گستراندن حوزه نظریه یادگیری
تلاش برای افرایش حسهای بدنی خوشایند و کاهش حسهای بدنی ناخوشایند نیز رفتارهای عامل را شکل می دهد، به استثنای اینکه در سطح تجربی رفتار، این حسهای بدنی اغلب در سطح زیر استانهای آگاهی خودکار نمود خواهند داشت.
يکشنبه، 11 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از توصیف بالا یک دلالت قوی برمی آید: همه رفتارهای آموخته شده فارغ از اینکه سطح پردازش مورد نظر ظریف یا آشکار باشد، دستخوش یادگیری عامل می شوند. اظهار شده که همه اشکال شرطی سازی شامل یادگیری عامل بوده و به آن وابسته اند. آنها لایه هایی از شرایط مازاد بر نیازند که میتوانند یادگیری را فقط در صورتی ایجاد کنند که یادگیری عامل در مبدأ فعال باشد. ورای جفت کردن ظاهری یک محرک و یک پاسخ، حسهای بدنی وجود دارند که باید تجربه کنیم و به آنها پاسخ دهیم. به عبارت فنی، حس احشایی بر پاسخ «عمل operate » می کند. از این دیدگاه، حسهای بدنی تنها عامل های واقعی اند که همیشه در مبدأ یادگیری نمایان می شوند.
برای روشن شدن این مسئله به مثال چگونگی وابستگی شرطی سازی کلاسیک به فرایندهای عامل می پردازیم. برای مثال تصور کنید در کشور در حال توسعه ای مسافرت می کنید و در پیشخوان رستوران کوچکی سالاد فصل سفارش می دهید. چند هفته در مسافرت بوده و غذای کنسرو شده مصرف کرده اید. صاحب رستوران با لبخند گرمی به شما سلام می کند. شما نیز ممکن است لبخند بزنید و به طور متقابل سلام کنید. همان طور که منوی غذا را می خوانید، نگاهی به غذاهای سالم محلی و مواد اولیه غذا می اندازید و گرسنگی شما شدید می شود. علت چنین مسئله ای این است که در گذشته این اجزا را با سلامتی و بهزیستی مرتبط کرده اید، مفهومی که برای شما با اطمینان خاطر و حتی شادکامی مرتبط بوده است. به عبارت دیگر، پاسخ مثبت شما به طور کلاسیک شرطی شده است. کلمات چاپ شده مربوط به نام مواد اولیه، محرک شرطی، و پاسخ شما یک پاسخ شرطی است. تا اینجا اوضاع خوب پیش می رود. همان طور که منتظر غذا هستید، کتابچه راهنمای گردشگری را از کیفتان در می آورید تا درباره محل مورد نظر اطلاعاتی به دست آورید، به پاراگرافی میرسید که نوشته است: از آنجا که خاک منطقه برای کاشت کاهو مناسب نیست و کشاورزان محلی پول کافی برای خرید کودهای استاندارد ندارند، از مدفوع انسان به عنوان کود استفاده می کنند. از آنجا که مدفوع انسان در گذشته برای شما با کثافت و بیماری پیوند خورده است، نگران می شوید.
وقتی غذا سرو می شود، به تکه کاهوی موجود در بین دیگر مواد نگاه می کنید و حالت تهوع به شما دست می دهد. حالا دیگر به صاحب رستوران لبخند نمی زنید و کل غذا را بر می گردانید، پولش را می دهید و رستوران را ترک می کنید و از سوپرمارکت سبزیجات کنسرو شده می خرید. روی جلد کنسرو را می خوانید و مطمئن میشوید در منطقه دیگری تولید شده است و خیالتان راحت می شود. در اینجا نیز پاسخ شما به طور کلاسیک شرطی شده است. در موقعیت اول، تصور مثبت مربوط به مفید بودن سبزیجات برای بدن (رمزگذاری ضمنی دلپذیر بودن) با حس های بدنی خوشایند هم ظهور شده است. پاسخ شما یعنی میل به خوردن و خواندن درباره غذا به طور مستقیم به احساس های بدنی خوشایند مرتبط است. اگر نمی توانستید حسهای بدن را دریابید، پاسخ شما متفاوت بود. در موقعیت دوم، تصور منفی شما درباره اینکه مصرف کاهوی پرورش یافته روی چنان کودی سلامت شما را تهدید می کند (رمزگذاری ضمنی ناخوشایند بودن)، با حس های ناخوشایند بدن هم ظهور می شود. پاسخ شما برگرداندن کل غذا و ترک رستوران و غیره به طور مستقیم به حس های منفی بدن مرتبط است. هرگاه در این منطقه گرسنه شوید، احساس های بدنی ناخوشایند به سراغتان می آیند. به خاطر داشته باشید که غذای کنسرو شده در این موقعیت حسهای بدنی خوشایند تولید می کند و دیگر کسل کننده نیست. این پاسخ منفی به غذای کنسرو شده در این شرایط خاموش شده است و شرطی سازی تقابلی محسوب میشود، زیرا حال غذای کنسرو شده را با پاکیزگی و آسودگی خاطر مرتبط می کنید. با وجود این اگر ظهور حس های بدنی ناخوشایند به همه غذاهای آن منطقه تعمیم یابد، احتمالا مسافرت را کوتاه خواهید کرد.
در مثال بالا محرک غیرشرطی فقط شامل کاهوست، اما به زودی از همه محصولات تازه (محرک شرطی) اجتناب میشود (پاسخ شرطی)، زیرا افکار ناخوشایند مربوط به تهدید بیماری با حس های ناخوشایند بدن هم ظهور می شوند که به واکنش آزارنده اشمئزاز و اجتناب می انجامند. اصل اساسی مورد نظر عبارت است از شرطی سازی عامل. تجربه آزارنده حسهای بدنی ناخوشایند ابتدا تجربه گرسنگی و سپس بی علاقگی به غذای کنسرو شده را حذف می کند. یک پاسخ برای شرطی شدن نیازمند تجربه است.
منبع: شناخت رفتار درمانگری یکپارچه شده باذهن آگاهی، برنو ای کایون، مترجمان: دکتر محمد خدایاریفرد، کوروش محمدی حاصل و مریم دیدهدار، صص 29-27، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1393
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
چرا پیامبر (ص) فرموده است که سوره هود مرا پیر کرده است؟
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله سیدعبدالکریم کشمیرى (رحمه الله)
توصیه هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى به فرزندش سیداحمد خمینى
اوصاف و ویژگیهای منتظران امام زمان(عج) چگونه است؟
اهداف و آرمان هاى امام خمینی (رحمه الله) از منظر رهبر انقلاب
دوست کیست و نحوه ارتباط و معاشرت با او از منظر ائمه اطهار
چرا زنازادگان عاقبت بخیر نمی شوند؟
اهمیت نماز در سیره علمى و عملى امام خمینی (رحمه اللّه)
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نحوه خواندن نماز والدین
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
سمبل پرندگان و معانی آنها
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
موارد بیشتر برای شما
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان
منطق معیوب تنشزدایی آمریکایی
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیستها
ابوعبیده: ما دیدیم که تاثیر عملیات ایران چقدر بود
آشنایی با ایرانشناس و ادیب برجسته
امضای قرارداد واگذاری سرخابیها با حضور وزرای ورزش و اقتصاد
پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده اسرائیل
ایرانیان نشان دادند که میتوانند برای اسرائیل یک فاجعه بیافرینند!
لحظات دلهره آور از نجات راننده گرفتار در خودرو آتش گرفته
حضرت عبدالعظیم، شاه سلام علیک/حسین طاهری
بالا گرفت روز اُحد تا که کارزار/حسین طاهری
تو طبیب دل بیمار منی/محمدحسین پویانفر