رقبه و عبد در قرآن با رويکردي معناشناختي

گزينش واژه‌ها در سياق‌هاي گوناگون براساس فرايند شناختي خاصي صورت مي‌گيرد. هر واژه‌اي با مقوله‌ي ويژه‌اي ارتباط دارد و به خاطر اهميت يافتن يک مقوله در يک سياق، واژه‌ي دالّ بر آن به کار مي‌رود. به عنوان
سه‌شنبه، 3 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رقبه و عبد در قرآن با رويکردي معناشناختي
 رقبه و عبد در قرآن با رويکردي معناشناختي

نويسنده: عليرضا قائمي‌نيا

 

گزينش واژه‌ها در سياق‌هاي گوناگون براساس فرايند شناختي خاصي صورت مي‌گيرد. هر واژه‌اي با مقوله‌ي ويژه‌اي ارتباط دارد و به خاطر اهميت يافتن يک مقوله در يک سياق، واژه‌ي دالّ بر آن به کار مي‌رود. به عنوان نمونه، به کاربرد دو مقوله‌ي «رقبه» و «عبد» در قرآن دقت کنيد:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلاَّ خَطَئًا وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ... (1)
و هيچ مؤمني را نسزد که مؤمني را - جز به اشتباه - بکشد. و هر کس مؤمني را به اشتباه کشت، بايد بنده مؤمني را آزاد و به خانواده او خون‌بها پرداخت کند.
در اين آيه، واژه‌ي «رقبه» به کار رفته است که معناي خاصي دارد. از آنجا که رقاب (گردن‌هاي) بردگان را با طناب مي‌بستند و آنها را به دنبال خود مي‌کشيدند، به بردگان «رقبه» گفته مي‌شد. در نتيجه، اين واژه از لحاظ وضع لغوي، رنج و محنت‌هاي برده‌ها را به ذهن مي‌آورد. آيه‌ي فوق در سياق آزاد کردن برده‌ها نازل شده است و در چنين سياقي بايد واژه‌اي به کار مي‌رفت که با اشاره کردن به رنج‌ها و محنت‌هاي بردگان، مخاطب را از لحاظ عاطفي تحريک کند.
در ديگر سياق‌ها به جاي «رقبه»، واژه‌ي «عبد» به کار رفته است که بار معنايي فوق را ندارد. مانند:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ... (2)
اي کساني که ايمان آورده‌ايد، درباره کشتگان، بر شما [حق] قصاص مقرر شده: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده...
اين آيه به بيان مسئله‌ي قصاص مي‌پردازد. بي‌ترديد، در اين سياق بايد واژه‌اي به کار برود که مخاطب را از لحاظ عاطفي تحريک نکند؛ به همين دليل، واژه‌ي «عبد» به کار رفته است که رنج‌ها و محنت‌هاي بردگان را نشان نمي‌دهد؛ همچنين:
لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ يَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (3)
و با زنان مشرک ازدواج مکنيد، تا ايمان بياورند، قطعاً کنيز با ايمان بهتر از زن مشرک است، هر چند [زيبايي] او شما را به شگفت آورد.
آيه‌ي فوق در مقام بيان مسئله‌ي ازدواج است. در اين مورد هم «عبد» به کار رفته است که نسبت به رنج‌ها و محنت‌هاي بردگان اشاره نمي‌کند. خلاصه، در اين مورد با دو مقوله‌ي «عبد» (مقوله‌ي پايه) و «رقبه» (مقوله‌ي فرودستي) روبه‌رو هستيم که قرآن هر يک از آنها را به تناسب با سياق به کار مي‌برد.

پي‌نوشت‌ها:

1.نساء: 92.
2.بقره: 178.
3.بقره: 221.

منبع مقاله :
قائمي‌نيا، عليرضا؛ (1390)، معناشناسي شناختي قرآن، تهران: سازمان انتشارات پژوهشکده فرهنگ و انديشه اسلامي، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها