آشنایی با بیمه سلامت

برای همه ما اتفاق افتاده که هنگام مراجه به پزشک ، بیمارستان ها و مراکز درمانی با افرادی مواجه می شویم که دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی نداشته باشند . بسیاری از این افراد به علت مشکلات مالی در پرداخت هزینه های درمانی ناتوان هستند . نکته ای که اکثرا این دسته به آن توجه نمی کنند، وجود پوشش بیمه ای برای اقشار آسیب پذیر جامعه است.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بیمه سلامت
بسیاری از افراد یکه بیمه تامین اجتماعی ندارند می توانند از بیمه سلامت استفاده کنند، چرا که این بیمه هم مزیت های بسیاری دارد و برای تمامی اقشار جامعه مورد استفاده می تواند قرار بگیرد. بدون شک برخی از افراد توان مالی هزینه های درمانی خود را ندارند و به همین دلیل شاید از اینکه به فکر درمان خود باشند منصرف گردند، این دسته از افراد باید بدانند که بیمه سلامت یکی از بهترین بیمه های درمانی برای اقشار آسیب پذیر جامعه به شمار می رود.

طرح کلی بیمه سلامت در سال 1393 توسط دولت به رسمیت شناخته شد و کسانی که بیمه تامین اجتماعی نداشتند و نمی توانستند از بیمه های خدمات درمانی استفاده کنند را برای ثبت نام این بیمه پذیرفتند. برای اینکه با انواع بیمه سلامت آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه آنها را معرفی می کنیم.
 

انواع بیمه سلامت

همانطوری که بیان نمودیم بیمه سلامت انواع متعددی دارد که هر یک از آنها هم ویژگی های متنوعی دارند که این ویژگی ها و انواع آن عبارت می باشد از :
 
1. بیمه همگانی سلامت
یکی از انواع بیمه سلامت بیمه همگانی می باشد که شما برای دریافت این بیمه نیازی نیست هیچ گونه هزینه و یا حق بیمه ای را پرداخت کنید و تمامی خدمات درمانی تحت نظر این بیمه قرار می گیرد. دقت داشته باشید که شما برای دریافت این بیمه به هیچ عنوان نباید تحت پوشش بیمه های دیگری مانند بیمه تامین اجتماعی باشید، در این صورت به شما بیمه تعلق نمی گیرد.
 
2. بیمه ایرانیان سلامت
بسیار یاز افراد به اشتباه این نوع بیمه سلامت را با نوع دیگری یعنی همگانی در یک ردیف قرار می دهد و بر این باور می باشند که یان دو با یکدیگر تفاوتی ندارند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که بیمه ایرانیان دراد این است که باید برای دریافت آن هزینه ای را پرداخت کنید که برای بیمه همگانی نیازی نیست هزینه یا را پرداخت نمایید.

حق بیمه در این نوع از بیمه سلامت هر ساله 550 هزار تومان می باشد که دولت حدود نصف این هزینه را پرداخت می کند و بیمه شده باید مابقی آن را به طور شخصی پرداخت کند. تفاوت این نوع بیمه با بیمه همگانی در پرداخت هزینه می باشد، چرا که در نوع همگانی نیازی نیست شما هزینه ای را پرداخت کنید.
 
3. بیمه روستائیان سلامت
این نوع از بیمه سلامت یکی از زیر مجموعه های بیمه همگانی به شمار می رود. برای دریافت این بیمه نیازی نیست شما هیچ هزینه ای را پرداخت کنید و دولت تمام حق بیمه را دولت پرداخت می کنند. بیشتر افرادی که روستایی می باشند و جمعیت شهر آنها زیر 20 هزار نفر می باشد می توانند این بیمه را دریافت کنند و برای هزینه های درمان خود از این بیمه استفاده کنند.
 
4. بیمه کارکنان دولت سلامت
بیشتر کسانی که کارکنان دولت به شمار می روند و تحت نظر سازمان های دولتی هستند این نوع بیمه سلامت را می توانند دریافت کنند. در واقع سازمان مورد نظر کارکنان خود را تحت پوشش این بیمه قرار می دهد و کارکنان می توانند از خدمات درمانی این بیمه استفاده کنند.
 
5. بیمه سایر اقشار سلامت
بیمه سلامت سایر اقشار یکی دیگر از انواع این بیمه به شمار می رود که بیشتر افرادی که می توانند آن را دریافت کنند باید جانباز، خانواده شهدا، طلبه های حوزه علمی، مددجویان بهزیستی و ... می باشند. این دسته از افراد می توانند از تمامی خدمات درمانی که در این دفترچه وجود دارد استفاده کنند.
 

شرایط عمومی دریافت بیمه سلامت

به طور کلی برای دریافت بیمه سلامت شما باید شرایط عمومی آن را داشته باشید، که یکی از مهمترین شرایط آن این است که شما به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه های دیگر نباشید. بسیاری از افرادی که تحت پوشش بیمه های دیگر مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و .. هستند نباید برای دریافت بیمه سلامت ثبت نام کنند. تمامی آقایانی که سن آنها بالای 18 سال باشد می توانند از خدماتی که در این بیمه وجود دارد استفاده کنند، همچنین باید بدانید بسیاری از خانم هایی که سرپرست خانوار می باشند و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند هم می توانند از این بیمه و خدماتی که در آن وجود دارد استفاده کنند.
 
مدت اعتبار بیمه
بیمه سلامت هم مانند سایر بیمه های درمانی دیگری که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد دارد اعتبار یکساله می باشد. به همین دلیل پس از یک سال فرد متقاضی با در دست داشتن تمامی مدارک مورد نیاز باید برای تمدید دفترچه خود به یکی از مرکز های بیمه مراجعه کند.
 
تمدید دفترچه
همانطوری که بیان نمودیم شما باید دفترچه بیمه سلامت را مانند دفترچه های دیگر درمانی تمدید کنید. هزینه تمدید این دفترچه بر اساس بودجه ای که در سال 1393 وجود داشته است، 3 هزار تومان می باشد. همچنین باید بدانید برای صادر کردن دفترچه سلامت خود برای بار اول باید 90 هزار تومان پرداخت کنید و برای بار دوم باید 18 هزار تومان پرداخت کنید.
 
بازنشستگی بیمه
یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد بیمه سلامت وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که این بیمه تنها درمانی می باشد و خدمات آن به صورت درمانی است و مانند بیمه های دیگر بازنشستگی ندارد و شما مستمری از آن دریافت نخواهید کرد.
 
پوشش های بیمه
بیمه سلامت مانند بسیاری از بیمه های دیگر در بسیار یاز مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد بر این باور می باشند که این بیمه را نمی توانند در در بیمارستان ها و یا کلینیک ها مورد استفاده قرار دهند، که این باور اشتباه است و تمامی مراکز درمانی این بیمه را تحت پوشش قرار می دهند و آن را می شناسند.
 
بیمه تکمیلی سلامت
این بیمه مانند بیمه های دیگر می تواند در بیمه تکمیلی هم قرار بگیرد و هزینه های پرداختی خود را از بیمه تکمیلی دریافت کنید. داروهایی که شما می گیرید تا حدودی تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد و شما می توانید از آنها استفاده کنید.
 
بیمه بیماری های خاص
بسیاری از افرادی که بیماری های خاص دارند هم می توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند، به عنوان مثال افرادی که بیماری های کلیه و ... دارند از این بیمه می توانند استفاده کنند. ولی دقت داشته باشید برای شیمی درمانی نمی توانید از این بیمه استفاده کنید، چرا که درمان شیمی درمانی جزء بیماری های خاص به شمار می رود و به همین دلیل شما نمی توانید از این بیمه برای درمان بیماری های خاص مانند شیمی درمانی استفاده کنید. شما می توانید برای دریافت این دفترچه باید به سازمان بیمه سلامت مراجعه کنید.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.