داروها چه مدت در بدن شما باقی می‌مانند

داروها می‌توانند به مدت چند روز و یا حتی چندین هفته در بدن باقی بمانند. در این مقاله فهرستی از داروهای تجویزی همراه با حداقل و حداکثر مدت زمانی که در بدن دیده می‌شوند، آورده شده است
يکشنبه، 13 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داروها چه مدت در بدن شما باقی می‌مانند
داروها چه مدت در بدن شما باقی می‌مانند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
داروها می‌توانند به مدت چند روز و یا حتی چندین هفته در بدن باقی بمانند. در این مقاله فهرستی از داروهای تجویزی همراه با حداقل و حداکثر مدت زمانی که در بدن دیده می‌شوند، آورده شده است. مدت زمان تداوم هر دارو در بدن متفاوت بوده و می‌تواند به مدت چند ساعت تا چند روز و حتی بیش از چند هفته ادامه یابد. با استفاده از روش‌های مدرن آزمایشی، این امکان حتی وجود دارد که مشخص نمود فردی در دو سه ماه گذشته مواد یا دارویی مصرف کرده است یا خیر. دارو محصولی مصنوعی یا غیر طبیعی است که می‌تواند به عنوان ماده‌ای درمانی و برخی به عنوان ماده مخدر مورد استفاده قرار گیرد. انواع مختلفی از آن وجود دارد و بر اساس تأثیر بر روی بدن طبقه بندی می‌شوند. به عنوان مثال برخی داروها به عنوان داروهای آرام بخش طبقه بندی شده و برخی دیگر محرک می‌باشند. داروهای تجویزی به منظور اهداف پزشکی جهت غلبه بر افسردگی یا اختلالات جسمی یا روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، برخی داروها و عمدتاً داروهای مخدر غیر قانونی بوده و تحت عنوان مواد مخدر نامگذاری می‌شوند.
نمودار طول مدت تدوام دارو در بدن
مدت زمان تداوم هر دارو در بدن متفاوت بوده و می‌تواند به مدت چند ساعت تا چند روز و حتی بیش از چند هفته ادامه یابد. با استفاده از روش‌های مدرن آزمایشی، این امکان حتی وجود دارد که مشخص نمود فردی در دو سه ماه گذشته مواد یا دارویی مصرف کرده است یا خیر. این آزمایش‌ها، آزمایش ادرار، آزمایش خون و تست مو را شامل می‌شود که همچنین به تشخیص نوع دارو یا مواد مصرفی فرد کمک می‌کنند. همچنین لازم است که چندین مورد دیگر را در نظر داشته باشید که از آن جمله می‌توان به مقدار داروی مصرفی فرد، نحوه وارد شدن این دارو یا مواد به بدن (به صورت خوراکی و یا تزریقی)، سن فرد، جنسیت و غیره اشاره کرد. دوم آنکه میزان سوخت و ساز بدن فرد نیز نقش مهمی در تعیین مدت زمان تداوم دارو در بدن ایفاء می‌کند. چنانچه میزان سوخت و ساز بدن فردی آهسته باشد، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید که دارو از بدن او خارج شود. فراوانی یا تعداد دفعاتی که دارویی خاص (ماده مخدر) مصرف می‌شود، و ظرفیت تحمل فرد نیز تعیین کننده طول مدت ماندگاری دارو در بدن است. داروهایی که بیشتر مواقع استفاده می‌شوند مانند کودئین که جهت تسکین از سرفه و درد مصرف می‌شود، نیز می‌توانند برای مدت بیش از یک روز در بدن باقی بمانند. جدولی که در زیر آمده است مدت زمان ماندگاری داروهای تجویزی در بدن را نشان می‌دهد.
داروهای تجویزی

نوع دارو

تداوم دارو در بدن

حداقل مدت

حداکثر مدت

آمفتامین

1 روز

2 روز

استروئیدهای آنابولیک

1 هفته

3 هفته

باربیتورات

2 روز

3 روز

بنزودیازپین

2 روز

8 روز

کودئین

1 روز

2 روز

دیلائودید (Dilaudid )

2 روز

90 روز

کتامین

2 روز

4 روز

فنوباربیتال

2 هفته

3 هفته

سابوکسون (Suboxone )

2 روز

5 روز

اُکسی‌کودون

1 روز

2 روز

والیوم

2 روز

7 روز

منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.