تربیت انسان بر اساس جوهر و فرهنگ اسلامی
تربیت یافته اسلام، نگاه به زندگی را به گونه ای کاملا متفاوت با فرد غیر مسلمان می بیند. آثار و نتایج این اختلاف نظرها در رفتار و زندگی و معیشت فرد فرد انسانها به روشنی برجای می ماند.
شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از منظر اسلام، علم، به مفهوم «بینش وسیع و گسترده انسان» و «مجموع تفکرات بشری درباره جهان»، همچنین ایمان، به مفهوم گرایشهای والای معنوی و روحانی که بیان کننده اعتقادات و دلبستگی های انسان به حقایق ماورایی اند، هر دو از معیارهای برجسته تمایز انسان از حیوان و ماشین به شمار می آیند. در واقع، علم و ایمان به انسانیت انسان معنا می بخشند و ملاک برتری و امتیاز او قرار می گیرند.
انسان اسلام محصول تربیت شایسته ای است که او را از انواع جبرهای محیطی، طبیعی، تاریخی و ماشینی و اجتماعی مبرا ساخته است. از این فراتر، تربیت اسلامی، انسان اسلام را به مقامی رسانده است که وی با اراده و اختیار و تدبیر خود مسئولیت سعادتمندی خویش را بپذیرد و در مسیر کمال ابدی و جاودانگی گام بردارد. تربیت اسلامی در حقیقت حافظ و نگهبان کیان و گوهر انسانیت است و از اصول و قوانین انسانیت نقش و تأثیر می پذیرد. اصول انسانیت را می توان به قرار زیر رهگیری و شناسایی کرد:
1. انسان می تواند خویشتن را از زندان محیط و اجتماع و خودپرستی ها و خودخواهیها برهاند؛
۲. ابعاد وجودی و زندگانی انسان محدود به احساس زندگی آزادانه ای نیست که تنها جنبۀ ذهنی و روانی محض دارد؛
٣. ندای درونی و فطری انسان را با هیچ نیرویی نمی توان خاموش کرد و یا تفسیر ناروا و نادرست از آن ارائه داد؛
4. افزون بر ندای درونی، فریادی از بیرون نیز انسان را احاطه می کند. این بانگ بیرونی ندای تاریخ و تجربه های سهمگین تاریخ انسانیت است که توسط بزرگان عالم انسانی در گوش جان انسان طنین انداز است؛
5 . انسان موجودی مسئول و متعهد است. چنانچه اصل تعهد را از قاموس زندگی بشری حذف کنیم، از موجودیت انسان چیزی باقی نمی ماند؛
6. از آنجا که انسان در بسیاری موارد عالی ترین مضامین دینی و اخلاقی را در راه تأمین اغراض نفسانی و شیطانی خود قربانی کرده است، برای پیشگیری از چنین تجاوزی باید رسالت انسانی را پذیرفت تا بر اساس آن انسان ها تمام نیروی انسانی خویش را در راه تأمین مقاصد و منویات گرانقدر الهی به کار گیرند.
از نگاه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، سیمای انسان تربیت یافته به مراتب درخشنده تر و کمال یافته تر از تصویری است که در ذهن ما می گنجد. خداوند پیرو اصول کرامت انسان برای او نشان و منزلت جانشینی خود بر روی زمین را در نظر گرفته است. خلافت الهی انسان بر روی زمین از جمله اساسی ترین و برگزیده ترین اهداف و منویاتی است که آفرینش انسان بر پایه آن مفهوم یافته و استوار شده است. از این فراتر، مقام و منزلت ولایت الهی است که خداوند برای خاصانی از بندگان خویش، به صورت تکوینی با تشریعی، و یا هم تکوینی و هم تشریعی و برحسب اوضاع و موقعیت ها در نظر گرفته است. گرچه راه رسیدن به این مقام والا بنابر مقررات و شرایطی ویژه برای هر کسی باز است، مسلما همگان توان کسب شرایط مزبور را ندارند و توفیق درک آن مقام برای همه میسر نمی شود.
به تعبیر علامه طباطبایی، ولایت، بر اساس آنچه از طریق برهان آشکار و ظاهر بیانات دینی به دست می آید، کمال نهایی و حقیقی انسان است و غرض اساسی و بنیادین از تشریع شریعت راستین الهی به شمار می رود. به بیان دیگر، فصل اخیر انسان، که با انسانیت او تناسب تام دارد، کمال حقیقی انسان است، و این فصل اخیر حقیقتی جز ارتباط آگاهانه کامل با خداوند» و رسیدن به مقام لقا و ولایت الهی نیست. بدین ترتیب «اولیای خدا که همه حجاب ها از برابرشان کنار رفته است، به مقامی رسیده اند که در همه حالات و حوادث زندگی و به هرچه می نگرند، تجلی و جلوه خداوند را درک می کنند».ه این تفسیری از قرب انسان به خداوند است که صورت دیگری از کمال نهایی او به شمار می آید. در هر صورت، مقام ولایت و قرب الهی، به منزله کمال حقیقی انسان، صفت و حقیقتی است که فعلیت اخیر و نهایی انسان اقتضا و تناسب رسیدن به آن را دارد. دیگر امور، که انسان را در راه رسیدن به این کمال حقیقی کمک می کنند، کمال مقدمی برای او شمرده می شوند. فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام، با بهره برداری از تمام کمالات مقدمی، انسان را به این مسیر متعالی رهنمون می گردد. با این بیان لازم است، هم سطح آگاهیها و هم سطح خواسته های انسان اسلام به مراتب فراتر و بسیار عالی تر از سطح آگاهی و خواسته های حیوانی باشد.
منبع: درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، سیداحمد رهنمایی،صص258-253، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1388
مقالات مرتبط
روشها در تعلیم و تربیت
رابطه معرفت و حقیقت (قسمت اول)
مبانی و اصول تعلیم و تربیت
انسان از نگاه سورن کییر کگارد
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
چرا پیامبر (ص) فرموده است که سوره هود مرا پیر کرده است؟
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله سیدعبدالکریم کشمیرى (رحمه الله)
توصیه هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى به فرزندش سیداحمد خمینى
اوصاف و ویژگیهای منتظران امام زمان(عج) چگونه است؟
اهداف و آرمان هاى امام خمینی (رحمه الله) از منظر رهبر انقلاب
دوست کیست و نحوه ارتباط و معاشرت با او از منظر ائمه اطهار
چرا زنازادگان عاقبت بخیر نمی شوند؟
اهمیت نماز در سیره علمى و عملى امام خمینی (رحمه اللّه)
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نحوه خواندن نماز والدین
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
سمبل پرندگان و معانی آنها
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
موارد بیشتر برای شما
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان
منطق معیوب تنشزدایی آمریکایی
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیستها
ابوعبیده: ما دیدیم که تاثیر عملیات ایران چقدر بود
آشنایی با ایرانشناس و ادیب برجسته
امضای قرارداد واگذاری سرخابیها با حضور وزرای ورزش و اقتصاد
پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده اسرائیل
ایرانیان نشان دادند که میتوانند برای اسرائیل یک فاجعه بیافرینند!
لحظات دلهره آور از نجات راننده گرفتار در خودرو آتش گرفته
حضرت عبدالعظیم، شاه سلام علیک/حسین طاهری
بالا گرفت روز اُحد تا که کارزار/حسین طاهری
تو طبیب دل بیمار منی/محمدحسین پویانفر