بیماری گال و درمان آن

گال جزء امراض مسری و واگیردار می‌باشد، ابتدا لای انگشتان پیدا می‌شود و خارش فراوان دارد، خارش آن به حدی است که شخص را بسیار ناراحت می‌کند. این بیماری در اثر تخم حشرات ریز خارش‌آور به نام
چهارشنبه، 4 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیماری گال و درمان آن
 گال و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

گال جزء امراض مسری و واگیردار می‌باشد، ابتدا لای انگشتان پیدا می‌شود و خارش فراوان دارد، خارش آن به حدی است که شخص را بسیار ناراحت می‌کند. این بیماری در اثر تخم حشرات ریز خارش‌آور به نام (سارکوپت اسکیبی) که داخل پوست را گود کرده و تخم‌گذاری می‌کنند ایجاد می‌شود، خارش شدیدی که این تخم‌ها باعث می‌شوند، واکنش حساسیتی دارند، سوراخ‌های پوستی موج‌دار و خطوط تیره و ظریفی به وجود می‌آورند که تا یک دوم اینچ طول دارند و در مچ دست‌ها، آرنج، زیر بقل، دستگاه تناسلی مردان، پرده‌های بین انگشتان یا پستان‌ها ایجاد می‌شوند. این سوراخ‌های پوستی اغلب دشوار پیدا می‌شوند، مخصوصاً اگر عفونت ثانویه و خاراندن، آن‌ها را بپوشاند. غالباً بیماری گال در خانواده‌های پرجمعیت که کودکان در کنار هم می‌خوابند یافت می‌شود. بیمار مبتلا به گال باید لباس‌های خود را جداگانه با آب جوش بشوید و با صابون سوفر و سوبلمه شستشو داده و از داخل کردن لباس‌های خود با لباس‌های دیگران اجتناب کند.
اگر به بیماری گال مبتلا شده‌اید ضمن پرهیز از خوردن: نمک، انواع فلفل و ادویه‌جات، زنجبیل، خرما، خربزه، انگور، انجیر، بادمجان، ماهی، غذاهای مانده و شیرینی‌های قنادی، باید از خوراکی‌هایی که به درمان کمک می‌کنند بیشتر استفاده کنید، مانند: آب لیموترش یا شیرین، آب غوره، آش آب غوره، آش ماست، تمرهندی، آش تمرهندی، آش ماش پوست کنده با اسفناج و کدو، زرشک، آب زرشک، آلو، سماق، کاهو، شیر، فرنی و تخم آفتاب گردان.
برای درمان آن نیز باید هر روز زخم‌ها را با آب جوشانده‌ی چوبک بشویید.
* برگ درخت گردو را با پوست درخت بلوط بجوشانید و محل زخم را با آن بخور دهید.
* یک مثقال صبر زرد، یک نخود گنه گنه و 4 مثقال روغن بادام تلخ را با هم مخلوط کنید و بمالید.
* هر روز عناب و شاه‌تره را خیس کرده و به آب آن خاکشیر اضافه کنید و میل فرمایید.
* مقدار کمی گوگرد و قدری کات کبود را داخل ماست یا کره‌ی بی‌نمک مخلوط کنید و در حمام قبل از خیس کردن بدن، آن را به موضوع بمالید و سوزش آن را تحمل کنید و هرچه بیشتر تحمل کنید بهتر است. 3 بار این کار را انجام دهید.
* شب‌ها مرزه‌ی پخته را بر آن ضماد کنید.
* خاکستر توتون را با روغن گل محمدی مخلوط کرده و بر آن ضماد کنید.
* سی گرم برگ یا پوست، شاخه‌های ترکه‌ای 2 یا 3 ساله‌ی بیدمشک را در یک لیتر آب سرد، یک ساعت بخیسانید، بعد 2 دقیقه هم جوشانده، سپس 10 دقیقه دم کنید، بعد صاف کرده و روزی 3 تا 5 فنجان بنوشید.
* شصت گرم پوست ساقه‌های جوان بلوط خشک را نرم بسایید و در یک لیتر آب سرد 12 دقیقه بجوشانید، پس از سرد شدن با آب صاف کرده‌ی آن بدن را بشویید.
* بیست گرم گوگرد و 20 گرم زاج سفید را با 75 گرم کره‌ی گاو بدون نمک مخلوط کنید، بعد مقداری پارچه یا کاغذی که با نیل رنگ شده باشد را بسوزانید و خاکستر آن را اضافه کنید و روزی 2 بار در حمام به بدن بمالید. هرچه سوزش آن را بیشتر تحمل کنید بهتر است.
* پنج حبه سیر را رنده کنید، بعد در یک لیتر آب بجوشانید و زخم‌ها را با آب آن بشویید.
* سی گرم برگ‌های خشک گزنه را در نیم لیتر آب سرد 2 تا 5 دقیقه بجوشانید، بعد 10 دقیقه دم کنید و روزی سه تا چهار مرتبه با آب آن بدن را به وسیله‌ی پنبه بشویید.
* آرتیشو را بکوبید و با سرکه مخلوط کنید و بر آن بمالید.
* پنجاه گرم پیه خوک آب کرده، 500 گرم نشادر، 30 گرم گوگرد و 20 گرم محلول آمونیاک را با هم مخلوط کنید و روزی چهار مرتبه بمالید.
* شب‌ها یک عدد سیب درختی را دو قسمت کنید و تخمدان آن را بیرون آورید و به جای آن گِل گوگرد بریزید و آن را روی هم گذارید، بعد با نخ ببندید و در کوره یا فر خوراک‌پزی بپزید، بعد له کرده و بر آن ضماد کنید.
* گنه گنه‌ی تلخ و عصاره‌ی بید از هرکدام 3 نخود و صبر زرد و گوگرد زرد از هرکدام 6 نخود، همه را با روغن بادام تلخ مخلوط کنید و روزی 3 بار روی زخم‌های گال بمالید.
* سیر رنده شده را با پیه بی‌نمک خوک مخلوط کرده و بپزید و مثل مرهم به کار برید.
* گوگرد ساییده را با کره‌ی کاکائو مخلوط کرده، بمالید.
* عصاره‌ی کنکینا 2 نخود، صبر زرد 6 نخود و گوگرد زرد 1 مثقال، همه را نرم ساییده، بعد کمی روغن بادام تلخ را با آن مخلوط کنید و روی زخم گال بمالید.
* سه نخود سکبینج، 2 نخود آزافتیدا و 6 نخود گوگرد زرد را با پیه الاغ خمیر کنید و بمالید.
* اسیدبوریک، صبر زرد، گنه گنه، سکبینج، انقوزه و روغن بادام تلخ را به میزان مساوی مخلوط، بعد با کره‌ی کاکائو خمیر کنید و روزی چهار مرتبه بر زخم‌ها بمالید.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.