چگونه با پس ­انداز کردن به خواسته­ های­مان برسیم؟

پس انداز نوعی آینده نگری است و فواید بسیار زیادی به همراه دارد. بهتر است نوجوان هم با فوت و فن پس انداز کردن آشنا شوند تا بتوانند هزینه های خود را مدیریت کنند. مطهره ساغری ­دوز در مقاله زیر به این مطلب پرداخته است.
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
چگونه با پس ­انداز کردن به خواسته­ های­مان برسیم؟
دوستان عزیز! همان­طور که به خاطر دارید، در قسمت قبل درباره ­ی چهار مرحله از مراحل پس ­انداز کردن که شامل: 1. مشخص کردن دقیق هدف، 2. مکتوب کردن هدف، 3. مشخص کردن مبلغ پول توجیبی، 4. تعیین کردن مکانی برای نگه­داری پس ­انداز بود، بحث کردیم.

در این قسمت به آموزش مراحل باقی­مانده پس­ انداز کردن می ­پردازیم و با جواب دادن به سؤالات احتمالی شما، پرونده ­ی پس ­انداز را می ­بندیم. یادتان نرود که با پس­ انداز کردن می ­توانید رویاهای­تان را به واقعیت تبدیل کنید؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

5. زمان ­بندی برای رسیدن به هدف

گام بعدی، تعیین زمان مشخص برای رسیدن به هدف­تان است. برای این­که بخواهید تصمیم منطقی بگیرید باید این مدت زمان را بر­اساس فاکتور پول توجیبی که از پدر و مادرتان دریافت می­ کنید، تعیین کنید؛ به عنوان مثال، اگر روزانه مبلغ پنج هزار تومان پول توجیبی می­ گیرد، پس ­انداز کردن 300000 تومان در عرض یک ­ماه کاملاً بلند پروازانه است و دست­ یافتنی نیست. باید زمانی را مشخص کنید که امکان فراهم آوردن این مبلغ را داشته باشید. در ادامه با سه فرمول ساده، نحوه ­ی تخمین زدن زمان منطقی برای پس ­انداز کردن را به شما نشان داده­ ام.
 
 مثال: شما روزانه 5000 تومان پول توجیبی می­ گیرید و هزینه­ های ضروری روزانه­ ی­تان مثل: هزینه­ ی رفت و برگشت مدرسه 2000 تومان است و آرزوی شما خرید یک تبلت به قیمت 450000 تومان  است.
 مبلغ قابل پس ­انداز روزانه = هزینه­ های ضروری روزانه - پول توجیبی روزانه
    3000 =2000-5000
 مبلغی که می­ توانید در عرض یک­ ماه جمع کنید = مبلغ قابل پس ­انداز روزانه x30
 
90000 = 3000 x 30
 
 مبلغ مورد نیاز برای رسیدن به خواسته ­تان تقسیم بر مبلغی که در طول یک ماه جمع می­ شود= تعداد ماه
 
 تعداد ماه  = 5 ماه
 
 پس اگر خدا بخواهد شما تا پنج ماه دیگر صاحب تبلتی می ­شوید که صبح تا شب ذهن­تان را درگیر کرده بود.
 
حالا متوجه شدید که مثلاً برای جمع کردن 450000 تومان باید پنج ماه انتظار بکشید و هرماه هم مبلغ 90000 تومان جمع کنید؛ پس در دفترچه­ ی مخصوص پس انداز، یک جدول بکشید و حساب تمامی پول­ های پس­ انداز­تان را در جدول یادداشت کنید.
 

6. ثبت کردن مخارج روزانه

در دفترچه­ ی مخصوص پس ­اندازتان تمام خرج و مخارج روزانه را ثبت کنید. زمانی که در حال یادداشت کردن خرج و مخارج­تان هستید، هم­زمان به این هم فکر کنید که آیا راهی هست که بشود همین هزینه­ ای را که الان در حال نوشتن آن هستید، فردا در دفترچه یادداشت نکنید؛ به عنوان مثال، شما روزانه 1000تومان بابت هزینه­ ی رفت و برگشت با اتوبوس می ­پردازید، ببینید شرایط این را دارید که به جای استفاده از اتوبوس یا ماشین، پیاده بروید یا دوچرخه ­سواری کنید. از فردای آن روزی که دوچرخه­ سواری یا پیاده­ روی را جایگزین استفاده از اتوبوس می­ کنید، دیگر لازم نیست همین هزار تومان را یادداشت کنید و تازه این تصمیم شما می­ تواند مزایای دیگری برای شما داشته باشد. پیاده­ روی و دوچرخه­ سواری باعث افزایش سلامتی شما هم خواهد شد؛ پس پیدا کردن راهی برای کاهش هزینه ­ها فراموش نشود.
 

7. هر چی که آرزوش را دارید بخرید: به همین سادگی!

 

چگونه هم پس ­انداز کنم، هم خسیس نباشم؟

اگر دوست دارید پول­ های­تان را پس ­انداز کنید، در­عین ­حال بخشنده باشید و در موقعیت ­های مختلف، مثل جشن تولد به کسانی که دوست­شان دارید هدیه بدهید، می توانید از هدایای دست­ ساز استفاده کنید و بدانید که هیچ­ چیز باارزش ­تر از هدیه ­ای نیست که شما خودتان آن را با دست­ های­تان درست می­ کنید. شما با هدیه دادن کارهای دستی­ تان هم در هزینه­ ها صرفه­ جویی می­ کنید و هم هدیه­ ای با­ارزش معنوی به دوست­تان داده ­اید که در هیچ­ جا و هیچ مغازه ­ای پیدا نمی ­شود.
 

چگونه هم پس ­انداز کنم، هم تفریح؟

تفریحات رایگان، بی­شمار است و شما تا آن­جا که می­ توانید باید به سمت تفریحات کم ­هزینه یا رایگان بروید؛ مثلا اگر شما ورزشکار هستید و تا حالا رفتن به استخر جزو برنامه­ ی همیشگی­ تان بوده، برای یک­ مدت ورزش­ های بدون هزینه مثل دوچرخه ­سواری یا فوتبال و والیبال بازی را با بچه­ های محل جای­گزین ورزش شنا کنید یا اگر عادت کردید هفته ­ای یک­بار از کلوپ سرکوچه ­ی­تان فیلم بخرید، بهتر است تا جمع شدن مبلغ پولی که لازم دارید، از دوست­ ها و آشنایان­تان فیلم قرض بگیرید.
 

 چگونه با دیدن مغازه­ ها وسوسه نشوم؟

جواب این سؤال بسیار راحت است. تا آن­جا که می ­توانید از همراه داشتن کیف پول خودداری کنید! زمانی که کیف پول شما همراه­تان نباشد، ویترین­ های رنگارنگ و جذّاب مغازه ­ها هیچ تأثیری در وسوسه کردن شما برای خرید کردن ندارند. زمانی هم که به قصد خرید از خانه خارج می ­شوید، تنها به اندازه قیمت همان چیزی که می­ خواهید بخرید، پول همراه­تان داشته باشید، نه بیش­تر.
 
اگر تمام تلاش ­تان را برای پس ­انداز کردن انجام دادید، اما بنا به دلایل مختلف به آن مقدار پولی که تعیین کرده بودید، نرسیدید، اصلاً جای نگرانی نیست؛ چون پس انداز کردن تنها راه برای رسیدن به خواسته ­های­مان نیست، راه­ های دیگری هم وجود دارند که هنوز شما آن­ها را امتحان نکرده ­اید. یکی از بهترین راه­ ها، روی آوردن به مشاغل پاره ­وقت است؛ اما این­که این مشاغل چه شرایطی دارند و چطور می­ شود بین درس و کار، تعادل برقرار کنیم، سؤالاتی هستند که در یک نوبت دیگر به­ طور مفصّل در مورد آن­ها صحبت خواهیم کرد.

 
نویسنده: مطهره ساغری ­دوز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.