مهمترین مبانی خداشناختی
در قرآن کریم، رب، پس از نام «الله»، پرکاربردترین نام درباره خداست و بیش از نهصد بار ذکر شده است.
سهشنبه، 29 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از دیگر شاخه های توحید افعالی، توحید ربوبی است و بر همین اساس، یکی از نامها و صفات خداوند متعال نیز «رب» است. واژه «رب (پروردگار)»، صفت مشبهه از ماده «ربب» است و در لغت به معنای دارنده و سرور و آفریننده و اصلاح کننده به کار میرود. به گفته اهل لغت، «رب»، از «تربیت» برگرفته شده. هر گاه در لغت، رب، به غیر خدا اطلاق گردد، تنها برخی از معانی یاد شده، از آن اراده میشود. مثلا «رب القوم»، به معنای سرور قوم و «رب المال»، به معنای دارنده مال است؛ اما باید ببینیم که در باره خداوند، کدام معنای آن مقصود است.
رب، از نام های پربسامد در قرآن و احادیث است. در قرآن کریم، رب، پس از نام «الله»، پرکاربردترین نام در باره خداست و بیش از نهصد بار ذکر شده است. هر گاه در کاربردهای «رب» در قرآن و احادیث دقت کنیم، برای ما روشن خواهد شد که همه معانیای که برای رب در لغت وجود دارد، از آن، ربوبیت خدای سبحان قصد میشود. بدین سان، ربوبیت خدا نسبت به موجودات جهان، به این معناست که او جهان را آفریده و مالک و سرور و مولای حقیقی آن است و اصلاح تکوینی و تشریعی جهان، تنها از آن اوست. این معنا از رب، به خدا اختصاص دارد و در باره موجودات دیگر، صادق نیست. از این رو در قرآن کریم، با تعبیرهای متفاوت، بر توحید ربوبی تأکید شده است؛ مانند: «رب کل شیء»، «رب العرش»، «رب المشرق و المغرب» و «رب العالمین». همین تعبیرها در احادیث نیز وارد شده اند. از آن جا که شادکامی، یکی از حقایق عالم است، زیر مجموعه توحید ربوبی نیز قرار میگیرد. ربوبیت توحیدی شادکامی به این معناست که صاحب اختیار و مولای شادکامی، خداوند متعال است و پروردگاری و اصلاح تکوینی و تشریعی آن به دست اوست. بر اساس توحید ربوبی، اختیار شادکامی به دست خداوند متعال است و هموست که با تنظیم قوانین تکوینی و تشریعی، پروردگاری آن را انجام میدهد. بنابراین، اگر شادکامی، تنها یک صاحب اختیار و پروردگار دارد، آیا می توان بدون در نظر گرفتن او و بدون آگاهی از قوانینش به شادکامی دست یافت؟ هر تغییری که بخواهد در جهان اتفاق افتد، در چارچوب قوانین او و با خواست و اراده او صورت خواهد گرفت و شادکامی از این اصل، مستثنا نیست.
از دیگر شاخه های توحید افعالی، توحید در تدبیر است. بر همین اساس، یکی از صفات الهی نیز «مدبر» است. صفت «مدبر (تدبیر کننده)»، ریشه «دبر»، به معنای انتهای چیزی و پشت آن است، در مقابل جلوی آن. تدبیر هم، یعنی این که انسان، کارش را ساماندهی و مدیریت کند، به این صورت که به فرجام و انتهای آن کار، یعنی آثاری که پشت سر آن کار رخ میدهد، توجه کند. تدبیر، در قرآن کریم به صورت فعلی «یدبر الأمر؛ کار را تدبیر میکند»، چهار بار به خدا نسبت داده شده است؛ اما صفت «مدبر»، در قرآن نیامده است.در قرآن و احادیث، تدبیر آسمان ها و زمین و دنیا و آخرت، و به طور کلی، همه چیز، با خداست. این مطلب، بیانگر آن است که خداوند، مصلحت و عاقبت همه چیز را در آفرینش و اداره آنها رعایت کرده است.در متون دینی تصریح شده است که تدبیر امور، به دست خداوند متعال است که شامل تدبیر در آفرینش و تدبیر امور دنیا و آخرت میشود. بی تردید، یکی از این امور، شادکامی است. تدبیرگری، هم امور عینی و هم امور غیر عینی را شامل میشود. بر همین اساس می توان گفت که تنها تدبیرگر شادکامی، خداوند متعال است. البته بشر، اختیار دارد که در قلمرو قوانین الهی به کنش و واکنش بپردازد. از این رو، جبر نیز پیش نخواهد آمد؛ زیرا آنچه جبری است، تنظیم نظام آفرینش و قوانین آن است، نه چگونگی رفتار و فعالیت انسان در این محدوده. بنابراین، تنها از راهی که او مشخص نموده می توان به شادکامی دست یافت، هر چند به آن مجبور نیستیم و امکان حرکت در مسیر دیگر را نیز داریم.
یکی از ابعاد توحید، عدالت خداوند متعال است. به همین جهت، یکی از صفات او را «عدل» بر شمرده اند. واژه «ظلم» در لغت به معنای: نهادن چیزی در غیر جای ویژه خود، تجاوز از حد، و انحراف از میانه روی آمده است. ابن منظور در این باره میگوید: ظلم، قرار دادن چیزی در غیر جایگاه خود است. ظلم، در اصطلاح، جور و تجاوز از حد است و ظلم، تمایل (انحراف) از مسیر است. راغب نیز در این باره میگوید: ظلم در میان لغت شناسان و بسیاری از دانشمندان، قرار دادن چیزی در غیر جایگاه ویژه خود است، به کاستی و افزایش، یا به انحراف از زمان و یا مکانش. ظلم را در تجاوز از حق به کار می برند. به نظر میرسد که جامع ترین معنای ظلم، «نهادن چیزی در غیر جای ویژه خود» است و دیگر معانی، با تأمل، به این معنا باز میگردند.
عدل، نقطه مقابل «ظلم» است. بنابراین، جامع ترین معنای عدل، «نهادن هر چیز در جایگاه ویژه آن» است. هنگامی که هر چیزی در جایگاه ویژه خود قرار بگیرد، استوا و اعتدال پدید میآید و اعوجاع و انحراف، از بین میرود. از این رو، اهل لغت، «عدل» را به «استواء» تفسیر کردهاند.معانی دیگر نیز به این معنای جامع، باز میگردند. بررسی ها نشان میدهند که قرآن و احادیث، واژه «ظلم» و «عدل» را در معنای جامع آنها به کار بردهاند. به تعبیر روشن تر، در نظام آفرینش، هر پدیده، جایگاه، حد و قانون ویژهای دارد که اگر در جایگاه ویژه خود قرار گرفت، عدل، و اگر در آن جایگاه قرار نگرفت، ظلم تحقق یافته است. بنابراین، می توان گفت که عدل، رعایت قانون نظام هستی، و ظلم، تخلف از این قانون است.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص75-71، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
معیار غم و شادی چیست؟
اسلام برای شاد بودن و شاد کردن دیگران چه توصیه هایی کرده است؟
آداب معاشرت در سفر
اهمیت اوقات فراغت و تفریح
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
شادکامی در روانشناسی
يکشنبه، 3 فروردين 1399
رویکرد به زندگی و شادکامی ازنظر اسلام
يکشنبه، 3 فروردين 1399
پرهیز از لهو
يکشنبه، 3 فروردين 1399
مصداقشناسی به چه معناست؟
سهشنبه، 6 اسفند 1398
عواملی که موجب رضامندی در موقعیتهای خوشایند میشود.
سهشنبه، 6 اسفند 1398
عامل اصلی شادکامی
جمعه، 2 اسفند 1398
شادکامی به چه معناست؟
سهشنبه، 29 بهمن 1398
ساختار شادکامی چگونه است؟
سهشنبه، 29 بهمن 1398
شادکامی در اسلام به چه معناست
دوشنبه، 28 بهمن 1398
زندگی، تنها سرمایه برای شادکامی انسان
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تازه های مقالات
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
یاد مادر از زبان فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
خلاصه ای از زندگی مولانا
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان گیلان
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها