معرفی رساله‌ی الحدود اثر شیخ ابوجعفر نیشابوری

رساله‌ای به زبان عربی در تعریف لغات و اصطلاحات علم کلام از قطب‌الدین ابی جعفر محمّد النیشابوری المقری از دانشمندان شیعی سده‌ی شش هجری و شاگرد قطب‌الدین راوندی (م 573 ق). مؤلف در
يکشنبه، 20 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی رساله‌ی الحدود اثر شیخ ابوجعفر نیشابوری
   معرفی رساله‌ی الحدود اثر شیخ 
      ابوجعفر نیشابوری

نویسنده: محمد کریمی - سیده آمنه حسینی
 
رساله‌ای به زبان عربی در تعریف لغات و اصطلاحات علم کلام از قطب‌الدین ابی جعفر محمّد النیشابوری المقری از دانشمندان شیعی سده‌ی شش هجری و شاگرد قطب‌الدین راوندی (م 573 ق). مؤلف در ابتدای مقدمه‌ی این رساله، علّت نگارش آن را مشاهده‌ی شوق و علاقه‌ی شاگردانش به تحصیل کلام و اصول یاد کرده و می‌گوید که به همین دلیل بر آن شده است تا در رساله‌ای کوتاه، به اختصار و ایجاز، به تعریف مسائل مربوط به این علم بپردازد؛ همچنین، به این نکته اشاره می‌کند که مشوّق او در این کار، آگاه شدنش از تلاش فقیه عالیقدر شیعه، ابوابراهیم حسن بن محمد بن بابویه نیز بوده است. در ادامه‌ی این مقدمه، به تعریف اصطلاحات «معلوم»، «رضایت»، «معدوم»، «موجود»، «قدیم»، «مُحدَث»، «حادث»، «جوهر»، «متحیّز»، عَرَض»، «جسم»، «ضلع»، «قطر»، «جرم» و «جماد» می‌پردازد. روش بدیع او در این قسمت آن است که تعریف برخی از این مفاهیم را مبنایی برای تعریف مفهومهای مربوط به آنها قرار می‌دهد؛ چنانکه معانی اصطلاحات «متحیّز» و «عرض» را از معنای «جوهر» و معانی «ضلع» و «قطر» و «جرم» و «جماد» را از تعریف «جسم» به دست می‌آورد. همچنین برای اثبات سخن خویش، از ایات قرآنی بهره می‌گیرد - برای مثال در تعریف مفاهیم «معدوم» و «قدیم» - و در تعریف «جسم»، به نقل و ردّ آراء ابو هذیل علاف (م ح 232 ق)، ابوالقاسم کعبی (م 319 ق)، ابوالحسن علی اشعری (م 324 ق) می‌پردازد. نیشابوری، نگاشته‌ی خویش را به نُه فصل تقسیم نموده و هر فصل را به موضوعی اختصاص داده و ضمن هر بحث، به برخی از مسائل پیرامونی آن نیز اشاره کرده است. در فصل اوّل (: فی الاحکام الجواهر)، از جنس جواهر بحث نموده و به نقل سخنی از کتاب الملخّص فی الُاصول شریف مرتضی (م 436 ق) از متکلمان گرانقدر شیعه می‌پردازد. فصل دوّم نیز به بیان «اقسام اعراض و احوال آنها» اختصاص دارد که در آن، ضمن اشاره به بیست و دو قسم «عرض»، در ضمن چهار مسأله از «اکوان»، «اعتماد»، «تألیف» و «اصوات» و مسائل آنها به تفصیل بحث می‌کند و همچون بخشهای پیشین به نقل و بررسی آراء متکلمان دیگر از جمله ابوالحسن اشعری و ابوعلی جبائی (م 321 ق)؛ و بر‌ای بیان مقاصد خود به آیات قرآن و رأی شریف مرتضی در الحدود و الحقایق (46 به بعد) استناد می‌نماید. فصل سوم نیز اختصاص دارد به تعریف چیزهایی که به «سخن» مربوط می‌شود نظیر «نطق»، «متشابه»، «مجاز»، «خبر» و ... نیشابوری ذیل این فصل تحت عنوان یک مساله از الم و لذت بحث کرده و آن گاه فصل چهارم را به تعریف آنچه در الم و لذت داخل است اختصاص می‌دهد. موضوع فصل پنجم بیان اوصاف «جمل» و معانی آن می‌باشد. نیشابوری در این فصل در چهار مسأله از معانی صفات موجبه و انواع آن، و معانی زندگی و موت و معانی شهوت و اراده و ... و معانی قادر و قدرت و معونت و ... بحث می‌کند. بخش مهم این فصل برشماری تفاوتهای دهگانه‌ی میان شهوت و اراده است. در فصل ششم تعاریف آن چه ذیل واژه‌ی «افعال» بحث می‌شود گنجانیده شده است. فصل هفتم به تعریف برخی اصطلاحات دینی همچون «شکر»، «صواب»، «عقاب»، «اهباط»، «کفر»، «دین»، «صلاة»، «جهاد»، «اجتهاد» و ... اختصاص یافته