به زودی دادهها با انبوه حجم خود جهان را میپوشانند.
واقعیت افزوده در همه جا
واقعیت مجازی (VR) شما را در یک دنیای تخیلی و منزوی غرق میکند. در مقابل، واقعیت افزوده (AR)، اطلاعات تولید شده رایانهای را به صورت بلادرنگ بر دنیای واقعی سرریز میکند.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده:
علی رضایی میر قائد
واقعیت مجازی
رایانه
واقعیت افزوده
کامپیوتر و فناوری اطلاعات
نرم افزار و برنامه نویسی
آینده اینجاست
دادهها
موارد بیشتر برای شما
دو نمونه: نمایشگری که به خودرو شما کمک میکند تا به طور امن عقب عقب برود، و بازی محبوب Pokémon GO. بسیاری از برنامه های مصرف کننده - از جمله برنامههایی که از جمله نشانههای خیابانی را برای بازدید کنندگان خارجی ترجمه میکنند، کارهایی با استفاده از AR انجام میدهند مثل این که دانش آموزان را قادر میسازند قورباغههای مجازی را کالبد شکافی کنند، و به خریداران این امکان را میدهند که قبل از آوردن آن به خانه، صندلیای که میخواهند بخرند را در اتاق نشیمن خود ببینند. در آینده، این فناوری کسانی که مرتباً از موزهها بازدید میکنند را قادر خواهد ساخت تا راهنماهایی شبیه به هولوگرامها را برای راهنمایی خود احضار کنند. جراحان برای تجسم بافتهای زیر پوست بیمار به شکل 3 بعدی از این فناوری استفاده خواهند کرد. معماران و طراحان برای ایجاد خلاقیت در کارهای خود به شیوه های جدیدی همکاری میکنند. اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین برای کنترل رباتهای از راه دور خود با تصویر سازیهای پیشرفته از آن استفاده خواهند کرد. و تازه کارها برای یادگیری سریع وظایف جدید در زمینههای از طب گرفته تا تعمیر و نگهداری کارخانهها این فناوری را مورد استفده قرار خواهند داد.
نرم افزارهای راحت الاستفاده برای برنامههای طرحی باید عرضههای وسیعی برای مصرف کنندگان در سالهای آینده دشته باشند. هر چند واقعیت افزوده در حال حاضر بیشترین تأثیر خود را در صنعت دارد، جایی که جزئی از "انقلاب صنعتی چهارم" یا "صنعت 4.0" است: تحول سیستمیک تولید از طریق ادغام سیستمهای فیزیکی و دیجیتال برای بهبود کیفیت، هزینههای پایینتر و افزایش راندمان. به عنوان مثال بسیاری از شرکتها در حال آزمایش استفاده از آن در خطوط مونتاژ هستند. واقعیت افزوده میتواند در همان لحظهای که مورد نیاز است اطلاعات صحیح را ارائه دهد (مانند زمانی که یک کارگر مجبور است یک قطعه را بر روی قطعهای دیگر انتخاب کند) – و از این طریق باعث کاهش خطاها، افزایش کارایی و بهبود بهرهوری میشود. وقعیت افزوده همچنین میتواند تنش در تجهیزات را مجسم کند و تصاویری را به صورت بلادرنگ از مشکلات واقع شده ارائه دهد.
تحلیلگران بازار ، مانندABI Research ، IDC وDigi-Capital ، معتقدند واقعیت افزوده در نوک پیکان جریان اصلی است. آنها انتظار دارند که کل بازار AR که در حال حاضر حدود 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد، تا پایان سال 2020 به 100 میلیارد دلار برسد. شرکتهای بزرگ تکنولوژی - از جمله اپل ، گوگل و مایکروسافت - منابع مالی و سانی زیادی را به محصولات و برنامههای AR و VR اختصاص میدهند. و سرمایه گذاری در حال شدت گرفتن در رشد است ، در سال 2017 تا 3 میلیارد دلار روی AR و VR سرمایه گذاری شده است – که نیمی از این مقدار تنها در سه ماهه چهارم بوده است. هاروارد در باز بینی بازرگانی اخیر خود، AR را به عنوان یک فناوری تحول بخش که بر همه مشاغل تأثیر خواهد گذاشت، برجسته کرد.
موانع البته همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، محدودیتهای پهنای باند سخت افزاری و ارتباطی موانعی را برای افزایش مقادیر استفاده روزمره توسط مصرف کنندگان ایجاد میکند. به عنوان مثال، بسیاری از برنامههای موجود موزه و مسافرتی که از AR برای افزایش تجربه استفاده میکنند، باید از قبل بارگیری شوند. حتی در این صورت، کیفیت گرافیک ممکن است انتظارات کاربران را برآورده نکند. واقعیت افزوده به عنوان بخشی کاملاً معمول از زندگی روزمره ما به اینترنت و ویدئوهایِ بلادرنگ خواهد پیوست. اما این پیشرفت در این زمینه به گونهای قابل توجه در حال رشد است زیرا تراشههای موبایل ارزانتر و سریعتر آماده AR بیشتر در دسترس قرار میگیرند، و عینکهای هوشمند متنوعتری به بازار عرضه میشوند و پهنای باند افزایش مییابد. آنگاه واقعیت افزوده به عنوان بخشی کاملاً معمول از زندگی روزمره ما به اینترنت و ویدئوهایِ بلادرنگ خواهد پیوست.
به عنوان تأکید بر تعریف از واقعیت افزوده (Augmented Reality) باید بگوییم همان طور که از نام واقعیت افزوده یا AR مشخص است، یعنی افزودن عنصری به واقعیت، یعنی واقعیتی که در نمایشگرهای گوشیهای هوشمند، تبلتها و یا عینکهای هوشمند میبینیم. به بیان بهتر، واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی و گرافیکی مجازیای است که به صورت شبیه سازی شده توسط کامپیوتر، به دنیای واقعی ما اضافه میشوند.
برای استفاده از واقعیت افزوده چه چیزهایی لازم است؟ عموماً پاسخ عبارت است از: دستگاهی مجهز به سی پی یو، دوربین، نمایشگر سیستمهای میکرو الکترومکانیکی مثل سنسورهای ژیروسکوپ و جیپیاس اتصال به اینترنت، برنامههای کاربردی یا نرمافزارهای AR .
کاربردهای واقعیت افزوده: این تکنولوژی در زمینههای سرگرمی، بازیهای کامپیوتری، آموزش، فروشگاههای اینترنتی و … کاربرد دارد. مشخص ترین مثال برایAR، برنامه اسنپ چت است که این روزها خیلیها برای عکاسیهای فانتزی از آن استفاده میکنند. در این برنامه در واقع افکتهایی به صورت مجازی و گرافیکی به صورت واقعی به ما اضافه میشوند. کاربردهای دیگر واقعیت افزوده بازیهای کامپیوتری هستند که یکی از نمونه های معروف و پرطرفدار که در زمان انتشار سر و صدای زیادی به پا کرد، همان طور که اشاره شد بازی Pokmon GO بود. این روزها هم نمونههای بیشتری از این نوع بازیها برای اندروید و آی او اس و هولولنز منتشر شدهاند.
از نمونه کاربردهای وقعیت افزوده و مجازی در زمینه آموزشی میتوان به برنامه هایی مثل Sky Guide اشاره کرد که به کمک این برنامه و تکنولوژی میتوان گوشی را به سمت آسمان گرفته و صورتهای فلکی را مشاهده کرد و اطلاعاتی در مورد آنها مشاهده کرد. و همچنین برنامه های مربوط به آناتومی بدن که در آن میتوانیم یک انسان مجازی را در یک محیط واقعی مشاهده کنیم و مطالعاتی بر روی او انجام دهیم. با این تکنولوژی در زمینه فروشگاههای اینترنتی میتوان محصولات را با ابعاد واقعی در محیطی که در جلویمان هویدا میشود مشاهده کرد.
منبع: Corinna E. Lathan – Scientific American
مقالات مرتبط
( Augmented Reality )يا واقعيت افزوده
آشنایی با کاربرد های واقعیت مجازی
حذف مرزهاي دنياي مجازي و واقعي
علم واقعی در دنیای مجازی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
واقعیت افزوده، بالاخره، چیست؟
يکشنبه، 4 اسفند 1398
واقعیت مجازی میتواند به شهرهای باستانی حیات بخشد و باعث حفظ آثار شود
شنبه، 10 اسفند 1398
پیشرفتهایی در تحقق واقعیت ترکیبی
پنجشنبه، 8 اسفند 1398
اختراعی برای رفع حالت تهوع در خودرو یا کشتی با استفاده از واقعیت مجازی
پنجشنبه، 8 اسفند 1398
تاریخچه مختصری از غوطهوری، قرنها قبل از واقعیت مجازی
پنجشنبه، 8 اسفند 1398
واقعیت مجازی در مقابل واقعیت افزوده در مقابل واقعیت ترکیبی
سهشنبه، 6 اسفند 1398
واقعیت افزوده - گذشته ، حال و آینده
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تأثیر واقعیت مجازی از طریق لمس، بو و تجربیات افراد واقعی، در رونق صنعت گردشگری
يکشنبه، 4 اسفند 1398
آزمایشگاه تحقیقاتی واقعیت ترکیبی
شنبه، 3 اسفند 1398
مردم در واقعیت مجازی متفاوت از آنچه در زندگی واقعی است فکر و رفتار میکنند
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تازه های مقالات
5 ابزار ضروری برای زنده ماندن در صعودهای زمستانی
تحصیل در آلمان: فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه: راهنمای کامل برای متقاضیان ایرانی
بوستان موشها و تاثیر آن در ترک و درمان اعتیاد
سامریهای منافق در جامعه امروز
پیوند خوشنویسی در هنرهای مختلف
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
خلاصه ای از زندگی مولانا
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نحوه خواندن نماز والدین
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
تمثیلات و مصادیق قرآنی صهیونیسم
5 ابزار ضروری برای زنده ماندن در صعودهای زمستانی
کارآفرینی بانوان ملایری با هنر فرشبافی
نماهنگ/ قلههای بسیج
در بازدید سرزده پزشکیان از وزارت ورزش چه گذشت؟
شهرک نشین صهیونیست: چرا نمیتوانیم به خانههای خود در شمال بازگردیم؟
هدف قرار دادن پایگاه هوایی "حتسور" با موشک کروز توسط حزبالله
ایران یا اسرائیل، کدام پیروز نبرد منطقهای خواهد بود؟
تحصیل در آلمان: فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر
هدف قرار دادن مقر دشمن در جبالیا توسط حماس
هدف قرار دادن پایگاه "شراغا" توسط حزبالله
ماهی افسرده!
راهپیمایی مردم یمن و آتش زدن پرچم اسرائیل
گلباران کاروان شهدای حزب الله
ایران تنها کشوری است که در مقابل پروژه اسرائیل برای منطقه ایستاد!