اهمیت اوقات فراغت و تفریح

در این مطلب به اهمیت تفریح و سرگرمی از نظر روایات می پردازیم.
پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت اوقات فراغت و تفریح
تفریح می تواند یکی از مهم ترین و ضروری ترین کارها در اوقات فراغت باشد. هر انسانی نیازمند اوقاتی است که در آن به تفریح و سرگرمی بپردازد. البته سرگرمی ها و تفریحات افراد و طبقات مختلف اجتماعی و سنین مختلف متفاوت است، اما هیچ انسانی نیست که بی نیاز از تفریح باشد. تفریح برای تجدید نیرو و زدودن یکنواختی از زندگی، امری لازم و ضروری است. یکی از مهم ترین اصول بهداشت جسم و روان است. در داستان حضرت یوسف (علیه السلام)، وقتی برادران یوسف می خواهند اجازه او را از پدر بگیرند. چنین درخواست می کنند:

«قالُوا یا أَبانا ما لَک لا تَأْمَنَّا عَلی یوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ؛ أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یرْتَعْ وَ یلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[1]
(برادران نزد پدر آمدند و) گفتند: «ای پدر! چرا تو درباره یوسف، به ما اطمینان نمی کنی؟! در حالی که ما خیرخواه او هستیم! فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و به یقین ما از او محافظت خواهیم کرد.»

برخی از مفسران از این آیه مباح بودن بازی و تفریح برای نوجوانان و جوانان را استفاده کرده اند. حتی صرف نظر از این آیه، هیچ تردیدی در این نیست که اسلام انواعی از تفریح را مورد توجه قرار داده است: ورزش ها و تفریحاتی مثل کشتی گیری، تیراندازی، اسب سواری، شنا، شمشیربازی و امثال آن مورد توجه و سفارش اسلام است. نقش چنین ورزش ها و تفریحاتی در تقویت جسم و روح آدمی و آرامش جسمی و روحی او بر کسی پوشیده نیست. در ادامه برخی از روایات ناظر به چنین ورزش ها و تفریحاتی را ذکر می کنیم:

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که می فرماید:

حقُّ الولدِ علی الوالدِ أن یعَلِّمَه الکتابةَ و السّباحةَ و الرّمایةَ؛[2]
حق فرزند بر پدر آن است که نگارش، شناگری و تیراندازی به او بیاموزد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، در حدیثی دیگر، شناگری را بهترین سرگرمی مؤمن می داند:

خَیرٌ لَهوِ المُؤمِنِ السَّباحَةُ؛[3]
شنا کردن بهترین سرگرمی و تفریح مؤمن است.

همان حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:

کلُ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ إِلَّا فِی ثَلَاثٍ فِی تَأْدِیبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْیهِ عَنْ قَوْسِهِ وَ مُلَاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ فَإِنَّهُنَّ حَق؛[4]
هر نوع تفریح و سرگرمی برای مؤمن شایسته نیست مگر در سه چیز: تربیت اسب، آماده سازی کمان و اوقاتی که با همسرش می گذراند؛ چنین تفریحات و سرگرمی هایی حق اند.


پی نوشت ها:
[1] . سوره یوسف، آیات 11- 12.
[2] . نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم)، ابوالقاسم پاینده، ص 447؛ شماره 1394.
[3] . میزان الحکمة، حدیث 18069.
[4] . الکافى، ج 5، ص 50.

منبع:حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما