خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

روغن چوب صندل یکی از انواعِ روغن‌‌هایی است که در بیشتر عطرها و خوشبوکننده‌های هوا کاربرد دارد. اما ارزش این روغن، فراتر از بوی خوش آن است. روغن چوب صندل برای سلامت بدن فواید بسیاری دارد.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

دانستنی‌هایی درباره روغن چوب صندل

روغن چوب صندل با تقطیر بخار چوب درختان چوب صندل کاملا بالغ که ۴۰ تا ۸۰ ساله هستند، به دست می‌آید. البته درختان ۸۰ ساله بهتر هستند. هرچه درخت کهنسال‌تر باشد، روغنش بهتر و با رایحه قوی‌تری است.

بهترین نوع این روغن، روغن چوب صندل هندی است و نام علمی و گیاه‌شناسی آن سانتالوم آلبوم (Santalum Album) است. دو نوع چوب صندل دیگر به نام‌های چوب صندل هاوایی و استرالیایی هم وجود دارد. نوع هاوایی بسیار گران است و نوع استرالیایی آن با وجود اینکه چندان سودمند نیست، از نظر تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده روغن چوب صندل، بتا سانتالول، سانتیل استات و سانتالین است.

تا قرن‌ها، چوب صندل نزد تمدن‌ها و مذاهب بسیاری در دنیا، به‌ویژه هندوها، احترام و اعتباری داشت. چوب صندل برای هندوها مقدس است و باید از آن در تشریفات مذهبی و تمام مراسم‌ها، از تولد افراد گرفته تا مرگ‌ آنها، استفاده شود. وجود روغن صندل چوب در هر مراسم و آیین هندی‌ها ضروری است. این روغن به همراه گل‌ها و هدایای دیگر به الهه‌های هندو تقدیم می‌شود و در برخی از جوامع هندی، با این روغن بدن را خوشبو کرده و به پیشانی می‌مالند و هنگام سوزاندن اموات خود، از این روغن استفاده می‌کنند.


فواید استفاده از روغن چوب صندل

روغن چوب صندل و خمیر این چوب در پزشکی، درمان‌های پوست و زیبایی کاربرد دارد و بسیاری از محصولات صنعتی از جمله، خوشبوکننده‌های دهان، خوراکی‌ها، عودها، خوشبوکننده‌های اتاق، دئودورانت‌ها، عطرها، صابون‌ها، لوسیون و کرم‌ها، حاوی روغن چوب صندل هستند.


استفاده از روغن چوب صندل در طب سنتی

چوب صندل علاوه بر اینکه در مراسم‌ها و تشریفات مذهبی هند کاربرد فراوان دارد، در طب آیورودا (طب سنتی هند) و همچنین طب سنتی چین، از روغن این چوب، همراه با درمان‌‌های دیگر استفاده می‌شود. از برخی بیماری‌ها که برای درمان آن، از این روغن استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرماخوردگی؛
عفونت مجرای ادراری؛
مشکلات کبد و کیسه‌صفرا؛
مشکلات گوارشی؛
مشکلات عضلانی؛
اختلال‌های ذهنی؛
بواسیر؛
گال.
 

خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

استفاده از روغن چوب صندل در طب مدرن

البته در طب مدرن امروزی، هنوز بررسی‌های علمی جامعی در زمینهٔ فواید روغن چوب صندل برای سلامت بدن انجام نشده است و به همین دلیل طب دنیای مدرن به فواید درمانی روغن چوب صندل توجه‌ای نکرده است.

بااین‌حال بررسی‌های کمِ انجام‌شده، نشان می‌دهد که این روغن فواید متعددی برای بدن و حفظ سلامت آن دارد که در ادامه شرح داده شده‌اند:
هوشیاری
بنابر بررسی‌ها مشخص شده که رایحه‌درمانی با روغن صندل چوب، می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و تعریق را افزایش دهد. این علائم، نشان‌دهندهٔ هوشیاری فرد هستند.

ضدالتهاب
خمیر صندل چوب و روغن آن ویژگی ضدالتهابی بسیار مؤثری دارند. در جریان تحقیقی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد، چوب صندل اثر خنک‌کنندگی خوبی دارد و انواع التهاب‌های مغزی، دستگاه گوارش، سیستم اعصاب، گردش خون و سیستم دفع را بهبود می‌بخشد. این التهاب‌ها معمولا از بیماری های عفونی، تب، عوارض آنتی‌بیوتیک ها،مسمومیت، نیش حشرات یا جراحت‌ها ناشی می‌شوند. روغن چوب صندل، به‌ویژه برای درمان التهاب‌های سیستم عصبی و گردش خون مفید است.

