فلاسفه کلیسای مسیح

مسیحیت در باورهایش پیرامون آفرینش و عنایت الهی با یهودیت مشترک است، اما بر پدر بودن خداوند و عنایت او نسبت به انسانیت بیشتر تأکید می‌کند.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلاسفه کلیسای مسیح
مسیحیت که به عنوان فرقه‌ای از یهودیت آغاز شد، در اورشلیم حول گروه اندکی از پیروانی که عیسای ناصری را به عنوان مسیح می شناختند سازماندهی شد. شایع است که عیسی در دوران پادشاهی هیرود که حدود شش سال قبل از میلاد به حکومت رسیده بود، به دنیا آمد. این تاریخ دقیق نیست، با شروع تقویم مسیحیان ناسازگار و ناشی از محاسبه نادرست راهبان قرون وسطایی از مرگ هیرود است. گفته شده که او حدود سی سال بعد از میلاد مرده است. مطابق گفته‌های اساطیری، عیسی در بیت اللحم، از مادری با کره متولد شد و بعدها توسط پنتیوس پیلات، نماینده رومی یهودی، به صلیب آویخته شد. بعد از این که رنج مرگ را تحمل کرد، روز سوم از جا برخاست و به آسمان صعود کرد.

مبنای عهد جدید را گفتارها و کردارهای عیسی تشکیل میدهد و مشهور به کلام خداست. پیروان عیسی در زمان مرگ او از صد نفر تجاوز نمی کردند. این عقیده جدید در اورشلیم با چنان مخالفتی روبرو شد که پیروان آن به سامریه ، دمشق و انطاکیه پناهنده شدند. با این حال، مسیحیان اشتیاق فراوان نشان دادند و سائول اهل تارسوس یا (سن. پاول) بیش از سی سال به تأسیس کلیسا در آسیای صغیر و یونان اشتغال داشت. مسیحیت، طرفدار فقرا و ستمدیدگان بود و تا سال ۱۵۰ میلادی در سراسر آسیای صغیر کلیساهای متعددی ایجاد شد. مسیحیت به مدت سه قرن، مخصوصا در روم و در دوران نرو، دومی تین، و دیوکلیتین، ضرباتی را تحمل کرده است. بعد از آن که کنستانتین اقتدار یافت، در سال ۳۲۴ م. مسیحیت را به عنوان دین نیمه رسمی امپراتوری روم اعلام کرد.
 
مسیحیت در باورهایش پیرامون آفرینش و عنایت الهی با یهودیت مشترک است، اما بر پدر بودن خداوند و عنایت او نسبت به انسانیت بیشتر تأکید می کند. اعتقاد به الوهیت مسیح، همیشه نکته اختلاف مهم یهودیت با مسیحیت بوده و عهد جدید به طوری محسوس، خدای مهربان و علاقه مند به انسان را بیش از عهد عتیق معرفی می کند.
 
یکی از قدیمی ترین فلاسفه کلیسای مسیح، اگوستن (۳۵۴ - ۴۳۰ م) بود که در تاقست؟ الجزایر متولد شد. او در اعترافات خود از یک طرف خطوط اصلی زندگی پر از ریاضت مانوی و از طرف دیگر لذت گرایی را ترسیم می کند. از زمانی که اگوستن به مسیحیت گروید، فعالانه کوشید فلسفه افلاطونی و نو افلاطونی را با عقاید مسیحیت پیوند دهد. یکی دیگر از فلاسفه مسیحی، توماس آکویناس (۱۲۲۵ - ۱۲۷۴ م) بود. او در رکاسکالا نزدیک اکوینو ایتالیا به دنیا آمد. معلم او از بندیکتین ها در مونته کاسینو بود و بعد در دانشگاه ناپل تحصیل کرد. بعد از این که به نظام دومینیکن" پیوست، در پاریس و کولون تحصیل کرد و در یکی از کرسیهای الهیات که برای دومینیکین ها در دانشگاه پاریس در نظر گرفته شده بود، تکیه زد. آکویناس در جامع الهیات سؤالات اساسی را که تفکر مسیحی با آن روبروست، مورد بحث قرار می دهد. او در این اثر جاودان، فلسفه ارسطویی را ارائه دهنده بینشی وسیع در الهیات می داند. اگوستن و آکویناس باورهای مذهبی شرق، یعنی یهودیت و مسیحیت را به سنتهای فلسفی غرب نزدیک می کنند.
 
علی رغم آن که ریشه های تفکر یهودی - مسیحی اصالتا شرقی است، در زمان مارتین لوتر (۱۴۸۳ - ۱۵۴۶ م) موجودیت یهودی - مسیحی با فرهنگ غربی کامل شد. لوتر در ایسلین، شهر مرکزی آلمان در تورننگیا متولد شد. او مدت زیادی تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد و دکترا کسب کرد. لوتر در سال ۱۵۰۵ به نظام آگوستینی پیوست و در دانشگاه ویتنبرگه به تدریس منطق و فیزیک مشغول شد. بعد با یک سلسله اقدامات کلیسای کاتولیک، از جمله عرضه بخشش، یعنی « آمرزش گناهان» مخالفت کرد. او با طرح نود و پنج تز که به درهای کلیسای «قلعه ویتنبرگ» چسباند، با اصول اعتقادی کلیسا به مخالفت برخاست. لوتر برای بازسازی کلیسا، مطابق برداشتی که خود از انجیل داشت، به اقداماتی دست زد. او معتقد بود که هر کس باید انجیل را بخواند و آن را برای خود تفسیر کند. کلیسای لوتر و همچنین نهضت پروتستان از همین تفکر ناشی شد و رهبرانی از قبیل جان کالوین، جان نوکس و هالدریچ سوینگلی به آن عمق بخشیدند. علی رغم انشعابات و فرقه های مختلف مسیحیت، به نظر می رسد غالب آنها اصول زیر را با اندکی تغییر قبول دارند:

1. خداوند خالق همه اشیا است؛ ۲. عیسی مسیح و فرزند خداست؛ 3. آدمی موجودی گناهکار است که باید رستگار شود؛ ۴. تثلیث پدر، پسر و روح القدس؛ ۵. مسیح به زمین نزول کرد تا بشر را یاری دهد؛ ۶. روح جاودان است؛ ۷. عهدین جدید و قدیم بهترین راهنمای انسانهاست؛ ۸. غسل تعمید برای رستگاری لازم است؛ 9. گنه کاران باید از گناه خود توبه کنند؛ ۱۰. جهان آخرت وجود دارد.
 
تفکر یهودی - مسیحی هنوز هم آیینی قدرتمند و فلسفه‌ای مقتدر در جهان امروز است. غالب آداب و رسوم اخلاقی و اجتماعی و نیز قوانین جامعه غربی امروز بر اصول یهودی ۔ مسیحی مبتنی است.
 
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص180-177، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.