامات بدن به حساب می‌آید. دو نوع اسید آمینه یعنی ضروری و غیر ضروری وجود دارد. اسیدهای آمینه غیر ضروری درون بدن تولید می‌شوند، از اینرو به عنوان مکمل به آنها نیازی نداریم. اما اسیدهای آمینه ضروری انواعی بوده که نیاز است از انواع منابع تأمین شوند. منابع اسید آمینه، گوشت، تخم مرغ، پنیر، شیر و غیره را شامل می‌شود. امروزه می‌توانید اسید آمینه ضروری را به شکل مکمل دریافت دارید. معمولاً این مکمل‌ها بی ضرر بوده و برعکس برای سلامتی مفید نیز می‌باشند. با این حال برخی از آنها چنانچه در حد افراط مصرف شوند، می‌توانند پیامدهای جدی به بار آورند.

موارد استفاده

اسید آمینه عنصری بسیار مفید برای بدن ما است. این عنصر به منظور اهداف بسیاری مانند ساخت عضلات، بهبود دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و عملکردهای انتقال دهنده عصبی و تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متداول‌ترین اسیدهای آمینه مورد استفاده به عنوان مکمل، لیزین، اِن ـ استیل سیستئین، تریپتوفان، فنیل آلانین، استیل ال کارنیتین، هیستیدین، کارنیتین، کارنوزین، آرژنین، سیستئین، DLPA (یا دی ال فنیل آلانین)، گابا (GABA) یا گاما آمینو بوتیریک اسید، گلوتامین، گلوتاتیون، گلیسین، اورنیتین، تورین و تیروزین را شامل می‌شود. در ادامه موارد استفاده آنها آورده شده است:
• این اسیدهای آمینه برای ورزشکاران بسیار مفید می‌باشند به این دلیل که موجب افزایش قدرت و بهبود از خستگی عضلانی در زمانی بسیار کوتاه می‌شوند.
• آنها به سوزاندن چربی کمک کرده و در نتیجه موجب کاهش وزن می‌شوند.
• در اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان بسیار مفید می‌باشند.
• کارکرد انتقال دهنده‌های عصبی را بهبود بخشیده که به حافظه و رفتار آنها کمک می‌کنند.

اثرات جانبی

معمولاً، مصرف بیش از حد این مکمل‌ها منجر به بروز عوارض جانبی می‌شود. بنابراین، مهمترین کار، مصرف این مکملها تنها در صورت تجویز پزشک بوده و دوز یا میزان مصرفی نبایستی از سطح توصیه شده فراتر رود. در ادامه چند مورد از عوارض جانبی ناشی از آن را نشان می‌دهیم:
• مکملهایی مانند آرژنین و کراتین جهت بهبود سیستم ایمنی بدن و سنتز پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اوردوز یا مصرف بیش از حد این مکملها می‌تواند به تهوع، ناراحتی و درد شکم منجر شود. مصرف بیش از حد مکملهای گلوتامین می‌تواند موجب تحریک پوست شود. و نیز می‌تواند موجب سوزن سوزن شدن پوست، جوشهای پوستی، قرمزی و خارش پوست گردد.
• مصرف بیش از حد مکمل های گلوتامین و سیستئین می‌تواند باعث استفراغ شود. در موارد شدید، همچنین ممکن است موجب دیده شدن خون در استفراغ گردد.
• مصرف بیش از حد مکملهای آرژنین و گلوتامین ممکن است باعث بروز اسهال شود.
• برخی از مکمل‌ها می‌توانند بر روی کلیه فشار وارد ساخته که ممکن است به مشکلات کلیوی بیانجامد.
• ضربان قلب غیر طبیعی می‌تواند به عنوان یک عارضه جانبی مشاهده شود.
• عدم رعایت تعادل در مکمل‌های اسید آمینه ممکن است موجب بروز مشکلات مرتبط با سلامت گردد.
• اضطراب، تحریک پذیری، خستگی و افسردگی نیز در زمره‌ی عوارض جانبی متداول اسید آمینه قرار دارند.
• در چندین مورد، همچنین می‌تواند موجب بروز اختلالات خونی شده، که در موارد شدید، حتی به مرگ منجر می‌شود. افت ناگهانی فشار خون نیز مشاهده می‌شود.
چنانچه استفاده از این مکملها توسط پزشک برای شما تجویز شده است، آنگاه بایستی بسیار مراقب میزان مصرف خود باشید، به این دلیل که مصرف بیش از حد آنها ممکن است مضر باشد. دستورات داده شده توسط پزشک را به خاطر داشته و کاملاً از آنها پیروی کنید. در حین مصرف مکمل، بایستی مصرف ویتامین B6 و ویتامین C خود را افزایش دهید، به این دلیل که به متابولیسم اسیدهای آمینه کمک کرده و جذب آنها را افزایش می‌دهند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما