فواید و مضار بازدیدکنندگان از مکان‌های طبیعی در مورد تنوع زیستی

داده های رسانه های اجتماعی، الگوهای جهانی نرخ های بازدید، جذابیت و فشار به بیش از 12000 ناحیه مهم پرندگان و تنوع زیستی (IBA ها) را آشکار می کند.
يکشنبه، 12 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
فواید و مضار بازدیدکنندگان از مکان‌های طبیعی در مورد تنوع زیستی
مرغ منشی (Sagittarius serpentarius)، آفریقا (تصویر آرشیوی). بر طبق لیست قرمز IUCN این گونه با دخالت و مزاحمت انسان تهدید می شود.
اعتبار: © sichkarenko_com / Adobe Stock
 

گزارش کامل

درک این که چگونه مردم از مکان های مهم طبیعت زنده استفاده و آنها را تجربه می کنند، برای مدیریت مؤثر و نظارت بر فعالیت های انسانی و حفظ تنوع زیستی ضروری است.
 
در یک مقاله جدید منتشر شده در مجله Science of the Total Environment، یک تیم از محققان، الگوهای جهانگردی، جذابیت و فشار را به بیش از 12000 منطقه مهم پرندگان و تنوع زیستی (IBA) که اهمیت بین المللی برای حفاظت از طبیعت دارند، با استفاده از داده های ژئوموقعیتی استخراج شده از رسانه های اجتماعی (توییتر و فلیکر)، بررسی کردند.
 
این مطالعه نشان داد که نواحی مهم پرندگان و تنوع زیستی در اروپا و آسیا و در بیوم های معتدل دارای بیشترین تراکم کاربران اجتماعی هستند. نتایج همچنین نشان داد که مکان هایی که برای گونه های تجمعی اهمیت دارند که همچنین دسترسی بیشتری به آنجاها وجود دارد، و دارای جمعیت چگالتری هستند و تسهیلات توریستی بیشتری را فراهم می کنند، بازدید بیشتری را نسبت به مکان های غنی تر از لحاظ گونه های پرنده جذب می کنند.
 
دکتر آنا هاسمن از دانشگاه هلسینکی، دانشمند حفاظت از محیط زیست، که مطالعه را هدایت می کند، می گوید: "منابع موجود در حفاظت از تنوع زیستی به طرز ناخوشایندی ناکافی هستند و منابع داده های جدید از رسانه های اجتماعی، اطلاعاتی باز و در دسترس در مورد ارتباطات بین انسان و طبیعت را در مقیاس های بی سابقه‌ی فضایی - زمانی فراهم می کنند." گروه ما در حال بررسی و ارزیابی داده های بازیابی شده از رسانه های اجتماعی برای درک ترجیحات مردم برای تجربه طبیعت در پارک های ملی در مقیاس محلی، ملی و قاره ای بوده است. وی ادامه می دهد: "گروه ما در حال بررسی و ارزیابی داده های بازیابی شده از رسانه های اجتماعی برای درک ترجیحات مردم برای تجربه طبیعت در پارک های ملی در مقیاس محلی، ملی و قاره ای بوده است."
 
گردشگری یکی از سریعترین صنایع رو به رشد در سراسر جهان است و مناطق حفاظت شده تبدیل به مقصد محبوب برای افرادی می شود که به دنبال تجارب مبتنی بر طبیعت هستند. دکتر استوارت بوچارت، دانشمند ارشد در BirdLife International، که در تألیف مطالعه همکاری کرد، می گوید: "مناطق مهم پرندگان و تنوع زیستی، برخی از مهمترین مکان های طبیعت را در سرتاسر سیاره نشان می دهند. نتایج ما اکنون به ما امکان می دهد تا دقیقا مشخص کنیم کدام یک از این مکان ها به طور بالقوه با بزرگترین تهدیدها یا بزرگترین فرصت های ناشی از تعداد زیاد بازدیدکنندگان مواجه هستند. "
 
پروفسور تولی تویوُنن، یکی دیگر از همکاران در تألیف مقاله و رهبر آزمایشگاه جغرافیای دیجیتال در دانشگاه هلسینکی می گوید: "محتوای رسانه های اجتماعی و ابرداده ها حاوی اطلاعاتی مفید برای درک تعاملات انسان و طبیعت در فضا و زمان است." او همچنین می افزاید: "از داده های رسانه های اجتماعی همچنین می توان برای معتبر سازی بیشتر و غنی سازی داده های جمع آوری شده توسط سازمان های حفاظت از محیط زیست استفاده کرد." این تحقیق نشان داد که 17 درصد از کل مناطق مهم پرندگان و تنوع زیستی (IBA) که توسط کارشناسان ارزیابی شد که در معرض بیشترین اختلال توسط انسان هستند، همچنین تراکم بالاتری از کاربران رسانه های اجتماعی را نیز داشته است.
 
بنابراین، این مکان ها باید برای اقدامات مدیریتی با هدف کاهش فشار در آنها، اولویت بیشتری داشته باشند. دکتر توماس بروکس، دانشمند ارشد IUCN، که همچنین در تألیف مقاله همکاری کرد، می گوید: "به هر حال، داده ها در مورد تهدیدات برای بسیاری از مناطق مهم پرندگان و تنوع زیستی که بسیار از آنها بازدید می شود، حتی در آمریکای شمالی و اروپا، هنوز وجود ندارد."
 
پروفسورِ معاون، انریکو دی مینین، مؤلف همکار ارشد، که آزمایشگاه میان رشته ای علوم حفاظتی هلسینکی در دانشگاه هلسینکی را رهبری می کند می گوید: "با افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان، تجزیه و تحلیل محتوای اتوماتیک منابع دیجیتال داده به ما کمک می کند تا تهدیدات در حال حاضر و یا در حال ظهور مربوط به انسان در مکان هایی که تهدیدات در حال حاضر ناشناخته یا برای ارزیابی دشوار است، را درک کنیم." وی نتیجه می گیرد: "ما در حال حاضر در حال اعمال و توسعه یادگیری ماشینی و روش های پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات فراوان آنلاین، برای درک تعاملات انسان و طبیعت و اطلاع رسانی به علوم و عملیات حفاظتی هستیم."
 

استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق تجارت غیر قانونی حیات وحش در رسانه های اجتماعی

تجارت غیرقانونی حیات وحش یکی از بزرگترین تهدیدات برای حفاظت از تنوع زیستی است و در حال حاضر در رسانه های اجتماعی در حال گسترش است. با توجه به سهولت دسترسی و محبوبیت رسانه های اجتماعی، این یک روند نگران کننده است. نظارت موثر بر تجارت غیر قانونی حیات وحش در رسانه های اجتماعی برای حفظ تنوع زیستی بسیار مهم است.
     
دانشمندان دانشگاه هلسینکی، آزمایشگاه جغرافیای دیجیتال، در مقاله جدیدی که در مجله Biology of Conservation منتشر شده است، استدلال می کنند که از روش های هوش مصنوعی برای کمک به نظارت بر تجارت غیر قانونی حیات وحش در رسانه های اجتماعی می توان استفاده کرد.
 

ابزارهایی برای حفظ تنوع زیستی

دکتر انریکو دی مینین، دانشمند حفاظت از محیط زیست از دانشگاه هلسینکی، که یک گروه تحقیقاتی بین رشته ای را رهبری می کند که در آن روش های هوش مصنوعی، برای جستجوی زنجیره عرضه تجارت غیر قانونی حیات وحش در یک روش نوآورانه و جدید، مورد توجه قرار می گیرد، بر اهمیت این روش های جدید برای شناسایی اطلاعات مربوط به تجارت غیرقانونی حیات وحش از طریق سیستم عامل های رسانه های اجتماعی تأکید کرد.
 
دکتر مینین می گوید: "در حال حاضر، کمبود ابزار برای نظارت موثر بر اطلاعات با حجم بالای رسانه های اجتماعی، قابلیت سازمان های اجرای قانون برای جلوگیری از تجارت غیر قانونی حیات وحش را محدود می کند."
 
او می گوید: "پردازش چنین داده هایی به صورت دستی ناکارآمد و وقت گیر است، اما روش های هوش مصنوعی مانند الگوریتم های یادگیری ماشین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا به طور خودکار اطلاعات مربوطه را شناسایی کند. علی رغم توان بالقوه آنها، رویکردهای هوش مصنوعی هنوز در مورد بحران تنوع زیستی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند."
 
منبع: دانشگاه هلسینکی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.