درمان سخت گفتاری کودکان

اگر شما کودکتان را برای معاینه پیش یک متخصص آسیب شناس گفتار - زبان خصوصی یا یک بیمارستان یا درمانگاه می برید، می توانید انتظار داشته باشید از کودکتان خواسته شود، یک یا دو جلسه در هفته، هر جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داشته باشد.
يکشنبه، 3 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان  سخت  گفتاری  کودکان
درمانگری که با کودکتان کار می کند، باید در مورد روشهای تقویت، مهارتهای آموزش داده در جلسات، راهکارهای پیشنهادی را به شما ارائه کند. به علاوه، چنانچه کودکتان در سنین مدرسه ای است، معلم کودکتان باید از اینکه او کمک دریافت می کند، مطلع گردد. درمانگر باید از طریق گزارشها یا تماس تلفنی، در مورد ماهیت درمان و شیوه ای که معلم می تواند کمک کند، با وی ارتباط برقرار کند. اطلاع دادن به آسیب شناس گفتار - زبان مدرسه، ایده خوبی است؛ برای آنکه او بداند نیازهای کودک پیگیری شده است.
 

درمان در مدارس عمومی ایالت متحده

در نظام مدارس عمومی، در ارائه خدمات برای کودکان مبتلا به مشکلات گفتار و زبان، درمان به گونه ای متنوعی فراهم می گردد، که از نظر نوع، زمان و مکانی که درمان در آن انجام می شود، با توجه به سن و نیازهای کودک، متنوع است.
 

برنامه درمانی مدارس عمومی برای کودکان زیر پنج سال

رشد گفتار، زبان و شنیدار کودکان خردسال می تواند از طرق متفاوتی با توجه به نیازهای منحصر به فرد ایشان، برآورده شود. همچنین، یک شیوه همگانی برای فراهم نمودن درمان با کمک وجود ندارد.
 
چنانچه کودکتان کمتر از ۳ سال دارد، مدرسه می تواند با آسیب شناس گفتار - زبان ارتباط برقرار کند تا درمان را در منزل شما انجام دهد یا از شمان بخواهد پسر یا دخترتان را برای درمان به محلی ببرید. گاهی ممکن است درمان به صورت ماهانه انجام شود. برای این سن، آسیب شناس گفتار زبان به شما و دیگر مراقبان در خانواده تان کمک می کند بیاموزید، تحریکاتی برای طفل خود فراهم نمایید تا رشد را تسهیل کند. در موارد خاص، نظیر نقص شنیداری بویژه برای کودکی با کاشت - حلزون' یا کودکان دارای شکاف کام ، درمان ممکن است سرراست تر و رایج تر باشد. به علاوه، نیازهای کودکان نیز باید مد نظر قرار گیرد.
 
اگر کودکتان در سنین ۳ تا ۵ سالگی است، نوع مداخله از طریق جلسات درمانی واقعی در مدارس عمومی یا به عنوان قسمتی از برنامه پیش دبستانی، فراهم می گردد. ممکن است درمانگر به کلاس پیش دبستانی برود تا با کودک شما یا با کل کلاس کار کند تا مهارتهای رشدی گفتار و زبان را پرورش دهد. اکنون بسیاری از مدارس، کلاسهای پیش دبستانی خود را در چندین صبح یا بعدازظهر در هفته، پیش بینی کرده اند تا نیازهای کودکان دارای نیازهای ویژه منطقه شان را برآورده کنند. پیش دبستانی هایی که هیچ مشکل یادگیری ندارند، اغلب در بسیاری از نواحی مشمول این برنامه ها می شوند. این برنامه ها به کودکان دارای نیازهای ویژه، از طریق فراهم آوردن امکان مشاهده کودکانی در موقعیت سنی خود به عنوان الگوهای مفید، کمک می کند. آرزوی قلبی شماست این احتمال وجود داشته باشد که کودکتان در زمان اندکی به دوره بزرگسالی برسد. پس از خواندن بخشهای ابتدایی این کتاب، قوت قلب بیشتری می یابید. کودکان عادی نیز از این برنامه ها بهره می برند، زیرا در مقایسه با کلاسهای رایج پیش دبستانی، برنامه های پیش دبستانی (گاهی اوقات بدون هزینه)، با حجم کوچک کلاسی و معلمان بیشتر، فراهم می شود. ایالتهای بسیاری چنین برنامه هایی را در پاسخ به تغییر اخیر قانون فدرال و در پاسخ به موفقیتهای گذشته، حمایت و در آن سرمایه گذاری می کنند.
 

برنامه‌های درمانی مدارس عمومی برای کودکان مدارس ابتدایی

زمانی که کودکتان به کودکستان برسد، درمان گفتار و زبان به شیوه های بسیار متفاوتی فراهم می گردد. برای مشکلات خفیف گفتار زبان، می توانید فعالیتهای ذیل را انتظار داشته باشد:
 
١- جلسات درمانی فردی یا گروهی، در صورت ضرورت، ممکن است به فاصله هر هفته یا کمتر یک بار ارائه شود. درمان ممکن است یا داخل کلاس دانش آموزتان یا در اتاق گفتار انجام شود. آموزش تیمی و یا رویکرد مشاوره ای که در اوایل این فصل توصیف شد، از دیگر گزینه های منتخب می باشند.
 
۲- درمانگر به صورت منظم با شما و معلم کلاس ارتباط برقرار کند.
 
٣- پیشرفت کودکتان در زمینه گفتار، زبان، شنیدار، همانند دیگر حیطه های تحصیلی نظیر خواندن، بررسی و نظارت خواهد شد. در مورد مشکلات متوسط یا شدید گفتار و زبان، می توانید انتظارهای ذیل را داشته باشید:
 
١- جلسات درمان انفرادی یا گروهی ممکن است دو نوبت یا بیشتر در هفته منظور اغلب، مشکلات گفتاری، والدین را بیشتر از کودکان آزرده می سازد. چنانچه کودکان، بویژه در سنین خردسالی به قدری خوب صحبت کنند که قابل فهم باشد، معمولا والدین آسوده خاطر می گردند، اما به عنوان یک ولی، شنیدن لکنت زبان کودکتان یا اینکه ص حبت کردن شبیه کارتون قدیمی المرفود، برای شما دلسرد کننده است. «صحبت کردن جیمی ویزنر را یادم نمی ره، شبیه کلاس یازدهمی هاست». «مردم او را مسخره می کنند. من نمی خواهم هیچ کس کودکم را مسخره کند.»
 
آرزوی قلبی شماست این احتمال وجود داشته باشد که کودکتان در زمان اندکی به دوره بزرگسالی برسد.قوت قلب بیشتری می یابید. می دانم که اکنون، تنها فعالیت برجسته (بالاترین چیزی که از هر پدر و مادر ساخته است) انتظار کشیدن و امیدوار بودن است. همواره به خاطر داشته باشید که مشکل گفتار، زبان یا شنیدار فقط بخش بسیار کوچکی از وجود کودک شماست. این مشکل به تنهایی نمی تواند معرف کودک شما باشد.
 
از زمان مدرسه رفتن جیمی وزنر تاکنون، تغییرات خیلی زیادی ایجاد شده است. شانس هرگز در فراهم آوردن فرصت گفتار درمانی، جیمی ویزنر را همراهی نکرد، زیرا قانون ملی ایالت متحده مبنی بر الزام مدارس به فراهم آوردن امکانات درمانی، فقط در ۱۹۷۵ به اجرا درآمد. به علاوه، قوانین ایالات متحده مبنی بر الزام مدارس در فراهم آوردن گفتار درمانی در دوره پیش دبستانی، از اوایل دهه ۱۹۹۰ تصویب شد. به خاطر مشکلات گفتاری، زبانی و شنیداری کودکان مشکلات همین قانون و تغییر نگرشها نسبت به ناتوانی و تمامی انواع تفاوت، امروزه کودکان در کنار بسیاری از همسالان خود که با آنها متفاوت هستند، قرار دارند. تا زمانی که دانش آموزان به کلاس ۱۱ برسند، دیدن افرادی که به گونه ای متفاوت می نگرند، عمل می کنند، صحبت می کنند، برای کودکان فعلی نسبت به نسلهای قبلی کمتر غیر معمول خواهد بود.
 
منبع: مشکلات گفتاری، زبانی و شنیداری کودکان، پاتریسا هاماگوچی، نادر باقری،علی غنایی، چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 1390


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.