آیا نگرانی قابل کنترل است؟
افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، معمولا از نگرانی به عنوان وسیله ای برای پیش بینی مسائل آتی و تولید روش های مقابلهای، استفاده می کنند.
جمعه، 5 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگرانی نوعی پردازش مفهومی گند است که شامل تفکر و تعمق دربارهی رویدادهای نسبتا جدید در آینده و راههای مقابله با آنها است. نگرانی به آسانی بر اساس بازخوردی که از منابع درونی یا بیرونی دریافت می شود، تعدیل می شود. ماهیت راهبردی هشیارانهی نگرانی نشان دهنده ی آن است که نگرانی نسبت به سطوح بالای کنترل ارادی حساس است، حتی اگر آگاهی از این نوع کنترل کم باشد یا وجود نداشته باشد. با این حال، بسیار مهم است که بین افکار مزاحم که بیشتر خود آیند و غیرارادی هستند و به عنوان برانگیزاننده های نگرانی عمل می کنند و ماهیت مفهومی پایدار نگرانی که پاسخی به این نوع افکار مزاحم است، تمایز قایل شویم. یکی از اهداف درمان فراشناختی، کاهش یا متوقف کردن تفگر مفهومی (مبتنی بر نگرانی در پاسخ به افکار مزاحم است. در درمان فراشناختی، درمانگر و بیمار به دنبال این نوع کنترل هستند و نه کنترل یا سرکوب افکار مزاحمی که برانگیزانندهی نگرانی می باشند. علاوه بر این، در درمان فراشناختی، کنترل تفگر مداوم در جامانده) یا نگرانی به عنوان روشی برای چالش با باورهای فراشناختی به کار برده می شود.
افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، معمولا از نگرانی به عنوان وسیله ای برای پیش بینی مسائل آتی و تولید روشهای مقابلهای، استفاده می کنند. معمولا نگرانی به عنوان نوعی راهبرد مقابله ای در پاسخ به یک فکر منفی مزاحم فعال میشود (برای مثال، اگر تصادف کنم، چه میشود؟). این فرایند الزاما مشکل ساز نیست، چون از لحاظ نظری تا وقتی که فرد بر این باور است که نگرانی اش مفید است و جلوی خطر را می گیرد، ممکن است «نگران خوشحال باشد. نگرانی عمومی دربارهی رویدادهای خارجی و نگرانی های مربوط به سلامت جسمانی و اجتماعی در پاسخ به عوامل برانگیزاننده، «نگرانی نوع ۲۱» خوانده می شود. استفاده از نگرانی به عنوان راهبرد مقابله ای، به باورهای فراشناختی مثبت دربارهی نگرانی که اکثر افراد تا حدودی دارند، مربوط می شود. این نوع باورها، شامل باورهایی مانند «نگرانی به من کمک می کند تا از مشکلات اجتناب کنم»؛ «نگرانی به من کمک می کند تا برای برخورد با مسایل آماده باشم»؛ «نگران بودن به من کمک می کند تا با مشکلات مقابله کنم» است. با این حال، فعال شدن باورهای فراشناختی منفی در گذار به اختلال اضطراب فراگیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اختلال اضطراب فراگیر هنگامی به وجود می آید که باورهای منفی دربارهی نگرانی در فرد فعال می شوند. دو نوع باور منفی مهم هستند. باورهای منفی دربارهی کنترل ناپذیری نگرانی و باورهای منفی دربارهی پیامدهای آسیب زا یا مخاطره آمیز نگرانی. باورهای منفی دربارهی پیامدهای نگرانی، شامل باورهایی هستند مبنی بر این که نگرانی می تواند به پیامدهای ناگوار جسمی (مانند حمله ی قلبی)، روانشناختی (مانند فروپاشی روانی یا اجتماعی مانند طرد شدن از سوی دیگران) منجر شود.
هنگامی که باورهای فراشناختی منفی فعال می شوند، فرد به ارزیابی منفی نگرانی می پردازد، یعنی دچار نگرانی دربارهی نگرانی می شود و همین امر موجب افزایش اضطراب و احساس ناتوانی در مقابله می شود. نگرانی دربارهی نگرانی، نمونه ای از ارزیابی فراشناختی (تفسیر فرایند تفکر) است. این فرایند، «فرانگرانی » یا «نگرانی نوع ۲» خوانده می شود (ولز، ۱۹۹۴)، که بر ارزیابی منفی نگرانی و علایم مرتبط با آن دلالت می کند. نمونه هایی از فرانگرانی عبارتند از: «کنترل خودم را از دست میدهم»، «دارم دیوانه میشوم»، «ممکن است به بدنم صدمه بزنم». علایم اضطراب اغلب به عنوان نشانه ی اثرات مضر و خطرناکی نگرانی تعبیر می شوند که باعث تقویت باورهای منفی و افزایش فوری سطح اضطراب می شود. هنگامی که این نوع تعبیرها به وقوع فاجعه قریب الوقوع و فوری، مانند حمله ی قلبی یا از دست دادن کنترل ذهن مربوط می شوند، ممکن است حمله ی وحشت زدگی نیز رخ دهد.
نگرانی نوع ۲ (فرانگرانی) به دو عامل دیگر منجر می شود که موجب تداوم مشکل می شوند. این عوامل در مدل فراشناختی تحت عنوان پاسخ های رفتاری و راهبردهای کنترل فکر مشخص شده اند. دلیل اصلی این کار، ساده سازی فرایند آماده سازی و آشنایی بیمار با مدل است که اندکی بعد به آن خواهم پرداخت. به بیان دقیق تر، پویایی جالب راهبردهای کنترل فکر به کار برده شده توسط بیمار، فرایند بررسی دقیق و موشکافانهی پیامدهای نگرانی را تشدید می کند.
رفتارهای مقابله ای شامل اطمینان جویی ، اجتناب (هرچند اغلب به شکل ظریفی انجام میشود)، جست و جوی اطلاعات (برای مثال، جست وجو در اینترنت)، توجه برگردانی، استفاده از الکل و غیره است. این رفتارها موجب تداوم ارزیابی ها و باورهای منفی دربارهی نگرانی می شوند، چون با سپردن کنترل به دست عوامل خارجی، فرایند خودگردانی را مختل می کنند. برای مثال، بیماری از شوهرش میخواست که هر روز در زمانهای معینی به او تلفن بزند و سالم بودنش را تأیید نماید. در غیر این صورت او نمی توانست جلوی نگرانی خود را بگیرد. این فرایند، او را از درک این واقعیت که قادر به کنترل نگرانی هایش است، باز می داشت و در نتیجه موجب تداوم باور او مبنی بر کنترل ناپذیر بودن نگرانی می شد. همچنین زمانی که شوهرش نمی توانست به موقع تلفن بزند، این فرایند طیف وسیعی از موقعیت های بلاتکلیفی را به وجود می آورد که باعث تشدید برانگیزاننده های نگرانی در او می شد. برخی بیماران سعی می کنند از طریق جست و جوی اطلاعات در سایت های مختلف اینترنتی، نگرانی خود را کنترل یا از آن اجتناب کنند. بیماری توصیف می کرد که اخیرا در مورد ظهور یک لگهی پوستی سیاه در بازوی خود نگران بود. او برای کنترل نگرانی اش به جست وجوی اطلاعات در اینترنت در مورد ماهیت و علل تغییر رنگ پوست می پرداخت. وی امیدوار بود که یافتن اطلاعات در خصوص ماهیت و علل این مسأله به کاهش نگرانی او منجر خواهد شد، ولی در حقیقت به احتمالات خطرناکی پی برد که تاکنون به آنها فکر نکرده بود و همین وضعیت به عامل برانگیزانندهی نگرانی مداوم مبدل شد. بنابراین، برخی راهبردها نتیجه ی معکوس میدهند و به عنوان برانگیزاننده های بیشتر نگرانی عمل می کنند. هر چند ممکن است این راهبردها نگرانی را متوقف کنند، ولی فرد را از پی بردن به این حقیقت که فرایندهای درونی می توانند موجب تداوم فرایند نگرانی شوند، باز می دارند. هم چنین این راهبردها، فرد را از کشف این واقعیت که حتی اگر نگرانی تداوم یابد، باز موجب پیامدهای منفی مانند حمله ی قلبی یا فروپاشی روانی نخواهد شد، نیز باز می دارد.
منبع: راهنمای علمی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی،آدریان ولز، دکتر شهرام محمد خانی، انتشارات ورای دانش، چاپ دوم، طهران 1390
مقالات مرتبط
خشم کودک را کنترل کنید
نقش پول توجیبی در تربیت
عادتهای نادرست کودکان
تاثیر دلبستگی ایمن بر کسب ایمان کودک
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله انصارى همدانى (رحمه الله)
چرا پیامبر (ص) فرموده است که سوره هود مرا پیر کرده است؟
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله سیدعبدالکریم کشمیرى (رحمه الله)
توصیه هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى به فرزندش سیداحمد خمینى
اوصاف و ویژگیهای منتظران امام زمان(عج) چگونه است؟
اهداف و آرمان هاى امام خمینی (رحمه الله) از منظر رهبر انقلاب
دوست کیست و نحوه ارتباط و معاشرت با او از منظر ائمه اطهار
چرا زنازادگان عاقبت بخیر نمی شوند؟
اهمیت نماز در سیره علمى و عملى امام خمینی (رحمه اللّه)
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نحوه خواندن نماز والدین
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
سمبل پرندگان و معانی آنها
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله بهاءالدینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله انصارى همدانى (رحمه الله)
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان
منطق معیوب تنشزدایی آمریکایی
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیستها
ابوعبیده: ما دیدیم که تاثیر عملیات ایران چقدر بود
آشنایی با ایرانشناس و ادیب برجسته
امضای قرارداد واگذاری سرخابیها با حضور وزرای ورزش و اقتصاد
پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده اسرائیل