سیاست گذاری تجارت آزاد

ما پیش بینی می کنیم که اثرات مستقیم استفاده از رسانه‌های جمعی، باید در میان افرادی مشهود باشد که از روزنامه‌های تلویزیون، رادیو و اینترنت به طور منظم استفاده می کنند.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیاست گذاری تجارت آزاد
تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های پانلی با رگرسیون با چالش‌های عمده‌ای روبه رو می شود و تفسیر نتایج نسبت به انتخاب موضوعات مشخص، مدل‌های جایگزین و آزمون‌های تشخیصی کاملا حساس است. برآوردهای رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS)، خطاها را مستقل، دارای توزیع نرمال و واریانس ثابت، فرض می کند. داده‌های پانلی این مفروضات را نقض کرده و مشکلات مانند ناهمواریانسی،' خودهمبستگی، استواری و داده‌های ناقص را افزایش می دهد. به ویژه، خودهمبستگی به این علت ایجاد می شود که با داده‌های سری زمانی، کشورهای یکسانی به طور مکرر مورد مشاهده قرار می گیرند و مشاهدات اضافی، اطلاعات جدیدی فراهم نمی کنند. خطر، تحلیل OLS این است که ضرایب بتا، نااریب باقی می مانند اما مقادیر خطا (مانند متغیرهای حذف شده) احتمالا دارای همبستگی هستند. به عبارت دیگر، اگر مدل‌های رگرسیون OLS مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است معناداری تمام ضرایب بیش از حد بالا رفته و به ایجاد "خطای نوع دوم "منجر شود. یعنی روابط معنادار شوند، در حالی که در واقعیت رابطه معناداری وجود نداشته باشد. تکنیکهای مختلفی برای بررسی مجموعه داده‌های پانلی طراحی گردیده است: رگرسیون خطی OLS با خطاهای استاندارد پانلی" و استفاده از رگرسیون استوار" از آن جمله هستند. در نوشته حاضر، از مدل‌های خطی تعمیم یافته استفاده می کنیم. مدلهای رگرسیونی چندسطحی ما، هم شامل موارد (کشورها) و هم متغیرهای تکرار شده (موجهای پیمایش) به همراه باقیمانده های همبسته اثرات تصادفی است.
 
سرانجام، ما از مطالعات موردی زوجی روایی منتخب برای توضیح مکانیسم‌های علی تأثیر گذار، با در نظر گرفتن تحولات تاریخی و فرایندهای تغییر فرهنگی در جوامع معین، استفاده می کنیم. موردها (کشورها) به محققان اجازه می دهند تا به بسط نظریه ها، استخراج فرضیات و کشف مکانیسم های علی بپردازند. این رویکرد بویژه باوجود موارد پرت که از الگوهای مشاهده شده کلی انحراف پیدا می کنند، مفید است. مقایسه های موردی، جوامعی را مورد بررسی قرار می دهند که در جنبه های معینی مانند، سنت فرهنگی و سطح توسعه اقتصادی، دارای اشتراک هستند، در حالی که در زمینه محیطهای رسانه‌ای با هم تفاوت دارند. کشورهایی را باهم مقایسه می کند که نمونه ای از جوامع جهان وطن و محلی هستند. از میان کشورهای دموکراتیک آفریقایی موجود در پیمایش جهانی ارزشها که دارای محیط های رسانه‌ای نسبتا باز و کثرت گرا هستند، کشور مالی یکی از فقیر ترین جوامع با دسترسی همگانی محدود به رسانه‌های جمعی است در حالی که آفریقای جنوبی زیرساخت های ارتباطی و شبکه‌های جهانی پیشرفته ای را ایجاد کرده است. این تفاوتها در فصل ۵ بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند. در میان کشورهای محلی، سوریه مثال جامعه‌ای است که آزادی مطبوعاتی اندکی دارد و از بازارهای جهانی نسبتا، جدا افتاده است.
 
 در مقابل، کشور چین، که جامعه‌ای سریعا در حال صنعتی شدن است و اخیرا هم به سازمان تجارت جهانی پیوسته است، به واسطه تجارت بین المللی گسترده خود، به طور فزاینده ای ثروتمند می شود، اما، در داخل کشور، محدودیت هایی جدی بر آزادی بیان و انتشارات اعمال می کند. مطالعات موردی، همیشه باید به مشکلات اریب انتخاب حساس باشند و تعیین حدی که بتوان در آن تعمیم‌های کلی تر را از کشورهای خاصی بیرون کشید، دشوار است. با این وجود، ترکیب این طرح تحقیق به ما اجازه می دهد تا با استفاده از کشورها و تکنیکهای متعدد، به آزمون اثر ارتباطات جمعی بپردازیم. ما پیش بینی می کنیم که اثرات مستقیم استفاده از رسانه‌های جمعی، باید در میان افرادی مشهود باشد که از روزنامه‌های تلویزیون، رادیو و اینترنت به طور منظم استفاده می کنند. از طریق مقایسه ارزش‌های اجتماعی، نگرش‌ها و باورهای مخاطبان رسانه‌ها در یک جامعه با سایر افراد همان جامعه (که مخاطب رسانه‌ها نیستند)، می توان مشاهده نمود که آیا این گروه ها به طور معناداری با هم تفاوت دارند. با بردن تحلیل به محیط های مختلف، می توان به بررسی تأثیرات بافتاری و تعاملی کلی تر پرداخت. فرض ما این است که تأثیر ارتباطات جهان - وطنی را می توان به بهترین نحو، با تجزیه و تحلیل اثرات متقابل استفاده از رسانه در سطح فردی و نوع جامعه، مورد آزمون قرار داد. انتظار می رود جریان‌های اطلاعاتی برخاسته از منابع رسانه‌ای، بیشترین میزان گرایش به همگرایی فرهنگی را در جهان وطن ترین جوامع ایجاد کنند؛ جوامعی که دارای مشخصه هایی مانند سیاست گذاری های فرهنگی تجارت آزاد، دسترسی گسترده به رسانه‌ها و آزادی اطلاعات هستند. این فرایند، چارچوب تحلیلی و دستور کار پژوهش حاضر را نسبت به تحقیقات پیشین گسترده تر می کند.
 
با این وجود، باید برخی قابلیت ها و البته محدودیت‌های این طرح تحقیق را نیز پذیرفت. خصوصا اینکه، با این رویکرد. نمی توان به کشف اثرات فراگیر دراز مدت بیشتری که ناشی از ارتباطات جمعی است (به عنوان مثال اینکه آیا تبلیغات، تلویزیون و سینما، سبب انتقال تصاویر و افکار کلی تری می شوند که به تدریج سراسر جامعه را فرا گیرند) پرداخت. قطعا مردم برای خرید محصولات لویس" یا نایک مجبور نیستند، تصاویر پرطمطراق آنها را ببینند. مردمی که به تماشا با شنیدن اخبار می پردازند، اغلب در مورد رخدادها و تیترهای خبری، با اعضای خانواده، دوستان، همکاران و همسایگان خود به بحث و گفتگو می پردازند. اخبار، از طریق شبکه‌های اجتماعی به تدریج در سراسر اجتماع منتشر می شوند (اثر آب سرد کن). گفتگوهای بین فردی احتمالا منبع عمده کسب اطلاعات در جوامع دارای فرهنگ شفاهی و سطح پایین سواد، است.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص48-42، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.