معاد باوری
هدف نهایی زندگی
با توجه به جایگاهی که معاد در دین اسلام دارد، این گونه می توان نتیجه گیری کرد که مکتب تربیتی اسلام در صدد است که مخاطبانی آخرت نگر و آخرت گرا تربیت کند.
سهشنبه، 14 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر این دو نوع نگاه منحصر نیست در رفتارهایی که مربوط به خود انسان در زندگی شخصی اش می شود، بلکه در زندگی اجتماعی او و رفتارهایش با دیگران نیز تأثیر بسزایی دارد. باید گفت که اعتقاد به حیات اخروی و پاداش و کیفر ابدی، نقش مهمی را در رعایت حقوق دیگران و احسان به نیازمندان، ایفا می کند. به عقیده علامه مصباح یزدی، در جامعه ای که چنین اعتقادی زنده باشد، برای اجرای قانون و عدالت و جلوگیری از ظلم به دیگران، کمتر نیاز به فشار و استفاده از قوه قهریه است. تأثیر دو نوع نگاه مزبور، حتی در مراتب پایین عبودیت نیز که تعدادشان کم هم نیست، به شدت ملموس است؛ یعنی، افرادی که به معاد و زندگی پس از این جهان اعتقاد دارند، به عبادات و رعایت حدود الهی مقیدترند تا کسانی که به این مسئله اعتقادی ندارند.با دقت در آیات قرآنی، روشن می شود که بخش عمدهای از سخنان پیامبران و بحثها و جدال های ایشان با امتهای خویش، درباره معاد بوده است و حتی می توان گفت تلاش آنها برای اثبات این اصل، بیش از تلاشی بوده است که برای اثبات توحید کرده اند؛ زیرا اکثر مردم، برای پذیرفتن این اصل، سرسختی بیشتری از خود نشان می داده اند؛ چه بسا افرادی که به خداوند متعال اعتقاد دارند، ولی به قیامت معتقد نیستند. اساس آفرینش انسان در این دنیا، برای دستیابی او به زندگی ابدی بوده است؛ از این رو، باید تمام تلاش های تربیتی، در جهت پذیرش آن جهان و آماده سازی بشر برای زندگی اخروی باشد. به فرموده علامه مصباح یزدی، اعتقاد به توحید، به تنهایی و بدون اعتقاد به معاد، نمی تواند در جهت مطلوب بخشیدن به زندگی تأثیر کاملی داشته باشد، بلکه آن چیزی که موجب اصلاح رفتار می شود، اعتقاد به معاد است. اگر فرد به معاد معتقد باشد و باور کند که مسئله، فقط رضایت و نارضایتی خداوند نیست، بلکه در ورای زندگی این جهانی، یک زندگی ابدی وجود دارد که در آن، باید پاسخگوی اعمال این جهانی اش باشد، دیگر به دلخواه خود عمل نمی کند.
با توجه به جایگاهی که معاد در دین اسلام دارد، این گونه می توان نتیجه گیری کرد که مکتب تربیتی اسلام در صدد است که مخاطبانی آخرت نگر و آخرت گرا تربیت کند. وقتی به سیره عملی و روایات معصومان به مراجعه می کنیم، می بینیم که آن انوار الهی نه تنها همواره به اصحاب و فرزندان و دوستان خود، مسئله معاد و آخرت را یادآور می شدند، بلکه خود، در مناجات هایشان با رب العالمین، همواره از او می خواستند که آخرتشان را اصلاح کند و از عذاب اخروی به خدا پناه می بردند؛ چنان که امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: ( اللهم أصلح لی دینی فإنه عصمة أمری و أصلح لی آخرتی فإنها دار مقری...) «بارخدایا، دینم را اصلاح کن که نگهدار شأن من است و آخرتم را برایم اصلاح کن که خانه پایدار من است».(1) همچنین امام على (علیه السلام) به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) می فرماید: (واعلم یا بنی أنک إنما خلقت للآخرة لا للدنیا)(2) «پسرم، توجه داشته باش که تو برای آخرت خلق شدی، نه برای دنیا». در جای دیگر، در همین نامه به فرزندش می فرماید: «بسیار به یاد مرگ و پیش آمدهای بعد از آن باش؛ چراکه اعتقاد به مرگ و زندگی ابدی، نقش زیادی در رفتار انسان دارد».
به استشهاد این سخنان نورانی، اساس آفرینش انسان در این دنیا، برای دستیابی او به زندگی ابدی بوده است؛ از این رو، باید تمام تلاش های تربیتی، در جهت پذیرش آن جهان و آماده سازی بشر برای زندگی اخروی باشد. دنیاگرایی و هدف انگاشتن دنیا در تمام تلاش ها، در واقع خروج از راهی است که خداوند برای انسان ترسیم کرده است.
بر مبنای اصل تربیتی مزبور، باید گفت که برنامه درسی تربیت اخلاقی مطلوب آن است که در ضمن یا پایان اجرای آن، این اعتقاد در دانش آموزان به وجود آید که خداوند و نزدیکی به او نهایی ترین کمال انسان است و در آن تبیین شود که کدام یک از رفتارهای اختیاری، به این کمال منتهی می شود؛ همچنین، برنامه ای است که با اجرای آن، این باور در کودکان به وجود آید که کمال حقیقی انسان، کمالات معنوی در جهان دیگر است؛ همین طور، پذیرش دوبعدی بودن انسان و محوریت روح در او و اساس اصل اعتقاد به معاد و جهان دیگر، از جمله مسائلی است که برنامه درسی تربیت اخلاقی، با بهره گیری از معارف دینی، باید برای دانش آموزان تبیین کند. البته روش و منطق وارد کردن این اصول در برنامه تربیتی، خود نیازمند پژوهش های دیگری است.
پینوشت:
1. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای روز سه شنبه.
۲. نهج البلاغه، همان، ص ۷۰۷.
منبع: برنامه درسی وتربیت اخلاقی، حمیدرضا کاظمی، چاپ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(قدس سره)، قم 1393
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نقش معادباوری در زندگی اجتماعی
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
ابتذال فرهنگی در قبرستان مردگان
دوشنبه، 18 شهريور 1398
اتحاد عشق و عاشق و معشوق....
سهشنبه، 14 اسفند 1397
تازه های مقالات
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
آداب و رسوم جالب شب یلدا در مشهد
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
داستان امالبنین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
۳ دقیقه نکات مهم دیدار زنان و دختران با رهبر انقلاب
سوریه و جای خالی قوات دفاع الوطنی
آهوان سهرین در ضیافت زمستانه
ورود تانکهای اسرائیلی به روستای صیدا در جنوب سوریه
لحظه ترور ژنرال ارشد روس در مسکو
دارندگان سهام عدالت چقدر سود دریافت خواهند کرد؟
شعارهای عربی سردار؛ آزمون لیدر هواداران شباب الاهلی شد!
هدیه غافلگیر کننده رهبر انقلاب به مجری تلویزیون
استقبال متفاوت از علیرضا یوسفی؛ قهرمان خودش پشت فرمان کامیون نشست
وینیسیوس، بهترین بازیکن سال ۲۰۲۴
شوخی رهبر انقلاب با یکی از خانم راجع به مسئله فرزندآوری
یادتان نرود این ایران بود که داعش را در سوریه متوقف کرد!
افسران اطلاعاتی ایران در حال کار بر روی افکار اسرائیلیها هستند!
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403