ضداسپاسم
ازآنجاکه این روغن، طبیعتی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد، برای مقابله با گرفتگی و اسپاسم عضلات هم مفید است. محققان دانشگاه فلوریدا پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که روغن چوب صندل، اعصاب، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی را آرام و بدن را از انقباض و اسپاسم رها می‌کند. بنابراین، این روغن در درمان مشکلاتی چون گرفتگی عضلات، سردرد‌ و سرفه مفید است.

قابض‌کننده
روغن چوب صندل، تا حدی ویژگی‌های قابض‌کنندگی دارد و می‌تواند موجب جمع شدن لثه، ماهیچه‌ها و پوست شود. بنابراین برای قوی کردن لثه‌ها، ماهیچه‌ها و سفت کردن پوست مفید است. در بررسی سال ۲۰۱۰ معلوم شد که روغن چوب صندل، ضدعفونی کنندهٔ مفیدی برای دستگاه ادراری-تناسلی و مجرای تنفسی است. این روغن ادرار‌آور، خلط‌آور و محرک سیستم اعصاب مرکزی است.

ترمیم‌کنندهٔ زخم‌ها
روغن چوب صندل، از التهاب‌های پوستی کاسته و موجب درمان سریع‌تر جای زخم‌ها و جوش‌ها می‌شود. استفاده از ماسک خمیر صندل چوب برای درمان التهاب پوست، یکی از روش‌های درمانی قدیمی است. روغن چوب صندل هم اثری مانند خمیر چوب صندل دارد. از این روغن به طور وسیعی در صابون‌ها، لوسیون و کرم‌ها استفاده می‌شود.

ضدنفخ
روغن چوب صندل، طبیعتی تسکین‌دهنده دارد و می‌تواند موجب آرامش روده و ماهیچه‌های شکمی شود؛ بنابراین فرد را از گازهای اضافی جمع‌شده در روده رها می‌کند. همچنین می‌تواند جلوی تشکیل گاز اضافی را بگیرد.

ادرارآور
به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی چوب صندل، روغن آن می‌تواند از التهاب سیستم ادراری بکاهد و آن را در وضعیت مناسبی قرار دهد و عبور ادرار به‌راحتی انجام شود. در ضمن، حجم ادرار و تعداد دفعات ادرار را افزایش می‌دهد. در نتیجه، از عفونت و التهاب موجود در سیستم ادراری کاسته می‌شود. زیرا تکرر ادرار موجب دفع سموم خطرناک از بدن می‌شود.

ضدعفونی‌کننده
استفاده وسیع این روغن در مراسم‌های مذهبی و مواد آرایشی، ویژگی‌های ضدعفونی‌کنندهٔ این روغن را توجیه می‌کند. عطر و بوی آن میکروب‌ها و حشرات کوچک را دور می‌کند و به همین دلیل از این نوع چوب در عودها، اسپری‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده و بخورها برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می‌شود. در بررسی سال ۲۰۱۷، محققان به این نتیجه رسیدند که روغن چوب صندل، علاوه بر ویژگی‌های خوبی که دارد، غشاء مخاطی دستگاه ادراری-تناسلی و مجرای تنفسی را ضدعفونی می‌کند.

همچنین با افزودن این روغن به آب حمام یا لوسیون و روغن‌های دیگر و به‌کار بردن آن روی پوست و زخم‌ها می‌توان جلوی عفونت آنها را گرفت. این روغن را می‌توان با شیر ترکیب کرد و با مصرف آن به صورت خوراکی، انواع بیماری‌های عفونی داخلی مانند عفونت گلو، مری، معده، روده و مجرای دفع را برطرف کرد.

وقتی این روغن به صورت پماد به روی پوست مالیده شود، می‌تواند زخم‌ و جراحت، جوش و کورک‌ها را درمان کند و جلوی عفونت و چرکی آنها را بگیرد.

مراقبت‌های پوستی و مبارزه با سرطان پوست
روغن چوب صندل، پوست را آرام و التهاب و سوزش آن را برطرف می‌کند. همچنین عفونت‌های پوستی را درمان می‌کند و به شما احساس خنکی و طراوت می‌بخشد. متخصصان پوست معتقدند که این روغن می‌تواند در درمان آکنه، داء‌الصدف، اگزما، زگیل و حتی بیماری پوستی سختی به نام مولوسکوم کانتوژیوزوم (Molluscum contagiosum) که با نام زگیل آبکی هم معروف است، مؤثر باشد.

همچنین بنابر بررسی‌ها، مشخص شده که در روغن چوب صندل، ترکیبی به نام بتا-سانتالول، وجود دارد که می‌تواند موجب مرگ سلول‌های سرطانی پوست شود.

درمان سرفه
روغن چوب صندل، درست تأثیری مانند شربت اکسپکتورانت دارد؛ خلط آور است و سرفه‌ را به‌خوبی درمان می‌کند. این روغن با آن دسته از عفونت‌های ویروسی که موجب سرماخوردگی، آنفولانزا، اوریون و بیماری‌های دیگر می‌شوند، مبارزه می‌کند.

کاهش فشار خون
کاهش فشار خون یکی از خاصیت‌های مفید روغن چوب صندل است. مصرف آن همراه با شیر یا آب نوشیدنی به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون کمک می‌کند. خمیر چوب صندل هم همین اثر را دارد. آن را فقط باید به قسمت‌های مختلف بدن بمالید.

بهبود حافظه
روغن چوب صندل قدرت تمرکز فرد را بالا می‌برد. همچنین، می‌تواند مغز را آرام نگه دارد و فرد از اضطراب و نگرانی در امان بماند.

مبارزه با باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک
دانشمندان در بررسی‌های روغن صندل چوب متوجه شدند که این روغن می‌تواند با باکتری‌های بیماری‌زایی که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، مبارزه کند. از این باکتری‌ها می‌توان به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) اشاره کرد. این باکتری موجب عفونت در بدن می‌شود. اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.

آرامش‌بخش و ضداضطراب
روغن چوب صندل، التهاب، اضطراب، ترس و بی‌قراری را درمان می‌کند. علاوه‌برآن موجب آرامش، تمدد اعصاب، تمرکز و افکار مثبت می‌شود.

تونیک سلامتی
این روغن، نوعی تونیک سلامتی برای همه، به‌ویژه کودکان در حال رشد است. ازآنجاکه معده، سیستم گوارش و سیستم عصبی را آرامش می‌بخشد، موجب عملکرد بهتر و متعادل این سیستم‌ها می‌شود.
 

خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

احتیاط در مصرف روغن چوب صندل

استفاده از روغن صندل چوب، هیچ خطری برای فرد ندارد. برخی از افراد به روغن چوب صندل، واکنش‌های حساسیتی نشان داده‌اند. البته این نوع واکنش‌ها بسیار نادر است. اما بهتر است این روغن به صورت خام روی پوست استفاده نشود و برای استفاده، روغن صندل چوب با نوعی روغن حامل ترکیب و سپس به روی پوست مالیده شود.

اگر نگران واکنش‌های حساسیتی هستید، پیش از مصرف، کمی از آن را همراه با روغن حامل یا لوسیون روی قسمت کوچکی از پوست‌تان بمالید و چنانچه پس از چند ساعت حساسیتی نداشتید، از آن استفاده کنید.
استفاده از روغن چوب صندل در رایحه‌درمانی

ترنج، فلفل سیاه، گل شمعدانی، اسطوخدوس، مر‌(myrr، نوعی صمغ)، علف وتیور (vetiver)، گل سرخ و گل یلانگ یلانگ، با روغن چوب صندل، ترکیبات بسیار خوبی برای استفاده در رایحه درمانی هستند.


روش استفاده از روغن چوب صندل

روش‌های مختلفی برای رایحه‌درمانی در خانه با استفاده از روغن صندل چوب وجود دارد. می‌توانید:
روغن را مستقیما روی پوست بمالید.
چند قطره از آن را با لوسیون‌‌تان ترکیب کنید.
آن را درون کتری آب در حال جوشیدن بریزید و بگذارید رایحه آن در کل خانه بپیچد.
با استفاده از شیشهٔ قطره‌چکانی، آن را در فضای خانه تبخیر کنید.
می‌توانید این روغن را در حمام استفاده کنید.


کلام آخر

اگرچه برای اثبات فواید روغن چوب صندل به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است، اما فقط انتشار رایحهٔ خوش آن در فضای خانه می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و خوشایند باشد. این ویژگی، برای داشتن تجربه رایحه‌درمانیِ خوب با این روغن کفایت می‌کند؛ بنابراین از آن لذت ببرید!


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.