تحلیل هرمنوتیکی تبارشناسی
نوعی هرمنوتیک را باور دارد که معتقد است نشانه ها به سادگی بر مدلولها دلالت ندارند؛ آنها تأویل های تو در تویی هستند که خود نیازمند تفسیر و تاویلند.
چهارشنبه، 1 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش اولیه فوکو به روشهای پدیدارشناختی، تمایلش به رویکردهایی است که در تلاش اند تا بر معنا بخشی به سوژه - مفهوم اساسی پدیدارشناسی- فائق آیند. رویکرد ساختارگرایانه در واکنش به پدیدارشناسی، مفاهیم، معنا و سوژه را به یکباره با هم انکار می کند و معتقد است به جای همه اینها، قوانینی عینی مستقل از آدمی وجود دارند که همه کنش های انسانی را کنترل و مدیریت می کنند. این امر در حالی رخ میدهد که هرمنوتیک، معنا را مضمون محوری تفکر فلسفی به شمار می آورد و برای کشف ماهیت کنش های اجتماعی، آن را در عمق این کنش ها قرار میدهد. فوکو در واکنش اولیه به پدیدارشناسی به سوی این دو نوع تحلیل، یعنی تحلیل ساختارگرایانه و هرمنوتیکی روی آورد. اما نکته قابل توجه، تلقى فوکو از هرمنوتیک است.
یکی دیگر از دیدگاههای پرورش یافته در دامان فلسفهی قارهای، ساختارگرایی بود. ساختارگرایی با الهام از اندیشه کل گرایه گلی، معتقد بود معنای اجزاء در پرتو کل فهمیده می شوند و برای فهم اجزا باید ساختار کلی شامل آنها را شناخت. این رویکرد بر ویژگی های نظام مند پدیده ها و به ویژه، بر ارتباطهای مبان عناصر یک نظام تأکید می ورزد» (گال و همکاران، ۱۳۸۴، ترجمه نصر و همکاران). از این رو، تلاش می کند تا با محور قرار دادن ساختارها و نظامها، اجزای دیگر را در پرتو آنها توضیح دهد.
ساختارگرایی با مرکزیت ساختار، تلاش می کند تا با "سوژه" (subject) مستقل شناسا مخالفت کند و آن را محصول ساختارها و جزئی از آنها به شمار آورد. به سخن دیگر، در نگاه ساختارگرایی، سوژه به ساختارهای مختلف فروکاسته شده، در آنها مستحیل می گردد. دیدگاه فوکو درباره گفتمان و تاثیر آن بر دانش هاو روابط دانشی قدرتی زمان خویش، با نوعی ساختارگرایی همراه است که تلاش می کند با تحلیل گفتمان در مقام ساختار، نفش سوژه را کمرنگ سازد و تغییر و تحولات رخ داده را محصول جبری ساختار بداند. فوکو در ابتدای سخنرانی خود در کلژ دوفرانس در سال ۱۹۷۰ بیان می کند که دلم می خواست در می یافتم که در لحظه سخن گفتن، صدایی بی نام، مدتها پیش از من بلند شده است.» (فوکو، ۱۳۸۴، ترجمه پرهام، ص ۱۱). با این بیان، وی به انکار سوژه و صاحب سخن اشاره دارد، گویی که دیگر فوکویی در کار نباشد. در ادامه می گوید: «اگر چنین می شد، دیگر سرآغازی نمی توانست در کار باشد؛ و من، به جای آن که کسی باشم که گفتار از آن اوست، بیشتر، آن نقطه انقطاع کوچکی می شدم که در روال ایراد گفتار پیش آمده است.» (همان). وی معتقد است، نهاد اجتماعی تلاش می کند تا در نقش ساختاری قوی، گفتار را تحت قوانین خویش، مهار کند و نقش سوژه مستقل را در آن کمرنگ سازد. از این رو، از زبان نهاد اجتماعی به انسان می گوید: از آغازیدن نباید بترسی؛ همه ما از آن رو در اینجا هستیم که به تو نشان دهیم که گفتار در قالب نظم قوانین است؛ و ما دیری است که مراقب پیدایی اش هستیم (فوکو، ۱۳۸۴، ترجمه پرهام، ص ۱۳).
وی (ترجمه جهاندیده، ۱۳۸۱)نوعی هرمنوتیک را باور دارد که معتقد است نشانه ها به سادگی بر مدلولها دلالت ندارند؛ آنها تأویلهای تو در تویی هستند که خود نیازمند تفسیر و تاویلند. از نظر فوکو، حالت رویدادگی گفتار مانع از آن است که بتوانان را با قواعدی همچون وجود معانی از پیشی - باور مطرح در تحلیل منطقی یا هرمنوتیک - یا وظایفی انحصاری چون شناسایی جهان محدود کرد.
منبع: تبارشناسی و تعلیم و تربیت، نرگس سجادیه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، 1394
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
تبارشناسی و دغدغه واقع گرایی
شنبه، 4 آبان 1398
تبارشناسی در بوته نقد
چهارشنبه، 1 آبان 1398
پی جویی قدرت
دوشنبه، 29 مهر 1398
اصول معطوف به تبارشناسی
دوشنبه، 29 مهر 1398
رازِ راز متن (هرمنوتيك، ساخت شكنى و راز متون دينى)
دوشنبه، 16 اسفند 1389
هرمنوتيک و تأويل
سهشنبه، 16 آذر 1389
قرائت هاي گوناگون از دين
چهارشنبه، 21 مهر 1389
پيشرفت هرمنوتيك
چهارشنبه، 5 خرداد 1389
یادداشتی درباره هرمنوتيك و انواع آن (2)
دوشنبه، 6 مهر 1388
يادداشتى در باره هرمنوتيك و انواع آن (1)
دوشنبه، 6 مهر 1388
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها