روشها و برنامههای تربیتی
ویژگی فلسفه چینی احساس رابطه با مردمی است که نگرشها و اعمال خود را به صورتی مفید، متوالی و با اولویتهای مناسب تنظیم کردهاند.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اساسیترین شیوه مرتبط با فلسفه هندو (هندوئیسم) یوگا است، البته این تنها یک شیوه است. در پاتانجالی یوگا، ذهن از خود بیخود شده به چیزی نمی اندیشد، نسبت به امور ذهنی یا عینی آگاهی ندارد و جذب «غایت» شده، یعنی با یگانه یکی می شود. ذهن به وسیله یوگا از جسم آزاد می شود و آزادی درونی کسب می کند که از جهان مادی محسوس فراتر رود. در فلسفۂ چین نیز بر یوگا (آیین بودا) مانند توجه به آموزش قوانین رفتار درست ( آیین کنفوسیوس) و شکل دادن به نگرشها ( آیین تائو) تأکید می شود. بنابراین، فلسفه چینی بر این جا و اکنون بیش از دیدگاههای فوق طبیعی که در فلسفه هندو یافت می شود، تأکید می کند. فلسفه چینی هرگز خود را به نگرشهای فوق طبیعی یا آمادگی برای جهان آخرت مشغول نکرده و بسیاری از ناظران معتقدند دلیل این که کمونیسم با فلسفه ماده گرایانه توانسته به راحتی در زندگی چینی ها رخنه کند، همین است.
ویژگی فلسفه چینی احساس رابطه با مردمی است که نگرشها و اعمال خود را به صورتی مفید، متوالی و با اولویت های مناسب تنظیم کرده اند. یکی از این اولویتها به طور سنتی، خانواده و نیاکان است که باید به یاد آورده شده مورد احترام قرار گیرند. در رابطه با این امر، بر قوانین مربوط به نظم و قوانین رفتار درست در خانواده و جامعه بسیار تأکید می شود.
در عین حال که برای رسیدن به نیروانا هر کسی می تواند شخصا اقدام کند، بسیاری از فرقهها بر اهمیت معلم یا مربی که به شناخت رسیده باشد و بتواند شاگردان را به راه درست هدایت کند، تأکید می کنند. برخی کسانی که داوطلب ایفای نقش معلمی اند، ممکن است، مانند شاگردان پراجاپاتی، مدت ۳۲ سال خود را برای این کار آماده نمایند. معلم مستعد با دقت انتخاب می شود و با فنون متنوع به صورتی متناسب تربیت می شود. به طور کلی، معلم جایگاهی محوری در زندگی شاگردان پیدا می کند و به خاطر عرضه دانش مورد احترام است. برخی موارد ممکن است معلم شاگردان را به کارهایی که ظاهر بی معنا و نفرت آور است تشویق کند، اما در واقع آنها را به روشنایی سوق می دهد. این جاست که شاگردان باید به معلم خود کام اعتماد کنند.
تفکر ژاپنی، نسبت به تفکر چینی بر هماهنگی با طبیعت بیشتر تأکید می کند. در عین حال، تفکر ژاپنی نیز برای معلم احترام زیاد قائل است. به عنوان نمونه، بودائیسم ذن، معلم را در جایگاهی بسیار ممتاز قرار می دهد. روشنایی دفعی به واسطه معلم و از طریق استفاده از کوآن که مشتمل بر سؤالات مرموز و جریانهای دفعی که برای وارد کردن شوک به شاگرد منظور شده، ممکن می شود. غالبا شاگردان در تشخیص استاد کامل ذن از کسانی که قادر به کسب روشنایی هستند، عاجزند. علاوه بر کو آن، تأکید زیادی نیز بر آرامش از طریق مخفی نگهداشتن فکر و همچنین شهود می شود. همین طور، فن هنرهایی از قبیل کمانگیری را تحت تأثیر قرار داده است. در ذن در باب هنر کمان گیری خاطرنشان شده که مطالعه کمانگیری می تواند آدمی را به شناخت خود و معنای هستی سوق دهد.
فلسفههای خاورمیانه به ستایش متون مقدس گرایش دارد. یهودیت، اسلام و مسیحیت هر یک متون مقدس خاص خود را دارد. این نوشته ها در بسیاری موارد به تبیین یا توضیح نیازمند است و وجود طبقه راهب، خاخام یا روحانی برای تبیین متون مقدس، ضروری است. علاوه بر این مراسم مذهبی نیز برپا می شود. دعا می خوانند و در مواقع مخصوص و شرایط نسبتا ویژه قربانی می کنند. باور نوین امروزی این است که در دنیایی که با سرعت به پیش می تازد، تحولات اجتماعی و رویدادهای سیاسی غالبا با ادیان معارضه می کند. با این حال، برخلاف فلسفه غرب که با هر تحول اجتماعی تغییر می کند، فلسفههای شرق سالم تر و پا بر جا مانده است. به عنوان مثال مدارس آن، به جای این که به دنبال جایگزینهایی در دنیای متغیر کنونی باشد، غالبا عقاید محض را ترویج می کند. تعلیم و تربیت شرقی تلاش کرده خود را از سنتهای تربیتی غرب جدا کند، زیرا بسیاری از شرقیان معتقدند که غرب فلسفۀ مطلوب و آرمانهای مذهبی را ترویج نمی کند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص188-186، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
تعليم و تربيت از ديدگاه روسو
پنجشنبه، 3 مهر 1393
رسانه های پست مدرن و تربیت دینی در عصر جهانی شدن (2)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
رسانه های پست مدرن و تربیت دینی در عصر جهانی شدن (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (2)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
سامریهای منافق در جامعه امروز
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان گیلان
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
سامریهای منافق در جامعه امروز
قتلعام شیعیان مظلوم پاراچنار(۱۵+)
هدف قرار دادن تجمعات نیروهای دشمن در مرز لبنان
هدیه دستساز مادران سرزمین آفتاب به پزشکیان
آقای قاضی از نگاه مردم
رونمایی از موز ۶.۲ میلیون دلاری
روز جهانی کودک در غزه
روایت لاریجانی از واکنش سران سوریه و لبنان به پیام رهبر انقلاب
در جلسه ۲۳ دادگاه منافقین چه گذشت؟
ورود حامیان فلسطین به ساختمان سنای آمریکا
دوران سربازی رئیس جمهور
کتک زدن زنان در اروپا به جرم حمایت از غزه
قطعنامه بدون توجه به سفر گروسی تصویب شد
عصبانیت گاریدو در کنفرانس خبری
پزشکیان: شرم بر حقوق بشری که آمریکا و اروپا از آن دفاع میکنند