فرمانروایی وحشتناک زنان

دیگر تبعیدیان انگلیسی، که در شهرهای دیگر اروپا می زیستند و دیدگاه محافظه کارانه تری داشتند، از رویه ناکس ناراضی بودند و ریچارد کوکس و چند نفر دیگر را فرستادند تا ناکس رویه خود را اصلاح نماید. آنان ناکس را نکوهش کرده و به او می گفتند که کلیسای او باید چهره یک کلیسای انگلیسی را داشته باشد.
چهارشنبه، 10 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرمانروایی وحشتناک زنان
اسکاتلندی پرجوش وخروش
 
چکیده:
دیگر تبعیدیان انگلیسی، که در شهرهای دیگر اروپا می زیستند و دیدگاه محافظه کارانه تری داشتند، از رویه ناکس ناراضی بودند و ریچارد کوکس و چند نفر دیگر را فرستادند تا ناکس رویه خود را اصلاح نماید. آنان ناکس را نکوهش کرده و به او می گفتند که کلیسای او باید چهره یک کلیسای انگلیسی را داشته باشد.
 
تعداد کلمات: 1005 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
فرمانروایی وحشتناک زنان
نویسنده: تونی لِین  
ترجمه: روبرت آسریان
 
جان ناکس در سال ۱۵۱۳ میلادی در هدینگتون، در نزدیکی ادینبورگ ۲، چشم به جهان گشود. وی در دانشگاه سنت آندروز " مشغول تحصیل شد و پس از اتمام تحصیلش، به عنوان کشیش دستگذاری شد. در حدود سن سی سالگی وی تحت تأثیر آراء پروتستانیسم قرار گرفت و پروتستان شد. وی خصوصا از واعظی به نام جرج ویسهارت  عمیق تأثیر گرفت که بدون هیچ ترس و واهمهای انجیل را موعظه میکرد که در نهایت نیز، بدون مجازات نماند و در سال ۱۵۴۶ در آتش سوزانده شد. پس از آن، ناکس به مدت سیزده سال به سرزمینهای متعددی سفر کرد. وی پس از اینکه در شورشی نافرجام در ادینبورگ شرکت کرد، اسیر شد و به عنوان برده در یک کشتی پارویی، نوزده ماه در اسارت ماند. وی در سال های پایان سلطنت ادوارد ششم در انگلستان بود و در مراحل نهایی آماده سازی کتاب دعای عمومی کانمر  در سال ۱۵۵۲ شرکت داشت.
 
هنگامی که ماری در سال ۱۵۵۳ ملکه شد، وی از انگلستان گریخت. برای مدت زمانی، وی شبان یک کلیسای انگلیسی زبان در فرانکفورت شد که اعضای آن انگلیسیهای تبعیدشده از وطن بودند، اما خدمت وی در این کلیسا باعث شد تا درگیر موضوعی بحث انگیز شود. ناکس و گروهی دیگر در چارچوب آنچه در کتاب دعای عمومی مطرح شده بود باقی نمانده و الگویی از پرستش را ارائه می کردند که کاملا بر اساس الگوی پرستشی کلیساهای اصلاح شده بود. اما دیگر تبعیدیان انگلیسی، که در شهرهای دیگر اروپا می زیستند و دیدگاه محافظه کارانه تری داشتند، از رویه ناکس ناراضی بودند و ریچارد کوکس و چند نفر دیگر را فرستادند تا ناکس رویه خود را اصلاح نماید. آنان ناکس را نکوهش کرده و به او می گفتند که کلیسای او باید چهره یک کلیسای انگلیسی را داشته باشد، اما ناکس پاسخ میداد که خداوند می خواهد کلیسای او چهره کلیسای «مسیح» را داشته باشد. این مناقشه و اختلاف نظر، نخستین نمونه مناقشات مطرح شده از سوی پاک دینان بود که در زمان الیزابت اول مطرح شد و در آن، گروهی خواهان حفظ قواعدکتاب دعای عمومی بودند، در حالی که گروهی دیگر، خواهان این بودند که همگام با دیگر کلیساهای اصلاح شده در اروپا، اصلاحات ریشه ای تری صورت بگیرد. کوکس با تأکید و توجه بیشتر بر دیدگاههای سیاسی و انقلابی ناکس، وی را از مقام شبانی کلیسای انگلیسی زبانان فرانکفورت خلع کرد و ناکس پس از آن به ژنو رفت. وی شرایطی را که کالون در شهر به وجود آورده بود، بسیار تحسین می کرد. او در ژنو اثر مشهور خود تحت عنوان نخستین آوای کرنا علیه فرمانروایی دهشتناک زنان را در سال ۱۵۵۸ به نگارش درآورد. این کتاب که به فرمانروایی زنان مستبد در اروپا حمله می کرد، عمدتأ علیه ماری تو دور، ملکه انگلستان، نوشته شده بود. در سال ۱۵۵۸، الیزابت به جای ماری بر تخت نشست و از آنجا که او نیز فرمانراویی زن بود، نظر مساعدی نسبت بدین کتاب نداشت.

  بیشتر بخوانید :   راست‌دینی هوشمندانه

در سال ۱۵۵۹ ناکس به اسکاتلند بازگشت و در فرایند اصلاح کلیسای اسکاتلند شرکت کرد. وی همراه با گروهی دیگر، دو اثر به نامهای کتاب قواعد عملی زندگی روحانی (۱۵۶۱) وکتاب احکام کلی (۱۵۶۴) را تدوین کرد. وی همچنین جزء گروه «شش جان» بود؛ یعنی گروه شش نفره اصلاحگران اسکاتلندی که اسم کوچک همه آنان جان بود. این گروه در آگوست ۱۵۶۰ در طی چهار روز، اعتراف نامه اسکاتلندی ها را تدوین کردند. این اعتراف نامه ایمان، از سوی مجلس اسکاتلند تصویب شد و تا سال ۱۶۴۷ که کلیسای اسکاتلند اعترافنامه وست مینستر را پذیرفت، اعتراف نامه رسمی این کلیسا بود.
 جان ناکس در سال ۱۵۱۳ میلادی در هدینگتون، در نزدیکی ادینبورگ ۲، چشم به جهان گشود. وی در دانشگاه سنت آندروز " مشغول تحصیل شد و پس از اتمام تحصیلش، به عنوان کشیش دستگذاری شد. در حدود سن سی سالگی وی تحت تأثیر آراء پروتستانیسم قرار گرفت و پروتستان شد. وی خصوصا از واعظی به نام جرج ویسهارت  عمیق تأثیر گرفت که بدون هیچ ترس و واهمهای انجیل را موعظه میکرد که در نهایت نیز، بدون مجازات نماند و در سال ۱۵۴۶ در آتش سوزانده شد. پس از آن، ناکس به مدت سیزده سال به سرزمینهای متعددی سفر کرد. وی پس از اینکه در شورشی نافرجام در ادینبورگ شرکت کرد، اسیر شد و به عنوان برده در یک کشتی پارویی، نوزده ماه در اسارت ماند. وی در سال های پایان سلطنت ادوارد ششم در انگلستان بود و در مراحل نهایی آماده سازی کتاب دعای عمومی کانمر  در سال ۱۵۵۲ شرکت داشت.
ناکس تا زمان فرار خود از اسکاتلند به انگلستان در سال ۱۵۶۸، پیوسته با ملکه اسکاتلند، ماری استوارت ، مخالفت می ورزید و علی رغم مقاومت های ماری، تأثیر بسیاری بر جنبش اصلاح دینی اسکاتلند بر جای گذاشت. مشهورترین اثر او، تاریخ اصلاح دینی در سرزمین اسکاتلند نام دارد که نسخه کامل آن تنها در سال ۱۶۴۴ منتشر گردید. ناکس در سال ۱۵۷۲ درگذشت.
 
حتی پس از تولد تازه، اگر بگوییم هیچ گناهی نداریم، خود را فریب می دهیم و حقیقت خدا در ما نیست. بنابراین، برای ما ضرورت تام دارد که به عیسی مسیح توکل نماییم و به عدالت و کفاره او متکی باشیم؛ زیرا او هدف و کمال شریعت است. و ما توسط وی آزاد شده ایم تا حتی اگر تمام اصول شریعت را نیز به جا نیاوریم، لعنت خدا بر ما نازل نشود. زیرا همانگونه که خدای پدر ما را در بدن فرزند خود عیسی مسیح می بیند، اطاعت ناقص ما را نیز همچون اطاعتی که گویی کامل است، می پذیرد و عدالت فرزند خود، اعمال ما را که با لکه های بسیاری ناپاک شده است، نادیده می گیرد. (اعتراف نامه اسکاتلندی‌ها -- اصل پانزدهم )
 
ما اعلام می داریم که نشانه ها، علائم، و ویژگی های مشخصی که عروس بیلکه مسیح توسط آنها از فاحشه وحشتناک، یعنی کلیسای دروغین متمایز می شود، قدمت، عناوین به ناحق ستانده شده، جانشینی، قرار داشتن در مکانی خاص و کثرت اشخاصی که یک خطا را تصدیق می کنند، نیست...؛ بنابراین، ما ایمان داریم و اعتراف میکنیم که نشانه ها و علائم و ویژگی های مشخص کلیسای حقیقی عبارتند از: اولا، موعظه حقیقی کلام خدا که در آن، بر اساس نوشته های انبیاء و رسولان، خدا خود را برای ما مکشوف میکند. ثانیا، انجام دادن صحیح آیین های مقرر شده از سوی مسیح عیسی که باید با کلام خدا و وعده او همراه باشند تا در قلوب ما مهر شده، تصدیق شوند و بالاخره اعمال درست مقررات کلیسایی، همانگونه که کلام خدا آنها را توصیف می کند، تا بدی و شرارت نابود شده، فضایل و محاسن تقویت شوند.
منبع:
تاریخ تفکر مسیحی، تونی لِین، ترجمه روبرت آسریان، چاپ پنجم، فروزان روز، طهران (1396)

  بیشتر بخوانید :
  پدر الهیات لاتین
  تفتیش عقاید در مسیحیت
  رنج و عمل نجات بخشی در مسیحیت

 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.