مدیر شگفت انگیز

در این مقاله به هفت مورد از نکات مهمی که معمولا انسان ها درباره مغز نمی دانند، از جمله: اندازه مغز، گرسنگی مغز، تغییر مغز و راست یا چپ مغز بودن اشاره شده است اهمیت این موضوع از آنجا نشأت می گیرد که مغز، مرکز فرماندهی بدن را هدایت می کند.
شنبه، 12 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
مدیر شگفت انگیز
هفت موردی که درباره مغز خود نمی دانید
 
چکیده:
در این مقاله به هفت مورد از نکات مهمی که معمولا انسان ها درباره مغز نمی دانند، از جمله: اندازه مغز، گرسنگی مغز، تغییر مغز و راست یا چپ مغز بودن اشاره شده است اهمیت این موضوع  از آنجا نشأت می گیرد که مغز، مرکز فرماندهی بدن را هدایت می کند.

تعداد کلمات : 2036 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه

مغز

نویسنده: ماریا کاهوت
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
مغز مرکز " واحد کنترل " بدن ، مخزن خاطرات و احساسات ما می باشد. در طول تاریخ، فیلسوفان معتقد بودند که مغز حتی ممکن است همان جوهر نامحسوسی باشد که انسان را، که همان روح ما است، بسازد.چه چیزی باید در مورد مغزمان بدانیم؟ارگان اصلی سیستم عصبی انسان، مغز اکثر فعالیت های بدن ما را مدیریت می کند و اطلاعاتی را که از داخل و خارج از بدن دریافت می شود، پردازش می کند و محل بسیار خوبی برای احساسات و توانایی های شناختی ما از قبیل اندیشه بلند مدت و کوتاه مدت، حافظه و تصمیم گیری می باشد.

اولین اشاره به این عضو در یک رساله پزشکی مصر باستان بوده که به عنوان "پاپیروس جراحی ادوین اسمیت" شناخته می شود، پس از مردی که این سند را در دهه 1800 کشف کرد. از آن به بعد، درک ما از مغز بی اندازه گسترش یافته است، هرچند هنوز هم با بسیاری از عجایب در اطراف این ارگان کلیدی مواجه هستیم. در این مجال، ما به برخی از مهم ترین واقعیت هایی که در مورد مغز کشف شده است و برخی از جنبه هایی که هنوز قابل درک نیست، نظر می افکنیم.
 
مغز ما چه قدر بزرگ است؟
اندازه مغز بسته به میزان سن، جنسیت و وزن کلی بدن، به طور گسترده ای متفاوت است، با این حال، مطالعات نشان داده اند که مغز یک مرد بالغ، به طور متوسط حدود 1336 گرم وزن دارد در حالی که مغز مادر بالغ در حدود 1198 گرم وزن دارد. از نظر ابعاد، مغز انسان بزرگترین نیست، در میان پستانداران معروف است نهنگ اسپرم - که زیر آب است و وزن آن 35 تا 45 تن است – صاحب بزرگترین مغز است.

اما، در میان همه حیوانات روی زمین، مغز انسان دارای بیشترین تعداد نورون ها هستند، سلول های تخصصی که اطلاعات را با سیگنال های الکتریکی و شیمیایی ذخیره و انتقال می دهند. از زمانهای قدیم گفته می شده است که مغز انسان مشتمل بر حدود 100 میلیارد نورون است، اما تحقیقات اخیر درستی تعداد آن ها را زیر سوال برده است. در عوض، سوزانا هرکولانو هوزل، عصب شناسی برزیل، با استفاده از یک روش کشف کرده است که این تعداد نزدیک به 86 میلیارد نورون است.

چه چیزی مغز انسان را می سازد؟
مغز انسان در کنار نخاع، سیستم عصبی مرکزی بوجود آمده است. که دارای سه بخش اصلی است: مغز به شکل کروی و از بافت های نرم ساخته شده است. مغز استخوان، که مانند یک ساقه گیاه، بلندتر است و بقیه مغز را با وتر نخاع متصل می کند. مخچه که در پشت مغز واقع شده است و عمیقا در تنظیم حرکات، یادگیری حرکتی و حفظ تعادل نقش ایفا می کند.

مخ که بزرگترین بخش مغز ما بوده و بیشتر جمجمه را پر می کند. و دربردارنده ی پوسته‌ى مغزى (که نیمکره سمت چپ و راست را با یک شیار بلند جدا می کند) و دیگر ساختارهای کوچکتری است که همه آنها مسئولیت تفکر آگاهانه، تصمیم گیری، حافظه ، فرآیندهای یادگیری، ارتباطاتی و ادراک محرک های خارجی و داخلی را برعهده دارند. مغز از بافت نرم خاکستری و سفید که حاوی سلول های عصبی، سلول های غیر نورونی (که به حفظ نورون ها و سلامت مغز کمک می کند) و رگ های خونی کوچک تشکیل شده است. آنها دارای محتوای آب بالا و همچنین مقدار زیادی (تقریبا 60 درصد) چربی هستند.
کریش ساتیان، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه اموری آتلانتا می گوید: حتی زمانی که شما در یک کار مشغول هستید و برخی از نورونها در این کار مشغول هستند، بقیه مغز شما مشغول انجام کارهای دیگر هستند، برای مثال، راه حل یک مشکل ممکن است پس از اینکه شما در موردش فکر نمی کنید یا بعد از خواب شب، آشکار شود. بدلیل اینکه مغز ما به طور مداوم فعال است.
مغز ما چقدر گرسنه است؟
علیرغم این واقعیت که مغز انسان یک اندام بسیار بزرگ نیست، عملکرد آن نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد.

هرکولانو هوزل در یک سخنرانی بیان کرد: " اگر چه مغز انسانی فقط 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، به تنهایی 25 درصد از انرژی مورد نیاز بدن شما را در هر روز استفاده می کند.
و چرا مغز به مقدار زیادی "سوخت" نیاز دارد؟ بر اساس مطالعات انجام گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی، برخی از دانشمندان بر این باورند که در حالی که بیشتر این انرژی برای حفظ جریان های فکری و فیزیولوژیکی صرف شده است، احتمالا بعضی از آن ها در حفظ سلامت سلول های مغزی سرمایه گذاری شده اند.

اما، طبق نظر برخی از محققان، در نگاه اول، مغز، در طول آنچه که به عنوان "حالت استراحت" شناخته می شود، انرژی زیادی را مصرف می کند، زمانی که در هیچ فعالیت خاصی دخالت نمی کند. به گفته جیمز کوزلوسکی، "شبکه های ارتباطی غیر فعال در حین بیهوشی ظاهر می شوند و این مناطق دارای میزان متابولیسم بسیار بالایی هستند و صرفه جویی در انرژی مغز را به سمت انجام هیچ سوق می دهند.

اما فرض کوزلوسکی این است که مقدار زیادی انرژی بدون دلیل صرف می شود. پس چرا به نظر می رسد که مغز این کار را انجام می دهد؟ در واقع، او می گوید، این کار را نمی کند. او می گوید، انرژی برای "انجام هیچ کاری" مصرف می شود. در واقع مغز ما در حال جمع آوری یک نقشه از اطلاعات و تجربیاتی است که ما می توانیم در هنگام تصمیم گیری در زندگی روزمره به عقب بر گشته و از آنها استفاده کنیم.
 
چقدر از مغز مان استفاده می کنیم؟
یکی از افسانه های طولانی مدت این است که انسان ها معمولا 10 درصد از ظرفیت مغز خود را استفاده می کنند، و این نشان می دهد که اگر ما فقط می دانستیم چگونه 90 درصد دیگر را بکار ببندیم، می توانستیم که به قابلیت های شگفت انگیزی دست پیدا بکنیم. در حالی که هنوز دقیقا مشخص نیست که این افسانه از کجا نشأت گرفته است و چگونه به سرعت منتشر شده است، ایده ای که بتوانیم به نوعی به قدرت مغز که هنوز مطالبه نشده، وارد شویم قطعا بسیار جذاب است.

با این حال، هیچ چیز نمی تواند دور از دسترس دانش بشری باشد. فقط آنچه را که در بالا بحث کردیم، در نظر بگیریم: حتی در حالت استراحت، مغز هنوز فعال است و نیاز به انرژی دارد.
اسکن مغز نشان داده است که ما تقریبا تمام مغزمان را در تمام زمان ها استفاده می کنیم، حتی زمانی که ما در حال خواب هستیم - هرچند الگوهای فعالیت و شدت آن فعالیت ممکن است بسته به آنچه که ما انجام می دهیم و وضعیت بیداری یا خواب، تفاوت کند.

 کریش ساتیان، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه اموری آتلانتا می گوید: حتی زمانی که شما در یک کار مشغول هستید و برخی از نورونها در این کار مشغول هستند، بقیه مغز شما مشغول انجام کارهای دیگر هستند، برای مثال، راه حل یک مشکل ممکن است پس از اینکه شما در موردش فکر نمی کنید یا بعد از خواب شب، آشکار شود. بدلیل اینکه مغز ما به طور مداوم فعال است. اگر درست بود که ما فقط از 10 درصد مغز استفاده می کنیم، احتمالا می توانیم از آسیب رساندن به 90 درصد دیگر مغز از قبیل سکته مغزی یا چیزی شبیه آن جلوگیری کنیم، ولی به وضوح این سخن درست نیست.

راست مغز یا چپ مغز؟
آیا شما راست مغز و یا چپ مغز هستید؟ بسیاری از آزمونهای اینترنتی ادعا می کنند که قادر به ارزیابی این مطلب هستند که آیا شما عمدتا از نیمکره راست یا چپ مغز استفاده می کنید. و این مربوط به شخصیت شماست: به قول معروف، ادعا می شود که مغز افراد چپ مغز بیشتر ریاضی و تحلیلی هستند، در حالی که افراد راست مغز خلاق تر اند.

اما چقدر این سخن درست است؟ یک بار دیگر پاسخ، من می ترسم، به سمت "نه در همه" گرایش پیدا می کند. در حالی که درست است که هر نیمکره ای نقش های متفاوتی دارند، در واقع یک سمت مغز افراد غلبه بر دیگری ندارند، تا اینکه بر شخصیت و توانایی های آنها حکمرانی کند. در عوض، تحقیقات نشان داده است که مردم از هر دو نیمکره مغز تقریبا به اندازه یکسان استفاده می کنند. با این حال، آنچه صحت دارد اینست که نیمکره چپ مغز بیشتر مربوط به استفاده از زبان است، در حالی که نیمکره راست بیشتر برای پیچیدگی های ارتباطات غیر کلامی استفاده می شود.
 
چگونه مغزها با سن تغییر می کنند؟
با گذشت زمان، برخی از مغز ما به طور طبیعی شروع به کرده و ما به تدریج نورون ها را از دست می دهیم. لبه جلویی و هیپوکامپ - دو ناحیه اصلی مغز در تنظیم فرآیندهای شناختی، از جمله تشکیل حافظه و فراخوانی- وقتی که ما 60 یا 70 ساله می شویم، شروع به کوچک شدن، می کنند.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مغز افراد بالغ می تواند سلول های جدیدی را تولید کند. این بدین معنا است که ما می توانیم به طور طبیعی شروع به یادگیری چیزهای جدید بکنیم و یا اینکه چندین وظیفه در یک زمان انجام بدهیم با چالش بیشتر نسبت به قبل. با این وجود، خبر خوبی هم هست، تا چندین سال پیش، دانشمندان معتقد بودند زمانی که ما شروع به از دست دادن نورون ها کردیم، ما نمی توانیم سلول های مغزی جدیدی بسازیم و مجبور باشیم خود را به این کار تحمیل کنیم. با این حال، معلوم می شود که این درست نیست. خانم ساندرین تورت از دانشگاه کینگ لندن در انگلستان، توضیح داده است که هیپوکامپ در بخش تولید سلول های جدید نقش مهمی در مغز دارد.

پروسه ای که سلول های عصبی جدید در مغز افراد بالغ ایجاد می شود، نوروژنسیس نامیده می شود و براساس برآوردی که خانم تورت انجام داده است، یک فرد بالغ به طور متوسط 700 "نورون جدید" در هیپوکامپ ایجاد می کند. نظر ایشان بدین معنا است که وقتی ما به سن میانسالی می رسیم، همه نورون هایی را که در این منطقه مغز در ابتدای زندگیمان داشته ایم را با آنهایی که در طول بزرگسالی تولید شده اند، جایگزین کرده ایم. آیا ادراک توهم کنترل شده است؟

 

بیشتر بدانید : وظایف شگفت انگیز سمت راست مغز که احتمالاً نمی‏دانستید


رمز و راز بزرگ مغز انسان با آگاهی و درک ما از واقعیت ارتباط دارد. هوشیاری و خود آگاهی، دانشمندان و فیلسوفان را مجذوب خود کرده است و هر چند ما به آرامی به درک این پدیده نزدیک می شویم ولی هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری می ماند. آنیل ست، استاد علوم نورولوژیک شناختی و محاسباتی از دانشگاه ساسکس انگلستان که متخصص مطالعات آگاهی است، معتقد است که این فرایند جذاب بر اساس نوعی "توهم کنترل شده" است که مغز ما حسی از جهان را تولید می کند.

ادراک - شناختن آنچه که وجود دارد - باید یک فرایند حدس و گمان آگاه باشد که در آن مغز سیگنال های حسی را با پیش بینی های پیشین از باورهایی درمورد نحوه ایجاد جهان ترکیب کرده و بهترین حدس را ایجاد می کند. به گفته وی، در ارائه ادراک ما از چیزهایی که بدان ها آگاهی داریم، مغز ما اغلب آنچه را که شما ممکن است "حدس و گمان های آگاهانه" بنامید، بر اساس چگونگی "انتظار" از آن ها می سازد.
این مطلب روشن می سازد که بسیاری از خطاهایی که در بینایی اتفاق می افتد از جمله "لباس آبی و سیاه و سفید و یا سفید و طلایی" زمانی که (بسته به اینکه ما چگونه فکر می کنیم که نور در تصویر است) ممکن است یک ترکیب رنگ متفاوت را ببینیم.

با وجود پیشرفت های زیادی در تحقیق و تکنولوژی بالینی، بسیاری از سوالات در مورد مغز، بدون پاسخ باقی مانده است. به عنوان مثال، ما هنوز کاملا درک نمی کنیم که چگونه اطلاعات پیچیده در مغز پردازش می شود. هر روز نیاز داریم بدانیم که چه کسی هستیم؟ چه چیزی را درک می کنیم؟ و قادر به ارائه چه چیزهایی هستیم؟ بدون اینکه کمی فکر کنیم که این عضو شگفت انگیز می تواند ما را در محقق کردن همه ی کارها کمک کند. بنابراین، دفعه بعد که یک گل را انتخاب میکنید و آن را می بویید و یا وقتی برای یافتن سیب تازه، در بازار جستجو می کنید، یک لحظه متوجه خواهید شد که هر یک از کوچکترین اعمالتان واقعا چقدر عالی است.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.