سازماندهی نظم اجتماعی
نظریه نوسازی، نمونه بارز تعهد به تاسیس دولت مدرن وستفالیایی، قدرت این تعهدات لائیک را با ذکر نمونه نشان میدهد. ویژگی عمده نوسازی، این فرضیه است که مدیریت حوزه عمومی، شاخه ای از علم است که اساسا جهانی و فراگیر است و دین که با تصور جهانی فرانسیس بیکن از علم مخالف است، تهدید آشکار یا بالقوه ای برای هرگونه واحد سیاسی قلمداد می شود.
جمعه، 7 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهبرد و رویه های مدیریت دین و سیاست که تحت عنوان "لائیسیسم" به آنها اشاره شد، به تدریج و همراه با ایده های رقیب، از درون این نظم سیاسی و اخلاقی وستفالیایی که متاثر از مسیحیت بود، ظاهر شدند. گرچه لائیسیسم، خود را به عنوان گفتمانی با قابلیت جهانی شدن برآمده از معاهدات وستفالیا به عنوان راه حلی برای جنگ های مذهبی معرفی می کند، توصیف کانلی از آن به عنوان "شیوه خاص زندگی معنوی... که از درون مسیحیت بیرون آمده است" به لائیسیسم بسیار نزدیک تر است. یوشوا میشل این استدلال را یک گام به جلوتر می برد، زمانی که می گوید حتی "ایده حاکمیت، به مفهوم خودمختاری رضایتبخش، از خود مسیحیت ناشی شده است... مهم ترین پیامد این تلاش ها برای حذف دین از سیاست یا برخورد با آن به عنوان موضوعی خصوصی برای روابط بین الملل این است که آنها "نه تنها تقاضای تقسیم اخلاق (سیاسی مستقل) بلکه همچنین شالوده آن را می کنند. در این نمونه، اخلاق مستقل از دین مورد نظر است.و توجه کردن به ریشه های رضایت در غرب، ما را نسبت به این واقعیت آگاه می سازد که حاکمیت در واقع تحولی منطقه ای و نه لزوما جهانی است. از دیدگاه روابط بین الملل این موضوع کاملا آشکار است که تاثیر مسیحیت بر توافقات "سکولاریستی" اولیه در وستفالیا باعث شد گنجاندن نظم بین المللی مدرن در چارچوب واقع گرایی و لیبرالیسم که معتقدند مذهب خصوصی شده است امری مشکل تلقی شود. سنت های سکولاریسم مورد بحث در این بخش به ایجاد اشکال خاصی از حاکمیت کمک می کنند که ظاهرا بواسطه تعیین محدودیت برای سیاست تمرکزگرایی دولت که "دین" را کنار گذاشته است، از قابلیت جهانی برخوردارند.
نظریه نوسازی، نمونه بارز تعهد به تاسیس دولت مدرن وستفالیایی، قدرت این تعهدات لائیک را با ذکر نمونه نشان میدهد. ویژگی عمده نوسازی، این فرضیه است که مدیریت حوزه عمومی، شاخه ای از علم است که اساسا جهانی و فراگیر است و دین که با تصور جهانی فرانسیس بیکن از علم مخالف است، تهدید آشکار یا بالقوه ای برای هرگونه واحد سیاسی قلمداد می شود. همان گونه که فالک استدلال می کند کنار گذاشتن دین از حوزه های قدرت و اقتدار " با این هدف بود که کارآیی حکومت مداری را میسر سازد و با توجه به سابقه جنگ ویران کننده فرقه ای، پایه ای را برای سیاست واحد دولت در مواجهه با کثرت گرایی مذهبی فراهم کند. به طور آشکار، در جهان پس از وستفالیا، هویت مذهبی برای مدیریت عقلانی زندگی سیاسی بی اهمیت تلقی شد. در واقع، نظریه نوسازی در تلقی دین به عنوان مانعی برای مدیریت علمی حوزه های عمومی داخلی و بین المللی، فرضیه های لائیسیسم را منعکس می کند. بنیانگذاران دولت مدرن لازم بود دین را به حوزه خصوصی محدود کنند تا به درستی حوزه عمومی و خصوصی، مذهبی و سکولار را تعیین کنند. چنین تلقی می شود که این رویکرد، جهانی است یا حداقل قابلیت جهانی شدن را دارد. همان طور که تی. ان. مادن در یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین مقالات درباره این موضوع می نویسد "ایده سکولاریسم هدیه مسیحیت است که به بخش اصلی رهیافت های نظریه اجتماعی غربی درباره نوسازی تبدیل شده است و از آنجا که تصور می شود چنین رهیافت هایی کاربرد جهانی دارند، عواملی که به لحاظ تاریخی برای ایجاد زندگی مدرن در اروپای قرن شانزدهم و سه قرن بعدی آن با یکدیگر همگرا شده اند، در مناطق دیگر نیز باید به عنوان ملزومات نوسازی مطرح شوند.
فرضیههای لائیسیسم به آرامی در پوشش رویکردهای ساختارگرایانه و مادی گرایانه روابط بین الملل که دین را در مقایسه با منافع مادی، امری ثانوی تلقی می کنند، قرار می گیرند. نو واقعگرایی چنین فرض می کند که دولت ها منافع خود را تثبیت و درونی کرده اند و رفتار دولت به واسطه ساختار بین المللی برآمده از عواملی مانند توزیع قدرت، تکنولوژی و جغرافیا محدود شده است. ماتریالیسم تاریخی مارکس، دین را به عنوان "شیوه ای از آگاهی که با آگاهی از واقعیت متفاوت است و در روابط تولید عاملی بیرونی است که هیچ دانشی را تولید نمی کند، بلکه غم و اندوه افراد مظلوم و همچنین نوعی تسلی ساختگی را نشان میدهد،" رد می کند. این رویکردهای مادی انگارانه نسبت به منافع دولت، نقش سازنده و تولیدی هنجارهای اجتماعی و رویه های تجسم یافته آنها را نادیده می گیرند. سکولاریسم نمی تواند به قدرت یا منابع مادی تقلیل داده شود، اما نقش سازنده ای در ایجاد کارگزارها و کمک به ساختارهای هنجاری که در چارچوب آن کارگزارها با هم تعامل می کنند، ایفا می نماید. حتی نظریه پردازان سازه انگاری به سیاست سکولاریسم توجه چندانی نکرده اند. ادبیات موجود درباره بافت اجتماعی نظام دولت ها که با تمرکز بر تعامل واحدهای دولتی از پیش قوام یافته، تاثیر هنجارهای بین المللی بر منافع، هویت و رفتار دولت را توضیح میدهد، ساخت سکولار یا مذهبی را نادیده می گیرد یا بر اساس فرضیه های پیشین با مذهب به عنوان موضوعی خصوصی برخورد می کند.
مهم ترین پیامد این تلاش ها برای حذف دین از سیاست یا برخورد با آن به عنوان موضوعی خصوصی برای روابط بین الملل این است که آنها "نه تنها تقاضای تقسیم اخلاق (سیاسی مستقل) بلکه همچنین شالوده آن را می کنند. در این نمونه، اخلاق مستقل از دین مورد نظر است.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
هویت مسیحی غرب
جمعه، 7 تير 1398
توسعه یافتن سکولاریسم
جمعه، 7 تير 1398
جنبههای فلسفی رفتارگرایی
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت اول)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
ایجاد نظم اجتماعی در مدارس (قسمت دوم)
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
مدیریت و نظم اجتماعی
دوشنبه، 6 آبان 1398
امپراطوری لائیسیسم
جمعه، 7 تير 1398
تعریف اروپایی امریکایی از دین
جمعه، 7 تير 1398
تنوع سکولاریسم
جمعه، 7 تير 1398
سکولاریسم یهودی مسیحی
جمعه، 7 تير 1398
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
احکام روزه مستحبی همه مراجع
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
استوری شهادت امام هادی علیه السلام
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
واگویه های دختر شهید حادثه تروریستی کرمان؛