هندوئیسم

هندوئیسم یا آیین هندو، مذهب بزرگی در هند است و یکی از قدیمی‌ترین آیین‌ها در جهان به حساب می‌آید. حدود 450 میلیون نفر به این آیین اعتقاد دارند. گر چه اکثر هندوها در هند زندگی می‌کنند اما نفود این آیین به بسیاری
دوشنبه، 7 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هندوئیسم
هندوئیسم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
هندوئیسم یا آیین هندو، مذهب بزرگی در هند است و یکی از قدیمی‌ترین آیین‌ها در جهان به حساب می‌آید. حدود 450 میلیون نفر به این آیین اعتقاد دارند. گر چه اکثر هندوها در هند زندگی می‌کنند اما نفود این آیین به بسیاری از نقاط کشیده شده است.
آیین هندو طی هزاران سال به آرامی به وجود آمده است. همانند بسیاری از ادیان، این آیین دارای اصول و اعتقاداتی در مورد خدایان، زندگی پس از مرگ و نحوه زندگی کردن فرد است. این آیین کتاب مقدسی مانند کتاب انجیل یا کتاب قرآن مجید، ندارد. اما آیین هندو دارای دستنوشته‌های بسیاری است که بسیاری از آنها در طول سالیان زیادی نوشته شده‌اند. آنها افسانه‌هایی در مورد خدایان، عبادات و سرود مذهبی و همچنین داستانهای بلندی تحت عنوان حماسه را در خود دارند.

خدایان هندو

نخستین پیروان این مذهب خدایانی مانند باران و خورشید را پرستش می‌کردند که مظهر قدرت طبیعت بودند. با گذشت زمان، هندوها به ارواحی اعتقاد پیدا کردند و معتقد بودند این ارواح، جهان را تحت کنترل خود دارند. برهما خالق، ویشنو نگهدارنده و شیوا نابود کننده آن است. هندوها معتقدند که پس از مرگ، دوباره متولد می‌شوند. این وضعیت را حلول روح در بدن فردی دیگر یا تناسخ می‌نامند. الهه‌هایی مانند همسر شیوا نیز در این آیین وجود دارند که دارای اسامی بسیاری است و به شکلهای مختلف ظاهر می‌شود. زمانی او الهه مادری و زمانی دیگر الهه‌ی نابودی است.
بر اساس شریعت هندو، حیوانات و نیز انسانها دارای روح هستند. هندوها خدایانی را در قالب حیوانات پرستش می‌کنند. گاو در این آیین مقدس است، با این وجود، هندوها میمون و مار را نیز عبادت می‌کنند.
 
هندوئیسم

معابد هندوها

معابد، خانه خدای آنها بر روی زمین است. بعضی مردم میوه و گل به این معابد برده و آنها را به خدایانشان پیشکش می‌کنند. هندوها پیش از وارد شدن به معبد، کفشهای خود را در می‌آورند. گاهی اوقات چراغ‌هایی را روشن کرده و آنها را در جهت مجسمه خدایان خود حرکت می‌دهند.

زندگی پس از مرگ

هندوها معتقدند که پس از مرگ، دوباره متولد می‌شوند. این وضعیت را حلول روح در بدن فردی دیگر یا تناسخ می‌نامند. یوگا نظامی تمرینی است که به شما در کنترل بدن و ذهن کمک می‌کند. هندوها از آن برای نزدیکتر شدن به خدا استفاده می‌کنند به عقیده آنها مهمترین چیزهایی که پس از تولد دو باره با خود همراه خواهند داشت، شخصیت آنها است. افرادی که بسیار با هوش هستند ممکن است مهارتهای خود را در زندگی‌های گذشته خود دریافت کرده باشند.

نظام کاست

نظام کاست (caste system) یا نظام طبقاتی از مذهب هندو به وجود آمده است. این نظام از چهار گروه اصلی تحت عنوان وارنا (varna) تشکیل شده است.
نظام کاست در سال 1949 ممنوع شد اما هنوز هم می‌توانید آن را در بسیاری از نقاط هند، و عمدتاً در روستاها ببینید.

قوانین:

• مردم در یک کاست یا طبقه به دنیا می‌آیند. در کاست خود می‌توانند مشاغل خاصی را انتخاب کنند.
• هندوها تنها می‌توانند با مردان و زنان متعلق به طبقه خود ازدواج کنند.
• برای مدتهای طولانی، مردم اجازه غذا خوردن، نوشیدن یا استعمال دخانیات با فردی از کاست متفاوت نداشتند.
• افراد نجس در این مذهب کسانی بودند که به هیچ کاستی تعلق نداشتند. آنها را افرادی کثیف دانسته و در خیابانها و زیر پل‌ها زندگی می‌کردند.
خال رنگی نشانه این دین بوده و حاکی از آن است که فرد هندو می‌باشد. این خال رنگی نشان دهنده چشم سومی است که به سوی خدا نگاه می‌کند. در گذشته بسیاری از زنان مجرد خال سیاه گذاشته و زنان ازدواج کرده از خال قرمز استفاده می‌کردند. اما امروزه آنها از خالهایی که به رنگ لباسهای ساری خود بیاید استفاده می‌کنند.
هندوئیسم
نظام طبقاتی

یوگا

یوگا نظامی تمرینی است که به شما در کنترل بدن و ذهن کمک می‌کند. هندوها از آن برای نزدیکتر شدن به خدا استفاده می‌کنند.
یوگا به شما می‌آموزد که دو بخش از انسان یعنی جسم و روح وجود دارد. این بخشها می‌توانند به طور جداگانه تحت کنترل درآیند. مکتبهای یوگا سعی دارند به مردم معنای روح‌شان را بیاموزند.
یک مرتاض هندی یا یوگا کار می‌آموزد که:
• چگونه به شیوه‌ای منضبط رفتار نماید
• چگونه بدن خود را کنترل کند
• چگونه بر تنفس و حواس خود کنترل داشته باشد
• چگونه بر روی شرایطی خاص تمرکز نماید
• چگونه مدیتیشن کند
مرتاض یا فرد یوگا کاری که بتواند تمامی این موارد را انجام دهد، می‌تواند روح را از بدن خود جدا سازد.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.