ايرانيان پيشتاز در خوشنويسي قرآن
نويسنده : جواد دباغي مقدم
خوشنويسي هميشه الهام بخش ظرافت و يكي از مظاهر هنرهاي ظريف ملي در اين مرز و بوم بوده است. هنر خوشنويسي در ادوار مختلف گاه در اوج شكوه و اقتدار و گاه در نازل ترين سطح ممكن، به سير تكاملي و دريافت تجربيات سخت و گرانبها دست يازديده است.
اما آنگاه كه اين هنر و آيينه تمام نماي ظرافت و سادگي تداعي گر و ارايه گر آيات روشن شكوه خلقت يعني قرآن مجيد مي شود، تبلور ديگر يافته و صريحتر از پيش، جلوه گر اين روشنايي خداوندي مي شود.
عروس خطوط اسلامي «نستعليق»، كه به قول ظريفي همان «نسخ معلق» يا «نسخ به تعليق» درآمده است، براي اولين بار توسط «مير عماد الحسني قزويني» ملقب به «عمادالملك» و از دوران صفوي، چند سوره از جمله سوره «فاتحه الكتاب» را كتابت كرد و اولين همزيستي شورانگيز خط فارسي و ايراني با قرآن كريم بود.
هم اكنون در اقصي نقاط جهان اسلام هنرمندان و خوشنويسان زيادي به كتابت قرآن در گونه هاي مختلف مشغول و فعال هستند.
ايران در هنر كتابت قرآن نيز هميشه پيشتاز بوده است
محمد قنوع– رييس انجمن خوشنويسان سوريه، تاريخ نشان داده است كه هميشه ايرانيان پيشتاز خوشنويسي حتي خوشنويسي قرآن بوده اند. بنابراين اهتمام به كتابت قرآن در ايران براي ديگر كشورهاي اسلامي، بايد الگو و انگيزه باشد.
مدير كل نمايشگاه هاي خط سوريه اظهار داشت: «ما در سوريه نيك مي دانيم كه انقلاب با توجه به آرمانهايي كه دارد، بديهي است كه به قرآن و هنر كتابت كلام الله نگاهي ويژه داشته باشد و ما نيز از اين الگو استفاده هاي شايان توجهي كرديم.
در سوريه تعداد زيادي خوشنويس قرآني نظير «عثمان طه» احمد باري، استاد جمان بوستان، عدنان سنقنقي، شكري خارشو و علي طه» داريم و دولت سوريه نيز ترويج اين هنر را عهده دار است.
كتيبه نگار ترك، گفت: اگر به شما (ايراني ها) بر نخورد، بايد بگويم در نسخ چندان قوي نيستيد، ولي در نستعليق از قدرت لازم برخوردار هستيد كه اين امر طبيعي است چون نستعليق متعلق به ايرانيان است.
چلبي كه دخترش (ساين ريكات چلبي) نيز ازتدهيب كاران برجسته تركيه است مي افزايد: هنرمندان و صنعتكاران ترك از طريق ايران به خلق آثار برجسته اي دست زدند كه نمونه هاي آن را مي توان در اقصي نقاط اين كشور مشاهده كرد.
اين كتيبه نگار كه برجسته ترين خوشنويس نيزهست معتقد است: خواندن قرآن با شيوه نستعليق، براي ايرانيان آسان تر است تا براي اعراب و ديگر كشورهاي اسلامي.
«احمد باري» ضمن ستايش نقش ايران در زنده نگه داشتن كتابت قرآن مجيد مي گويد: اهتمام جمهوري اسلامي ايران به بخش هنر خوشنويسي بسيار جالب است.
خط عرب عبارتست از ميراث جديد و نو است. من به قواعد كلاسيك احترام مي گذارم اما خود را ملزم به رعايت آن نمي دانم.
خط روي حركت و ويژگي هاي موسيقي بر پا شده و براي تحقق هدف خود از رنگ بيشترين بهره را مي برم «تز» دكترين «زيبايي خط عرب و روشهاي آن» است و تا حالا 49 نمايشگاه در كشورهاي مختلف و بيش از 200 نمايشگاه به صورت مشترك داير كرده ام.
نقاشي خط ايران بسيار خوب و عالي است، در ايران هنرمندان زيادي، مثل: «جليل رسولي و آقاي احصايي» كه از دوستان من هستند، حضور دارند.
نستعليق عروس خطوط اسلامي است. متين و زيباست، يك قسمتي خيلي زياد از تز دكترين را همين نوع خط تشكيل مي دهد.
حرف نون ضمن تسخير دلهاي جهانيان همان نقطه اي كه در مركز آن واقع شده است، تسلط به كل جهان را نيز در بردارد. نقطه آن به زيبايي، تزيين مي دهد.
ما (سوريه) با ايران مشتركاتي داريم، نمي توان صريحا گفت طرف خاصي برتري دارد، اما توصيه مي كنم از اين هنر حمايت بيشتري صورت بپذيرد.
«علي طه» خوشنويس سوري برادر «عثمان طه» ازخوشنويسان بزرگ سوريه است كه كارهاي مشترك خطاطي قرآني زيادي را با همكاري عثمان طه انجام داده و هم اكنون مشغول تهيه قرآن يكصد و پنجاه كيلوگرمي است و 5 قرآن را كتابت كرده است.
منبع: http://www.e-resaneh.com
/س
اما آنگاه كه اين هنر و آيينه تمام نماي ظرافت و سادگي تداعي گر و ارايه گر آيات روشن شكوه خلقت يعني قرآن مجيد مي شود، تبلور ديگر يافته و صريحتر از پيش، جلوه گر اين روشنايي خداوندي مي شود.
عروس خطوط اسلامي «نستعليق»، كه به قول ظريفي همان «نسخ معلق» يا «نسخ به تعليق» درآمده است، براي اولين بار توسط «مير عماد الحسني قزويني» ملقب به «عمادالملك» و از دوران صفوي، چند سوره از جمله سوره «فاتحه الكتاب» را كتابت كرد و اولين همزيستي شورانگيز خط فارسي و ايراني با قرآن كريم بود.
هم اكنون در اقصي نقاط جهان اسلام هنرمندان و خوشنويسان زيادي به كتابت قرآن در گونه هاي مختلف مشغول و فعال هستند.
ايران در هنر كتابت قرآن نيز هميشه پيشتاز بوده است
محمد قنوع– رييس انجمن خوشنويسان سوريه، تاريخ نشان داده است كه هميشه ايرانيان پيشتاز خوشنويسي حتي خوشنويسي قرآن بوده اند. بنابراين اهتمام به كتابت قرآن در ايران براي ديگر كشورهاي اسلامي، بايد الگو و انگيزه باشد.
مدير كل نمايشگاه هاي خط سوريه اظهار داشت: «ما در سوريه نيك مي دانيم كه انقلاب با توجه به آرمانهايي كه دارد، بديهي است كه به قرآن و هنر كتابت كلام الله نگاهي ويژه داشته باشد و ما نيز از اين الگو استفاده هاي شايان توجهي كرديم.
در سوريه تعداد زيادي خوشنويس قرآني نظير «عثمان طه» احمد باري، استاد جمان بوستان، عدنان سنقنقي، شكري خارشو و علي طه» داريم و دولت سوريه نيز ترويج اين هنر را عهده دار است.
شيوه نسخ ايران ضعيف است
كتيبه نگار ترك، گفت: اگر به شما (ايراني ها) بر نخورد، بايد بگويم در نسخ چندان قوي نيستيد، ولي در نستعليق از قدرت لازم برخوردار هستيد كه اين امر طبيعي است چون نستعليق متعلق به ايرانيان است.
چلبي كه دخترش (ساين ريكات چلبي) نيز ازتدهيب كاران برجسته تركيه است مي افزايد: هنرمندان و صنعتكاران ترك از طريق ايران به خلق آثار برجسته اي دست زدند كه نمونه هاي آن را مي توان در اقصي نقاط اين كشور مشاهده كرد.
اين كتيبه نگار كه برجسته ترين خوشنويس نيزهست معتقد است: خواندن قرآن با شيوه نستعليق، براي ايرانيان آسان تر است تا براي اعراب و ديگر كشورهاي اسلامي.
مگر چند هنرمند خوشنويس داريد؟!
توجه ايران به خوشنويسي، جالب است
«احمد باري» ضمن ستايش نقش ايران در زنده نگه داشتن كتابت قرآن مجيد مي گويد: اهتمام جمهوري اسلامي ايران به بخش هنر خوشنويسي بسيار جالب است.
سفر به ايران برايم جالب بود
توصيه مي كنم از خوشنويسي ملت حمايت بيشتري شود
خط عرب عبارتست از ميراث جديد و نو است. من به قواعد كلاسيك احترام مي گذارم اما خود را ملزم به رعايت آن نمي دانم.
خط روي حركت و ويژگي هاي موسيقي بر پا شده و براي تحقق هدف خود از رنگ بيشترين بهره را مي برم «تز» دكترين «زيبايي خط عرب و روشهاي آن» است و تا حالا 49 نمايشگاه در كشورهاي مختلف و بيش از 200 نمايشگاه به صورت مشترك داير كرده ام.
نقاشي خط ايران بسيار خوب و عالي است، در ايران هنرمندان زيادي، مثل: «جليل رسولي و آقاي احصايي» كه از دوستان من هستند، حضور دارند.
نستعليق عروس خطوط اسلامي است. متين و زيباست، يك قسمتي خيلي زياد از تز دكترين را همين نوع خط تشكيل مي دهد.
حرف نون ضمن تسخير دلهاي جهانيان همان نقطه اي كه در مركز آن واقع شده است، تسلط به كل جهان را نيز در بردارد. نقطه آن به زيبايي، تزيين مي دهد.
ما (سوريه) با ايران مشتركاتي داريم، نمي توان صريحا گفت طرف خاصي برتري دارد، اما توصيه مي كنم از اين هنر حمايت بيشتري صورت بپذيرد.
«علي طه» خوشنويس سوري برادر «عثمان طه» ازخوشنويسان بزرگ سوريه است كه كارهاي مشترك خطاطي قرآني زيادي را با همكاري عثمان طه انجام داده و هم اكنون مشغول تهيه قرآن يكصد و پنجاه كيلوگرمي است و 5 قرآن را كتابت كرده است.
منبع: http://www.e-resaneh.com
/س