است و ذیل آن تحت عنوان یک مسأله به تعریف علم و انواع آن پرداخته شده است. فصل هشتم که مفصل‌ترین فصول این رساله است به بیان موضوعات داخل در علوم و اعتقادات اختصاص یافته و در آن ذیل هفت مسأله اصطلاحات متعددی به تعریف درآمده‌اند در مسأله‌ی چهارم، نیشابوری شش فرق میان «مقتضی» و «علت» بر می‌شمارد و در مسأله‌ی پنجم میان علت و شرط تفاوتی نمی‌بیند. و در مسأله‌ی ششم میان «مقتضی» و «سبب» یازده فرق بر می‌شمارد، و آن گاه در مساله‌ی هفتم به بیان اثبات فنا در اشیاء دهگانه می‌پردازد. سرانجام فصل نهم این رساله به تعریف «حد» و آنچه باید به هنگام بدست دادن آن رعایت نمود اختصاص یافته است؛ که در آن حد را چنین تعریف می‌کند: «ان الحد هو الکشف عن الشیء بعبارة اوضح منه» (الحدود، کلیه‌ی صفحات).
روش کلی نیشابوری در این کتاب بر ارائه‌ی موجزترین تعاریف در بیان اصطلاحات کلامی قرار گرفته است هر چند در مواردی اقوال و آراء گوناگون در این باره را نیز شرح می‌دهد و حتی از آیات قرآن نیز در اثبات آراء خویش مدد می‌گیرد. مهمترین مأخذ او در این اثر کتاب الحدود و الحقایق اثر شریف مرتضی بوده است. او در این رساله در مجموع چهارصد و سی اصطلاح کلامی را تعریف نموده و بدین ترتیب این کتاب را به بهترین اصطلاح نامه‌های کلامی بدل نموده است. تاریخ نگارش این کتاب چنانکه از پایان آن بر می‌آید در نیمه‌ی دوم سده‌ی ششم هجری بوده است.
کتابنامه :
الحدود، قطب‌الدین محمّد نیشابوری، تصحیح دکتر فاضل؛ طبقات اعلام الشیعه (قرن 6)،
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
play_arrow
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
ربات انسان‌نمای پیشرفته چینی معرفی شد
play_arrow
ربات انسان‌نمای پیشرفته چینی معرفی شد
حادثه برای دختر وزنه‌بردار ایران
play_arrow
حادثه برای دختر وزنه‌بردار ایران
رکورد طولانی‌ترین پرش اسکی شکسته شد
play_arrow
رکورد طولانی‌ترین پرش اسکی شکسته شد
بازدید نیروهای امنیتی ایران از مقرهای گروهک دموکرات در کردستان عراق
play_arrow
بازدید نیروهای امنیتی ایران از مقرهای گروهک دموکرات در کردستان عراق
حملات خمپاره‌ای گردان های قدس علیه صهیونیست‌ها
play_arrow
حملات خمپاره‌ای گردان های قدس علیه صهیونیست‌ها
تصاویر جدید از شکست سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک یمنی
play_arrow
تصاویر جدید از شکست سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک یمنی
لحظه هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان(۱۵+)
play_arrow
لحظه هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان(۱۵+)
هشدار افسر بازنشسته ارتش آمریکا به اسرائیل درباره اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران
play_arrow
هشدار افسر بازنشسته ارتش آمریکا به اسرائیل درباره اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران
سرقت بزرگ
play_arrow
سرقت بزرگ
تصاویر دیده نشده از یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و صالح العاروری
play_arrow
تصاویر دیده نشده از یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و صالح العاروری
جزئیات الزام بیمه‌ها به پرداخت خسارت افت قیمت
play_arrow
جزئیات الزام بیمه‌ها به پرداخت خسارت افت قیمت
ما به بشار اسد توصیه‌های زیادی کردیم اما او از شنیدن آن‌ها امتناع کرد
play_arrow
ما به بشار اسد توصیه‌های زیادی کردیم اما او از شنیدن آن‌ها امتناع کرد
دوبله زنده سریال خاطره‌انگیز جومونگ پس از یک دهه در شبکه سه
play_arrow
دوبله زنده سریال خاطره‌انگیز جومونگ پس از یک دهه در شبکه سه