بَعل

دو بار در قرآن به نام الیاس، از پیامبران ذکر شده در کتاب مقدس (1 پادشاهان، 17-22؛ 2 پادشاهان،1-2)، اشاره شده است (انعام: 85؛ صافات: 123-130). او فرستاده شد تا قومش را از پرستش بعل بازدارد. تفسیرها
پنجشنبه، 26 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بَعل
بَعل

نویسنده: گوردِن دارنِل نیوبی
مترجم: امیر مازیار

 
بعل هم نام خاص خدایی است که مردم مشرک قوم الیاس می‌پرستیدند (صافات: 125) و هم اسمی عام به معنای «شوهر» است (بقره: 228؛ نساء: 128؛ هود: 72؛ نور: 31).

بعل به عنوان خدای مشرکان.

دو بار در قرآن به نام الیاس، از پیامبران ذکر شده در کتاب مقدس (1 پادشاهان، 17-22؛ 2 پادشاهان،1-2)، اشاره شده است (انعام: 85؛ صافات: 123-130). او فرستاده شد تا قومش را از پرستش بعل بازدارد. تفسیرها این فقرات کوتاه قرآنی را تفصیل داده‌اند. گفته شده است که در دوره‌ی اهب پادشاه اسرائیل (حکـ در حدود 873-851 ق م) الیاس تلاش کرد تا بنی‌اسرائیل را از پرستش باطل بعل منصرف کند و از خدا خواست تا او را بر باران مسلط کند. با حاصل شدن این امر، الیاس موجب خشکسالی سه ساله‌ای شد که طی آن خود را پنهان کرد. این عذاب مانع از بت‌پرستی اسرائیلیان نشد، بنابراین الیاس دعا کرد که به آسمان برده شود. به این ترتیب، او به موجودی آسمانی تبدیل شد که از نور ساخته شده بود. شاید ماجرای تسلط الیاس بر باران در استعمال رایج و جدید واژه‌ی عربی «بعل» به معنای زمین بی‌حاصل و گیاهانی که صرفاً به آب طبیعی اتکا دارند، برجای مانده باشد. برخی از پژوهشگران بین خدای کهن بین النهرین، بعل و سه دخترش در باور مکیان که لات و مَنات و عُزّی دختران خدایند (نجم: 19-23) تناظری می‌یابند.

بعل به عنوان اسم عام.

واژه‌ی «بعل» چهار بار در قرآن به معنای شوهر به کار رفته است، دوبار به صورت مفرد (نساء: 128؛ هود: 72) و دوبار به صورت جمع (بُعولة، بقره: 228؛ نور: 31). در این معنا، این واژه نظیری در زبان‌های سامی شمال غرب می‌یابد، که در آنها این ریشه معنای اصلی «مالک» را منتقل می‌کند، که یکی از خصایص خدایی با این نام در اساطیر کنعانی است.
منابع تحقیق :
خواننده گرامی! منابع مقاله را در نسخه ی چاپی ملاحظه فرمایید.
منبع مقاله :
مک اولیف، جین دَمن؛ (1390)، دائرةالمعارف قرآن (جلد اول آ-ب)، ترجمه‌ی: حسین خندق آبادی، مسعود صادقی، مهرداد عباسی، امیر مازیار، تهران: انتشارات حکمت.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها