اثر ارتباطات جهان وطنانه

در مدل‌های چند متغیری ، در آمد و تحصیلات، کاربران اینترنت سکولارترین گروه از کاربران رسانه‌ها و نیز لیبرال‌ترین گروه در حوزه اخلاق جنسی دارای ضعیف‌ترین احساسات ملی گرایانه هستند.
چهارشنبه، 11 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثر ارتباطات جهان وطنانه
اثر ارتباطات جهان وطنانه بر حسب نوع رسانه متفاوت خواهد بود  با توجه به اینکه منابع و کانال های متعددی امروزه وجود دارند، شواهد ملی - مقطعی موجود در پیمایش جهانی ارزشها جهت بررسی این فرضیه محدود است، اما با این وجود، تمایز اثر اینترنت یا ایمیل از اثر مطالعه روزنامه و دیدن یا شنیدن اخبار رادیو یا تلویزیون بر اساس این داده ها، امکان پذیر است. به ویژه، فرض شد  که اثرات قرارگیری در معرض ارتباطات جهان وطنانه برای کاربران اینترنت یا ایمیل به عنوان رسانه‌هایی که فراتر از مرزهای فیزیکی ملی هستند، در مقایسه با قرار گیری در معرض رسانه‌های خبری سنتی بیشتر است. گر چه با توجه به منابع چندگانه اخبار و اطلاعات و نیز ترکیب منابع در بخش‌های رسانه‌ای مانند گوش دادن به  رادیو، تماشای ابار تلویزیونی و خواندن مقالات آنلاین انتظار نمی رفت این اثرات قوی باشند.
 
در مدل‌های چند متغیری حتی بعد از کنترل متغیرهای سن، در آمد و تحصیلات، کاربران اینترنت سکولارترین گروه از کاربران رسانه‌ها و نیز لیبرال ترین گروه در حوزه اخلاق جنسی و مدارا با تنوع جنسی و دارای ضعیف ترین احساسات ملی گرایانه هستند. همچنین کاربران اینترنت از نظر سیاسی بیشتر از میزان میانگین فعالیت داشته اند، اگر چه این میزان نسبت به مخاطبان روزنامه و رادیو یا تلویزیون اندکی کمتر است. به طور خلاصه، چنانکه انتظار می رفت کاربران اینترنت در چهار بعد از پنج بعد مورد مقایسه، متمایز ترین پروفایل فرهنگی را نشان دادند.
 
نوع جامعه: بر اساس نظریه دیوار آتش تاثیر استفاده افراد از رسانه‌های جمعی بر ارزش‌های فرهنگی در جهان وطن‌ترین جوامع - که دارای مرزهای باز در مقابل ورود جریان اطلاعات از خارج هستند - در بالاترین حد خود قرار دارد. فصل ۵ وجود این دیوارهای انسش را نشان داد و کشورها را بر اساس شاخص جهان وطن گرایی مبتنی بر سطوح جهانی شدن، توسعه اقتصادی و آزادی رسانه‌ها طبقه بندی کرد. همه این شاخص ها قویا با یکدیگر رابطه داشتند. در این راستا، جوامع جهان به «محلی ترین و منزوی ترین کشورها، مانند میانمار (برمه)، روندا، بوروندی و ایران، «کشورهای سطح میانه» مانند غنا، برزیل و ترکیه و «جهان وطن‌ترین و بازترین کشورها» مانند سوئد، سوئیس و لوکزامبورگ طبقه بندی شدند. موضوع کلیدی در این زمینه این است که آیا اثرات قرار گیری در معرض رسانه‌های خبری بر ارزش‌های فرهنگی در جوامع جهان وطن و محلی همواره متفاوت بوده است.

تحلیل‌های چندسطحی تایید کرد که شاخص جهان وطن گرایی و هر کدام از مؤلفه های آن با اعتماد بیشتر به خارجی‌ها و حمایت کمتر از ملی گرایی، رابطه معنادار دارد ۔ مهمتر از همه، استفاده از رسانه‌ها در جوامع جهان وطن هر دو این اثرات را«تقویت می کرد.
 
اگر چه شاخص جهان وطن گرایی (و هر یک از مؤلفه های جداگانه آن)، هنگام مقایسه ارزش‌های اقتصادی سرمایه داری، با حمایت کمتر از ارزش‌های موفقیت فردی  و ارزش‌های اقتصادی محافظه کارانه  رابطه داشت، و باز هم استفاده از رسانه‌های خبری در جوامع جهان وطن این اثرات را تقویت می کرد. این نتایج نشان می دهد که به طور کلی، استفاده از رسانه‌های خبری، حمایت از ارزش‌های اقتصادی سرمایه دارانه را افزایش داده، اما اثر مستقیم این تأثیر، در جهانی شده ترین جوامع معکوس می شد. به طور کلی، استفاده از رسانه‌های خبری به تقویت ارزش‌های سرمایه داری منجر می گردد اما شواهد حاکی از آن است که این اثر را نمی تواند به نقش رسانه‌های بین المللی در انتقال سرمایه داری مصرفی به جوامع در حال توسعه نسبت داد. این تفسیر کاملا با شواهد موجود مبنی بر اینکه مردم کشورهای در حال توسعه که فاقد شرایط اساسی امنیت، ثبات و رفاه هستند - در مقایسه با مردم جوامع مرفه تر و ایمن تر که بر ابراز وجود و ارزش‌های فرامادی تاکید بیشتری دارند - پایبندی بیشتری به ارزش‌های موفقیت مادی و پیشرفت‌های فردی دارند، سازگار است.
 
در زمینه ارزش‌های اجتماعی نیز، مدل‌های چندسطحی نشان داد که مقادیر بالاتر در شاخص جهان وطن گرایی با ارزش‌های اخلاقی و جنسی لیبرال تر. تمایلات سکولار تر و نگرش‌های تساوی طلبانه تر نسبت به نتمش های جنسی  رابطه دارد. اگر چه در اینجا، نوع جامعه نتوانست احساسات مربوط به استانداردهای اخلاقی مناسب در زندگی عمومی با ارزش‌های خانوادگی را پیش بینی کند. در مورد این ارزش‌ها، اثر تعامل بین دو سطح (فردی و اجتماعی) با اثرات ناشی از استفاده از رسانه‌ها در جوامع جهان وطن نیز پیچیده بود، در جوامع جهان وطن اثرات استفاده از رسانه‌ها سبب تقویت ارزش‌های اخلاقی و جنسی لیبرال می شد.
 
 برخلاف انتظار، اثرات تعامل بین دو سطح (فردی و اجتماعی) بر ارزش‌های برابری جنسیتی منفی بود. به طور کلی در تحلیل اینکه چگونه نوع جامعه، استفاده از رسانه‌ها را تقویت می کند، باید بیان کرد که این اثرات نوع جامعه بر استفاده از رسانه‌ها در مورد تمایلات جهان وطن گرایانه نسبت به ارزش‌های اجتماعی، واضح تر و پایدارتر هستند. رسانه‌های خبری بر ارزش‌های اجتماعی تاثیر عمده ای دارند اما به نظر می رسد در تعیین نگرشها و ارزش‌های اجتماعی بسیاری از عوامل دیگر مانند خصوصیات سنتهای مذهبی بسیار مهم تر از باز بودن جوامع در برابر جریان‌های اطلاعاتی فراملی باشد.
 
حامیان قدرت نرم امیدوارند که انتشار اطلاعات مربوط به دموکراسی و حقوق بشر، فعالیت مدنی و پایبندی به این ارزش‌ها را در سراسر جهان تقویت کند. استفاده از رسانه‌های خبری با شاخص‌های مختلف مشارکت مدنی رابطه مثبت دارد. معنادار ترین اثر، اثر تقویت سیاست اعتراضی و ارزش‌های دموکراتیک در جوامع جهان وطن بود.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص341-339، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما