غذای بد؟ سنسورهای جدید با درخشندگی خود کیفیت غذا را نشان می‌دهند

برای پیشگیری از بیماری شما و وجود باکتری‌های بیماری‌زا، دانشمندان روکش‌های پلاستیکی را ساخته‌اند که از آن برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود و می‌تواند در صورت حضور میکروب‌ها بدرخشد.
دوشنبه، 12 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
غذای بد؟ سنسورهای جدید با درخشندگی خود کیفیت غذا را نشان می‌دهند
بررسی مواد غذایی با این سنسورها می‌تواند مردم را از آسیب و مبتلا شدن به بیماری‌های بالقوه نجات می‌دهد.
 

مرغ نپخته

آیا این مرغ برای خوردن ایمن است؟ سنسورهای جدیدی که برای بسته بندی مواد غذایی ساخته شده‌اند ممکن است به زودی در غذاها شما را از وجود مواد غذایی خطرناک آگاه کنند.
سنسورهای بسته بندی ممکن است روزی به شما دربارۀ غذاهای مضر به موقع هشدار دهند تا از خوردن آن جلوگیری کنید. این روکش‌های پلاستیکی می‌توانند باکتری‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است مصرف کننده را مسموم کند.
کارلوس فیلپیپ یک مهندس شیمی در دانشگاه مکمستر در همیلتون کانادا است. او و تیم وی سنسورهای جدیدی را توسعه دادند. محققان برای ساخت آنها، یک لایه انعطاف پذیر از مولکول‌هایی که در حضور E. coli درخشش دارند، را توسعه دادند. این باکتری‌ها معمولا بی ضرر هستند. اما گونه‌های خاصی از این باکتری می‌تواند به طور جدی سبب بیماری مردم شود. یک منبع پیشرو برای در معرض این باکتری‌ها قرار دادن ما چیست؟ غذا!.
این سنسور جدید در اطراف مولکول‌هایی که سلول‌های E. coli تولید می‌کنند، درخشش ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم نیست در صورت وجود، به طور مستقیم میکروب را تشخیص داد.
این سنسورها از فلورسانس شناخته شده‌اند. آنها در یک طول موج انرژی می‌گیرند و آن را به شکل تابش در طول موج دیگری منتشر می‌کنند. شما نمی‌توانید این انعکاس و درخشش را در نور طبیعی مشاهده کنید بلکه شما باید یک لامپ فرابنفش یا یک اسکنر فلورسانس را برای تشخیص آن استفاده کنید.

سنسورهای جدید در اندازه یک تمبر پستی هستند. محققان این پوشش‌های پلاستیکی را بر روی گوشت و آب سیب که میزبان E.coli هستند، آزمایش کردند. سنسورها در حالت عادی درخشان به نظر نمی‌رسیدند. اما زمانی که حسگرها با نمونه‌های غذایی مشکوک در تماس بودند، درخشش داشتند. تیم فیلپیپ سنسورهای جدید خود را در 6 آوریل در همایش نانو ACS معرفی کرد.سنسورها در حالت عادی درخشان به نظر نمی‌رسیدند. اما زمانی که حسگرها با نمونه‌های غذایی مشکوک در تماس بودند، درخشش داشتند.
دانشمندان ابزارهای دیگری را برای تشخیص فلورسانس که می‌توانند به یک گوشی هوشمند متصل شوند، توسعه داده‌اند. این دستگاه‌ها تنها اندازه یک جعبه بودند. فیلپیپ می‌گوید مردم می‌توانند از آنها برای بررسی مواد غذایی بسته بندی شده در خانه قبل از باز شدن محصولات بسته بندی شده، استفاده کنند. اگر سنسور مواد غذایی درخشان بود، فرد متوجه می‌شود که آن ماده غذایی نا امن است. فروشگاه‌های مواد غذایی همچنین می‌توانند اسکنر را ارائه دهند تا مشتریان بتوانند مواد غذایی را قبل از خرید آنها بررسی کنند.

توحید دیادر می‌گوید: گروه McMaster، قصد دارد بسته بندی‌هایی را که در حضور سایر باکتری‌های خطرناک می‌درخشد، را بسازند. او مهندس مکانیک تیم است. یکی از این باکتری‌ها ممکن است سالمونلا باشد که می‌تواند باعث تب، گرفتگی عضلات یا اسهال شود.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های غذایی مانند سالمونلا و E. coli در سراسر جهان سبب مرگ حدود 420،000 نفر در سراسر جهان شده‌اند. اما بسته بندی مواد غذایی با سنسورهای ساخته شده برای تشخیص میکروب‌ها ممکن است به مردم خراب بودن غذاها را هشدار دهد تا بتوانند از مصرف آنها خودداری کنند.
 
کلمات مورد استفاده در متن
باکتری‌ها
: ارگانیسم‌های تک سلولی. این موجودات تقریبا در همه جا بر روی زمین وجود دارند، از دریا گرفته تا داخل بدن موجودات زنده دیگر (مانند گیاهان و حیوانات) ساکن هستند.
سلول: کوچکترین واحد ساختاری و عملکردی یک ارگانیسم است. به طور معمول برای دیدن با چشم غیر مسلح خیلی کوچک است و شامل یک محیط مایع است که توسط غشا یا دیواره احاطه شده است. بسته به اندازه آنها، حیوانات از هزار تا تریلیون‌ها سلول ساخته می‌شوند. اکثر موجودات، مانند مخمرها، باکتری‌ها و برخی از جلبک‌ها، تنها از یک سلول تشکیل شده‌اند.
شیمیایی: ماده‌ای است که از دو یا چند اتم تشکیل شده است که در نسبت ثابت و ساختار یکپارچه دسته بندی می‌شوند. به عنوان مثال، آب یک ماده شیمیایی است که دو اتم هیدروژن را به یک اتم اکسیژن پیوند می‌دهد. فرمول شیمیایی آن H2O است. شیمیایی همچنین می‌تواند یک ویژگی برای توصیف خواص مواد است که در نتیجه واکنش‌های مختلف بین ترکیبات مختلف ایجاد می‌شود.
مهندس شیمی: مهندس شیمی محققی است که از شیمی برای حل مشکلات مربوط به تولید مواد غذایی، سوخت، داروها و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌کند.
اسهال: بیماری که می‌تواند نشانه بسیاری از انواع عفونت‌های میکروبی باشد که بر روی روده تاثیر می‌گذارد.
E. Coli (کوتاه شده Escherichia coli): یک باکتری معمولی است که محققان اغلب از آن برای برای مطالعه ژنتیکی استفاده می‌کنند. برخی از گونه‌های طبیعی این میکروب باعث بیماری می‌شوند، اما بسیاری از آنها نمی‌شوند.
مهندسی مکانیک: زمینه پژوهشی که در آن افراد از فیزیک برای مطالعه حرکت و خواص مواد برای طراحی، ساخت و یا آزمایش دستگاه استفاده می‌کنند.
میکروب: کوتاه شده برای واژه میکروارگانیسم. یک چیز زنده است که برای دیدن با چشم غیرمسلح خیلی کوچک است، باکتری‌ها، برخی از قارچ‌ها و بسیاری از ارگانیسم‌های دیگر مانند آمیب‌ها میکروب هستند که از بیشتر از یک سلول واحد تشکیل شده‌اند.
مولکول: یک گروه از اتم‌های بی بار یا خنثی از نظر الکتریسیته است که کوچکترین مقدار ممکن یک ترکیب شیمیایی را نشان می‌دهد. مولکول‌ها می‌توانند از تعداد اتم‌های مختلفی ساخته شوند.
اکسیژن: در هوا از دو اتم اکسیژن تشکیل شده است (O2)، اما آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن (H2O) ساخته شده است.
سالمونلا: نوعی باکتری است که می‌تواند باعث بیماری در افراد و حیوانات شود.
گوشی هوشمند: تلفن همراه که می‌تواند بسیاری از توابع، از جمله جستجوی اطلاعات در اینترنت را انجام دهد.
گونه: گروهی از موجودات مشابه است که قادر به تولید فرزندانی هستند که می‌توانند زنده بمانند و تکثیر شوند.
سویه (در زیست شناسی): دسته‌ای که متعلق به یک گونه است و ویژگی‌های کوچک اما منحصر به فرد را به اشتراک می‌گذارد. برای مثال، متخصصان زیست شناسی برخی از گونه‌های موش را تولید می‌کنند که ممکن است حساسیت خاصی به بیماری داشته باشند. برخی از باکتری‌ها و یا ویروس‌ها ممکن است یک یا چند جهش انجام دهند که آنها را به سویه‌ای تبدیل می‌کند که ایمنی بیشتری به اثر متداول کشنده یک یا چند دارو دارند.

 
برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.